Porsche Taycan Turbo (2022)

autoreview

Porsche Taycan Turbo (2022)
Porsche Taycan Turbo (2022)Porsche Taycan Turbo (2022)Porsche Taycan Turbo (2022)Porsche Taycan Turbo (2022)Porsche Taycan Turbo (2022)Porsche Taycan Turbo (2022)Porsche Taycan Turbo (2022)

Signalement

UitvoeringTaycan Turbo
Versnellingen2, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf25.000 km
KM-stand laatst37.500 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Taycan gekocht!

  • 25.000 km

Na jaren dromen, wikken en wegen besloten om (zakelijk) een Porsche Taycan aan te schaffen. Na een proefrit in een 4S was ik om: wat een beleving!

Elektrisch rijden is nieuw voor mij en ik ga hoe dan ook aan ruimte inleveren (mijn vorige auto was een Kia Optima) maar het is tijd om mijn jongensdroom uit te laten komen. Het kan nu en de Taycan is financieel binnen handbereik. Ik maak weinig kilometers (50km per dag) dus de laadstress zal mij wel bespaard blijven. Dus maanden speuren naar Taycans op het internet.

Na een paar keer mis te hebben gegrepen heb ik in Duitsland een volle Taycan Turbo weten te bemachtigen uit 2022 met "slechts" 25k kilometer op de teller. Wit was niet mijn eerste ingeving maar deze heeft precies wat ik wil: zwartlederen interieur, panoramadak, bijrijdersdisplay, ambient lighting, etc. Na het akkoord geven heb ik de optielijst nog eens goed doorgenomen en blijkt echt alles er op te zitten. PDCC, Nightvision, Massagestoelen, etc, etc, etc. Mijn enthousiasme werd dus alleen maar groter.

Maargoed, Porsche Duitsland heeft 10 weken nodig om de occasion klaar te hebben. Wachten, wachten, en nog eens wachten. Wel onhandig omdat mijn Kia al weg was. Gevolg: bus van de zaak lenen, op laten halen door collega's en auto's lenen in de tussentijd.

Dus in de tussentijd veel dromen en speculeren over wat ik allemaal wel niet kon doen om de Porsche nog "vetter" te maken. Velgen, verlichting, chameleon folie, etc. Alles is voorbij gekomen. Maar wat duurt 10 weken dan lang!!!

Vorige week heb ik dan eindelijk de Taycan op kunnen halen bij mijn tussenpersoon die de Import begeleide. Na gedoe met kentekenplaten, papieren en een extra steekproef van de Douane was het zover. Mijn Taycan heeft een Nederlands kenteken en ik mag er eindelijk in gaan rijden!

Zoals gezegd heb ik geen ervaring met Tesla of andere elektrische wagens maar ik heb er maar 1 woord voor als mensen mij vragen hoe het is: GENIETEN!

De Taycan is stil, alles is tot in perfectie afgewerkt en wegligging en prestaties zijn subliem. De auto is supersnel. Mijn kinderen noemen 'm De Raket. Er zijn zoveel opties en snufjes dat ik -eerlijk gezegd- nog niet veel snap van de auto. Dit leidt bijvoorbeeld tot een voorverwarmde auto en verwarmd stuur als ik 's ochtend instap tot de botswaarschuwing (lees: automatisch gesein met grootlicht) als ik even iets (te) hard optrek en er een fietser in de buurt is. Er zal dus nog wel wat tijd nodig zijn om de auto echt eigen te maken en alles goed in te stellen. De Porsche app is wel handig om alles in de gaten te houden en de auto af te sluiten als je niet meer in de buurt bent.

Het rijden zelf is zo perfect dat ik mij weer die jongen van 18 voel die net zijn rijbewijs heeft: Ik bedenk van alles om maar even ergens heen te kunnen in de Taycan. De sportsound is verslavend, het optrekken geeft je het achtbaan gevoel maar je kunt ook heerlijk cruisen door het verkeer. Bochten zijn ongelofelijk hard te nemen door het PDCC maar ik hoop mezelf in te kunnen houden en normaal te rijden na deze eerste week. Eerlijk is eerlijk: je hebt niet door dat je al snel te hard rijdt. Voor je idee rijd je 70 op de snelweg terwijl de teller 100 aangeeft. Hopen dat de brieven van het CJIB dus niet al te snel op de mat liggen.

De Taycan is een echte nekkendraaier. Duimpjes omhoog nog niet gezien maar ik merk wel dat heel veel mensen dit een mooie wagen vinden om te zien. Vooral de (bijrijders van) Tesla eigenaren draaien hun nek veelvuldig om. Voor mij toch wel stiekem de reden om naar Porsche te kijken, iedereen heeft tenslotte al een Tesla.

