Porsche 944 (1986) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 944 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 285.830 km |
KM-stand laatst | 365.700 km |
ERVARINGEN part 1
***Om de review realistisch te houden op de beoogde aspecten heb ik de auto "overall" 4 sterren gegeven. Maar deze Porsche 944 is absoluut meer dan 4 sterren waard!***
-------------------------------------------------
Al sinds lange tijd heb ik een voorliefde voor Porsche. Eind mei 2008 kwam een jongensdroom voor mij uit. De aanschaf van een Porsche 944 type2 coupe (met targadak), zowel van binnen en buiten als motorisch in zeer goed staat. Ik ben de 4e eigenaar van de auto. Aan mijn 944 is te zien dat de vorige eigenaren er veel aandacht en liefde aan besteed hebben. Hieronder mijn bevindingen:
Aankoop:
Wie op sites al marktplaats gaat surfen naar Porsches 944 komt er genoeg tegen. Probleem is echter dat veel van de aangeboden 944's gewoon in slechte staat verkeren. Tuurlijk, voor 1500 euro heb je er eentje op de stoep staan, maar zorg er dan wel voor dat je flink wat euro's op je bankrekening hebt staan. De kans dat je die nodig hebt om de 944 in goede staat te krijgen is erg groot. Vaak duurt de zoektocht naar een goed exemplaar maanden. Echter heb ik veel geluk gehad bij de aankoop van mijn 944. Ik heb geen maanden hoeven zoeken of 10tallen 944's hoeven bekijken voor ik een goede tegenkwam. Ik kocht haar van een echte liefhebber van de nederlandse Porsche 944 site. De auto kostte eigenlijk meer dan ik wilde uitgeven aan een 944, maar ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn aankoop. Wat een fantastische auto!
Rijeigenschappen:
Mijn 944 rijd zoals een Porsche hoort te rijden. Geen dwijlbak met rare trillingen en scheeftrekkerij, gewoon strak en scherp! Ze staat op brede 17" Porsche cup wielen en in combinatie met instelbare gele koni's ligt ze als een blok op de weg. Welke bocht je ook tegenkomt, je kan er met deze 944 harder doorheen dan je met de gemiddelde snelle moderne auto zou durven. Alleen wanneer het wegdek nat is, is het opletten. Iets te enthousiast de bocht om kan (door achterwielaandrijving en brede banden) resulteren in flink wat overstuur. Bij rechtuitijden is het ook geen probleem om hard te gaan. Met 200 op de Duiste autobahn zit je nog steeds relaxt achter het stuur, zonder dat het zweet je overal uitbreekt. Zoals bij de meeste sportwagens worden hobbels en riggels lekker hard doorgegeven. Persoonlijk houd ik daar wel van, zodat je goed de communicatie voelt tussen auto en wegdek. Een sportwagen, wat de 944 absoluut is, hoeft niet super comfortabel te zijn. Een lange rit is overigens ook goed te doen, mede dankzij de uitstekende sportstoelen.
Prestaties:
Onder de motorkap ligt een 2.5 liter 8 klepper. Geen Audi/VW motor! zoals veel mensen wel denken. Een nieuw ontworpen motor voor de 944 (stamt af van de V8 motor van de Porsche 928 ), en levert 163 pk en 205Nm. Ondanks dat het "maar" een 4 cilinder lijnmotor is, heeft ie wel dat mooie huilende geluid, wat doet denken aan de 6 cilinder boxermotoren uit de 911. In 1982 toen de 944 uitkwam was het gewoon een snelle sportwagen. In net 8 seconden zit je vanuit stilstand op 100 km/u. De top ligt rond de 220 km/u (ik heb in Duitsland 210 gereden, maar had nog genoeg over). Maarja, tijd en techniek staan ook niet stil. Menig modern, compact GTi-tje zit minstens net zo snel op de 100. Sja...als ik alleen maar sprintjes wilde trekken had ik wel een turbo versie gekocht. Die zijn nog steeds serieus snel en doen weinig onder voor de hedendaagse 911 versies.
