Porsche 911 Carrera 4S Coupé (2003) #3

autoreview

Porsche 911 Carrera 4S Coupé (2003)

Signalement

Uitvoering911 Carrera 4S Coupé
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf57.500 km
KM-stand laatst78.500 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Jeugddroom

  • 61.000 km

Jeugddroom, een Porsche 911. Wachten tot ooit of op een gegeven moment 'gewoon' doen? Ik koos voor het laatste. Wilde graag een technisch goede 911, een goed onderhouden exemplaar met bescheiden km stand voor een 'normale' prijs. En dan kom je bij de 996 uit, dat model is (nog) redelijk betaalbaar. En dan bij voorkeur de MKII, de facelift, want daarvan zijn de koplampen minder 'lelijk' en dan ook graag een 4S. Ik vind de 996 4S gewoon erg mooi, op de koplampen na zelfs mooier dan de 997 4S.....persoonlijke mening. Zoektocht (Europa, Autoscout24) bracht me bij een handelaar van het goede soort (Performance Classics in Melle, Duitsland). Daar stond een door hem geïmporteerde donkerblauwe 996 4S uit 2003 van de 1e Japanse eigenaar met 58k op de teller. Een tiptronic, voor mij prettig omdat een motorongeval mijn linker onderbeen heeft gesloopt. Automaat gaat dan voor mij een stuk fijner. Ook zit er geen schuif/kanteldak in (best zeldzaam dat die er niet op zit). En dat was voor mij juist weer een voorwaarde omdat ik met schuifdak teveel hoofdruimte moet inleveren. Nu pas ik er met mijn 1,97 meter prima in. Alle papieren en boekjes zaten erbij (niet standaard bij Japanse import). Hieruit blijkt een volledig sluitende onderhoudshistorie. In het echt zag de auto er net zo mooi uit als op foto's. In Japan is een dergelijk bezit een status symbool waar ze doorgaans erg zuinig op zijn. In combinatie met het ontbreken van de mogelijkheid om hard en veel te rijden (geen duitse Autobahn en perfect openbaar vervoer) krijg je dan doorgaans zeer goed geconserveerde exemplaren. Zo ook deze, spatzuiver! Na import een grote verwenbeurt gegeven inclusief de drie gewenste technische modificaties bij Auto Resto in Nijmegen. Dan bedoel ik koelmodificatie, carter ontluchting modificatie en natuurlijk het IMS lager. Het originele lager was nog in prima staat, ik was dus niet te laat en kreeg de bevestiging dat de eerste eigenaar er goed op gepast had. Verder beide motorsteunen vervangen (waren wat ingezakt), 1 nieuwe radiateur voor, haldexschijf (of hoe dat ook heet) in de aandrijflijn en alle filters en olie vervangen, inclusief aandrijflijn en automaatbak. Een aan te bevelen adres Auto Resto! De 4S is nu technisch helemaal top. De eerste 3000 km zitten erop. En dat waren feestelijke km's! Een erg lekkere 'zit', lekker stijf chassis (niet uit de bocht te branden) maar ook heerijk rustig te rijden. Echt een veelzijdige allrounder (uitaard op de beperkte bagageruimte na). Mijn vrouw pakt 'm ook graag :-) Het motorgeluid is vanaf 4000 toeren aanstekelijk plezierig. De tiptronic is natuurlijk niet zo'n snelle moderne bak, maar doet onverstoord en zonder bijgeluiden gewoon degelijk goed zijn werk. Automaat rijdt echt relaxt, zelfs in een Porsche. En als het hard moet kan dat ook met een tiptronic. Nog geen mankementen of aanvullend onderhoud. Voelt allemaal erg solide aan, rijdt 'nieuwer' dan je van een 16 jaar oude auto zou verwachten. Conclusie: het was even zoeken naar een goed exemplaar, maar een 996 4S is een aan te bevelen variant voor mensen die ook hun 911 droom willen verwezenlijken. Binnenkort naar ons appartement in Sauerland, nabij Winterberg. En uiteraard gaan we dan met de 996, even kijken hoe ie zich houdt op de Duitse Autobahn :-)

