Porsche 924 (1984)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 924 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1984 |
Jaar van aanschaf | 1996 |
KM-stand bij aanschaf | 108.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Tussen 1996 en 1998 heb ik als dagelijkse auto een Porsche 924 gereden. Omdat deze auto nog steeds regelmatig tweedehands wordt aangeboden schrijf ik deze review. Destijds heb ik de auto voor fl. 4000,- gekocht, een rode 924 met 15’honingraatvelgen. De auto had verder geen opties, dus geen stuurbekrachtiging, geen electrische ramen en spiegels en geen centrale deurvergrendeling. In de 40.000 km die ik ermee heb gereden heb ik bijzonder weinig mechanische problemen ondervonden: naast het reguliere onderhoud heb ik alleen een druklager, de waterpomp en de einddemper vervangen. De kwaliteit van de carroserie is uitstekend, het plaatwerk is vanaf 1981 verzinkt, op mijn Porsche was zelfs na 13 jaar bij kleine krassen geen roest te bekennen. De zitpositie was voor mijn lengte (2 m) net voldoende, het stuur lag bijna op mijn knieën. De achterbank is een grap, niet bedoeld voor mensen ouder dan 10 jaar. De stuureigenschappen zijn voortreffelijk: de rechtuitstabiliteit is erg goed, de precisie is tot op topsnelheid uitmuntend en in bochten is de auto erg lang neutraal. Alleen bij nat wegdek is het oppassen, de auto wil dan aan de achterzijde uitbreken. Wel stuurt een 924 erg zwaar bij lage snelheden, tenminste wel op 15-205/60 banden zonder stuurbekrachtiging. De prestaties zijn redelijk, de top is voldoende (>200 km/h) maar de acceleratie vanaf stilstand is tegenwoordig niet meer bijzonder. De meeste vertegenwoordigerdiesels rijden ook binnen 11 seconden 100 km/h. De schakeling is, vanwege de versnellingsbak tegen het differentieel, zwaar maar precies. Tot 120 km/h was de auto redelijk stil, boven 170 km/h zijn gesprekken lastig. Het verbruik van een 924 is heel redelijk: het varieert tussen 12 l/100 km (korte trajecten ’s winters) tot 7 l/100 km (vakantie in Noorwegen). Mijn gemiddelde in Nederland was meestal rond 10 l, bij lange afstanden op Autobahnsnelheden (150-180 km/h) is 8,5 l mogelijk. Door het grote glasoppervlak wordt het wel snel warm in de auto. Al met al is het een zeer betrouwbare, redelijk comfortabele sportwagen, maar bovenal een Porsche!
PROBLEMEN
Achterdemper en middendemper (audi 100 S) vervangen
waterpomp vervangen (audi 100)
druklager vervangen
rode lak verweert snel na poetsen
De meeste onderdelen van een 924 zijn, in tegenstelling tot een 924S of een 944, VW of Audi onderdelen en daarom relatief betaalbaar.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren