Renault 19 RN 1.7 (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 19 RN 1.7 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 157.000 km |
KM-stand laatst | 215.000 km |
- 190.000 km
Na gezinsuitbreiding en het ongelukkige feit dat het particulier rijden met een grijs kenteken helaas niet meer aantrekkelijk was op zoek naar een goedkope, niet te kleine, auto met vijf deuren.
En ja dan kom je uit op incourante modellen als een R19.
Dit soort auto's moet je natuurlijk niet vergelijken met een lease bak uit noem 2004. Wat opvalt is dat bijvoorbeeld de wegligging van volgens mij alle auto's ongelooflijk is verbeterd het afgelopen decennium.
Maar voor de rest perfecte auto, start altijd en rijd zeer comfortabel en is stil (geluidsniveau van moderne auto's is (te) weinig veranderd). Dit is echt kwalitatief de beste auto die ik ooit heb gehad, nou moet ik hierbij aantekenen dat er in de 4 jaar dat ik de auto nu heb er maar 33000 km mee gereden heb. dat rijdt ik met m'n eerste auto in een half jaar. Dus ja als je alle onkosten en problemen in de afgelopen 4 jr. samenperst in een half jr. dan valt het alweer niet mee. Ik houdt deze auto rijdende dus onderhoud doe ik niet, ik heb wel geloof ik nu 2 keer olie ververst, ruitenwisser bijgevuld, en benzine getankt.
Still going strong
- 198.600 km
______________
Nog steeds rijdt ie onze 19. Afgelopen jaar weinig gereden door omstandigheden. Komende tijd voor woon-werk weer wat meer. Serieus overwogen een nieuwe auto te kopen en de slooppremie te cashen, maar hij rolde weer door de APK kostte wel 250,--; achterremmen zaten vast, en garage adviseerde toch 4 nieuwe banden. Heb de knoop toen maar doorgehakt en de 2 Viking banden en de andere twee banden van een merk die ik niet eens uit kan spreken te vervangen door 4 Michelins Enercy's + uitlijnen. En dat rijdt!! 10 klasse's beter.
Ook maar een lang sluimerend probleem aangepakt, kachel deed het niet meer... bekend probleem; verstopt. Kostte me bijna een dag om het dashboard uit te bouwen en de kachelradiateur te vervangen. Tevens nieuwe thermostaat en het motorblok doorgespoeld, je bent toch bezig niet?. Ook alle dashboard lampjes vervangen die het in de loop der jaren hadden begeven, nu is het dus weer een ware kerstboom.
Helaas begaf ook een achterwiellager het een paar weken later. Dit op een dusdanige manier dat ik afgesleept ben... alweer 150,-- achterop.. Tja dit maakt toch dat ik nog minstens 4 jr. door wil rijden met dit brikkie.
_____________
Inmiddels weer een jaartje verder en de km stand is nu 209600.. nog altijd een vrijwel probleemloze auto. Vorig jaar bij vochtig weer viel het me op dat ie wat inhield/stotterde. In the end was ook het starten een probleem. Vermoedde al het probleem.. en de lokale garagist bevestigde dit. Nieuwe verdelerkap en bougiekabels, €105,-- kosttte dit. APK was een andere kostenpost.. uitlaat lek tevens voorremmen gangbaar gemaakt in totaal een kleine €400,-- heb vorig jaar de motorolie ververst, Komende maand toch eens een nieuw luchtfilter plaatsen, heb positieve ervaringen met het regelmatig vervangen hiervan, met name op verbruik. Iets anders nog kapot.. Ja groot licht doet het niet meer.. Schakelaar "klikt" niet meer. Maar dit was al zo voor de APK, dus dit is blijkbaar/schijnbaar geen afkeurpunt.
De dragende delen beginnen nu toch een beetje te corroderen..oftewel roesten, wil hem deze zomer maar eens in de oude olie zetten. De carrosserie is nog steeds nagenoeg roestvrij (ook onder de rubbers e.d.) met uitzondering van de onderrand van de motorkap, maat dit is een euvel van alle R19 Ph2. Nog steeds de beste auto met afstand die ik ooit gehad heb.
Het is over.
- 215.000 km
Net het vrijwaringsbewijs binnen van het sloopbedrijf.. Afgelopen jaar toch weer wat onkosten gehad o.a. een nieuwe katalysator (lekte bij de aansluitingen) en een nieuwe achterdemper. Mijn vrouw klaagde dat de kachel het weer minder deed. Inderdaad; wel 2,5 l. koelvloeistof bijgevuld, maar kon zo snel (je weet wel 's morgens vroeg net voordat de koters weer naar school moeten) geen lek ontdekken. 's Avonds kwam mijn vrouw met een hefig dampende auto weer thuis. Goed het bleek dus dat de koppakking lek was. Nou auto 7 jaar gehad, gekocht voor 1.500,-- ,was bijna toe aan een nieuwe APK, weg ermee.
En dan ga je rekenen, en kom je tot leuke conclusies; in totaal in 7 jr. maar 56.700 km gereden. onderhoudskosten 5,2 ct/km. kosten totaal/mnd 214,--. Die onderskosten per km. zijn exact gelijk aan die van m'n andere auto een Megane break diesel uit '99
(5,3 ct/km). De Megane krijgt een rustig derde leven bij m'n vrouw en ik ga maar weer voor een leasebak.. Voorlopig een leasebakje op het werk stond nog een Kangeroo..
Hoe is het mogelijk
- 215.000 km
Ha kijk je op RDW.nl zie je dat ie weer een verse APK heeft. Dus een een of andere hobbyist heeft de koppakking vervangen en voorzien van een verse APK. Nou veel geluk met de R19. denk eigenlijk dat ie best nog wel een paar jaartjes meekan. Wel de bodem/dragende delen in de gaten houden. Ben er niet aan toe gekomen deze in de oude motorolie te zetten... Zucht, en ik rijdt nog steeds in een Kangeroo wachtend op een nieuwe Megane. Volgens mij besteld op 3 december.... nog niet eens gekoppeld.. (in begrijpelijke taal.. Fabriek heeft hem nog niet in zijn fabricage planning opgenomen)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.