Porsche Taycan (2023) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Taycan |
---|---|
Versnellingen | 2, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 8.000 km |
Taycan: de eerste indrukken
- 1.000 km
Nog een beetje vroeg wellicht, maar na een ruime week en de eerste 1000km, wilde ik hier mijn eerste ervaringen delen met mijn Posche Taycan. Hopelijk zijn mijn bevindingen nuttig voor wie zelf een Taycan overweegt en leuk voor ieder ander die nieuwsgierig is over hoe de eerste kilometers (of miles - ik woon in Engeland...) in een Taycan vergaan.
DE MOTIVATIE VOOR MIJN KEUZE
Na vier jaar lang met een Macan S gereden te hebben, wilde ik graag weer een Porsche. Ik heb erg van de Macan genoten (zie mijn andere review) maar mijn geweten begon toch een beetje te knagen: een zware SUV die 1 op 9 rijdt past niet echt meer bij onze huidige tijd en is toch wel lastig te verantwoorden. Ik wil niet zeggen dat een elekrische auto - en zeker een zware en grote als de Taycan - wonderen doet voor het milieu en ons klimaat, maar in ieder geval stoot de auto bij het rijden niets uit (met de bijbehorende voordelen voor de luchtkwaliteit) en - zolang je de auto voornamelijk oplaadt met groene stroom - is de uitstoot gelieerd aan het dagelijks gebruik een stuk minder dan dat van de Macan. Na twee BMW coupés met sportieve lage zit, moet ik zeggen dat het rijden van een SUV mij toch iets tegenviel. Een Macan is sportief te rijden, maar ten opzichte van lage en lichtvoetige BMW coupés had de auto toch altijd iets lompigs. Ondanks dat een SUV natuurlijk vele praktische kanten heeft (al hoewel niet per sé meer dan een gemiddelde stationcar), wilde ik dus toch weer terug naar een lage auto: een Taycan dus.
DE SPEC
Bij een Porsche kun je het natuurlijk zo gek maken als je wilt: er is niet eens zo veel voor nodig om de basisprijs van de auto te verdubbelen als je eens lekker losgaat op de optielijst. Ik voel me al zeer bevoorrecht dat ik me een dergelijke auto kan veroorloven (en dat mijn partner me toestaat zo veel geld op een auto stuk te slaan), en daarmee viel de keuze op de "basis" uitvoering van de Taycan: de uitvoering met een enkele elektromotor en achterwielaadrijving, maar dan wel met het grotere accupakket van de Performance Plus (93.4 kWh). Qua kleurencombinatie ben ik teruggekomen op wat ik altijd al mooi vind: blauw met een licht-interieur. Bij de Macan had ik uiteindelijk gekozen voor het mooie maar ook verstandige grijs-grijs ("want goed voor de restwaarde"), maar achterhaf had ik toch graag een lichter interieur gehad. Dat geeft naar mijn idee toch een chiquere indruk dan een donker interieur. Dit keer geen spijt tot nu toe: persoonlijk vind ik de combinatie van Neptune blauw met two-tone beige-zwart interieur buitengewoon smaakvol. Smaken verschillen natuurlijk, maar ik geniet er tot nu toe ieder keer van als ik in de auto stap.
Als opties wilde ik, buiten de grotere accu, maximaal zo'n 10.000 pond aan opties toevoegen. Ik heb uiteindelijk na lang wikken en wegen de luchtvering laten varen: bij de Macan is daaraan het een en ander onder garantie vervangen, en aangezien ik de Taycan langer dan de gebruikelijke vier jaar wil gaan rijden, wilde ik eventuele dure reparaties hieraan voorkomen. Wel heb ik gekozen voor onder andere een glazen panoramadak, BOSE stereo-upgrade, Sport Chrono pakket (klok bovenop het dashboard en draaiknop voor rijmodus op het stuur), Porsche Electric Sport Sound, 20-inch Sport Aero velgen, en Surround Park Assist (en nog wat andere nifnafjes zoals een elektrisch laadklepje, glanszwarte raamlijsten en kleurlogo's in de wielen die eigenlijk standaard zouden moet zijn, maar ja, het is een Porsche...).
EERSTE INDRUKKEN VAN DE RIJBELEVING
Meteen bij wegrijden had ik al een subliem gevoel van tevredenheid. Ja, elektrisch rijden heeft praktische nadelen ten opzichte van een auto met verbrandingsmotor (zie hieronder), maar qua algehele rijbeleving is het wat mij betreft toch echt de technologie van de toekomst, zelfs voor de doorgewinterde "petrolhead": super-smooth en weldadig stil. Het mooie vind ik zelf dat de verschillende rijmodi de auto volledig van karakter doen veranderen. In de normale modus is de Taycan een super-relaxte cruiser, veel relaxter dan de Macan die misschien toch altijd iets hijgerigs had: snel optrekken kan, als je dat wilt, maar de auto nodigt daar niet eens per sé toe uit. In Sport or Sport Plus daarentegen is de auto super-alert en super-strak: de auto stuurt altijd superfijn, maar in sportmodus is het stuurgevoel werkelijk subliem. Ik ben geen autojournalist, dus het is voor mij lastig aan te geven waar dat precies aan ligt,... maar het is in ieder geval leuk om vaak tussen de rijmodi te wisselen, en - dankzij het Sport Chrono pakket - is dat makkelijk te doen met het draaiwiel op het stuur.
