Porsche 911 Carrera 2 Coupé (1991)

autoreview

Porsche 911 Carrera 2 Coupé (1991)

Signalement

Uitvoering911 Carrera 2 Coupé
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf170.000 km
KM-stand laatst201.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en verbeteringen | 1 augustus 2007

  • 170.000 km

Enige gegevens
Porsche 911 Carrera 2 Coupe Tiptonic (in de harde gegevens staat dat dit een handgeschakelde is. Dat klopt niet, maar de database geeft geen mogelijkheid om de Tiptronic te kiezen), voor kenners een 964, modeljaar 1991, M-bouwserie. Met originele 16-inch velgen Design 90. Schuifdak. In mijn bezit sinds augustus 2007, kilometerstand 170.000. Eerste kenteken afgifte in Duitsland, november 1990. Op Nederlands kenteken sinds 1997. In 2002 zijn motor en versnellingsbak geheel gereviseerd (in 2002, 111.000 km).

Aankoop overwegingen
Het verhaal hoor je meer. Porsche 911 is stoer. Dat werd onderstreept in de jaren 60 door de mannen van de Algemene Verkeersdienst (AVD) van de Rijkspolitie in Driebergen, die in de bekende witte Targa rondreden, altijd met twee, een witte pothelm dragend. Dat was het!
Bij de start van mijn zoektocht had ik een Targa-uitvoering in gedachten, maar van een kenner begreep ik dat het uitneembare dak een beetje kwetsbaar is, en niet meer nieuw te krijgen. Daarna stond op het verlanglijstje een coupe, maar dan wel met schuifdak. Pas toen kwam het proces op gang van verder leren kennen van de diverse bouwjaren, met voor- en nadelen. Uiteindelijk was dit type (964) favoriet om verschillende redenen: deze uitvoering is aardig technisch up to date, ook voor huidige begrippen. Stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, een perfect schakelende Tiptronic (je kunt dus ook zelf schakelen), goede verwarming, elektrische en verwarmbare stoelen, computermanagement. En dit alles in combinatie met de prachtige torpedo neus en de luchtgekoelde 3,6 ltr. boxermotor van 250 pk. Hij is daarmee zeer rap (0-100 in circa 6,4s, de handgeschakelde versie is iets sneller), met een fors koppel. Prachtig detail daarbij is dat de Tiptronic een 4-bak is, en dat bij normaal accelereren de auto optrekt vanuit versnelling twee. Bij normaal optrekken blijf je ruim onder 2000 toeren, maar kan het best rap gaan, hoewel je dat in het lagetoerengebied niet zo ervaart. Wat in de totale overwegingen voor een merk niet onbelangrijk was, is dat Porsches sinds de jaren 70 worden verzinkt.

Verbeteringen
Sinds ik deze auto heb is een en ander verbeterd. Er zat een Pionier radio/cd-speler/ navigatieset/wisselaar in met een groot uitklapbaar scherm onder het dashboard, en drie losse afstandbedieningen. Alles eruit laten halen en bedrading terug laten brengen naar origineel. Daarna een prachtige Beckerradio Indianapolis Pro cd-speler/navigatie laten inbouwen met Blue Tooth. Ideaal. Verder is bescheiden roestschade rechts onder het voorraam (een bekend Porsche euvel) opgelost. Daarbij zijn het hele gebied rond voorruit, het dak, en de twee torpedoneuzen gespoten. Vervangen zijn de dorpellijsten, vloermatten, gasdempers voor motorklep, twee lijsten binnen onder de achterzijruiten. Het leer is met leerverf behandeld en daarna in leerbescherming gezet. Dat is zeer goed geslaagd. De stoelen blijken in een prima conditie te zijn. Alle stickers en andere plakboel zijn verwijderd. Motorruimte in redelijkheid schoongemaakt.
Er blijven nog wat dingen te doen. Zo zit in de lijst van de linkerdeur een gaatje, en dient vervangen. De bekleding van de bagageruimte (voorin) heeft een paar kapotte drukkers, en de afwerkranden zijn sleets. Van de vijf meters in het dashboard bladderen de twee meest linkse binnenin, maar ze doen het goed. Gewoon rustig zoeken, bijvoorbeeld op marktplaats.nl.

