Porsche Taycan 4S (2022) #2

autoreview

Porsche Taycan 4S (2022)

Signalement

UitvoeringTaycan 4S
Versnellingen2, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst28.000 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De opvolger

  • 500 km

Zoals in de review van mijn vorige Taycan aangegeven, heb ik inmiddels een Taycan 4S.
De 4S heb ik afgelopen vrijdag opgehaald bij Porsche Centrum Gelderland en de aflevering ging bijna vlekkeloos. Daar kom ik straks op terug.

Eerst de 4S zelf: WAUWWAUWWAUW!!! In de kleur Vulcan-grijs is het een prachtige verschijning waarin de mooie vormen van de Taycan goed geaccentueerd worden. Op de 1 of andere manier lijkt de auto breder en stoerder dan in het wit. De auto beschikt over de Performance Accu Plus (grotere inhoud, meer power tijdens launch contol en een grotere actie-radius).
Omdat ik al bekend was met de Taycan, was het instellen van een drivers-account voor mij en mijn partner in de dagen voor de aflevering al geregeld door de dealer. Ook in de Porsche-app was de auto al zichtbaar. Enige wat ingesteld diende te worden waren de positie van het stuur, stoelen, spiegels en mediavoorkeuren. Dit wordt vervolgens individueel opgeslagen op onze sleutels.
Tevens beschikt de 4S over een entertainment-system voor de passagiers op de achterbank. Dit bestaat uit 2 schermen welke vastzitten aan de voorstoelen en bijbehorende bluetooth koptelefoons. Kids kunnen zich dus vermaken met hun eigen content via hun telefoon welke zij als hotspot kunnen gebruiken en ik kan genieten van het autorijden + bijbehorende media welke oneindig is vanwege de beschikking over online wereldradio. Het koppelen van de bluetooth koptelefoons ging niet zonder slag of stoot. Vooral de 3e koptelefoon is niet tegelijk met de 1e of 2e koptelefoon te gebruiken. De dealer is aan het kijken hoe dat opgelost kan worden. Ook is het me nog niet gelukt om een Iphone als hotspot te gebruiken, Samsung werkte wel gewoon. Ook hier is de dealer nog mee bezig om opgelost te krijgen.

Wat ook een minpunt is: De auto heeft geen automatische stuurverstelling inclusief geheugen meer (als gevolg van niet beschikbare onderdelen door de welbekende wereldcrisis welke momenteel nog steeds gaande is). Dit kan ook niet op een later moment ge-retrofit worden gaf de dealer aan...

Enkele opties waar de auto verder over beschikt:
- 20 inch Turbo Aero wielen
- Bose soundsystem
- Panoramadak inclusief warmte- en geluidswerende beglazing
- Privacy-glass inclusief warmte- en geluidswerende beglazing
- Side skirts
- Passagiersdisplay (leuke gimmick)
- Lederen stoelen inclusief geheugen voor zitpositie
- Luchtvering met airlift. Superhandig. Doordat de auto erg laag is, kun je bepaalde wegstukken/drempels opslaan in de auto. Als je dan op die plek aankomt, dan gaat de auto uit zichzelf omhoog zodat de bodemvrijheid toeneemt en je minder kans hebt op schade.
- Typeaanduiding in zwart hoogglans.

Momenteel 500 km gereden, range stond bij de eerste rit op 300 km, inmiddels gestegen naar 380 en naarmate ik de auto rij, zal de range toenemen (afhankelijk van mijn rechtervoet uiteraard). Theoretisch zou 600 km haalbaar moeten zijn. Maar als ik rond de 550 km uitkom, ben ik zeer tevreden.

Doordat de auto meer vermogen heeft, is deze aanzienlijk sneller dan de basisversie. Acceleratietijden verschillen best veel en ik zit dan ook met een grijns van oor tot oor in de auto. Uiteraard doe ik dit alleen als de verkeerssituatie dat toelaat. Tijdens ritjes in de spits hobbel ik lekker met het verkeer mee in de range-modus en geniet ik weer van de duimpjes omhoog die ik van medeweggebruikers ontvang :-)

Zodra ik instap in de auto, is het wederom alsof je een jas aantrekt. Het zit en voelt gewoon erg goed en vertrouwd aan.
Al met al ben ik erg blij met de switch naar de 4S. Tot de volgende update.

Eigen foto's toegevoegd

  • 1.600 km

Even een korte update:
- Foto's toegevoegd
- Range gestegen richting de 420 km ondanks de kou van afgelopen periode.
- De acceleratie van de auto is echt fenomenaal vanaf 120 km/u
- In Duitsland even de 245 km/u aangetikt. Ongeveer 5 minuten achterelkaar boven de 200 km/u rijden is wel funest voor je range hahaha
- Airlift is fantastisch! De auto is erg laag in de range-mode. Mocht je op een locatie aankomen waar een hoge drempel of iets dergelijks is, dan sla je die locatie op in de navigatie van de auto en de volgende keer dat je daar komt, dan gaat de auto automatisch een paar centimeter omhoog zodat je niet over die drempel heenschuurt.

Ook een minpuntje:
- De auto stoeit nog met instellingen welke opgeslagen zijn op mijn of op mijn vrouw haar profiel. Deze moet ik af en toe weer opnieuw instellen.