Interieur en exterieur:
"Met een witte blijf je zitten" zei men vroeger. Maar dat geld niet voor mijn 944. (Sterker nog, volgens mij is een witte auto weer erg in op het moment). De Alpine White-kleur is echt in goede staat (heeft altijd binnen gestaan) en is niet verkleurd, dankzij een extra laaklag. Op een paar hele kleine plekjes na (maar is dat erg voor een auto van 22 jaar oud?!) geen deukjes of krassen. Ook van binnen ziet de Porsche er goed uit. Geen scheuren of krassen in het dashboard of versleten stoelen. Het uitneembare targadak is echt super. Heerlijk open toeren op warme dagen.
(Gebruiks-)kosten:
De gebruikskosten vallen me tot nu toe heel erg mee. Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik de 944 gebruik als 2e auto (hobbyauto). En dat scheelt aanzienlijk in de verzekeringspremie. In princiepe is de 944 te gebruiken als dagelijkse auto maar dat is mij (denkik) toch iets te duur. Met een tankinhoud van 80(!) liter en de huidige brandstofprijzen ben je al gauw een dikke 100 euro kwijt (euro 98!) voor een tank. Opzich kan je best zuinig rijden met deze 944 en dan kom je echt ver met 1 tank, maar daar koop je een Porsche niet voor! Het gewone onderhoud zal (bij een porsche specialist) niet heel veel verschillen met moderne auto's. Echter bij een officieele Porsche dealer betaal je waarschijnlijk wel de hoofdprijs....
--UPDATE: 21-07-2009 / 295.866 km--
De 944 gebracht voor de APK keuring en onderhoudsbeurt. De 944 kwam glansrijk door de APK. Er viel helemaal niks aan te merken door de keurmeester (had ook niet anders verwacht). Daarnaast een grote (inspectie) beurt uit laten voeren. Alles was eigenlijk nog prima in orde, dus is de beurt beperkt gebleven tot nieuwe olie en filters. Meteen de motor laten spoelen (zgn. Forté spoelbehandeling, is in het verleden vaker gedaan waardoor de motor lekker schoon blijft). Bij ca. 110 km/u zat er een kleine trilling in het stuur, dus tot slot de wielen nog even laten balanceren. Totale kosten: € 272,-. Das niks voor een 23 jaar oude Porsche!.
--UPDATE: 13-12-2009 / 300.000 km--
Tijdens een lekker stukje toeren was het dan eindelijk zover. De 300.000 km gepasseerd! Toch een leuk moment om mee te maken. Het is niet elke auto gegeven de 3 ton te halen en zeker geen sportwagen. Na ruim 1,5 jaar en 15.000 km dat de Porsche nu in mijn bezit is geniet ik nog steeds van elke kilometer die ik ermee rijd. Een mooi moment om eens een paar + en - punten op een rijtje te zetten. Te beginnen met sterke punten van deze 944:
+ Wegligging / rijeigenschappen;
In één woord: fenomenaal, zoals een Porsche hoort te rijden!
+ Targadak;
Met het dakje eraf rijd je voor je gevoel net zo open als in een cabrio en met minder herrie om je heen. Desgewenst kun je de wind lekker door je haren laten wapperen of juist niet door het "verstellen" van de windgeleider.
+ Verbruik;
Gemiddeld ligt het verbruik zo tussen de 1:10 en 1:12. Ook bij 140 km/u geeft de verbruiksmeter nog steeds een nette 1:11 aan.
+ Sportstoelen;
Ze zitten prima en geven veel zijdelingse steun, ook bij het snel nemen van een bocht. Van sommige autostoelen in de hedendaagse auto's krijg ik nog wel eens rugpijn, maar in de 944 heb ik er geen last van.
+ De looks;
Het design dateerd eigenlijk al van de 70-er jaren maar nog steeds vind ik het model erg mooi. En ook veel andere mensen zie ik toch vaak even hun hoofd draaien om een glimp op te vangen van de 944.
De minder goede punten:
- Gewicht targadak;
Het uitneembare dak is eigenlijk te zwaar. Alleen eruit halen lukt nog wel, maar alleen weer erin zetten is toch een stuk lastiger.
-Zicht bij parkeren;
Ondanks de grote achterruit is het zicht toch matig tijdens het parkeren. Lage obstakels zie je gewoon niet, ook niet opzij van de auto. Opletten dus, voor je het weet zit je tegen een paaltje.