Pech

  • 61.500 km

Voor het eerst met de 996 naar ons appartement in Niedersfeld, Sauerland. Lekker midweekje relaxen en voor het eerst met de Porsche de Autobahn op. Geweldig. Kan er niets anders van maken. Altijd die versnelling naar voren onder je rechtervoet. En als er eens iemand een beetje drukt achter je, is gas geven de oplossing om ze snel af te schudden. Ook gaan auto’s eerder voor je aan de kant. Een 911 in de binnenspiegel heeft blijkbaar een ander effect dan een Lexus. Heb in de Porsche wel gemerkt dat de asfaltkwaliteit op de Autobahn minder goed is dan ik dacht. Anders gezegd, in mijn Lexus GS300 heb ik in dezelfde rit dit nooit zo ervaren ;-)

We waren vol beladen, kan best nog wel wat mee in zo’n 911. Heb even kort de 260 aangetikt. Qua beleving (geluid, contact met asfalt) gaat het dan ook echt hard. Maar onzeker werd het niet, de auto spoort snaarstrak en wordt niet licht in de neus. Lange bochten gaan ook moeiteloos op tempo. Kan niet anders zeggen, heerlijk met zo’n auto op de Autobahn, genieten van iedere km! Verbruik, voor zover relevant, viel me mee. Vanuit huis in NL keurig aan de snelheid gehouden en in Duitsland lekker gas gegeven gaf een verbruik over de hele rit (380 km) van 1 op 9,3.

Maar dan toch pech. Na aankomst instinctief toch even op de knieën onder de auto gekeken. En daar was het erg nat van wat leek olie. Diverse druppels waren reeds op de garagevloer neergestreken. Was wel even schrikken. Heb tijdens rijden niets gemerkt, geen rare geluiden, geen happeringen. Direct naar Silbach gereden, daar zit (wist ik al) een Porsche specialist, Autohaus Kruse (http://www.autohaus-kruse.com/). Bij aankomst einde van de middag vriendelijk ontvangen en auto direct de brug op. Duidelijk lekkage en volgens heer Udo Kruse, > 40 jaar Porsche ervaring, was het zeer waarschijnlijk versnellingsbak olie. Auto moest blijven en ik kreeg nieuwe T-Roc mee als leenauto. Volgende dag bevestiging, pakking versnellingsbak eruit, oorzaak onbekend, ik hou het op pech. Dus geen groot technisch malheur, gelukkig. Auto verder in uitstekende staat volgens Herr Kruse. Nieuwe pakking besteld en als het goed is mag ik haar vandaag of morgen weer ophalen. Ik heb het haar al vergeven, 16 jaar oud en mogelijk in haar vorige (Japanse) leven nooit de 250 per uur gepasseerd. Dan mag er even een plooi uit de broek scheuren.

Gerepareerd

  • 61.500 km

De Porsche weer opgehaald bij de lokale specialist in Silbach, Sauerland. Onderkant van de auto (blok, bak en achterwielophanging) was intensief gereinigd om de precieze locatie van de lekkage te kunnen vaststellen. Was wel nodig, was een grote vette boel. Lekkage bleek idd gevolg van kapotte pakking van de versnellingsbak. En dan kan het onder druk (met hard rijden op de Autobahn) dus best fiks gaan lekken. E.e.a. is gefixt met 'orginal teile' en zo is de Porsche weer tip top. Volgens mij lang geleden dat onderkant zo mooi schoon is geweest. Ondanks dat garage ook een uitgebreide proefrit had gemaakt, heb ik dit ook nog meer even gedaan. Zo'n 20 km naar de Autobahn gereden en toen blok echt warm was even het gaspedaal helemaal gevloerd. Het ging toen heuvelaf en dan loopt zo'n 996 MKII toch ook echt serieus hard hoor! Na terugkomst op de knieën om onder het blok te kunnen kijken. Alles nog keurig droog, geen lekkage meer, dus ook niet bij maximale inspanning. Slechts de knisperende uitlaten gaven nog blijk van de sportieve rit :-) Hopelijk nu voorlopig blij rijden zonder mankementen! En als dat lukt is deze een beetje valse start 'm snel vergeven.