Ervaringen 1 | 19 januari 2008

  • 181.000 km

Ik heb nu dus 11000 km gereden, en elke kilometer was kicken. Wat is het een genoegen om hiermee eens flink door te halen vanaf 4.500 t/m. In oktober 2007 zijn we naar Zwitserland geweest, en ik ben eens een ochtend alleen de bergen ingegaan. Met name naar boven is super. Weer naar beneden haal ik de vaart eruit, want ik hou ervan op de motor af te remmen met zo min mogelijk bijremmen.
De auto is perfect degelijk, want Duits, en dus geheel verzinkt. Hij voelt aan alsof hij een paar jaar oud is. Zijn zeventien jaren zijn hem niet aan te zien en te voelen. En helemaal geschikt voor dagelijks gebruik, alhoewel ik dat niet doe. Voor normaal gebruik staat een V70 ter beschikking, alhoewel de liefde naar deze Porsche gaat. Het verbruik maakt niet veel uit bij de ene auto of de andere, althans, als je je rechtervoet in bedwang houdt. Dat levert een gemiddelde van 1:10 op. Dat kan ook heel anders als je gaat boenderen.
Alles functioneert, zelfs het speciale tweede Porsche sproeisysteem, dat speciaal vocht heeft om siliconen van de voorruit te verwijderen. De heel aardige man die het onderhoud doet (13 jaar als monteur bij Pon Porsche gewerkt) was verbaasd dat dit nog werkt.
Wat aan de auto ontbreekt, en vaak wel aanwezig is, zijn airco en cruisecontrol. Maar goed, je kunt niet alles hebben.

Ervaringen 2 | 1 maart 2008

  • 183.000 km

De kilometerteller vermeldt 183.000 km, en dat wil zeggen dat in een half jaar 13.000 km is gereden. In januari wilde hij bij het starten niet aanslaan. Uiteindelijk bleek de stekkerverbinding van de computer gecorrodeerd. Kleinigheidje. Begin februari maakte de verwarmingmoter een schurend geluid, en diende vervangen. Na enig zoekwerk op Marktplaats in Haarlem een gebruikt exemplaar voor E50 gekocht (nieuw E600). Na montage functioneert alles weer naar behoren. Mijn rijstijl wordt steeds ontspannener. Genieten van werkelijk alles kunnen voelen wat gebeurt onder de auto.
Binnenkort de jaarlijkse beurt en APK, en dan worden ook een paar zaken die me niet zinnen aangepakt, zoals de spoiler vooronder die een beetje verbogen is door waarschijnlijk drempels, en de achterbumper die iets ontzet lijkt.
Het tocht door de twee geluidboxen in het linker portier. Heel apart. Verder kan ik even niets verzinnen.
In het voorjaar gaan we met een paar naar Zandvoort, niet om te scheuren, maar ik wil in uitzonderlijke omstandigheden vertrouwd zijn met het aparte karakter van dit type auto. Dat komt niet naar boven bij normale omstandigheden. Een anti-slip cursus wordt het dus. Als ik het nog uithoud met deze, dan kunnen daarna gelijk de achterbanden vervangen.
Via buch.de heb ik gekocht: Porsche 911, enthousiast companion (auftragsnummer 964) van Adrian Streather, een uitvoerige documentatie van de productie jaren 1989-1994.
Deze hele review heb ik nu iets anders opgezet. De afbeeldingen van dit review werden vervangen.

Ervaringen 3 | 18 september 2008

  • 189.000 km

Totaal dus 19.600 km gereden sinds in mijn bezit (8/2007). Auto valt buitengewoon goed. Grote beurt 3/2008 (20k) gehad, met extra reparaties: APK, remblokken achter, voorspoiler recht laten zetten, noodantenne (raamantenne in voorruit functioneert niet goed), afdekkap mistlamp vervangen. Totaal E1700.
Zojuist terug van een SwissTour (totaal gereden 3300 km). Het is een groot genoegen om met Kermit (zo noemen we hem) de bergen in te gaan en passen te rijden. Opvallend is het grote koppel bij lage toeren, waardoor bij gewoon accelereren het meeste wordt gedaan onder de 2000 t/m. Enige probleem was de alarmsirene, die kompleet op hol sloeg na een geweldige plas water vlak bij Fruttigen. We zijn bij een Porsche dealer vlak bij Gstaad geweest, en na het wassen waren de rubbers van de auto helemaal vlekkerig. Bij thuiskomst de hele auto weer in een beschermlaag gezet (Turtle Wax Ice, een aanrader, want ook de rubbers en ramen kun je ermee behandelen). Nog steeds kan ik me geen mooiere Porsche voorstellen dan dit type. Je zou je alleen als passagier iets meer beenruimte wensen. Airco missen we toch ook, want het schuifdak met de ramen open is teveel herrie boven de 120km/u. De hoeveelheid bagage die je mee kunt nemen valt niet tegen. We gebruiken zachte tassen, en daardoor kun je in de neus een en ander kwijt. De rest kwam achter de voorstoelen te liggen, op de omgeklapte achterstoelen, met daarover een zwarte plaid.
Volgende week worden vier nieuwe banden gemonteerd van het type Continental SportContact. Achter komt de originele maat weer (nu 245/50 ZR16 N1, en wordt 225/50 ZR16 N1). Voor zat de originele maat al (205/55 ZR16 N1). De voorbanden gaan al mee sinds 2002. De achterbanden zijn uit 2005.