-Brandstof (euro 98 )
Met een tankinhoud van 80 liter die het liefste gevuld wordt met euro 98 kost "even tanken" toch aardig wat knaken. Nou heb ik daar persoonlijk niet zo veel problemen mee. Gelukkig compenseert het verbruik het aardig.
Zo...en nu op naar de 400.000 kilometer!
--UPDATE: 16-06-2010 / 303.950 km --
-Verbruik-
Twee weekenden achter elkaar flinke stukken getoerd. Het weekend van 5 juni heerlijk met het dakje eruit en raampjes open, stukken langs het water van de Lek gereden. Eigenlijk van alles wat: 60 km/u wegen, 30 en 50km/u dorpjes, provinciale weg en stukjes snelweg. En afgelopen weekend (12&13 juni) een retourtje naar Zuid-Limburg (op de momenten dat het verkeer het toeliet cruisesnelheden van zo'n 145-150 km/u). Bij elkaar bijna 800 km. De meter van de tankvoorraad begon net rood op te lichten (nog ca. 10L reserve) en dus was het tijd om te tanken. 70 Liter Euro 98 bijgevuld, gemiddeld verbruik kwam uit op 1 op 11,2. Nette waarde vind ik zelf. Die 70 liter Kostte me overigens wel € 105! Een hele hoop geld, zeker in deze tijd, maar het rijplezier wat ik daarvoor terugkrijg is het 3dubbelendwars waard!
Volgende maand weer de jaarlijkse APK en onderhoud, update volgt.
--UPDATE: 02-08-2010 / 305.411 km--
Vandaag de 944 naar de specialist gebracht voor de APK en onderhoudsbeurt. Tijdens de APK viel er niets aan te merken op de 944, nog steeds een toppertje. Motorisch was eigenlijk ook alles nog prima voor elkaar, dus is de beurt beperkt gebleven tot olie, filter en bougies (die waren wel aan vervanging toe). Alleen was er wel een rammel te horen vanuit de versnellingsbak, maar dat zal geen problemen opleveren in de toekomst. Voor de zekerheid de motorsteunen ook nog even laten controleren. De rechter steun is een klein beetje ingezakt dus daar ga ik binnekort nog een keer voor terug om ze (dus ook links) te laten vervangen. Rijdt ze net weer wat lekkerder.
--UPDATE: 07-09-2010 / 307.181 km--
Een maandje na de beurt en APK terug gegaan naar de specialist, om de motorsteunen van de 944 te laten vervangen. Ik vond de auto stationair en bij lage snelheden te veel trillen (de ingezakte motorsteun was daar de oorzaak van). Met de nieuwe motorsteunen is het verschil echt goed te merken. De trillingen zijn vrijwel verdwenen. Het voelde alsof er een splinternieuwe motor onder de kap lag! Daarnaast (de auto stond toch al op de brug) ook de schakelstangen (bij de pook en op de bak) laten vernieuwen (de pook kon nogal heen en weer in de versnelling). De 5-bak schakelt nu ook weer een stuk strakker. Al met al niet goedkoop, maar absoluut meer rijgenot.
--UPDATE: 04-04-2011 / 314.469 km--
(Toer)rit naar het Gardameer (Italie):
Van 26 maart t/m 2 april heb ik met vrienden getoerd naar en rondom het Gardameer. De langste rit die ik tot nu toe met de 944 heb gereden. De heenreis (via München) en terugreis (in 1x door naar NL, ruim 1100 km) voornamelijk via de snelweg. Bij het Gardameer veel prachtige provinciale wegen en bergpassen gereden, mooie omgeving om lekker te toeren en foto's te maken. Bij vertrek in Nederland, op 26 maart, stond de teller van de Porsche op 311.167 km. Bij terugkomst op 2 april, 314.469 km. Ruim 3000 km dus, waarin de motor af en toe hard heeft moeten werken (zonder problemen gelukkig). Hier en daar een aantal stevige bergpassen. Op de Duitse autobahn zat het tempo er goed in. Op één van de onbegrensde stukken maar eens (kortstondig) gekeken hoe hard die 4 cilinder nou loopt. De naald van de km-teller wees ca. 237 km/u aan, wat neerkomt op 230 echte kilometers. En dat viel me niet tegen voor een 25 jaar oude 8 kleps 4 cilinder met dik 3 ton op de klok! Het kán nog ietsjes harder, maar aangezien er in de verte een auto ging inhalen vond ik het wel goed, en ik houd het blok graag heel. De cruise snelheden lagen dan ook zo rond de 150/160 kmpu, dan rijdt mijn 944 gewoon het lekkerst. Het verbruik heb ik ook nog even bijgehouden. Die lag na deze 3000 km gemiddeld op 1 op 10,7. Helemaal niet verkeerd dacht ik zo. Op naar de volgende leuke rit!