autorijden met een big smile

  • 65.000 km

Wederom een rit Sauerland gedaan met de 996 Carrera 4S. De vorige keer op de heenweg pech gekregen (pakking versnellingsbak, zie vorige review) maar dit keer zonder enige hapering onderweg geweest. Naast een vlotte heen en terugreis over de Autobahn (waarbij richting Sauerland nog steeds het overgrote deel geen snelheidslimiet kent) dit keer ook veel ritten door Sauerland zelf gemaakt (ruim 500 km). En het mooie in Duitsland is dat op de B-wegen, de binnenwegen, een snelheidslimiet van 100 km per uur geldt. En gezien het zeer bochtige karakter van de wegen in het Sauerland (daarom zo geliefd bij de motorrijders) is die 100 km veelal vlot genoeg om met een sportieve auto te kunnen genieten. Wat een wegligging zo'n Carrera 4S, niet uit de bocht te branden! Je merkt in dit soort ritten wel dat de Tiptronic een ouderwetse versnellingsbak is. In de automaat stand gaat het net even te traag als je sportief door de bochten wilt gaan. Deels los je dat op door zelf te gaan schakelen op het stuur, maar het doet wel een beetje afbreuk aan het sportieve karakter. Maar prima, de stap naar een 911 met PDK bak betekent een stevige extra investering t.o.v. deze 996. En dat vind ik het niet waard, daarvoor vind ik dit model toch te mooi en rijdt ie op de Tiptronic na eigenlijk te goed. Verbruik tijdens het 'spelen' door het groene heuvellandschap in Sauerland tussen de 1:7,5 en 1:8.

Wat me verder opvalt is dat het remmen zo lekker progressief gaat. Met weinig pedaaldruk krijg je minder effect dan in een 'gewone' auto, maar harder duwen betekent steeds harder remmen totdat de gordels je tegen moeten houden. Remmen in de 996 Carrera 4S vraagt dus een wat steviger been, maar het is heel goed te doseren. Ook valt me tijdens deze warme dagen (ook in Sauerland 30+) dat de airco geen enkele moeite heeft om de temperatuur binnen koel te houden. En dat zonder veel blaaswerk en lawaai.

En wat ik ook mooi vind, in Duitsland gaan de duimen omhoog van medeweggebruikers die dit model kunnen waarderen :-) De smile op het gezicht die ik ervaar zodra ik achter het stuur kruip wordt dus ook gedeeld door medeweggebruikers. Blijkbaar geeft dit model Porsche een positieve beeldvorming jegens de bestuurder.

winterslaap

  • 69.500 km

Het seizoen voor m'n 996 4S zit erop. Ze staat schoongepoetst onder doek lekker droog in de garage te wachten op het voorjaar 2020. Tank volgetankt met toevoeging tegen klonteren van de (moderne) benzine en banden wat harder opgepompt. Ook heeft ze zojuist een 10k oliewissel gekregen bij Porsche specialist Waalgarage in Broek in Waterland (zeer aan te bevelen adres). Tijdens de oliewissel is er een kleine olielekkage verlopen, bleek een gescheurde slang te zijn van carterontluchting. Verder probleemloze auto! Kreeg complimenten van de garage voor z'n staat na ruim 16 jaar.

In het najaar zijn we met de 996 op vakantie geweest naar Duitsland en Oostenrijk. Je kunt best nog heel wat bagage kwijt in de 996! Het waren fijne vakantie-km's waarbij de 996 zich erg thuis voelde op de Duitse Autobahn.

