Porsche 911 GT3 (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 911 GT3 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 41.000 km |
KM-stand laatst | 61.000 km |
Porsche 911 GT3 Mk1 | 6/12/2007
- 41.246 km
Een racewagen vermomd als straatauto.
Sinds 6 december 2007 ben ik de (tweede) eigenaar van een Porsche 996 GT3 uit 1999. Dit is mijn 4e Porsche.
Geboortecertificaat:
Type 996810
Verkocht aan eerste eigenaar 26/10/1999 (Muehlhausen)
Motor M96/76 63Y01165
Versnellingsbak G96/90 2002681
Vermogen 360 PK
cilinderinhoud 3.598 cm3
Topsnelheid 302 km/h
De Porsche 911 GT3 is beestachtig. Het is meer een auto voor erbij dan voor dagelijks gebruik. Geweldig om ’m op zondag op de Duitse snelweg uit te laten. Of op een circuit ‘n uurtje of wat tekeergaan en genieten van de sportieve rauwheid.
De eerste serie GT3's heeft een vermogen van 360 PK en wordt door velen nog steeds gezien als de best rijdende GT3, waarvan er zo'n 1.800 zijn geproduceerd. Deze auto beschikt over 392 PK (gemeten op de rollenbank op 28/2/2009). Vanaf 2002 werd de 2e versie geïntroduceerd die ik persoonlijk minder spannend vind. De nieuwe 997 GT3RS daarentegen....
Plezier:
Het plezier begint op het moment dat de motor wordt gestart. Alleen een Porsche, en alleen een 911 GT3, maakt deze geluiden. Ratelen, onregelmatig stationair lopen, je hebt meteen door dat dit een race Porsche is. Als je achter de GT3 staat kun je het mechanische concert het beste beluisteren. Zo klinkt een Le Mans (GT2) winnaar. In de GT3 waan je je in een raceauto. Carbon kuipstoelen, 6-punts gordels, achter je een rolkooi. De racestoelen bestaan uit een deel en zijn dus niet verstelbaar. Achterin klauteren is mede daardoor vrijwel onmogelijk maar toch niet nodig want de achterbank ontbreekt.
Le Mans:
De motor van de GT3 is niet afgeleid van de 911 Carrera motor, zijn wortels liggen namelijk in de racerij. Hij is afgeleid van de motor die in de Porsche 911 GT1 raceauto lag, dat is de auto waar Porsche in 1998 de 24-uurs race van Le Mans won, alleen mist hij de turbo's. De motor is natuurlijk niet het enige waarmee de GT3 zich onderscheidt van zijn huis-tuin-en-keuken broertjes. Zo is het carter afkomstig van de 911 (993) GT2 raceauto, net als de versnellingsbak. Het onderstel is 30mm verlaagd, de hardheid van de dempers is instelbaar en de wielophanging is geschikt voor het gebruik van racebanden. Daarnaast zijn de remmen een stuk groter dan die van een gewone 911. In de GT3 moet je het doen zonder tractiecontrole, stabiliteitscontrole of andere hulpmiddelen. Alleen ABS is aanwezig.
Rijgedrag:
Topprestaties en een fabelachtig goed weggedrag, de Porsche 911 GT3 biedt het in ruime mate. Hij is agressief en breed, voorzien van een enorme achterspoiler. Het is duidelijk een onvervalste sportmachine. De GT3 is niet voorzien van een weelderig interieur; de cockpit heeft een wat technische uitstraling. Veel mogelijkheden om de GT3 aan te kleden biedt Porsche niet. Dat is ook niet de opzet van deze extra sportieve, afgetrainde versie van de 911. Al in de eerste meters geeft de auto op niet mis te verstane wijze zijn visitekaartje af. Hij hobbelt op lage snelheid tamelijk oncomfortabel over de weg en is veel te laag voor de verkeersdrempels waar Nederland mee vol ligt. Informatie over het wegdek wordt zeer gedetailleerd aan de zintuigen doorgegeven. De besturing van de GT3 geeft heel veel gevoel, bijna alsof je de vooras in je handen hebt. Met toenemende snelheid neemt het gevoel niet af, maar het comfort toe. De vering die op lage snelheden vrijwel afwezig leek, komt boven de 100 km/h in zijn element. Zo rond de 200 km/h op de snelweg begint het veercomfort zelfs prettig te worden. Maar de 911 GT3 gaat graag nog even door. Tot 302 kilometer per uur. Zo’n prachtig geluid als de zescilinder boxer motor dan produceert, bij vol doortrekken in de versnellingen, hoor je niet vaak. Het begint met een rauwe roffel, die met het stijgen van het toerental langzaam overgaat in een hese schreeuw.
