Porsche Taycan (2021)

autoreview

Porsche Taycan (2021)

Signalement

UitvoeringTaycan
Versnellingen2, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst39.700 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Jongensdroom?

  • 1.400 km

Daar is 'ie dan!
22-05-2021 opgehaald bij Porsche Centrum Heteren (zeer prettige dealer trouwens) en inmiddels 1.400 electrische kilometers afgelegd.

Nooit had ik gedacht ooit een Porsche te rijden, maar toen de kans zich aandiende hoefde ik geen 2x na te denken.

Na de (onbedoelde) eerste proefrit in februari met een Taycan 4s was ik al om, maar die prijs he...
Paar weken later met een RWD een hele uitgebreide proefrit gemaakt, cijfers onder elkaar gezet, vrouwlief daarna even aangekeken en vervolgens direct de bestelling geplaatst. 3 maanden levertijd en ondertussen de BMW laten overnemen.

Het wachten werd aangenaam gemaakt door de dealer aangezien ik ook mee mocht met een rijtraining vanuit Porsche geregeld met andere Taycan-kopers. 3 uurtjes met de auto in de buurt van Lelystad en op het testcentrum van het RDW doorgebracht.

Hoe bevalt dat nu ten opzichte van de BMW 420i GranCoupe? Nou, daar kan ik kort over zijn: Niet te vergelijken!!!

De BMW smoelde lekker agressief door de M-Performance onderdelen. De Porsche zelf is ook erg dik en onderweg zie je veel hoofden draaien en duimpjes omhoog gaan.
Maar de Porsche heeft zoveel meer power, andere rijbeleving, emotie... Ik begrijp nu wel waarom Porsche een jongensdroom is!

Dit is mijn eerste vol-electrische auto en ik verbaas me over het gemak waarmee deze auto te bedienen valt. Je kan hard knallen met de launch control (het blijft een Porsche natuurlijk), maar ook uiterst comfortabel met 110 km/h cruisen op de snelweg of regionale wegen.

Het verbruik kan ik nog niet heel veel over zeggen. maar volgens de app zit ik op een gemiddeld verbruik van ongeveer 22 Kwh/100 km. Launch control wordt regelmatig gebruikt en een versnelling van 80 naar 160 op de snelweg is een beetje verslavend...

Ik ben natuurlijk nog volop in de ontdekkingsfase en op schoolritjes laat ik de auto lekker lang laten uitrollen. Er is een regeneratiestand aanwezig, maar deze vind ik persoonlijk niet fijn.

Wanneer de accu helemaal volgeladen is, zou ik een theoretisch bereik van ongeveer 400 km hebben (uiteraard afhankelijk van temperatuur en overige weersomstandigheden). Tuurlijk zijn er auto's die goedkoper zijn en een betere range hebben, maar ja... Porsche heh!

Tijdens de afgelopen dagen onderweg een paar keer bij een snellaadstation even 10% bijgeladen puur om te kijken hoe dit werkt, maar ik heb niet bijgehouden hoeveel km range ik er bij had gekregen. Het snelladen werkt prima. Thuis laad ik op mijn oprit + zonnepanelen.

Is dit nou ook praktisch? JA! Mijn kinderen hebben meer ruimte dan in de BMW, de kofferbak is wel iets kleiner, maar nog steeds groot genoeg.

Het mooie aan de Porsche vind ik ook dat zij een volwaardig dashboard hebben gemaakt, zij het digitaal. Dus wel alle meters e.d. voor je neus en ook nog 2 schermen in het midden van de auto. Fysieke knoppen alleen op het stuur aanwezig. Touchscreens werken snel, maar ik irriteer me wel aan de vingerafdrukken.

Wat ik wel een misser vind is het feit dat ik me in een onmogelijke bocht moet wringen om mijn telefoon in de draadloze oplader te kunnen plaatsen in het compartiment onder de armsteun.