Wat kan ik allemaal nog over de 996 Carrera 4S vertellen? Krijg er veel positieve opmerkingen over, blijkbaar wordt het model qua looks door velen gewaardeerd. Het rijden geeft telkens weer een glimlach op mijn gezicht. De kracht, het gemak van de snelheid went. Het went dusdanig dat je af en toe denkt dat het allemaal wel wat meer mag qua pk's. Maar als je even rustig nadenkt en je realiseert dat je met een 16 jaar oude auto nog steeds het merendeel van de mede weggebruikers te snel af bent, kom je weer tot bezinning. Op de Duitse Autobahn staat er zomaar 250 op de teller. Niks te klagen dus over vermogen en snelheid. Op vakantie miste ik voor het eerst de cruise control. Deze optie werd door de eerste eigenaar niet aangevinkt. Brandstofverbruik schommelt tussen 1:9 en 1:10. Olieverbruik ca 1 liter op 8.000 - 10.000 km. Heb de auto nu zo'n 9 maanden en heb er in die tijd een goede 10.000 km mee gereden, blije km's zonder echt grote problemen. Twee keer een olielekkage, eenmaal door lekkende pakking versnellingsbak en eenmaal door gescheurde slang carterontluchting. Verder geen issues. Keurig lijkt me voor een 16 jaar oud raspaard. Nu de winterslaap en op naar nieuwe km's in 2020!

herfst

  • 73.500 km

Het afgelopen (zomer)seizoen niet veel gereden, in totaal een kleine 5.000 km. Had zeker ook met Corona te maken. Technisch is dit seizoen redelijk goed verlopen met een tweetal mankementen na. Ten eerste bleek een portie bijgeluid in de aandrijflijn te worden veroorzaakt door een versleten baksteun. De rubbers die in deze baksteun ervoor zorgen dat (automatische) versnellingsbak stil en trillingsvrij vastzit waren vergaan. En dan klinkt ijzer op ijzer onheilspellend. Viel dus uiteindelijk erg mee, een nieuwe baksteun erop en alle bijgeluiden waren verdwenen. Verder viel op dat er een kleine olielekkage (eigenlijk zweten, niet lekken) zichtbaar werd onderaan het blok. Het bleek te gaan om de beruchte krukaskeering, een zwakke plek van dit type Porsche. Deze lekkage komt veel voor, inmiddels zijn er gemodificeerde keerringen beschikbaar. Zo'n onderdeel kost maar een paar tientjes, maar het kost vele uren sleutelen om erbij te kunnen. Dat maakt reparatie relatief kostbaar. En dan is er nog geen garantie op 100% beterschap. Immers, het komt voor dat de nieuwe keerring na verloop van tijd ook weer gaat zweten/lekken. Dit wordt veroorzaakt doordat de krukas bij dit type motor soms niet 100% gecentreerd zit. Technisch kan dit geen kwaad, maar vervelend is dit wel. Omdat het in mijn geval om zweten gaat, nauwelijks 1 druppel per maand op de garagevloer, heb ik besloten het zo te laten (na overleg met garage). Er zit een speciaal gaatje in het motorblok om de olie die de keerring zweet af te voeren. Het kan geen kwaad voor de motor/koppeling. Dus de kosten voor nu niet waard.

Verder gewoon weer genoten. Ook weer een paar keer mee naar Sauerland geweest en onderweg op de stukken Autobahn zonder snelheidslimiet de 996 heerlijk te sporen kunnen geven. En wat gaat dat ook met een inmiddels 17 jaar oude auto makkelijk en strak. Geen moment voelt het onzeker of kwetsbaar aan. Het motorgeluid en de stevige veerkarakteristiek geven een heerlijke beleving. Al blijf 250 plus (op een relatief lege Autobahn) toch ook echt wel hard. Binnenkort ga ik 'm weer uitgebreid schoonmaken en langzamerhand klaarmaken voor de winterslaap.

Winterslaap

  • 73.800 km

De 996 4S is mooi gepoetst, volgetankt (met 98 plus additief om te beschermen tegen bio-meuk), banden hard opgepompt (tegen platte kantjes) en onder doek begonnen aan haar winterslaap. Volgend jaar maart maak ik haar weer wakker. Tegen die tijd hoop ik dat Corona onder controle is en leuke uitstapjes met de 911 weer volop kunnen :-)

Uit de winterslaap

  • 74.000 km

Vorige week maandag was het zover, m'n 996 4S mocht uit de winterslaap komen voor een rit naar Waalgarage, Porsche specialist in Broek in Waterland (aan te raden adres overigens). Op het programma stond een kleine beurt en een APK. Na het monteren van nieuwe remblokken voor kwam de inmiddels 18 jaar oude 911 probleemloos door de APK heen. Verder behoudens nieuwe vloeistoffen geen bijzonderheden.

