Porsche Boxster RS60 Spyder (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Boxster RS60 Spyder |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 15.000 km |
KM-stand laatst | 26.000 km |
Zeg nooit nooit
- 26.000 km
Zeg nooit nooit
In 2002 heb ik een al jarenlange droom verwezenlijkt: een nieuwe S2000 gekocht – Silverstone metallic met rood lederen interieur. Een plaatje. Jarenlang heb ik heel erg veel plezier aan mijn S2000 beleefd. Veel en vooral bochtige routes in zowel binnen- als buitenland hebben we met onze S2000 afgelegd. Van onze kant werd de S2000 ook vertroeteld. Hij werd alleen van stal gehaald als het weer het toeliet, zeer frequent werd hij in de wax gezet en ook motorisch werd hij altijd met veel zorg behandeld. Uiteraard kreeg hij bijtijds zijn onderhoudsbeurten, maar ook de olie werd altijd goed opgewarmd alvorens van het volle vermogen van de machinerie gebruik werd gemaakt. Na ruim 8 jaar stond er 48.000 km op de teller en de auto verkeerde nog steeds in showroomstaat. Enkel 2 minieme steenslagplekjes op de voorbumper verraadden dat het geen nieuwe was. De auto heb ik gekocht met het idee om die nooit, nooit meer te verkopen. En die gedachte heb ik gehad tot eind oktober 2010.
Mijn jongste zoon had ergens op internet gelezen dat er in Nieuwegein een occasionshow van de Nederlandse Porschedealers werd gehouden. Als liefhebber van het merk wilde hij daar graag naar toe. Ondanks dat ik geen enkele affiniteit had met het merk Porsche ben ik met hem meegegaan. En – inderdaad – u raadt het al, daar in de verleiding gekomen. Porsche Centrum Amsterdam had een prachtige Boxster RS60 Spyder uit 2008 in de aanbieding met slechts 15.000 km op de teller. Werkelijk als nieuw, met de juiste accessoires (o.a. Bose soundsysteem, PASM, navigatie, sportstoelen en de werkelijk fantastische/ onmisbare sportuitlaat) en in een mooie kleurstelling (GT-zilver met antraciet grijs interieur). Kortom: als ik een Boxster nieuw zou bestellen had hij er niet anders uitgezien. (De Rotterdamse dealer had trouwens ook een RS60 te koop staan met een rood interieur; dat vond ik toch iets te schreeuwerig en was daardoor voor mij absoluut geen alternatief). En de Amsterdamse Boxster maakte echt zoveel indruk op me dat dit natuurlijk bij de verkoper van dienst niet onopgemerkt bleef. Hij bleek bereid om voor mijn S2000 een heel aantrekkelijke inruilprijs te geven waardoor de Boxster in principe financieel haalbaar werd. Hierdoor en het feit dat ik toch wel heel erg onder de indruk was van deze auto, had ik op dat moment een enorm dilemma. Maar ik was naar Nieuwegein gekomen om naar auto’s te kijken en zeker niet met de gedachte om mijn S2000 daar in te ruilen. Die zou ik immers nooit verkopen….. Omdat ik bevreesd was voor een te impulsieve aankoop waarvan ik later spijt zou krijgen, heb ik – ondanks dat de verleiding heel erg groot was - die betreffende zaterdagochtend geen krabbel onder een koopcontract gezet. Hierdoor liep ik wel het risico dat de RS60 dat weekend aan iemand anders werd verkocht. Een telefoontje op maandagochtend aan de dealer in Amsterdam maakte duidelijk dat dit niet het geval was en op dat moment kon ik een optie op de auto nemen.
Na een aantal slapeloze nachten (wat zal ik doen????) ben ik dan eind die week samen met mijn vrouw naar de auto gaan kijken en hebben we ook een proefritje gemaakt. Voor het eerst van mijn leven in een Porsche. Ik moet bekennen dat ik eigenlijk na 500 m al overtuigd was van de kwaliteiten van deze auto: wat een fenomenale wegligging, wat een kracht en acceleratievermogen in combinatie met een fantastisch geluid en wat een perfecte ergonomie! Dus wat ik altijd voor onmogelijk had gehouden gebeurde die bewuste zaterdag in Amsterdam dan toch: onze S2000 werd ingeruild!