Paar opties welke ik nog heb aangekruist:
• Panoramadak
• Privacy- en warmtewerend glas
• BOSE soundsystem
• Stuurwielverwarming
• 14-voudig electrisch verstelbare stoelen + memory
• 2+1 achterbank (dan kan de achterbank ook nog neergeklapt worden)
• 20 inch Turbo Aero wielen

Voor betrouwbaarheid heb ik nu 3 sterren gegeven. Dit zal zich in de toekomst moeten uitwijzen of dit hoger of lager kan, dit geldt zowel software-matig als technisch.

Ik zal regelmatig updates plaatsen, maar als jullie tussentijds iets willen weten, laat dan een reactie achter.

Wat een geweldige auto!

  • 4.000 km

Hierbij een korte update.
De auto zit als gegoten, je trekt hem letterlijk aan als je de auto instapt.

Een paar zaken die goed bevallen:

1. Op het moment dat ik plaatsneem op de bestuurdersstoel, dan schuift de stoel weer naar voren zoals ik deze heb ingesteld en ook het stuur gaat weer terug naar mijn favoriete positie.
Als ik de auto na een rit uitschakel, dan schuift de stoel naar achteren en het stuur omhoog zodat je makkelijker kan uitstappen.
2. De acceleratie: Ondanks dat het "maar" een RWD is, is deze erg rap. Er zijn electrische auto's welke sneller zijn van 0-100, maar ik vermoed dat niet veel van deze auto's de Porsche bijhouden van 80-200.
3. De beleving: WAUW!
4. Het rijden: WAUWWAUW!
5. Het verbruik: volgens de Porsche connect-app heb ik sinds de ingebruikname van de auto gemiddeld 20.3 Kwh/100km verbruikt. Ik trek vlot op, op de snelweg rij ik meestal de maximaal toegestane snelheden (afhankelijk van het tijdstip natuurlijk) en af toe rij ik ook hele stukken ongeveer 30 km/u boven de toegestane snelheid als het verkeer dat toelaat. Denk dat dit gemiddelde verbruik best netjes is, gezien het vlotte doorrijden. Hypermilen doe ik niet aan. Laden doe ik altijd thuis. Als ik weet dat ik een rit heb van ongeveer 250 km, dan laad ik de Taycan vol en dan is het gaan!!!

Natuurlijk ook wel kritiekpuntjes:

1. Zicht naar achteren is niet heel fijn, auto's worden vervormd door de achterruit.
2. Auto is best breed, dus bij ingangen van parkeergarages word ik wel eens nerveus ivm velgen en spiegels
3. Bepaalde opgeslagen (kaart)instellingen worden niet getoond als ik de auto start en dit heeft te maken met het feit dat de auto af en toe zijn verbinding met internet verliest. Hier komt een update voor.

Al met al prijs ik me erg gelukkig. In de media zie ik voorbeelden van Taycans welke compleet stilvallen omdat de 12v-accu niet bijgeladen wordt. Dit gebeurt zelfs tijdens het rijden en zorgt voor gevaarlijke situaties. Hier wordt/is een recall voor opgezet vanuit Porsche. Volgens de dealer zou mijn auto al voorzien zijn van de juiste software om dit te voorkomen. Ik wacht het wel af.

Tot de volgende update!

Gespot!

  • 5.200 km

Ben al diverse malen gespot en is dan leuk om via via die foto’s toegestuurd te krijgen. 1 van die foto’s toegevoegd aan deze review.

Auto bevalt uitstekend! Geen benzine-auto meer voor mij, dat voelt toch wel als een stap terug in de tijd.

Heb onlangs een tour gedaan met andere (benzine)supersportwagens en kon alleen een amg c63s en een amg-gtr niet bijhouden. Ook niet verwonderlijk aangezien die 2 aanzienlijk meer vermogen hebben dan mijn (standaard) Taycan.
Tour was ruim 200 km en verbruik was 27 kwh/100 km, we hebben flink doorgereden en de route zelf was erg gaaf. Na de tour de auto opgeladen bij een snellader, had op het moment van aankomst nog 8% accu over en in 15 minuten was dit alweer 80% en daarna lekker verder gereden met de fantastische Taycan.

Rozengeur & Maneschijn?