Tijdens deze beurt heb ik ook meteen een nieuw stuur laten monteren. Van het oude stuur was het leer lelijk geworden. Pogingen van mij om met fiks boenen de zaak te verbeteren leverde geen resultaat op. Stuur werd wel schoon, maar ook kaler. En dat betekende ergernis bij iedere rit. Een mooi stuur, en mooie matten, maakt zo'n interieur gewoon af. En dat nieuwe stuur was ik per toeval op het spoor gekomen. En leder Tiptronic stuur in de kleur Metropole Blue. Nieuw niet meer te leveren en met geluk dus aangekomen (new old stock). En wat geeft dat meteen een andere smoel.

Op naar fijne zomerse km's!

Gepromoveerd

  • 76.500 km

M'n 996 is gepromoveerd tot '1e' auto. Tot voor kort reed ik naast de 996 een Lexus GS300 uit 2005 als '1e' auto. Een zeer fijne en technisch zeer goede reisauto, maar deze stond meer stil dan er mee werd gereden. Er is immers ook nog een Toyota RAV4 (lease)auto van mijn vrouw beschikbaar. En ik rij tegenwoordig erg weinig km's, dan is drie auto's gewoon teveel van het goede. Wat doe je dan, de 996 eruit of de GS300? Het werd de laatste. Dus als ik nu een auto nodig heb en de RAV4 van m'n vrouw is niet thuis, dan pak ik de 996. Gepromoveerd dus tot mijn 1e auto :-) Risico is dat de km stand misschien wat sneller gaat oplopen, maar dat betekent ook weer extra genieten. Volgend weekend neem ik de 996 weer mee voor een motor-weekend Duitsland met een paar motorvrienden. Sinds ik zelf geen motor mee rij mag ik bij wijze van 'uitzondering' mee met de 996. Ook handig voor bepaalde bagage en catering onderweg :-) En ondertussen kan ik op de fijne stuurmanswegen de motoren prima bijbenen.

Technisch geen bijzonderheden sinds vorige update. De 996 doet waar ie voor gemaakt is, de bestuurder vooral verwennen en geen problemen veroorzaken!

Panne, pech en geluk

  • 77.500 km

In mijn vorige verslag maakte ik er al melding van, ik had een lekker weekend sturen voor de boeg in Duitsland! Samen met m’n voormalige motorvrienden erop uit en ik mocht mee met de 4S :-) Duitsland werd uiteindelijk Luxemburg, maar dat was geen straf. Onze uitvalsbasis was Vianden. Daar vrijdag heengereden, tot Maastricht over de snelweg en daarna binnendoor. Prachtige bochtige rijderswegen met uitstekend asfalt. Vianden is een mooi oud stadje en een prima uitvalsbasis voor mooie ritten. Zaterdagochtend gingen we van start voor een dagvullende rit, een rit die voor mij vroegtijdig eindigde. Dus mijn stelling uit het vorige verslag, de 996 doet waar ie voor gemaakt is, je verwennen en geen problemen veroorzaken, dat klopt dus deels. Want een 996 kan dus ook gewoon stuk. En dat gebeurde zaterdagmiddag omstreeks half twee in de middag (als alle garages al dicht zijn) in Noord Luxemburg, relatief dichtbij de grens met België. Ik hoorde een geluid dat er niet hoorde te zijn. Toen ik stopte ging ik instinctief op de knieën achter de auto om onder het motorblok te kijken. En daar hingen stukken van wat leek op een V-snaar. Motorkap open en ja hoor, multiriem stuk, hele stukken er al af en nog net niet helemaal geknapt (domme pech, riem was nog net geen 20.000 km oud). Dynamo en belangrijker nog de waterpomp werden nog aangedreven, maar verder rijden was geen optie meer. Geen risico’s! En zo eindigde een tot dan toe top-rit waarbij ik probleemloos de (toer)motoren kon bijbenen.

