Porsche Cayenne E-Hybrid (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cayenne E-Hybrid |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 6.500 km |
KM-stand laatst | 7.000 km |
Cayenne E-Hybrid E3 import & 500km ervaring
- 7.000 km
Na enigszins teleurgesteld te zijn in een BMW X3 M40i, nu maar eens een Porsche Cayenne proberen.
Hoe het begon,
X3 is gekomen na een ongeval met de X4 M40i, dit vond ik een top auto, echt super leuk apparaat geluid, looks enzv. Helaas was de X3 totaal anders qua geluid en beleving dat hij binnen 2 jaar al weg mocht. Na proef gereden te hebben in: BMW X6 en Porsche Cayenne ehybrid is keuze gevallen op de Porsche, deze reed echt een stuk beter, en dat komt in eerste instantie door het PASM (luchtvering). Maar ook de snelheid en koppel van ehybrid sprake me aan. Helaas is geluid niet meer wat het geweest is bij de 6 cilinders. Maar dat was nergens, Audi Q8, BMW of Porsche maakte allemaal niet zoveel verschil. Toen maar eens goed gekeken welk model ik van de Cayenne zou willen, en eigenlijk wou ik de Coupe versie. Na heel veel zoeken en mede door COVID-19 (sluiting fabrieken) was er weinig op de markt voor de nieuwe Cayenne Coupe E-Hybrid voor mijn budget. (110.000)
Dus dan maar voor de gewone, wat eigenlijk qua ruimte beter bij ons past ivm gezinsuitbreiding die op dat moment (juni) aanstaande was (geboren 9-11-20). Wat me al opgevallen was, dat het zoeken in Duitsland veel meer resultaat gaf, veel meer opties, jongere auto’s, voor (veel) minder geld. Zo in juli in contact gekomen met Porsche dealer in Darmstadt. Deze had een zwarte Porsche Cayenne tekoop staan van 6000 km, bom vol opties, bouwjaar 2020-6. Deze sprak me erg aan, omdat er opties opzaten wat het rijgedrag erg bevorderen zoals, 4wiel besturing, PASM (luchtvering), sport chrono met kompas! En snelheid afhankelijke stuurbekrachtiging. opties voor comfort, als stoel ventilatie, massage, 4 zone climate, stoel verwarming voor en achter, nachtzicht, Adaptive Cruise Control, comfort toegang, 360 graden camera’s, head-up display, interieur sfeerverlichting, BOSE geluidssysteem, led-verlichting, privacy-glas, stuurwiel verwarming Enzv. tevens interieur afgewerkt met Carbon, en een 7,2 KW (ingebouwde) lader zodat de auto weer snel vol zit. Aan de buitenkant beviel me dat niet de hele auto afgewerkt is met van die groene ehybrid accenten en de raamlijstjes rond waren ook zwart. Dus voor mij een bommetje. Enige wat ik mist was, een sportuitlaat en getinte achterlichten.
Waarom een ehybrid? Hij is echt een stuk vlotter dan de standaard 3.0, en het is zeer gunstig voor de import van de auto. Maar 5k aan rest BPM.
Na wat onderhandelingen kwamen voor mij op een mooi bedrag uit, en daar mee was de koop rond. Had de auto nog nooit gezien, maar beruste me het gevoel dat ik hem bij een Porsche dealer kocht en dat er nog bijna 18 maanden fabriek garantie op zat. Auto was een demo auto en moest nog even zijn termijn uitzitten van 4 maanden en begin oktober was het zover hij kon opgehaald worden. i.v.m. Corona en mijn kleine dochter besloten dit ook niet zelf te doen, en dit door een transport bedrijf te laten doen. Voor €500 stond hij in Nederland, daar kan je ook niet voor heen er weer rijden.
Import was snel en goedkoop geregeld door de partner die ik in de hand had genomen (www.cargo.nl) en ik kon een weekje later rijden.
Laat ik dit zeggen, ik heb nog nooit zo comfortabel in een auto gereden, tuurlijk had ik 3 proefritten gemaakt en wist ik wat ik kocht. Maar ongelofelijk wat een machine! Snel, comfortabel, ruim, voelt modern aan, een blikvanger alles wat je van een mooie / goede auto mag verwachten. Maar de beleving als je een auto van 2250 kg in een bocht wringt en hoe deze zonder tegen sputteren hem door de bocht gooit, het is niet normaal. Er zijn 5 standen in de cayenne ehybrid.
100% elektrisch (kick down word brandstof motor wel geactiveerd)
Hybride, auto bepaald zelf tot 130 km p/u wat hij kiest elektrisch of brandstof. Tevens zijn in deze modus nog 2modi, bijladen via benzine motor en geen electra gebruiken.
Sport, auto draait voornamelijk op brandstof, word gretig, demping gaat een tandje strakker, uitlaat zet een klepje open. (Eigenlijk de leukste modus)
Sport+, alles aan kracht die de auto heeft komt er nu uit, alle 340 paardjes van de 3.0 & 136 PK van de electro motor. Versnelling bak staat standaard een tikkie terug, demping staat zn alle strakst, Een beest is het dan! Maar heb daar nog niet langer dan 15 min op gereden, daar word je gewoon moe van, je moet hem echt temmen.
Vanaf nu ben ik hem weer even kwijt, komen nog wat opties op die ik nog graag wou:
-Sport uitlaat (origineel Porsche)
-Getinte achterlichten (origineel Porsche)
-Mee gespoten bumpers in carrosseriekleur
-Navplay voor tv kijken op het grote display
Hoe zit dat met laden?
Ik heb een krachtstroom aansluiting laten maken onder mijn carpoort gewoon 16A. 3fase. Met deze kracht laad hij het hele accupakket op in minder dan 2 uur (10 graden buiten). Qua kosten laat ik in een volgende review even weten, er komt een KWH meter tussen te hangen.
Ook in mijn volgende review zal ik wat meer over het rijden vertellen, maar ook over alle opties.
Al met al een super leuke auto die lekker ruim is voor mijn gezin.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.