  • 13.500 km

Overwegend JA en heel klein beetje nee...

Laat ik met de nee beginnen:

In de zomer tijdens een rit naar het zuiden van het land, 2 lekke banden aan de linkerkant als gevolg van een verdwaalde baksteen op de snelweg waar ik met ruim 100 km/u overheen reed. Samen met mij nog 7 andere automobilisten die met hetzelfde kwaal te maken hadden. Dit is overigens erg snel afgehandeld door Porsche Assistance. Ik was binnen anderhalf uur weer op weg met vervangend vervoer (nagenoeg nieuwe Mercedes CLA 220 station). Vanwege de vakantie waren er geen Porsches als vervanging beschikbaar.
Na mijn korte trip werd mijn Porsche weer keurig thuisgebracht door de dealer. Uiteraard kon de Porsche zelf niets doen aan de lekke banden.

Eind van de zomer kreeg ik te maken met de bekende uitval van de systemen tijdens het rijden. Dit was een bekend issue en ik had gehoopt dat mijn auto het zou volhouden tot de geplande grote software-update die letterlijk 3 dagen later gepland was. Helaas niet dus. Het gebeurde nadat ik launch control had gebruikt en ik strandde een paar honderd meter van huis. Ik belde Porsche Assistance en gaf mijn locatie e.d. door en zij regelden hulp. De auto deed op dat moment namelijk helemaal niets meer (behalve de alarmlichten e.d., dat werkte wel en dat was wel zo fijn in het donker in de buurt van een groot kruispunt). Nadat ik had opgehangen, probeerde ik de auto te starten en warempel, alles startte weer op. Ik ben dus naar huis gereden en ook Porsche Assistance medegedeeld dat ik naar huis kon rijden. Zij wilden alsnog de auto ophalen en een vervangende auto beschikbaar stellen (hagelnieuwe BMW X1, nogmaals het was de vakantieperiode en dus geen Porsches beschikbaar). Auto opgehaald en een paar dagen weer keurig thuisgebracht met de grote software-update. Daarna heeft het probleem zich niet meer voorgedaan en is de auto echt een trouwe metgezel.

Dan de JA!!!!
Tja, wat voor superlatieven kan ik nog meer gebruiken? Nog steeds iedere keer een big smile als je in de auto stapt en wegrijd, het bekijks onderweg, de foto's die gemaakt worden door carspotters op viaducten en langs de weg... Ik krijg er in ieder geval geen genoeg van.

Entertainment werkt goed en vlot. Geluid van de BOSE is prima. Navigatie gaat ook soepel en bij langere ritten leidt de auto mij ook om naar (super)snelladers. Hier heb ik wel een paar keer gebruik van gemaakt en is erg prettig. Na een korte pauze van hooguit 10 minuten is er genoeg bijgeladen om thuis aan te komen en daar weer verder te laden aan de 11 kWh.

Tevens kan ik via de Porsche store 3 maanden gratis gebruik maken van de adaptieve verlichting. Dat wordt dan via een software-update ota geactiveerd en werkt erg makkelijk. In deze donkere dagen is dat echt een fijne optie. Het is jammer dat in veel goedkopere auto’s dit al standaard is. Porsche verlangt na de gratis periode een bedrag van €30,00 per maand of ongeveer € 1.000 in 1x om gebruik te kunnen blijven maken van de optie. Ik kijk nog wel even aan of ik dat de moeite waard vind. Wellicht kent iemand een knappe kop die dat permanent kan coderen.

Het verbruik over deze 13.500 km is 19,7 kWh/100 km. Dat lijkt me zeker niet verkeerd gezien het potentieel dat regelmatig aangesproken wordt.

Tevens een paar nieuwe foto's toegevoegd. Tot de volgende update.

Nog steeds erg veel bekijks

  • 22.500 km

Zoals de titel van deze ervaring al aangeeft, trekt de auto nog steeds erg veel bekijks en word ik regelmatig aangesproken door personen die de Taycan een heel bijzondere en mooie auto vinden en sommigen zijn zelfs erg verbaasd als ik ze vertel dat de auto volledig electrisch is...

