Porsche Taycan 4S Cross Turismo (2021)

autoreview

Porsche Taycan 4S Cross Turismo (2021)

Signalement

UitvoeringTaycan 4S Cross Turismo
Versnellingen2, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf15.000 km
KM-stand laatst35.000 km
Lezerswaardering: 70%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

combimagnetron

  • 29.800 km

tja, altijd een beetje afwijzend naar elektrische auto's. Sinds 2004 dikke BMW diesels gehad, met als laatste twee keer de M550 varianten, en toen overgestapt op de Porsche Panamera Sport Turismo, die ik twee jaar met heel veel plezier heb bereden, ging de ratio het toch een beetje overnemen. Je tankt zomaar 600,- per maand met een Panamera, en het onderhoud liegt er natuurlijk ook niet om. maar ja, het geluid.... toen de remschijven/blokken én alle 4 de banden van de Panamera moesten worden vervangen, en ik de kosten daarvoor hoorde, was ik ineens toch iets meer gemotiveerd verder te kijken. Ik kreeg wel eens een Taycan 4 mee als leenauto bij onderhoud van de Panamera, en bleef daarmee op zo'n beetje iedere verkeersdrempel hangen. dat vond ik maar niets. Maar toen ik ontdekte dat er ook een Cross Turismo variant was, is mijn interesse gewekt. Na enig wikken en wegen heb ik een gebruikt exemplaar aangeschaft. Een witte, met slechts 15k km op de klok, en dan de 4s, die iets krachtigere variant dan de 4, die ik als leenauto meekreeg. Dat was een goede keuze. omdat er geen trekhaak op zit (had ik wel op de Panamera) , heb ik een fietsendrager erbij bedongen, een kostbare optie, dus ik was er blij mee. Een lomp, zwaar en onhandig apparaat, die met dikke buizen in de carrosserie wordt bevestigd, maar goed, het functioneert, en de fietsen staan als een huis achter de auto.

dan het rijden. Poe, wát een instant power. En al helemaal met de launchcontrol. meer dan genoeg, lijkt mij.. maar vooral in het verkeer zo soepel, altijd paraat, en een magnifieke wegligging, ondanks het gewicht. Ik durf te stellen zelfs beter dan de Panamera. laden gaat razendsnel indien nodig langs de weg bij een snellader, en aan huis, ik werk overdag thuis, heel aangenaam qua prijs, met een dynamisch energiecontract. Remmen doe je voornamelijk op de motor (is instelbaar), dus alleen af en toe wat banden (moest de achterset vervangen, zat een schroef in), en dan heb je de gebruikskosten wel gehad.

de ruimte is wel iets minder, de vloer is hoger, door alle accu's natuurlijk. Maar de zit voorin en op de achterbank is prima. de stoelen zijn niet zou uitgebreid instelbaar als die van de Panamera, ik mis het voorste, uitschuifbare, deel van de zitting. Het geluid van de audio is ondermaats. Er is een aftermarket systeem in gezet, met een fantastisch geluid.

en dan de aandacht...had ik eigenlijk niet echt verwacht. De Panamera viel al aardig op, maar dit slaat alles. Jong en oud staren je na, spreken je aan, en eigenlijk alleen maar positief. Het is ook best een dikke bak om te zien natuurlijk. Hij is zelfs ietsje breder dan de Panamera. Da's met parkeren wel iets om in de gaten te houden...ik rijd vaak een straatje om, om 'm te beschermen tegen parkeerputjes van anderen.

het verbruik valt me ook niet tegen, ruim 400 km op een lading, en dan rij je vrij normaal, met wel de nodige sprintjes, want die zijn verslavend. langere stukken worden prima gemanaged door de boordcomputer, die duidelijk aangeeft waar je kunt laden, en hoelang het nodig is.

ik snap de bezwaren van petrolheads tegen e-voertuigen...maar als je dan tóch elektrisch gaat rijden, en je hebt de mogelijkheid, neem dan de Taycan... ik ben om... (maar mis wel de brul van de Panamera, eerlijk is eerlijk)

10 maanden verder

  • 35.000 km

de tijd vliegt, al weer 10 maanden verder met de Taycan. Nog steeds dagelijks met een grote glimlach onderweg. soms loop je tegen een paar kleine beperkingen aan, zoals de beperkte laadruimte. De hoogte met name is beperkt, omdat de vloer toch wel fiks hoger ligt dan bij de Panamera Sport Turismo..de vorige auto... en, met de lage temperaturen, is de range toch ook wel een stuk minder, nu rond de 350 kilometer. Maar, met name het snelladen is prima, binnen een kwartiertje heb je weer voldoende in de accu. ik heb inmiddels, puur uit interesse, meerdere proefritten gemaakt in andere EV's, maar nog steeds, er rijdt er geen een lekkerder dan de Taycan !!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.