Porsche Taycan 4S (2022)

autoreview

Porsche Taycan 4S (2022)
Porsche Taycan 4S (2022)Porsche Taycan 4S (2022)Porsche Taycan 4S (2022)Porsche Taycan 4S (2022)Porsche Taycan 4S (2022)

Signalement

UitvoeringTaycan 4S
Versnellingen2, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mission EV

  • 5.000 km

Nooit een Porsche. De 12-jarige versie van mezelf was er vrij duidelijk over. Porsche, dat was altijd hetzelfde. Die jongen, bezeten van auto design, keek vooral zijn ogen uit op de nieuwe designtaal van BMW, onder leiding van Chris Bangle. En naar de nieuwe generatie Lamborghini’s, getekend door onze eigenste Luc Donckerwolke. Enkel een zwarte Carrera GT, op de autoshow van Brussel, die was toch echt bloedmooi en deed de mening over Porsche een beetje wankelen.

Ondertussen zijn we 20 jaar verder. Hoewel die jongen er nog steeds ergens in zit, ben ik over de jaren toch het uitpuren en verfijnen van hun klassiekers, waarin ze in Zuffenhausen heer en meester zijn, enorm gaan waarderen. En zo’n 5 jaar geleden zag ik met de Mission E een wagen die hetzelfde effect had als die Carrera GT. Alleen in wit deze keer, in plaats van zwart.

Testrijden

De weg naar de Taycan was er eentje van lange adem. Niet in het minst omdat mijn vorige wagen, een BMW 430i Gran Coupe zo’n juweeltje was. Een heerlijke motor en dito rijgedrag, knappe looks met zijn individual Tanzanitblauwe kleur en 19 inch M-sport velgen, en een fijne cockpit. Maar als bedrijfswagen mag die na een 5-tal jaar verdiend een tweede leven elders beginnen en kijkend naar een opvolger kwam ik toch steeds bij die Taycan uit.

Toch maar eens een testrit plannen dus. Eentje met de RWD en eentje met de 4S. Want zo’n twee ton zware EV, wil je daar niet liever vierwielaandrijving voor? En die beruchte acceleraties van EV’s, wou ik toch ook eens uitproberen. Over die testritten kan ik kort zijn. De RWD was fantastisch en de 4S nog beter. De metallic zwarte RWD voelde iets lichtvoetiger aan, zeker snel genoeg onderweg en erg veel Porsche voor zijn prijs. Daarna een uurtje met een Carrera White 4S op de baan geweest en die voelde toch weer anders: krachtiger, steviger op de weg. En het verschil in acceleratie, dat was echt enorm.

Ten slotte de configuratie ingedoken, lang getwijfeld over opties, kleuren, velgen, enz, … Om te concluderen op een Mission-E like config: een 4S Ice Grey met de juiste velgen.

Eerste 5000km

In april geleverd, 4 maanden en 5000km verder, is de tijd wel rijp voor een eerste verdict. Te beginnen met looks. Porsche is erin geslaagd om met de Taycan heel dicht bij het ontwerp van de Mission-E te blijven, voor zowel exterieur als interieur. Buiten zien we een typisch Porsche design. Mooie welvingen in de motorkap, een frisse insteek op het front, gladde lijnen op de zijkant en verleidelijke, brede heupen. De doorlopende glazen lichtbar achteraan is voor mij persoonlijk een van de mooiste elementen aan de wagen. Met deze velgen en de Ice Grey kleur komen de looks nog extra tot zijn recht. Het is duidelijk. Die zou ik zo opnieuw configureren. De Taycan is veruit de mooiste wagen die ik ooit heb gehad en aan de blikken en duimen omhoog die ik onderweg krijg, ben ik niet de enige die er zo over denkt.

Ook het interieur voelt heel vertrouwd en toch zeer modern met de vele touchscreens. Toch is dit geen regelrecht success. Waar prototypes vaak aan flair inboeten ten voordele van gebruiksgemak heeft Porsche voor de Taycan de omgekeerde weg bewandeld. Een te verdedigen keuze, want het ziet er prachtig uit, al die touchscreens. Maar qua gebruiksgemak is zo’n iDrive controller touch veel aangenamer te bedienen tijdens het rijden. Al kan ik op zich niet klagen over de interface van zowel het PCM als Apple CarPlay, beiden zijn op niveau.

Het standaard halfleder interieur sprak me prima aan, gewone comfortstoelen zaten en zitten nog steeds prima genoeg en de afwerking komt vooral van het knappe en sportieve race-tex stuur, het mooie panoramisch dak, sfeerverlichting en interieuraccenten in darksilver. Laat die laatste twee opties overigens maar vallen in jouw configuratie, die zijn zo beperkt qua visuele impact dat ze het geld niet waard zijn.

Rijden dan, daar doen we het uiteindelijk voor. Bood mijn vorige 4 gran coupé al bakken rijplezier, dan is deze Taycan de overtreffende trap. Het onderstel met luchtvering, dat de ideale balans biedt tussen comfort en toch heel strak, sportief. Het stuurgedrag, dat je perfect feedback geeft zonder daarin te overdrijven en je compleet doet vergeten dat je met zo’n zware EV onderweg bent. De acceleratie aan het stoplicht en nog meer die bij de tussensprints. Krachtige remmen wanneer je weer (snel) tot stilstand wil komen. Deze Taycan doet het allemaal echt briljant.

Een van de mooiste eigenschappen is dat deze Porsche je ongelooflijk veel power geeft, maar je kan, mede door de sportstanden volledig zelf, gecontroleerd opbouwen tot de limiet. Die verschillende rij modi bedien je overigens makkelijk via een draaiknop aan het stuur. Alleen jammer dat je daarvoor de dure Sport Chrono optie moet aanvinken, die verder op een Taycan een beetje misplaatst voelt. Vergeleken met de RWD voelt deze 4S ietsje minder lichtvoetig en speels aan de achterkant, maar die extra gemoedsrust van vierwielaandrijving is zeker fijn.

Porsche heeft er ook voor gezorgd dat de Taycan meer als een klassieke ICE rijdt dan als een EV. Wat de overgang niet zo erg groot maakt. De grote verschillen zijn uiteraard het instant koppel (dat blijft fun) en het feit dat je ’s avonds de auto in het stopcontact steekt. Dat is me eigenlijk erg bevallen. Niet dat tanken ooit een probleem was, maar dit voelt erg proper en vertrouwd, zoals je ’s avonds je smartphone oplaad. De electric charging cover die openschuift na een swipe is trouwens erg populair bij -10 jarigen. Die andere EV optie: de electric sport sound is dat ook, maar 500€ voor een MP3tje is sowieso veel geld. Te meer omdat je die na 3000 km toch nog zelden of nooit opzet.

Qua verbruik tik ik na 5000km zonder al te grote afstanden af op 22,6 kWh/100 km. Lijkt me best ok voor een dergelijke sportwagen, 21 inch velgen en een best vlotte rijstijl.

Overall kan je dus stellen dat de Taycan uitblinkt in alle domeinen. Grote problemen zoals er blijkbaar toch wel zijn, zeker met de 2020 en 2021 modellen zijn me (gelukkig) tot nu toe bespaard gebleven en kan alleen maar hopen dat dit zo blijft. Zo blijft de Taycan die droomwagen die toch maar mooi op de oprit geparkeerd staat.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.