Bij stoplichten of onderweg zie je vaak autospotters even snel een foto van de auto maken en hun duimpje omhoog! Heb ook nieuwe foto's aan deze review toegevoegd. Mijn oudste zoon is trouwens ook een hobby-autofotograaf :-)

Zelf ben ik nog erg tevreden met de auto. Het gemiddeld verbruik van de auto komt uit op 20.2 kWh/100 km. Denk zeker niet verkeerd omdat ik het potentieel van de auto zeer regelmatig aanspreek en tijdens de afgelopen koude weken, veelvuldig gebruik heb gemaakt van voorverwarmen zodat je in een ijsvrije en warme auto stapt en direct kan wegrijden. De Porsche-app werkt erg goed moet ik zeggen.
Range ligt momenteel rond de 300 km en nu het weer warmer begint te worden, zal dat richting de 350 a 380 gaan.

Omdat ik iets meer ben gaan rijden, kom ik nu wat vaker bij snelladers van Allego. Je stelt je bestemming in in de navigatie van de auto en deze voegt dan automatisch (geselecteerde) snelladers toe als het systeem dat noodzakelijk acht. De temperatuur van de accu wordt dan verhoogd waardoor deze hogere laadsnelheden haalt. Als ik aankom met een restpercentage dat lager is dan 20%, dan haal ik laadsnelheden van ongeveer 215 kW per uur!
Hierdoor hoef ik vaak ik niet eens langer dan 10 minuten een laadstop te maken om mijn weg weer te vervolgen. Via de charging-card van Porsche krijg je ook nog korting op het gangbare tarief, dus dat is mooi meegenomen.

De wegligging is echt fenomenaal, je kan onvoorstelbaar hard door de bochten. Bocht uit, stroompedaal vloeren en je wordt gewoon gelanceerd. Erg gaaf en de auto is makkelijk onder controle te houden.
Familieleden die een rondje in de auto hebben gereden uit nieuwsgierigheid, stonden perplex dat de auto zich zo makkelijk laat bedienen en dat de auto ook erg comfortabel kan zijn.

Nog wat specs van de auto:
- 240 Kw/326 PK
- 308 Kw/408 PK in launch-control modus
- 345 Nm
- Topsnelheid 230 km/u
- 0-100 in 5,4 sec
- 0-160 in 11,5 sec
- 0-200 in 17,6 sec
- 80-120 in 3 sec
- Lengte bijna 5 meter
- Breedte 2,15 meter met uitgeklapte spiegels
- Leeggewicht 2.050 kg
- Bagageruimte achter: 407 liter
- Bagageruimte voor: 84 liter

Al met al: Nog steeds erg happy, maar.... (tot de volgende update)

Ingeruild!

  • 39.700 km

Zoals ik in mijn vorige review al aangaf, was ik happy met de Taycan RWD. Toch ging het wringen en wilde ik meer power. Zo gezegd, zo gedaan en de auto is ingeruild op een Taycan 4S met een battery plus. Deze heb ik op 18 november opgehaald en de eerste review daarvan zal ik binnenkort online zetten.

Nog wat ervaringen met het base model:

Het gemiddeld verbruik is gezakt naar 17,0 kWh/100 km. Niet slecht voor een Porsche toch? Ik zie in reviews van andere merken toch regelmatig een hoger verbruik.

De auto blijft een nekkendraaier van jewelste. Veel duimpjes omhoog onderweg.

De rijbeleving is sowieso top. Je stapt in en je trekt de auto letterlijk aan. Heerlijk gewoon. De kwaliteit van het in- en exterieur is erg goed. Geen kraakjes of irritante piepjes te horen tijdens het rijden of het nemen van drempels.

Ook het infotainment systeem werkt goed en intuïtief. Alle voorkeuren worden makkelijk opgeslagen en als je toch iets wilt wijzigen, dan is de optie makkelijk te benaderen. Geluid van de Bose-installatie is dik in orde.
De witte Taycan is overgenomen door de dealer en die zal snel een tevreden eigenaar vinden.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.