Aan de actieradius moet ik nog even wennen. Nu in herfstomstandigheden kan ik met een 85% volle accu circa 300km rijden. Effectief dus 200km omdat je onder de 100 tocht echt wel bezig bent met het zoeken naar een laadpunt. Hopelijk ben ik hier na een paar maanden wat minder mee bezig in mijn hoofd. En hopelijk is het in zomer omstandigheden echt wat hoger qua bereik.

Problemen nog niet gehad. Één keer storing in de E-sound bij het starten van de auto. Maar dat functioneerde de keer erna wel weer gewoon. De Porsche Approved en Assistance abonnementen zijn een must heb ik vernomen. Dus die heb ik er bijgekocht om die stress wat te verminderen voor eventuele toekomstige issues.

So far, so good!






De eerste maanden

  • 30.000 km

Na 2,5 maand, 5.000km en vrijwel storingsvrij rijden kan ik niet anders zeggen dan dat ik een goede keuze heb gemaakt.

De Taycan blijft een genot om in te rijden. De wegligging, de power, het remvermogen. Alles is perfect. De duimpjes, open monden en nekkendraaiers vallen me nu dagelijks op. De auto valt op, maar niet overdreven. Het is mooi om te zien dat veel mensen de auto waarderen en je net wat extra ruimte gunnen overal. Ondanks dat ik Audi, BMW, Mercedes en Land Rover overwoog ben ik heel blij dat ik iets uniekers rijd. Goed, het geluid van een brandstofmotor is er niet. Maar de E-sound geeft wel een gave rijervaring.

De -overbodige- snufjes als lane assist, nightview, etc, etc, heb ik allemaal uitgeschakeld. De parkeerhulp staat wel aan maar het automatische ingrijpen (remmen) is soms wel een irritatiepunt. Al gaat het mij misschien ooit wel een krasje besparen.

De eerste paar duizend kilometers zijn vrijwel vlekkeloos verlopen. Ik had wat moeite met alle schermen, instellingen en technologie. Elke ochtend startte de auto anders op terwijl ik niets veranderd had.

Na een nachtje thuisladen kreeg ik een chassis-error. Aangezien ik zowat naast de Porsche dealer werk heb ik 'm dus meteen ingeleverd en daar de hele dag laten staan. Ze konden niet echt vinden wat de oorzaak was maar het was gerelateerd aan het opladen thuis. Resetten en maar even aanzien was het advies (het lijkt de Kia wel!). Hierna -op een enkele E-sound melding na- geen noemenswaardige issues meer gehad. De Porsche medewerker heeft mij nog geholpen met de telefoonkoppeling en instellingen waardoor het opstarten van de auto ook standaard volgens mijn presets gaan.

Laden doe ik op de zaak en sporadisch bij een Ionity-punt. Één langere rit gehad naar Duitsland en met een beetje uitstippelen gaat dat prima. De laadstress die ik had (verwacht) is dus al een stuk minder. De ondergrens qua actieradius was eerst 100km, nu is 50km ook geen probleem omdat ik overal in de buurt (snel) kan laden. Met de koude maanden is de actieradius bij 90% laden circa 300km. Voor mij prima te doen omdat ik 20km van mijn zaak woon. Met de warme maanden op komst hoop ik eindelijk die 400+km actieradius te gaan zien.

We blijven dus lekker genieten. De kids zijn Porsche fan geworden en de vrouw durft hopelijk snel ook zelf achter het stuur te kruipen.

De komende maanden zullen in het teken staan van de finishing touch: andere 22inch velgen en een lichte chameleon tint op de voorruit. Dus dan weer een update met foto's!

Final touch!

  • 37.500 km

Een half jaar en 12.500km verder alweer. De tijd vliegt, net als de Taycan.

Geen problemen (afkloppen) met de wagen gehad. De enkele keer dat een scherm niet opstart of een storing in de E-sound is na 1x uit- en aanzetten weer opgelost.

De E-sound staat standaard aan en geeft een goede beleving. Het blijkt buiten de auto ook best wel luid te zijn. Mijn zoon hoort mij al van verre aan komen rijden. Daarnaast is het voor mij ook een trigger om te horen of ik hard rijd. Zonder het geluid heb je niet door dat je al snel te hard rijdt.

Veel positieve reacties en gesprekken door de auto. Ook al is niet iedereen fan van elektrisch rijden, men waardeert de Taycan zeker.

Het rijbereik is toegenomen tot boven de 300km (terwijl ik nu vaak wat sportiever en dus minder zuinig rijdt) en laadstress is er eigenlijk totaal niet meer. Ik doe gerust een aantal dagen zonder opladen.

Inmiddels zijn de 22inch velgen aangeschaft en zit er een bescheiden chameleon tint op de voorruit. Zie de nieuwe foto's. De remklauwen wilde ik in eerste instantie nog geel hebben maar het huidige wit is wat subtieler en het achterliggende verhaal van de PCSB remmen deed mij ook wel wat.

Voor mij is de auto zo af en ik hoop er nog een tijdje in te kunnen blijven rijden. Geen moment spijt!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.