En dan ga je bellen, in mijn geval met Interpolis. Ik heb zo’n doorlopende reisverzekering met alle opties erbij, dus inclusief pechhulp in buitenland. Reparatie binnen 2 dagen leek op de zaterdagmiddag geen reële optie, dus mij werd transport naar NL van de 996 en een vervangende auto aangeboden. Nou graag zei ik. Vervolgens was binnen een uur de hulpdienst er. De 996 werd opgeladen en ik mocht meerijden naar het bergingsbedrijf waar een nagelnieuwe Peugeot 3008 voor me klaar stond (340 km op de teller, Nederlands kenteken :-)). Samengevat: de kapotte multiriem was pech (gelukkig geen groot mankement) en dat vervolgens Interpolis je zo top helpt is dan weer geluk.

Ik daarna terug naar hotel. We hebben er nog een gezellige avond van gemaakt en zondagmorgen reed ik rechtstreeks terug met de Peugeot naar NL. Thuisgekomen was het wachten op terugkomst van de 996, dat gebeurde vrijdags. Keurig afgeleverd bij mijn eigen garage (Waalgarage, Broek in Waterland, aanrader). Inmiddels is de 996 weer gemaakt (viel gelukkig allemaal mee) en ben ik weer blij onderweg. Maar er was nog een geluk. Het weekend volgend op ons weekend in Luxemburg werd zuid Nederland, Duitsland en dus ook Luxemburg getroffen door die verschrikkelijke overstromingen. Ik kreeg foto’s doorgestuurd van Vianden, het stadje waar wij verbleven. Maar dat was niet droog en vredig meer, de rivier dwars door het stadjes was veranderd in een woeste rivier die fors buiten z’n oevers was getreden en huizen naast de rivier blank had gezet. En dan valt zo’n kapotte multiriem plotseling nog veel meer mee. Wat een pech hebben die mensen met al dat water, wat een drama's. Carpe Diem!

Tot slot de leenauto, een nieuwe Peugeot 3008 met een 1.2 liter 3 cilinder turbo motor met 130 pk en een 8 traps gerobotiseerde automaat (of handbak). Geen normale automaat, maar schakelen hoeft ook niet. Mijn ervaringen: auto ziet er fraai uit, ook van binnen. Fijne zit en eenmaal op snelheid lekker stil. Maar combi bak-motor viel erg tegen. Die 3 cilinder hoor je nadrukkelijk bij versnellen en voor het formaat auto heeft ie eigenlijk net te weinig fut van onderuit. En die versnellingsbak is het echt niet, traag en niet smeuïg. Je voelt duidelijk het overschakelen en er zit dan ook teveel tijd tussen de versnellingen. Doet echt afbreuk aan het rijplezier. Daar zijn toch veel betere oplossingen (dubbele koppeling) voor? Maar goed, het was een leenauto en dan mag je niet klagen. Maar voor mij geen 3008 met de 1.2 motor automaat……

Check

  • 78.400 km

Nadat de multiriem was vervangen had ik een rit naar ons appartement in Sauerland voor de boeg, een mooie kans om te toetsen of de multiriem het zou houden en/of er niet iets anders aan de hand zou zijn waardoor die multiriem het moest ontgelden. De heenweg ging in de ochtend, redelijk druk onderweg dus niet de kans om veilig de 996 op de proef te stellen. Gisteravond ben ik teruggereden, de Autobahn behoorlijk leeg en in Nederland gewoon 130 i.p.v. die slome 100. Alle ruimte om veilig de 996 flink uit te laten, en dat heb ik gedaan. Wat is dat toch fijn! Tot de grens bij Arnhem de 996 flink de sporen kunnen geven en regelmatig 250+ gereden als de weg voor mij leeg was. En op de route vanuit Sauerland heb je meerdere van die momenten op de Autobahn zonder limiet. Op de GPS de 270 aangetikt. En de 18 jaar oude 996 doorstond deze test glansrijk, de multiriem gaf geen krimp en verder geen issues. In Duitsland had ik 102 getankt, lekker voor de motor. Thuisgekomen geluisterd naar een stationair draaiende boxer. Niks bijgeluiden, loopt prachtig stil en rustig rond.

