Porsche 911 Carrera 4S Targa (2008)

Porsche 911 Carrera 4S Targa (2008)
Porsche 911 Carrera 4S Targa (2008)Porsche 911 Carrera 4S Targa (2008)Porsche 911 Carrera 4S Targa (2008)Porsche 911 Carrera 4S Targa (2008)Porsche 911 Carrera 4S Targa (2008)Porsche 911 Carrera 4S Targa (2008)

Uitvoering911 Carrera 4S Targa
Bouwjaar2008

Aanschaf en de eerste kilometers

Een paar maanden geleden heb ik de auto van mijn dromen ingeruild, een handgeschakelde 993 uit 1995 met verder de juiste accessoires en de unieke kleurcombinatie aventuragroene lak met kastanienbraun (zeg maar chinees rood) interieur op een 997.1 Targa 4S uit 2008 met Tiptronic. Wat heeft mij bezield en wat zijn de eerste ervaringen?

Als eerste was de 993 meer een kunstwerk dan een gebruiksauto. Durfde hem niet meer overal mee naar toe te nemen en neer te zetten. Verder is het ‘ echt’ fysiek rijden in een 993 en daardoor mogelijk wat minder geschikt voor mijn Europese reisambities. Als laatste had ik vorig jaar mijn Z4 ingeruild op een i3 en miste ik het open rijden.

Een bezoekje aan mijn Porschegarage Motron in Renkum bracht mij in verleiding toen daar een zeer mooie 997.1 Targa 4S stond, goede kleurcombinatie, mooie accessoires, en …….. een Tiptronic. In sommige Porschekringen is het dan direct over. Deze was echter zo mooi dat ik er een proefritten aan gewaagd heb.

De Tiptronic in automatische stand bleek loom, vooral bij een opwarmende auto, maar vervelend in het opgewarmde snelweggebruik, geenszins. Beetje zelf flipperen op lage snelheden bij het optrekken gaf al wat meer vertrouwen. Op snelheid: Wat een auto!

Met pijn in mijn hart en de nodige voorbehouden toch besloten dat het tijd was na 9 jaar de 993 gedag te zeggen en naar verwachting de komende 10 jaar de 997 te rijden.

De eerste 100 kilometer veel aan de lichtvoetigheid en souplesse van de 993 gedacht op momenten dat de 997 loom aan het opwarmen was en ik de Tiptronic gewoon automatisch liet staan. Verder top, zitpositie beter, ergonomie beter, functionaliteit beter, maar toch.

Inmiddels ben ik weer een kleine 1000 km verder. Ik merk dat ik de auto meer aan het aantrekken ben. Het meeste was al goed, dus hoe kwam dat? Het verbeterde gevoel komt vooral doordat ik de Tiptronic beter gebruik door zo nu en dan ook te flipperen. En dan is het verschil met een PDK, waar ik ook mee heb gereden, plotseling geen reden meer om deze Tiptronic-auto te laten staan. Ook mis je een eventuele handbak dan plotseling niet meer.

Dan de auto zelf. Formidabel. De kleurencombinatie is sonderfarbe Schiffergraumetallic met een cacaobruin lederen interieur. Verder heeft de 1e eigenaar zo’n beetje alle accessoires aangevinkt, behoudens de sportauspuff.

Het is een schoonheid, en met het huidige mooie weer is het Targadak een uitkomst. Verder is de P mooi geproportioneerd. Ook wel aan een 991 zitten denken, maar naast het standaard gebruik van turbomotoren worden die P’s toch wel erg groot. De 997 is in maat nog duidelijk direct afstammeling van de 993. Het gaat dus goed tussen de 997 en mij. Wordt vervolgd.