--UPDATE: 15-07-2011 / 316.886 km--
Vandaag de 944 naar de specialist gebracht voor weer een beurtje en apk. Ook de motor weer een Forté spoelbehandeling laten geven (om de 2 jaar). Beurtje bestond uit olie, oliefilter en carterring. Verder was motorisch alles nog tip top in orde. Voor de apk moest een stuurhuishoes vernieuwd worden. Deze was gescheurd. De hoes aan de andere kant ook maar meteen vervangen. Verder is de rechter koplamp bijgesteld (deze stond iets te hoog). Over een paar maanden (ca. 3/4000 km) moeten de remschijven en blokken achter vernieuwd worden (zitten er ook echt al lang op). Tot die tijd kunnen we weer lekker toeren, mét 13 maanden apk en nieuwe olie.
--UPDATE: 24-02-2012 / 320.819 km--
Gisteren met de 944 bij de specialist langs geweest om de remschijven en blokken achter te vervangen. Schijven waren erg dun aan het worden en de blokjes waren scheef afgesleten. Op één van de blokjes was het bijna ijzer op ijzer! Hoog nodig aan vervanging toe dus. Ook de remschoenen van de handrem vervangen. Deze waren ook ver op en begonnen op diverse plaatsen los te 'scheuren'. Waarschijnlijk zaten deze er ook al op sinds de eerste kilometers van de 944. Daarnaast nog een kleine koelvloeistof 'lekkage' laten verhelpen. Dit was slechts een kwestie van een slangklem vaster aandraaien (deze zat niet vast genoeg waardoor er vloeistof ontsnapte), dus dit mag eigenlijk geen naam hebben. Totale kosten: € 654,- incl. btw.
--UPDATE: 30-06-2012 / 324.561 km--
Vandaag met de 944 langs ABC bandencentrum in Ede (goeie zaak!) geweest voor verse sloffen op de achtervelgen. De oude Koreaanse Marshalls waren 9 jaar oud en bovendien was het loopvlak "hol". Het maakte niet veel contact meer met het wegdek (heb geprobeerd een zwarte streep te trekken, maar slechts van het uiteinde van de banden stond een streepje op het gladde asfalt, van het loopvlak bijna niks) en de wangen werden warmer dan het loopvlak. Als ik er nu aan terug denk dat ik daar 2 maanden terug nog 200 km/u mee in Duitsland heb gereden gaan de haartjes op m'n armen recht overeind staan!. Nu zitten er 2 nieuwe Continental Sport Contact 5 onder, in de maat 245/40 Z17 Y. Rijdt weer een stuk veiliger én beter. Bovendien zijn deze een stuk stiller dan die lawaaige Koreaanse banden. En de prijs viel reuze mee: €370 incl. balanceren en montage.
--UPDATE: 23-07-2012 / 325.331 km--
Vandaag met de 944 langs de specialist geweest voor weer een apk keuring en servicebeurt. De apk was gelukkig weer een fluitje van een cent. Co waarde was mooi in orde en ook de remmen mooi binnen de marge op de testbank. Wel moest de accu even vastgezet worden want die zat los, en de Xenon koplampen zijn even bijgesteld want die stonden iets te hoog.
Beurtje bestond uit olie (6,5 ltr), olie filter en nieuwe bougies. Verder is alles motorisch nog dik voor elkaar. Distributieriem is volgend jaar aan de beurt, dan zit die er 5 jaar onder. Nu kunnen we weer een jaartje sturen!