Maar al met al supertevreden en er zijn denk ik niet veel auto's in deze prijsklasse die de Taycan kunnen verslaan qua performance en comfort.

10,000 km gepasseerd

  • 10.190 km

Onlangs de 10.000 kilometer gepasseerd en dus tijd voor een korte update.

De auto is geweldig en bevalt uitstekend. De wegligging, het accelereren, de bediening en de looks maken mij elke dag nog steeds een blij mens. Ik heb een paar nieuwe foto's toegevoegd.

We zijn met de auto naar Denemarken geweest en het laden onderweg was een fluitje van een cent dankzij de uitstekende navigatie van de Porsche. Zowel op de heen- als de terugweg 2x maximaal 15 minuten aan de snellader gehangen. Kids konden ondertussen een hapje eten en voetballen. Heb tussen de laadbeurten door, goed doorgereden waarbij de snelheid langdurig rond de 160 km/u lag. Verbruik zelf heb ik niet bijgehouden, maar een enkele rit was ongeveer 800 km en kwam met 25% acculading aan op de eindbestemming in Denemarken. Ook in Denemarken zelf is het laden geen issue, wel een stuk duurder dan in Nederland overigens.
Op de provinciale wegen in Denemarken met dalingen en hellingen, was de Taycan echt in zijn element. De bochten worden gewoon verslonden, zo makkelijk gaat dat, ondanks het hoge gewicht (ongeveer 2.200 kilo).

De rest van de kilometers glijden onder je door, mede door de luchtvering. De auto is erg comfortabel en stil. Voor je het door hebt, tik je de 180 km/u aan, dat is in een zucht en een wenk gepiept! Tijd om de voet van het stroompedaal te liften en dan zeil je ook nog lekker door.

Qua actieradius zit ik nu rond de 400 km op een volle accu. In de koude wintermaanden lag dat rond de 350 km. Ik heb nu wederom de verwachting dat nu de temperaturen stijgen, de actieradius wel boven de 450 km zal uitkomen. Maar ja, als je regelmatig het potentieel aanspreekt (en zeg nou eerlijk, daarvoor heb je natuurlijk ook wel een Porsche), dan zal ik die 450 km niet vaak zien. Volgens de app van Porsche is het gemiddelde verbruik over deze 10.190 km, 24,3 kWh/100 km.

Verder ook wel 1 issue gehad dat door de dealer goed is opgelost. Ik hoorde ineens namelijk een bijgeluid (een soort rammel) aan de bestuurderskant. Na grondige inspectie door de dealer, bleek dat er een schokdemper stuk was. Vreemd dat zoiets stuk kan gaan, maar dat hebben ze dus vervangen en het bijgeluid is weer weg.

Op naar het mooie weer en tot de volgende update!

Ruim 1 jaar in bezit en nog steeds trots

  • 28.000 km

Inmiddels staat de kilometerstand op 28.000, we zijn in het nieuwe jaar aanbeland en daarom vind ik het tijd voor een kleine update.

Inmiddels bijna 18.000 kilometer erbij gereden en ik ben nog steeds zeer blij met de Taycan 4S. Het gemak waarmee de auto rijdt en stuurt is eigenlijk niet eens te beschrijven. Het gaat eigenlijk bijna vanzelf.
Oudste zoon heeft inmiddels zijn rijbewijs en rijdt ook af en toe met de Taycan 4S, maar hij heeft wel moeite om de breedte van de auto goed in te schatten. Omdat je nogal laag zit, zie je de stoepranden niet goed. Ik als ervaren rijder gebruik de wielkasten als ijkpunt.
Maar natuurlijk heeft ook mijn oudste zoon een grijns van oor tot oor als hij in de auto rijdt. Uiteraard mag hij niet planken van mij, maar meerijden met het verkeer doet hij goed.

De Taycan 4S wordt door mij gebruikt voor woon-werkverkeer en de nodige prive-ritten in het weekend. Ook rijden we nog steeds regelmatig mee met diverse autotours waar meerdere sportauto's ook aan meedoen. De 4S is vak sneller dan deze auto's :-)

In de afgelopen periode is de auto 1x terug geweest bij de garage. Vlak voordat de winter begon, hield de verwarmingsunit ermee op. Ook dit was een bekend probleem bij de Taycan. De dealer heeft binnen 1 week de unit vervangen en de service ws uitstekend. Van het ophalen van de auto, de in bruikleen gestelde leenauto (bijna nieuwe Cayenne E-Hybrid) tot aan het weer terugbrengen van mijn auto.

Het verbruik staat nu op een gemiddelde van 18,6 kWh/100 kilometer. In de koude maanden heb ik nu een range van ongeveer 380 km. Al daalt dit wel wat harder als ik de auto eerst voorverwarm terwijl deze niet aan de lader hangt. In de zomermaanden kwam ik uit op een realistische range van ongeveer 500 km op 1 lading. Niet slecht vind ik zelf.

Conclusie na ruim 1 jaar met de Taycan 4S te hebben gereden:
Nog steeds geen spijt van deze switch gehad. De auto is op 2 issues na (ik hou het op kinderziektes welke adequaat zijn afgehandeld), een erg fijne metgezel en ik hoop nog vele probleemloze kilometers te mogen maken met de 4S.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.