En ondanks dat het afscheid van mijn S2000 me zwaar viel en ik ook nadien nog wel eens heb getwijfeld of ik een verstandige keuze had gemaakt, ben ik achteraf toch blij dat ik het heb gedaan. De S2000 heeft vele kwaliteiten maar zo’n RS60 staat op velerlei gebied toch nog net een treetje hoger. Ik heb inmiddels ruim 10.000 fantastische en probleemloze kilometers met mijn Boxster gereden. Al diegenen die - ook op dit forum – van mening zijn dat er maar 1 echte Porsche is, hebben volgens mij nog nooit van de kwaliteiten van een Boxster kunnen proeven. Uiteraard is de 911 een waar icoon, maar naar mijn bescheiden mening heeft de Boxster toch ook zoveel kwaliteiten dat hij met recht het Porsche-embleem draagt.
Het grootste verschil met de S2000 is m.i. het vermogen dat vanaf lage toerentallen al voorhanden is, terwijl de S pas bij 5000 – 6000 toeren wakker wordt. Omdat ik als autoliefhebber nooit de behoefte heb gehad om mijn S2000 te verkrachten en dus altijd ruim de tijd nam om de olie goed op temperatuur te laten komen, had je bij ritjes van 20 – 30 km maar relatief beperkt plezier van de capaciteiten van de S. En ondanks het feit dat de S2000 altijd met zachte hand werd behandeld, moest ik toch om de 1200 – 1500 km een litertje olie bijvullen wat m.i. niet bij een dergelijke auto hoort. De wegligging van de Boxster is heel erg neutraal, van onder- of overstuur is geen sprake en de auto gaat als op rails de bocht door. De S2000 had natuurlijk ook een prima wegligging, maar was toch wat verraderlijker door soms kwistig met zijn staart te kwispelen. Leuk en uitdagend in handen van een ervaren bestuurder, maar bij iemand die af en toe maar eens zijn (amateur) stuurmanskunsten beoefent zorgde dit soort situaties wel voor een tijdelijk verhoogde hartslag…. Wat voorts opvalt is dat de ergonomie en het comfort in de Boxster aanzienlijk beter zijn. De zitpositie en de ondersteuning van de bovenbenen laat niets te wensen over, terwijl de zitting in de S2000 aan de korte kant is en het stuur net iets te laag staat. De Boxster staat op 19 inch en mijn S2000 had 17 inch velgen; desondanks is de Boxster veel comfortabeler geveerd (behalve als de sportmodus van het PASM is ingeschakeld) en ook de beter geïsoleerde kap zorgt voor meer geluidscomfort. Vanwege het ouder worden ga je dit soort eigenschappen wellicht toch meer waarderen…..
Zitten er dan aan zo’n Boxster helemaal geen tekortkomingen. Toch wel. In de eerste plaats is hij veel gevoeliger voor drempels en ook het verbruik ligt ietsje hoger (gem. 1 op 9), hoewel ik op dat vlak grotere verschillen had verwacht. Voorts heb je met de kap naar beneden eerder last van hinderlijke turbulenties. Ik ben me er ook van bewust dat de onderhoudskosten aanzienlijk hoger zullen zijn en dat de betrouwbaarheid niet beter kan zijn dan van de Honda. In de ruim 8 jaar dat ik van de S2000 heb genoten is er werkelijk nog geen lampje stuk gegaan. En ten slotte, ik merk ook dat een Porsche – ondanks dat het maar om een poor men’s Porsche gaat – bij sommigen toch een bepaalde afgunst oproept. Mensen in de straat gaan zich plots anders gedragen, terwijl ikzelf helemaal niet veranderd ben – ik heb alleen een andere auto gekocht. Blijft voor mij een heel vreemd en onbegrijpelijk fenomeen.
Ondanks deze ‘nadelen’ ben ik dus bijzonder tevreden met mijn Boxster. Ik vind het een fantastische auto maar gelet op eerdere ervaringen uit het verleden durf ik toch niet te zeggen dat ik hem nooit meer zal verkopen……
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Boxster 2.9 PDK | Cruise | PDC A | Stoelverw. | Leder | Airco | 18"
- 2009
- 47.915 km

Porsche Boxster S 3.2 280PK | Handgeschakeld & IMS v.v. | Origineel Nederlandse auto met complete historie
- 2006
- 159.267 km

Porsche Boxster 2.9 256pk PDK NL Auto Parkeersensoren Climate Control
- 2009
- 80.576 km