Tot nu toe mis ik de luchtvering niet: de auto is, zeker in de normale rijmodus ook met mijn 20-inch comfortabel genoeg, zelfs op de Engelse wegen die over het algemeen van belabberde kwaliteit zijn. Wel is het zo dat het bij drempels is wel oppassen geblazen om de onderkant van de auto niet de grond te laten raken: met luchtvering kan je de auto hoger zeten (en je kan locaties opslaan waar de auto automatisch de hoogte in gaat), maar zonder luchtvering gaat dat dus niet.
ERVARINGEN MET RANGE, LADEN EN KOSTEN
Porsche raadt aan de batterij bij normaal dagelijks gebruik tot 85% op te laden. Je kunt makkelijk persoonlijke laadprofielen aanmaken, zodat je de auto tot een vooringesteld niveau oplaadt, eventueel met timer om gebruik te kunne maken van een goedkoper (nacht)tarief. Dat werkt prima.
De officiele WLTP actieradius van mijn uitvoering is 301 miles (484km), maar na een ruime week gebruik waarbij de auto mijn rijstijl heeft leren kennen, geeft de auto bij volgeladen accu zo'n 250 miles (400km) aan. Over de eerste 641 miles, komt het stroomverbruik op 0.25kWh per km. Er zijn auto's - zeker in deze prijsklasse - die dat een stuk beter doen, maar laten we zeggen dat Porsche's met verbrandingsmotor ook niet bekend stonden om hun spaarzaam gebruik van energie...
Dan laadsnelheden: in theorie kan de Taycan met de DC-lader tot en met 270kW laden. Bij de Ionity snelladers heb ik tot nu toe drie keer geladen met gemiddelde laadsnelheden van 136, 138 en 93 kW. Niet zo snel als beloofd, maar toch van 27-85% in 25 minuten. De thuislader in de parkeergarage onder mijn appartement is erg langzaam (3.6kW), maar - in theorie althans - zou dat langzame laden de levensduur van de accu ten goede moeten komen. Ik heb ook al een aantal keer gebruik gemaakt van de Ionity snelladers langs de snelwegen. De Taycan komt inbegrepen met een Ionity abbonmement tegen gereduceerd laadtarief (£0.30 in plaats van £0.69 per kWh in Engeland).
Tot slot het kostenplaatje. Voor afschrijving, onderhoud en dergelijke is het uiteraard nog te vroeg. Maar het kostenplaatje van het dagelijks gebruik is tot nu toe wel zeer aantrekkelijk, zeker ten opzichte van de Macan. Tot nu toe geef ik aan elektriciteit 12p per mile uit; voor de Macan S die ik hiervoor reed zou dat met de huidige benzineprijzen uitkomen op 28p per mile.
Update na 1 jaar
- 8.000 km
Inmiddels heb ik er bijna een jaar met de Taycan op zitten en tijd om opnieuw de balans op te maken. Ik heb het afgelopen jaar zo'n 8000km afgelegd.
BETROUWBAARHEID
Daar kan ik kort over zijn. De auto is in het eerste jaar geheel probleemloos gebleken. Dat mag je op zich natuurlijk van een Porsche verwachten, maar waar de Macan die ik eerder had toch wel af en toe een steekje liet vallen en vooral meer irrirante rammels en dergelijke vertoonde, is dat bij de Taycan in het geheel niet het geval. Gezien het ontbreken van motorgeluid is dat natuurlijk maar goed ook.
RIJ-ERVARINGEN
Mijn eerste ervaringen zoals hierboven beschreven zijn ook de op de langere duur positief. De zitpositie is heerlijk laag en het stuurgevoel subliem. De verschillende rijmodi liggen voor mijn gevoel verder uit elkaar dan bij de Macan. De comfortstand maakt de auto uiterst relaxt te rijden (de Macan was altijd een tikkie opzwepend), terwijl Sport and Sport Plus de dynamiek en rijbeleving voelbaar opschroeven. In de sportstanden is de vering - zeker op de slechte Engelse binnenwegen - wel behoorlijk stug, maar gelukkig kan je die onafhankelijk van de rijmodus instellen (onafhankelijk of je wel of geen luchtvering hebt besteld).
RIJBEREIK EN LADEN
Als ik de auto geheel vollaadt is de aangegeven actieradius normaal gesproken zo'n 230-250 mijl (370-400km): in de prakijk voldoende, vooral gezien de hoge laadsnelheden, maar gezien de snelle technologische ontwikkelingen op dit gebied, niet echt concurrend meer. De recente facelift heeft de actieradius behoorlijk verhoogd en daarmee een van de relatieve pijnpunten van de Taycan aangepakt. In tegenstelling tot mijn eerdere berichten is het laden zo snel als beloofd. Vooral als je de batterij tot 15-20% leeg rijdt, wordt de maximum laadsnelheid van 270kW (bij de juiste snelladers uiteraard) meestal wel bereikt en tot een laadpercentage van 60% ofzo volgehouden, waarna het wat afzwakt. Al met al, is de auto daadwerklijk in een kwartiertje van pakweg 20-80% volgeladen. Ik heb verbruik begehouden maar nu even niet bij de hand, dus dat zal ik binnenkort even toegevoegen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.