Het is moeilijk om met de GT3 over een bochtig traject hard te gaan. Ik ben nog steeds aan het leren. Dat komt vooral door de ‘racy’ afstelling van het onderstel. Door de plaatsing van de motor achter de achteras heeft elke beweging van het gaspedaal effect op de gekozen koers in een bocht. Beetje gas erbij zorgt voor meer onderstuur en een wijdere bocht. Gas loslaten laat de neus sterker naar binnen draaien, dan is het oppassen dat de achterkant de voorkant niet inhaalt. Aan de 911 GT3 heb je echt je handen vol als je wat harder wilt gaan, maar wie ermee kan omgaan, is ook écht snel. Het wat listige weggedrag wordt op een natte weg wel iets voor de zeer ervaren rijder. Dan toont de Porsche zich weer een echt ‘ouderwets’ beest. Op snelheid en op een droge weg is de GT3 in handen van een ervaren bestuurder bijna niet te verslaan. De Porsche 911 GT3 was de eerste productieauto die in handen van Walter Röhrl de Nürburgring (Nordschleife) in onder de 8 minuten rondde.
Voorbanden | 12/6/2008
- 46.263 km
Na terugkomst van een korte vakantie in Zwitserland zie ik dat bij de linker voorband een stuk rubber van de wang van de band is. Gelukkig geen klapband gehad in Duitsland... Beide voorbanden laten vervangen door Pirelli Zero Rosso's.
Kosten +/- EUR 500,-
Achterbanden | 5/9/2008
- 47.327 km
Op TT circuit Assen tijdens een circuitdag merkte ik dat de achterkant een beetje veel ging glijden in lange bochten. Tijd voor nieuwe achterbanden. Op de brug is duidelijk te zien dat de buitenkant nog redelijk wat profiel heeft maar de binnenzijde is glad. Dit onregelmatige slijtagepatroon komt door negatief camber. Nieuwe Pirelli Zero Rosso's laten leggen, 285/30/18.
Kosten +/- EUR 800,-
Dynamo | 3/11/2008
- 48.308 km
Accu laadt niet goed bij. Dynamo wordt vervangen.
Verder nog airbagcontrole/jaarbeurt/APK
Kosten +/- EUR 700,-
Voorruit | 18/6/2009
- 52.677 km
Op weg naar een Porsche-museumbezoek in Stuttgart een steen op de voorruit nabij Dusseldorf. Sterretje. Bij aankomst in het hotel in Stuttgart is het een barst van 20 cm geworden. Gebeld met de verzekering om de ruit lokaal te laten vervangen maar die kunnen niks doen ?! Terug naar huis op zondag, daar aangekomen is de barst al 30 cm groot. Voorruit wordt vervangen bij de dealer en het kost me gelukkig alleen eigen risico.
Kosten +/- EUR 1.000,-
Onderhoud | 30/10/2009
- 54.002 km
Tijd voor wat onderhoud. Remvloeistof/APK/Nieuwe olie/en nog wat kleine dingen
Kosten +/- EUR 800,-
Koppelingscilinder | 12/11/2009
- 54.726 km
Na thuiskomst vanaf circuit Assen, letterlijk voor de garage thuis, trap ik door de koppeling heen. Er ligt een plas hydraulische olie onder de auto, samen met de buurman de auto de garage maar ingeduwd. De GT3 wordt een paar dagen later opgehaald door de dealer op een 'flatbed'. De drukslang van de koppelingscilinder blijkt kapot te zijn gegaan. Toch blij dat het thuis gebeurde en niet onderweg.
Kosten +/- EUR 400,-
Airco | 14/6/2010
- 56.227 km
De airco doet het niet meer. Na 10 jaar trouwe dienst moeten de twee condensors worden vervangen en het systeem opnieuw afgevuld.
Kosten +/- EUR 1.000,-
Klepveer | 13/10/2010
- 56.608 km
@#$%^&*()_+_(! Klepveer gebroken bij cilinder 1 en een kromme klepstoter. Maar dat wist ik nog niet toen de auto ineens op 5 cilinders begon te lopen terwijl ik voor het stoplicht stond.
Reparatie, motor eruit en erin waren een flinke financiele aderlating.
Het enige lichtpuntje was de coulance van Porsche, die flink meebetaald hebben aan de kosten omdat ze ook vonden dat dit niet mag gebeuren.
Dit is ook meteen een zeer grote beurt, dus voorlopig zijn we weer klaar. Hoop ik. Mijn vertrouwen in het merk heeft wel een knauw gekregen.
Kosten +/- EUR 5.000,-
APK | 23/11/2010
- 57.120 km
APK, 4-gas meting, periodieke alarmkeuring en preventief de accu vervangen met het oog op de winter. Hij (de accu) had zijn beste tijd gehad en krijgt het nu aardig voor zijn kiezen in de koude garage terwijl er niet of nauwelijks met de auto wordt gereden.
Over 2 maanden staat hij in een verwarmde garage, dan zijn we verhuisd.
Kosten +/- EUR 350,-
APK | 28/11/2011
- 59.608 km
APK, Alarmcontrole en wintercheck.
Achterbanden worden slechter. Volgend jaar maar weer laten vervangen.
Kosten +/- EUR 200,-
Verkocht | 2/11/2012
- 61.000 km
Auto is ingeruild.
Gezinsuitbreiding zorgt voor een dringende achterbankbehoefte, we gaan verder met een 997 Carrera S !
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Deze gerenommeerde gebruikte sportwagens koop je voor €25.000

Waarom de Porsche 996 zo controversieel was

Occasion koopadvies: Betaalbare Porsche 911, Boxster of Cayman

Test: Porsche 911 Carrera (1997)

Deze gebruikte hete hatchbacks koop je voor €13.000