--UPDATE: 31-08-2012 / 325.815 km--
Vandaag de 944 laten uitlijnen bij ABC banden in Ede. Ik vond de auto namelijk verschrikkelijk sporen. Er zat speling op een van de voorwiellagers, dat is nu verholpen. Helaas zit er wel een slag in beide voorvelgen (van eentje wist ik het al), dit zorgt voor een lichte trilling in het stuur bij ca. 110 km/u. Na het balanceren van de voorwielen is het in ieder geval minder. En het uitlijnen lijkt de 944 ook goed gedaan te hebben, want de sporing is een heel stuk minder! De Porsche rijd nu weer top.
--UPDATE: 26-04-2013 / 329.000 km--
Vandaag met de 944 bij de specialist in Obdam geweest voor een nieuwe distributieset. Die dient om de 5 jaar (of 80.000 km) vernieuwd te worden. De 944 staat erom bekend erg gehecht te zijn aan het tijdig vervangen van de distributie. Het is dan ook verstandig om dat echt binnen de termijn te doen. Als de riem breekt loopt gegarandeerd de motor in de soep. Neem gelijk de span -en looprollen mee (als die geluid maken bij ronddraaien moeten ze vernieuwd worden). Resumerend: Nieuwe distributieriem en balans as snaar, 2x spanrol en 2x looprol. Kostte mij incl. arbeid en btw ca. € 622,-.
Geluk bij een ongeluk begaf net op het moment dat de 944 bij de specialist stond de startmotor het (koperdraad was helemaal weg!). Helaas was er geen nieuwe voorradig, dus heb ik nu tijdelijk een gebruikte ruil startmotor totdat die van mij gereviseerd is. Is ook iets goedkoper dan een nieuwe.
--voor nieuwe updates zie part 2--
ERVARINGEN part 2
--UPDATE: 18-05-2013 / 331.550 km--
Vandaag is de 944 op de rollenbank geweest bij BAS auto service in Lichtenvoorde. De dynorun gaf een maximaal vermogen aan van 160,1 pk en 216,8 Nm. Slechts 3 paarden minder dan in 1986 maar wel bijna 12 Nm meer koppel. De vermogen -en koppelcurve komen ook aardig overeen met de fabriekscurven. Bijzonder nette waarden voor een auto van bijna 27 jaar oud en 331k km op de klok! Uiteraard ben ik hier zeer content mee. Ook de eigenaar van BAS auto service was erg onder de indruk van de prestaties van de 944. Hij vond ook dat de Porsche erg soepel aanvoelde. De topsnelheid op de rollenbank zat in de buurt van de 240 km/u. Al die jaren van goed onderhoud werpen duidelijk z'n vruchten af. Deze 944 kan nog heel wat jaartjes mee!
--UPDATE: 05-08-2013 / 333.619 km--
Het was weer tijd voor de jaarlijkse apk en een beurtje. Een kleintje deze keer. Olie en oliefiltertje. Een spoelbehandeling was niet nodig. Oude olie was nog brandschoon! Daarnaast is de gereviseerde startmotor er weer op gezet. De apk keuring bestond deze keer uit een steekproef! Wat de beste man van de RDW ook probeerde, de 944 was nergens op te pakken. Dus ik ben weer zeer content naar huis gereden :).
Nog wel een aandachtspuntje: Het lijkt erop dat de versnellingsbak wat bijgeluidjes begint te maken. We zien wel hoelang die het nog volhoud. Mag van mij nog wel even meegaan, want vervangen is een prijzige bedoeling.
--UPDATE: 07-03-2014 / 336.700 km--
Vorige week (01-03) de 944 naar de specialist gebracht voor een paar kleine dingetjes. Vandaag weer opgehaald. In verband met het bijgeluid wat ik noemde in de vorige update heb ik de versnellingsbakolie laten vernieuwen (80W GL-4). Geen idee wanneer dat voor het laatst gedaan is, dus kwaad kan het zowiezo niet. Verder is het motortje van het elektrische raam vervangen (door een goed werkend, gebruikt exemplaar) en is de linker buitenspiegel in z'n geheel vervangen. Door ouderdom was deze afgebroken.