Zolang het nog kan is het machtig rijden op een rustige Autobahn zonder limiet. Dan kun je het gaspedaal vloeren zonder bang te hoeven zijn dat oom agent je gaat flitsen. Sommigen zullen het kinderachtig vinden, maar ik kan er gewoon van genieten, hard rijden met een auto die daar voor gemaakt is. Van ontspannen cruisen is dan geen sprake meer, maar dat maakt het niet minder leuk! De soms matige asfaltkwaliteit krijg je duidelijk door in het interieur, niet alleen door de stevige vering, maar ook qua bandengeluid. Maar waar je comfort inlevert krijg je beleving en communicatie terug. Je hoort en voelt wat er gebeurd en het blijft voor mij toch bijzonder hoeveel koerszekerheid zo'n 18 jaar oude 911 je kan geven. Over de grens in Nederland terug naar 135 op de teller en het lichaam meer in een meer relaxte houding. Cooling down voor auto en rijder. En dan voel en hoor je ook weer hoe goed ons Nederlandse asfalt is ;-)

Afscheid

  • 78.500 km

En dan komt er zo'n moment dat je voor de keuze komt afscheid nemen of houden. Wij gaan verhuizen naar een plek waar een 'echte' 2e auto nodig is naast onze RAV4. Een 2e auto waar best wel wat km's mee gemaakt gaan worden. En de 996 4S past naar mijn mening alleen als 2e auto als deze zo af en toe nodig is. Maar niet echt als 'dagelijkse 2e auto'. Wat doe je dan? Een 3e auto erbij of verkopen en een mooie 2e auto terugkopen. Emotie of verstand. Uiteindelijk won het verstand. Geen zin om een klein wagenpark op te bouwen. En eerlijk is eerlijk, verkoop biedt financieel ook ruimte voor een goede 2e auto. Helaas groeit er nog geen geldboom in de tuin. De 996 4S mag dus naar een andere liefhebber. Ik heb er een kleine 3 jaar ruim 20.000 km enorm veel plezier mee gehad. Een auto om nooit te vergeten. Ritten om nooit te vergeten. Dus kan alleen maar spijt krijgen dat ik 'm niet meer heb, zal nooit spijt krijgen er nooit een gereden te hebben ;-)

De Porsche staat te koop waar ik 'm altijd in onderhoud heb gehad, Waalgarage in Broek in Waterland. Zij kennen de auto door en door. Een erg goed adres voor de liefhebber van Porsches. En de mijne is een mooi exemlaar voor de liefhebber. Want waar vind je ze nog, een mooie 996 4S met relatief weinig km's en volledig gedocumenteerd. Ja, weet het, ben bevooroordeeld. Maar ik weet het uit eigen ervaring, deze 996 4S is klaar voor nog vele km's bij een volgende liefhebber!

Verkocht

  • 78.500 km

Kreeg vanmorgen bericht van Martijn van Waalgarage Porsche specialist in Broek in Waterland. De 996 is verkocht. Ik hoop van harte dat de nieuwe eigenaar er net zoveel plezier van gaat beleven als ik de voorbije 21.000 km heb gehad. Qua beleving per km scoort zo'n 911 996 4S echt hoog, uiteraard als je gecharmeerd bent van een 911. En dan is een 996 4S een hele bruikbare auto met verschillende gezichten. Hij laat zich net zo makkelijk rustig naar de supermarkt rijden om vervolgens op de Duitse Autobahn erg hard en zeker door de bochten te knallen. De lage zit, het uitzicht op de tellers, het Porsche embleem op je stuur, de karakteristieke neus, het heerlijke 6 cilinder boxer geluid achter je, de straffe demping, alle zintuigen worden getrakteerd op een onvervalste dosis rijplezier. Het waren geweldige km's!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.