Porsche 911 Carrera Coupé (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 911 Carrera Coupé |
---|---|
Versnellingen | 4, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 144.000 km |
KM-stand laatst | 154.000 km |
Aankoopoverwegingen | 2009-08-28
- 144.000 km
Sinds 28 augustus 2009 bezit ik deze prachtige Porsche 993 Carrera Coupe Tiptronic, bouwjaar 1996. Uit de Verenigde Staten, waarvandaan hij november 2008 naar Nederland is geexporteerd. Helemaal origineel uitgevoerd. Dit type 993 van de B-serie is gebouwd tussen 1996-1999, 3600cc, 285 pk bij 6100 rpm en 340 nm bij 5250 rpm met VarioRam injectiesysteem. Wennen wordt dat de snelheidsmeter en de boordcomputer de gegevens in Amerikaanse waarden melden (mijlen, gallons, Fahrenheit).
Deze auto is aangekocht op inruil van een Porsche 911/964 (bouwjaar 1991) Carrera 2 coupe Tiptronic. Zie de review in mijn autolijst rechts.
Met die 964 heb ik twee jaar gereden. Aanschaft als hobbyauto bleek ik hem echt veel te gebruiken (in die twee jaar meer dan 30.000 km gereden met zeer veel genoegen). Daarom twijfelde ik al eens of het niet beter was een auto met alle moderne veiligheidsvoorzieningen aan te schaffen. De bedrijfsleider van mijn dealer kwam precies op het goede moment met het voorstel om deze auto te kopen: In mijn voorkeurskleur (arcticzilver) met ten opzichte van mijn 964 voorzieningen als airbags, airco, cruisecontrol en xenon was de rationele knoop snel doorgehakt. De binding met de 964 was echter sterk. Het duurde een week voor ik er helemaal uit was.
Eerste indrukken met deze 993 zijn buitengewoon positief. 13 jaar oud ziet ie d'r als nieuw uit, van binnen als van buiten. Vanochtend ben ik stevig aan de gang geweest om het interieur naar mijn hand te zetten. Grondig uitzuigen, dan alles afnemen met een fris sopje, om daarna al het leer en kunststofdelen te behandelen met SONAX Lederverzorging, een middel waarmee ik goede ervaringen heb. Alles glimt nu nog een beetje, maar ik weet dat dit wegtrekt. Resultaat is dat de iets uitgedroogde leren bekleding weer soepel en veerkrachtig wordt, wat het cracele van leer zoveel mogelijk vermijdt. De audio Becker Indianapolis met navigatie is overgezet. In mijn ogen de mooiste set voor dit type auto. Uiteraard ook nu weer met een aansluiting in het dashboardkastje voor mijn iPod. Duidelijk is ook dat de bagageruimte in het vooronder is gegroeid. De bagageklep lijkt boller en hoger dan bij de 964. En dat is prettig.
Een verslag van de rijervaringen volgt over een paar duizend kilometer.
Ervaringen 1 | 17 september 2009
- 146.000 km
Nu kan ik iets meer doorgeven aan indrukken van het rijden. Het is zoals me is verteld, en mijn vrouw gebruikte na enig stuurwerk vergelijkbare woorden, hij stuurt rustiger en smoother. Tenminste, als je gewoon met het verkeer meegaat. Je voelt, gek genoeg, nog meer van de weg. Dat kan ook liggen aan een grotere velgmaat (17inch), en aan een ander bandenmerk (964: Continental, deze heeft Bridgestone in de standaard maten). Nu heb ik wel begrepen van de medewerkers van de onderhoudsgarage dat het onderstel achter geheel nieuw ontwikkeld werd.
Toen ik hem kocht stond hij op een verlaagd onderstel, en dat was me te stug. Nu staat hij weer op standaard hoogte, en dat bevalt zeer goed, en ziet er nog beter uit ook. De kleur valt zeer goed in de smaak, zilvergrijs met een vleugje lichtblauw.
De vermogenstoename van 250 naar 285 pk is me nog niet echt opgevallen. Ik vermoed dat ik met deze auto makkelijker boven de 200 durf te rijden. Niet dat dit veel zal gan gebeuren.
Wat ik niet verwacht had, hij valt meer op. Door zijn kleurstelling had ik juist op het tegenovergestelde gerekend. Ook opvallend is dat de meeste reacties zijn dat men deze auto als mooier beoordeelt als de voorgaande 964. Ik vind nog steeds die torpedo neus erg mooi. Maar ik merk ook gewenning aan deze neus. De achterkant vind ik het mooiste. Hier is ook het kernwoord smoother. De Tiptronic lijkt soepeler te schakelen.
Ik twijfel of ik ga wennen aan de Amerikaanse klokken (tacho en toerenteller, waarvan de tripcomputer ook Amerikaanse waarden toont). Ben dus al voorzichtig aan het omzien naar Europese varianten. Overigens een pikant detail is dat al snel na aankoop bleek dat de kilometerteller kaduuk was. Hij bleef op 1 stand staan. Gelijk maar naar de garage, die de meter heeft ingeleverd ter reparatie. Er zit nu tijdelijk een klok in waarop geen Tiptronic standen vermeld worden. En dat mis ik wel. Alle reparaties (kleinigheden) tot nu toe zijn onder garantie, en dat gaat soepeltjes bij Motron in Renkum.
Ervaringen 2 | 23 mei 2010
- 154.000 km
Afgelopen maanden niet al te veel gereden. In oktober is de winterset erop gegaan. Na een paar weken bleek de rechterachterband lek gereden. Spijker. Daardoor dienden de twee achterbanden vervangen. Continentals. In januari zijn we ermee naar de wintersport geweest. Het is toch iedere keer apart dat we met z'n tweeën alles gestouwd krijgen. Ook na een paar weken stilstand slaan ie direct aan. Dat wilde met voorganger 964 nog wel eens anders zijn. De hing dan ook aan een druppelaar. Deze niet.
De Amerikaanse klokken (snelheidsmeter en toerenteller) zij ondertussen vervangen. De kilometertellerstand van de nieuwe klok is doorgedraaid tot de stand van de originele. Achterop deze klok zit een sticker die dat verklaart. Je hoort nog wel eens verhalen dat deze meter tijdelijk wordt omgeruild als men gaat rijden. Daardoor lijkt de auto veel minder te rijden dan feitelijk. Van dat soort grappen houd ik niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.