--UPDATE: 17-05-2014--
De dorpels, voor de achterwielen, hebben hun beste tijd gehad (één van de weinige zwakke punten van de 944). Beginnen aan beide kanten vrij "krokant" te worden. Ik heb de dorpels deze week laten repareren en spuiten bij John Hurenkamp. Daarnaast meteen de geel uitgeslagen steenslagfolie laten vernieuwen door mooie blanco folie. De rekening bedroeg €950. Maar de Porsche staat er nu wel weer heel strak bij! Tip: Mocht iemand de dorpels van zijn of haar 944 willen aanpakken, maak een afspraak met Hurenkamp! Die levert top werk. De 944 is nu klaar voor de nieuwe taxatie volgende week.
--UPDATE: 23-05-2014 / 339.600 km--
Vanochtend is de taxateur (Gratama & Luxwolda Taxateurs) langs geweest voor de nieuwe taxatie. Meneer Luxwolda was weer zéér te spreken over de 944. Ze is vergeleken met de taxatie van 3 jaar geleden weer wat in waarde gestegen. Een bedrag waar ik zeer trots op mag zijn! ;).
--UPDATE: 13-06-2014 / 340.229 km--
Vorige week (6 juni) de Porsche bij de specialist gebracht voor het vervangen van de wiellagers, fuseekogels en remblokken -en schijven voor. Wiellagers maakten een hoop herrie, die waren echt op. In de geperforeerde remschijven voorop zaten kleine haarscheurtjes. Uit voorzorg de schijven laten vervangen door 'dichte' schijven. Meteen nieuwe blokken erop. Daarna ook even opnieuw uitgelijnd. Kosten €900. We kunnen weer veilig door.
--UPDATE: 31-07-2014 / 340.948 km--
Nieuwe APK keuring op de 944. Deze keer laten doen bij een ander adres. Dat was eenmalig. Veel gezeur gehad omtrent de Xenon verlichting en stadsleds. De keurmeester vond ze te blauw. Volkomen onzin! Het is goedgekeurde (4000K) Xenon en bijpassende leds. In het verleden nooit problemen gehad, ook bij steekproeven nooit. Uiteindelijk toch goedgekeurd, maar de stadsleds even vervangen voor de witte standaardlampjes. Nu ik de auto thuis heb, de wit/blauwe leds weer erin gedaan.
--UPDATE: 11-04-2015 / 343.192 km--
3 April de 944 naar de specialist gebracht voor een oliebeurtje, inclusief Forté motorflush en top end treathment welke ik om de beurt laat uitvoeren. Is haar hart weer mooi schoon van binnen ;). Verder zijn de gasveren van de motorklep vernieuwd (kap bleef niet meer open staan) en is de elektriek van het targadak gerepareerd (kapot tandwiel en schakelaar waardoor dak niet meer helemaal open ging). Kosten: €372.
--UPDATE: 16-10-2015--
In September met een groepje Porsche vrienden gaan toeren in de Eifel. Op een zeer regenachtige avond, met bakken kwam het uit de lucht, m'n achterruit was compleet beslagen, helaas achteruit tegen een hoge, smalle paal gereden. Achterbumper gedeukt en gescheurd en een lakbschadeging aan het tussenpaneel door het 'opkrullen' van de bumper :(. Daar ben ik het hele weekend goed ziek van geweest. Bij thuiskomst meteen de schadehersteller gebeld (John Hurenkamp in Andelst) en een afspraak gemaakt voor herstel. 12 Oktober een donorbumper gehaald bij m'n onderhoudsadresje. Meteen maar besloten om de onderspoiler achter ook mee te laten spuiten. Net de auto gebracht. Over 2 weken weer ophalen, dan volgt een update.
--UPDATE: 30-10-2015--
Vandaag de Porsche weer opgehaald bij de schadehersteller. Achterkant is weer prachtig geworden! Als nieuw! Kosten: €1100 (gelukkig deels verzekering). Zeer blij met het resultaat!
--UPDATE: 12-08-2015 / 345.590 km--
APK tijd: Vandaag de Porsche laten keuren bij het garagebedrijf waar ik ook m'n Nissan in onderhoud heb. Glansrijk door de keuring. Zelfs complimenten gekregen voor de uitstekende staat van de auto! (Y).
--UPDATE: 20-05-2016 / 348.660 km--
De 944 heeft haar jaarlijkse onderhoud weer gehad. Grote beurt deze keer. Nieuwe olie -en oliefilter, nieuw benzinefilter, luchtfilter gereinigd, nieuwe bougies en nieuwe V-snaar. Ruitensproeier bijgevuld. Daarnaast even de naar de remmen laten kijken, die piepten een beetje. Ook weer opgelost. Kosten: €427, dat valt reuze mee.
En een setje 16" Boxster velgen te leen meegenomen. Volgende maand wil ik de Cup velgen laten herstellen (poedercoaten).
--UPDATE: 10-06-2016--
Vandaag de Cup Velgen weer opgehaald bij het velgen herstelbedrijf. Ik had ze eind mei gebracht om de stoeprandschades te laten herstellen en te laten poedercoaten. Voorvelgen laten richten vanwege een kleine slag. De Cupjes zien er weer prachtig uit! Meteen maar nieuwe Porsche ventieldopjes erop gezet om het plaatje compleet te maken :). Kosten: €300
--UPDATE: 1-11-2016 / 351.641 km--
Oeps...de APK helemaal vergeten. Die is 2,5 week geleden al verlopen. Gelukkig geen boete gekregen. Vandaag maar even snel laten keuren. Vanaf nu gelukkig een keuring die 2 jaar geldig is omdat de auto 30 jaar oud is. Volgende APK dus pas in 2018.
--UPDATE: 19-05-2017--
Vandaag de Taxateur op bezoek gehad voor een nieuwe taxatie (we zijn weer 3 jaar verder). Net als voorgaande jaren was de taxateur weer zeer te spreken over de staat van de auto. Mooie, goed onderhouden exemplaren van de 944 beginnen schaarser te worden, en aanzienlijk in waarde te stijgen. Vergeleken met de aankoop 9 jaar geleden is de 944 inmiddels bijna verdubbeld in vervangingswaarde! Inmiddels getaxeerd ruim in de dubbele cijfers. Zeer content mee!
--UPDATE: 18-10-2017 / 354.785 km--
11 Dagen geleden de Porsche gebracht voor de onderhoudsbeurt. Vandaag tijd om haar weer op te halen. Deze keer de motor weer laten flushen. Nieuwe olie -en oliefilter, reinigen K&N luchtfilter en een beetje ruitensproeier erbij.
Ook zijn de remblokken achter vernieuwd. Dat was nodig, aangezien ik pas geleden al een melding op het dashboard kreeg. Kosten €488.
Nu weer even sparen, volgend jaar is de distributie weer aan de beurt.
Nu lekker nog een maandje toeren en dan gaat ze weer de winterstalling in...
--UPDATE: 25-04-2018 / 355.700 km--
Tijd voor de distributiewissel. We zijn weer 5 jaar verder. Deze set heeft in die tijd slechts 26.000 km gedraaid. Hoe goed het er ook uitziet, de 944 is gehecht aan tijdige vervanging. Neem daar geen risico's mee. Bij breuk is het finito met het blok. Enfin... Nieuwe distributiesnaar en balansassnaar, diverse span -en looprollen en keerringen. Ook de waterpomp vernieuwd. Bij de vorige distributie is die niet gedaan. 1x laten zitten kan, daarna gaat die lekken. Dus ook die nu vervangen. Inclusief wat klein gerei en nieuwe koelvloeistof. Kosten: net geen €1600.
UPDATE: 12-10-2018 / 359.363 km--
Vandaag weer een verse apk op de 944. Geen problemen met keuren. Wel is er olielekkage geconstateerd. Hmm...toch niet ontstaan door de distributiewissel. Laten we z.s.m. naar kijken. APK tot november 2020
UPDATE: 07-11-2018 / 359.594 km--
18 Oktober de 944 naar de garage gebracht om te onderzoeken waar de olielekkage vandaan komt. Locatie was snel ondekt: Lekkage rond de afdichting van de stuurpomp. Schroefdraad rond de afdichting is versleten o.i.d. waardoor er olie lekt. Opgelost door middel van plaatsing van zogenaamde helicoil bout. Ook is er een stuk stuurpomp olie retourleiding vervangen en aanvoerslang van de stuurpomp omdat deze poreus was.
Daarnaast is de schakelaar van het elektrische raam aan de passagierskant vervangen door een gebruikt exemplaar. Het raam gaat nu ook weer open :). Kosten ca. €440.
