Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 911 Carrera 4S Cabriolet |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 58.000 km |
KM-stand laatst | 93.500 km |
ERVARINGEN
Ik was eigenlijk opzoek naar een Porsche 911 voor een goede prijs en had bij een Dealer in Duitsland (waar ik woon) een zilverkleurige Carrera gezien. Zag er leuk uit totdat ik een zwarte 911 Carrera 4S cabrio zag staan. Ik zei tegen de verkoper dat ik die graag eens zou uitproberen. Hij keek mij aan en organiseerde alles wat nodig was. Ik kwam 2 uur later terug en daar stond hij klaar: de beauty.
Na wat uitleg over hoe alles functioneert, de sleutel omgedraait, tiptronic in D gezet en langzaam met mijn rechtervoet het gaspedaal aangeraakt. We waren opweg. Al snel wat stevig gas gegeven en genoten van de brul uit de sportuitlaat, de wegligging en de acceleratie. Wat een wagen .....
Na wat door de stad te zijn gereden, de oprit van de autobahn genomen. Hier komt een porsche tot leven. Zolang je gas blijft geven voel je de 320 paarden in je rug drukken en loopt je hartslag op. Wat een belevenis is dit. Rjdt het lekker : nee, maar gaaf is het wel.
2 uur later terug bij de dealer, welke mij met een glimlach stond op te wachten. Ik zei hem dat ik 2 dagen later de zilver kleurige Carrera wilde proberen. Hij vondt het prima en zag dat ik eigenlijk al verkocht was aan deze auto. De volgende dag belde ik hem op en zei dat ik niet de zilveren Carrera wilde proberen maar nog maals de zwarte 4S.
24 uur later was ik de eigenaar van dit monster : Porsche Carrera 4S Cabriolet. Een jongens droom wordt waarheid.
Wat mij bevalt aan de auto : Alles !
UPDATE 26 Mei 2008
Na 2000 km waarvan circa 1000 km in een weekend een kleine update van de review. Dit weekend ben ik vanuit Duitsland naar NL geweest om eens 1000 KM van dit monster te kunnen genieten. En zie daar het is echt een genot om op de duitse autobahn de 320PK’s in je rug te voelen tot ruim boven de 200 km/uur.
Wat heel erg wennen is ten opzichte van een Mercedes, is de spijkerharde wegligging. Alsof er geen vering inzit stuiter je met hogesnelheid naar voren. Nix milkshake in de hand en gaan maar zoals bij de Benz.
Het meest kicke is het intrappen van het gas, een enorme brul uit de uitlaat te horen (bijna angstaanjagend) en alles voorbij te vliegen waarbij je het stuur wel heel goed vast moet hebben. In NL aangekomen, dakje geopend en met 120 km/h lekker rustig de A12 genieten.
Dagje later in de buurt van Rotterdam een douane stop gehad. Men wilde even kijken hoe dat zat een NL-er in een Duits kenteken en dan nog zo een auto. No problem meneer.. stonden net als ik te geilen op het ’kontje van de auto’ :) Alles ok, kon weer doorrijden ....
PROBLEMEN
- 85.000 km
Accu leeg omdat auto 3 maanden niet gebruikt is.
- 70.000 km
Update : Januari 2009
Na bijna 9 maanden met de Porsche te hebben rond gereden even terugkomen op MyReview. Tja het blijft een geweldige auto. Snel en cool. Het verbruik in NL valt me wel meer ongeveer 1:9 veel beter dan in D maar ja met 100 en 120 is dat ook geen probleem. Wel 3 kleine probleempjes : 1 de achterwielen moesten worden uitgelijnt. Bij het wisselen van de zomer banden op winterbanden hebben we gezien dat de banden scheef zijn afgesleten. Probleem 2 : de airco koelde niet meer en was dus ergens lek. Is gerepareerd onder garantie dus geen probleem. Probleem 3 : verlichtingsschakelaar kapot is netjes bij Porsche hersteld onder de garantie.
Ik kan wel zeggen het is geen auto voor iedere dag. Boodschappen doen moet in etappes. Het is wel een echter belevenis auto. Mensen gaan altijd opzij als je op de linkerweghelft zit. Leuke bijkomende zaak.
