Porsche 924 (1984)

autoreview

Porsche 924

Signalement

Uitvoering924
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1984
Jaar van aanschaf1996
KM-stand bij aanschaf108.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Tussen 1996 en 1998 heb ik als dagelijkse auto een Porsche 924 gereden. Omdat deze auto nog steeds regelmatig tweedehands wordt aangeboden schrijf ik deze review. Destijds heb ik de auto voor fl. 4000,- gekocht, een rode 924 met 15’honingraatvelgen. De auto had verder geen opties, dus geen stuurbekrachtiging, geen electrische ramen en spiegels en geen centrale deurvergrendeling. In de 40.000 km die ik ermee heb gereden heb ik bijzonder weinig mechanische problemen ondervonden: naast het reguliere onderhoud heb ik alleen een druklager, de waterpomp en de einddemper vervangen. De kwaliteit van de carroserie is uitstekend, het plaatwerk is vanaf 1981 verzinkt, op mijn Porsche was zelfs na 13 jaar bij kleine krassen geen roest te bekennen. De zitpositie was voor mijn lengte (2 m) net voldoende, het stuur lag bijna op mijn knieën. De achterbank is een grap, niet bedoeld voor mensen ouder dan 10 jaar. De stuureigenschappen zijn voortreffelijk: de rechtuitstabiliteit is erg goed, de precisie is tot op topsnelheid uitmuntend en in bochten is de auto erg lang neutraal. Alleen bij nat wegdek is het oppassen, de auto wil dan aan de achterzijde uitbreken. Wel stuurt een 924 erg zwaar bij lage snelheden, tenminste wel op 15-205/60 banden zonder stuurbekrachtiging. De prestaties zijn redelijk, de top is voldoende (>200 km/h) maar de acceleratie vanaf stilstand is tegenwoordig niet meer bijzonder. De meeste vertegenwoordigerdiesels rijden ook binnen 11 seconden 100 km/h. De schakeling is, vanwege de versnellingsbak tegen het differentieel, zwaar maar precies. Tot 120 km/h was de auto redelijk stil, boven 170 km/h zijn gesprekken lastig. Het verbruik van een 924 is heel redelijk: het varieert tussen 12 l/100 km (korte trajecten ’s winters) tot 7 l/100 km (vakantie in Noorwegen). Mijn gemiddelde in Nederland was meestal rond 10 l, bij lange afstanden op Autobahnsnelheden (150-180 km/h) is 8,5 l mogelijk. Door het grote glasoppervlak wordt het wel snel warm in de auto. Al met al is het een zeer betrouwbare, redelijk comfortabele sportwagen, maar bovenal een Porsche!

PROBLEMEN

Achterdemper en middendemper (audi 100 S) vervangen
waterpomp vervangen (audi 100)
druklager vervangen
rode lak verweert snel na poetsen
De meeste onderdelen van een 924 zijn, in tegenstelling tot een 924S of een 944, VW of Audi onderdelen en daarom relatief betaalbaar.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens