Porsche 924 (1981) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 924 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1981 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 69.000 km |
KM-stand laatst | 76.000 km |
Een Porsche??
- 70.000 km
Oktober 2022, ik had mijn vorige liefde een BMW e38 735 al eventjes geleden verkocht, (lees review BMW 7). Recentelijk had ik mijn eerste auto een BMW e34 518i weer terug kunnen kopen, dit zou mijn dagelijkse wagen worden. Alhoewel de 518i voor mij veel sentiment bevat is het niet echt een spannende auto. Dus ging ik op zoek.
Ik ben weer aan het studeren, dus maandelijkse kosten moeten laag blijven. ik ging kijken naar wegenbelastingvrije oldtimers. Ik kwam deze 924 online tegen, de beste meneer had er net een fortuin ingestoken om hem technisch in orde te maken, cosmetisch waren er nog wat punten om op te pakken, en eerlijke transparante verkoper en zo dus een transparante Porsche.
De onderhandeling duurde lang, en dat moet ook dan blijft het namelijk leuk! Ik denk dat ik ongeveer twee weken met de verkoper in contact ben geweest. Uiteindelijk met een afgesproken prijs waar we beiden tevreden over waren van Groningen naar het midden van Nederland gereden.
Vanaf het moment dat ik de 924 zag, was ik al verliefd! Wat een ontzettend gek ding! Die uitschuifbare antenne, het uitneembare Targa dakje, de bolle achteruit/klep en de bizarre Pasha bekleding, het plaatje klopte helemaal, het schreeuwt uniciteit en dan ook nog het logo van het befaamde sportwagen merk Porsche op de motorkap, splinter nieuw en origineel zei de verkoper het oude logo was niet veel meer. Ohja en natuurlijk POP-up koplampen!
Het was een prachtige zonnige herfst dag en die mocht ik spenderen in mijn nieuwe Porsche, erg vreemd allemaal, ik had het gelukt dat de verkoper ruimte moest maken voor zijn andere drie 924 en 944 daarom heb ik deze 924 voor (wat ik denk) een top prijs kunnen kopen! De terugreis naar huis verliep soepel!
Cosmetisch werk en winterstalling
- 71.000 km
Op dit tijdstip had ik de Porsche een aantal maanden gebruikt, ik kende de auto nu goed en heb zijn kwaaltjes en karakter leren kennen. De winter kwam er aan, dus had ik hem droog opgeborgen in de schuur, Ik heb deze periode gebruikt om wat punten aan te pakken. Met name de achterkant van de 924 was dof en beschadigd. De voorzijde is herspoten en staat er strak op. Ook zitten er nieuwe gespoten bumpers op.
Onder de spoiler was er veel lak dof, ik had besloten de hele achterkant behalve de bumper te herspuiten met 2k lak. Ook heb ik de achterlichten schoongemaakt en waterdicht afgekit in de behuizing. Na de spuitbeurt heb ik de 924 voorzien van een vers "924" logo en een nieuw P O R S C H E script langs onder de achterlichten. Dit maakt hem net even wat specialer van achteren.
Genieten in de zomer
- 74.000 km
In oktober heb ik de Porsche bijna een jaar, ik heb er veel in getourd deze zomer, je krijgt eindeloos veel reacties in zo'n rode auto met pop-up koplampen, heerlijk! De historie van de 924 en wat het model allemaal betekend heeft, maakt het eigenaarschap alleen maar leuker en interessanter. Er valt veel over te vertellen.
Het is echt een doelgerichte plezier auto, hij is goed in balans en stuurt strak door de bochten, indrukwekkend voor een 40 jaar oude VW-Audi Porsche. Als je onderzoek doet, valt er te vinden dat Porsche meer heeft gesleuteld aan de vroege 924 dan de meesten denken, het 2.0 liter Audi blok heeft bijvoorbeeld een Porsche ontwikkeld nokkenas etc. Zo zijn er veel meer details.
Het blok in deze specifieke 924 trekt goed, hij kan de bandjes laten piepen en heeft een lekker zagend geluid als je hem echt intrapt, het Targa dak maakt het in de zomer helemaal af.
Dit is mijn eerste auto dat geen BMW is en dat bevalt me goed, ik kan makkelijk al het onderhoud bij mij thuis doen en de onderdelen zijn niet duur. Hij gaat voorlopig nergens heen, de markt van de 924 is aan het veranderen, hij begint een cult status te krijgen.
Wordt vervolgd
Dagelijkse auto?
- 74.560 km
Ondertussen gebruik ik de 924 veel op dagelijkse basis, het is immers zomer. Het brandstof verbruik, hangt zoals te verwachten sterk af van je rijstijl, met rustig rijden is 1 op 10 haalbaar maar met een sportieve rijstijl zit je zo bij 1 op 6.
Praktisch gezien heeft de 924 een redelijk breed en diepe kofferbak, hij mis wel hoogte door de aflopende glazen achterruit, maarja het is ook geen V70.
De achterbank is meer een soort 1 aprilgrap.. ik heb tot nu toe nog niemand gevonden die er comfortabel/veilig kan zitten ook niet met de voorstoelen volledig naar voren. Gelukkig zijn ze in de pasha stof bekleed dus zien ze er wel leuk uit!
Ik heb wel wat relatief lange afstanden gedaan in de Porsche, dat gaat allemaal gemakkelijk, het is geen moeilijke auto om te rijden alles voelt gemakkelijk aan. Alleen met het parkeren merk je dat je geen stuurbekrachtiging heb maar door het lage gewicht is het prima te doen.
Ik heb nog niet een vakantie rit van langer dan 4 uur gereden dus daar kan ik nog niets overzeggen, op de snelweg heb je wel wat windgeluid dat zou nog wel eens vermoeiend kunnen zijn, door het aerodynamische ontwerp is het met de ramen en het dak open rijden nog verrassend stil.
Verder zijn de kosten en reparaties voor onderhoud tot nu toe erg laag gebleven.
Dagelijkse auto? Met een beetje geld voor benzine kan het prima!!
Tot de volgende update!
Weer een zomer voorbij
- 76.000 km
Weer een zomer met de 924 overleefd. Behalve de V riem heb ik nog geen onverwachte kosten aan de Porsche gehad, deze was geknapt, de auto stond gewoon voor de deur dus de volgende dag had ik hem alweer aan de praat. Verder is het starten en lopen altijd weer met een glimlach. De 924 heeft deze zomer ook gediend als verhuiswagen, dat ging prima, met de achterbank neergeklapt past er toch best wel wat spul in.
Ik zit nog te twijfelen of hij de winterstalling gaat zien deze maanden, de winters in NL zijn niet zo stevig en ik heb liever dat mijn auto's rijden dan dat ze stilstaan. Daarnaast zou ik in de sneeuw rijden ook wel een leuke ervaring vinden met deze 924, natuurlijk met zout op de weg wel oppassen.
Tot de volgende!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.