UPDATE: 22-11-2019 / 363.346 km--
Onderhoudsbeurtje: Over een paar dagen gaat ze weer de winterslaap in. Dus even nieuwe Kroon 10W40 olie erin en oliefilter.
UPDATE: 04-06-2020 / 365.700 km--
Vandaag weer een vernieuwde taxatie voor de verzekering op de 944 gehad. De taxateur was weer zeer te spreken over de goeie staat van de auto. Wederom in waarde gestegen. Nu ruim verdubbeld in vervangingswaarde t.o.v. de aankoop in 2008. Tegenwoordig word de 944 meer gewaardeerd (volkomen terrecht) en veelal door liefhebbers gekocht. Volgens de taxateur verdwijnen de slechte van de markt (of worden volledig opgeknapt) en blijven de goede over. Dat blijkt ook wel als je tegenwoordig kijkt op occasionsites. Waar je in de tijd dat ik de 944 kocht (2008) voor €5500 a €6000 een bijzonder goede type 1 of 2 en voor rond de €8000 een 951 kocht, ga je nu al gauw over de €10k heen voor een goed onderhouden NA en al richting de €16k of meer voor een turbo...
PROBLEMEN
- 365.700 km
Januari 2009 / 290.800 km:
Startprobleem; Na een ritje te hebben gemaakt met de auto wilde ik haar opnieuw starten. Maar helaas sprong de motor niet aan (startmotor deed het wel). Ook de anwb kon er ter plekke niks aan doen, dus werd de auto gesleept. Later die avond de auto weer opgehaald omdat ze ineens wel weer startte (had een uur warm en droog gestaan). Echter onderweg naar huis viel alles even een paar seconde uit (motor, meters, blower e.d.) en vervolgens weer aan. Echter bij de derde keer niet meer. Auto startte weer niet, maar gelukkig was ik dicht bij huis en kon ik m.b.v. vrienden de auto naar huis slepen. Oorzaak: BDP- en toerentalsensor kapot. Inmiddels verholpen, auto rijdt weer als voorheen.
(29) Januari 2010 / ca.300.500 km:
Toeval of niet, maar weer in januari een defect aan de 944. Toen ik bij de auto aankwam merkte ik dat ik maar 2 pedalen had. Wat bleek, het koppelingspedaal lag op de bodem (geen druk meer) en er lag een plasje vloeistof onder de auto. Conclusie: Koppelingscilinder kapot. Ook dit moest er, gezien de leeftijd en km-stand een keer van komen. De Porsche met de autoambulance laten ophalen (via mijn goeie kameraden van het 944 forum) en naar de specialist (ook iemand van het 944forum) laten brengen voor reparatie. Meteen de hulpkopp.cilinder en kopp.slang ook laten vernieuwen. Voor een hele schappelijke prijs gerepareerd, top!
14 Mei 2011 / *314.875 km
Sinds een paar weken zit er een 'ratel' in de aandrijving. Te horen bij accelereren en gas loslaten. Vermoedelijk de homokineet. Auto vandaag naar de specialist gebracht ter reparatie. Daarnaast word het tandwielletje van de km-teller vervangen. Deze is gestopt met kilometers tellen. Dit gaat slechts om een paar 100 km. Allemaal niet zo schokkend. Als ik de 944 weer terug heb volgt een update.
23 Mei 2011 / *315.208 km
Het ratelprobleem is opgelost. Het bleek gelukkig slechts een droogstaande homokineet te zijn. Deze is voorzien van een nieuwe laag vet. Sindsdien heb ik de ratel niet meer gehoord. Ook de km-teller werkt weer. Niet het tandwielletje maar de stappenmotor bleek kapot te zijn. Deze is vervangen, evenals het tandwielletje. En dus worden de kilometers weer (legaal) geteld. Teller staat sinds vandaag op 315.208, maar doordat ie een tijdje niet geteld heeft staat er eigenlijk ca. 540 á 550 km meer op.
26 april 2013 / 329.000 km
Startmotor kapot (waarschijnlijk al even oud als de auto). Word momenteel gereviseerd. (update: gerepareerd)
20 september 2013
Het motortje van de elek. raambediening aan de passagierskant is gesneuveld. Ach ja, ouderdom. (update: gerepareerd)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.