Hij staat inmiddels op NL kenteken en ik ben dus de verzekerings cigaar. Met moet rekenen met Euro 2.25 per kg :)
Update van de 4S
- 80.000 km
Nou ook een Porsche veroorzaakt wel eens problemen. Bij de laatste gr. beurt voordat de garantie afliep is vanstgesteld dat een pakking bij de motor en de voorste aandrijfas olie doorlekte. De werkplaats adviseerde mij dit nog voor afloop van de garantie te laten doen ivm de enorme werktijd welke dit kost. De gehele aandrijflijn moest schijnbaar worden gedemonteerd. Een kleine 3 dagen werk. Dus al te graag. Verder remschijven met blokken laten vervangen niet bij de dealer maar een beter alternatief. Super service en remmen voor de helft van de prijs. Verder nog geen problemen en met dit zonnige weer een dijk van een auto ....
terug op de autobahn !
- 85.000 km
Het werk heeft mij weer eens naar de oosterburen gebracht. Gelukkig hadden we ons huis met garages nog en dus auto weer op D kenteken. Scheelt heel wat verzekering (veeeeel goedkoper) en geeft veel meer plezier op de auto bahn. Nix zo mooi als "freiefahrt". Laatst nieuwe accu erin en met de zon op het leder door de heuvels cruisen..... niets zo mooi dan dat.
Problemen : na het euvel met de accu, sleutel erin en starten. Remmenschijven hadden lichte corrosie ivm het lange staan in de garage. Top auto !
Niet alles perfect
- 88.400 km
na een jaar weinig te hebben gereden, kwam in de herfst van 2010 een probleem met de porsche. De koelwater meter ging helemaal van slag. Het display gaf een fout melding welke men niet kon uitlezen en oplossen "anzeige defect".
De porsche werkplaats gaf aan dat wellicht de sensor op de motor kapot was en moest worden vervangen. Omdat ze geen tijd hadden ging ik naar de specialist (prima ervaringen) in nootdorp. Sensor vervangen en opgehaald. Op de weg naar huis, kwam de storing terug. Maar ja auto ging in de winterstalling dus komt in het voorjaar wel.
Ik het voorjaar 2011, op weg naar de specialist voor kleine beurt en gezamelijk dachten we aan de thermostaat. Vervangen dus. Bij kleine beurt is ook vastgesteld dat de 2 radiatoren voorin lek waren. Een issue wat bij de 996 4s en turbo vaker voorkomt door de grote luchtopeningen aan de voorkant. Auto was klaar ophalen en op de terugweg geen probleem.
2 dagen later "anzeige defect" koelwater meter slaat weer op hol. K.dt. De specialist gebeld en langsgereden. Auto laten staan en de mannen hebben geprobeerd, gezocht en uiteindelijk vastgesteld dat het een membraam schakelaar was op de warmtewisselaar van de versnellingsbak.
Skeptisch de auto opgehaald en op pad. Hij werkt goed en werkt zelfs 2 weken nog steeds goed.
Fijne kikke auto maar ieder jaar wel eens iets. Zou leuk zijn als porsche samen gaat met toyota : super mooie en betrouwbare autos zou het resultaat zijn...... :)
Het wordt weerzomer ...
- 90.000 km
Het was een goede vrijdag na 1 april en het beest werd uit de stalling gehaald. Met een erse accus, sleutel erin en starten. De sound of goodbye ..... Heerlijk. Geen rommelende diesel geen compressor brom, maar het pure geluid van een boxer motor en de geur van zacht nappa leer.
Paar maal remmen om de aanslag op de rem schijven weg te krijgen en genieten. Afgelopen maand ook een dagje in een panamera gereden ( diesel), ok errug mooi , maar dit is echt, puur, porsche.
De zon mag komen, we zijn er klaar voor .....
In Juli naar de TUV (duitse APK). Alles toppie maar op de weg terug gaat het Dynamo lampje branden. Mijn zoon en ik wilde net eens even "freie fahrt" op de A3 beleven. Helaas volgende afrit en naar huis. In de garage. Volgende dag naar de specialist. Misses gevraagd even met de Q7 mee te rijden want ik was bang het niet te gaan halen. En inderdaad MIDDEN op een druk kruispunt : EINDE OEFENING. Q ervoor sleepkabel eraan en trekken maar.....
3 dagen laten en enige honderden euro's armer, was hij weer klaar en tevens netjes schoongemaakt. Genieten ..... de zomer was er eindelijk .....
Afscheid van het beest
- 93.500 km
Na bijna 5 jaar een leuke relatie met deze 911 te hebben gehad, besloten dat jij verkocht wordt. De verhuizing naar Nederland komt eraan en met een Porsche in NL rondrijden is geen lol aan.
De mannen van Cabrioland in Den Haag hebben hem gekocht voor een goede prijs. Nu opzoek naar een leuk motorbootje .....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.