Ervaringen 4 | 13 februari 2009

  • 191.000 km

Sinds het laatste verslag is niet zo heel veel te melden. Er is ook niet veel mee gereden. Af en toe als het mooi weer is. Banden zijn inderdaad vervangen, en de auto is daarbij uitgelijnd. Voor een eventuele klassieker (beter joung timer) verzekering is hij getaxeerd. Aangezien de accu, die nog heel nieuw is, telkens na een maand stilstaan leeg is heb ik een oplader en druppelaar aangeschaft. Ook ter optimale benutting van de bagageruime een paar slappe bagagetassen gekocht. Eerstvolgende keer zal ik laten nagaan of dit accubeeld normaal is. Komend seizoen zullen vast een aantal flinke afstanden gereden worden.

Ervaringen 5 | 6 april 2009

  • 195.000 km

Zojuist de jaarlijkse beurt gehad: Kleine motorbeurt, remschijven en remblokken vervangen (vanwege enorme stuurtrillingen tijdens remmen), banden opnieuw uitgeblanceerd, gasdempers voorklep vervangen, APK goedkeuring, tocht door linker deurspeaker opgelost door vervanging afdichting. Voor de zomer dient de oliekoeler die in de rechter wielkast voor zit vervangen, evenals een van de toevoerleidingen. Auto kan er nu weer een jaar tegen. Het blijft genieten. Zeer spoedig kan Kermit een uitgebreide binnen- en buitenpoetsbuurt tegemoet zien.

Ervaringen 6 | 24 april 2009

  • 196.000 km

Zojuist een Becker Remote Kit laten aansluiten op de Becker Indianapolis Pro, waardoor ik m'n iPod kan gebruiken. De cd-speler voor gebruik zowel van de navigatie-cd als muziek-cd's was niet ideaal, en ik vind cd-wisselaars achterhaalde techniek. Dit werkt perfect. De aansluiting is keurig weggewerkt in het dashboard kastje. Een aanrader. De auto is nog niet zo rustig in het stuur geweest als sinds de laatste jaarbeurt, zowel tijdens accelereren, remmen als toeren. Heerlijk.

Ervaringen 7 | 14 mei 2009

  • 197.000 km

Na een uitvoerig gesprek met een kenner van Porsche heb ik besloten niet langer om te zien naar een 964 Targa. Het grote voordeel van een coupe met schuifdak is dat je ten alle tijde het dak open kunt maken. Voor een Targa moet je stoppen, en daarnaast blijkt een coupe de minste last van windruis te hebben. Dus voorlopig blijft deze auto stevig in het zadel zitten. Ik speel nog steeds met de gedachte om hem ooit in de originele kleur rood te laten overspuiten. Maar aangezien ik hem dan grondig wil aanpakken, zou het mooi zijn dat te doen in combinatie met een technische revisie, en wellicht ook de inbouw van een originele airco-installatie. Dus we wachten tot wanneer een revisie ook echt nodig is. Verder dank ik allen met aardige woorden over deze auto.

Ervaringen 8 | 29 juni 2009

  • 200.000 km

Gisteren, tijdens de terugreis van Zwitserland naar Nederland met mijn vrouw heeft Kermit de 200k mijlpaal gepasseerd. Buiten het ontbreken van airco hebben we weer helemaal niets te klagen. Heen reden we Eindhoven-Maastricht-Luik-Luxemburg-Metz-Straatsburg-Basel-etc. Dat beviel ons buitengemeen goed. De Franse snelweg is aanmerkelijk rustiger dan de Duitse, en het nadeel van de tolweg compenseren we ruimschoots door in Luxemburg te tanken en sigaretten in te slaan. Verbruik (Euro98) lag tijdens de hele trip (circa 2500 km) op 9,8ltr/100km, en dat is mooi. Terug RechtsReinisch en bij Arnhem de grens over. We rijden beschaafd met het verkeer mee en kruisen dan graag 150-160km (waar het mag). Ik haak altijd graag in bij iemand met een vergelijkbare rijstijl (doorrijden, goed afstand houden, goed anticiperen, zoveel mogelijk rechts rijden, geen agressie). Overigens, mijn V70 haalt het verbruik van deze zwarterik niet op hetzelfde traject. Over modern motormanagement gesproken. Hij staat weer op stal na een goede poetsbeurt (eerst met hoge druk (ook voorzichtig onder de motorkap, en dan door de wasstraat). Daarna van binnen zuigen en met een vochtige lap het interieur afdoen). Wel moet ik binnenkort eens iets laten doen aan de benzinegeur binnen. Schijnt een simpele modificatie te wezen.

Afscheid | 28 augustus 2009

  • 201.000 km

Een beetje onverwacht heb ik afscheid genomen van deze trouwe 964. Door omstandigheden was het beter in te gaan op een voorstel van mijn dealer. Ten eerste was de oliekoeler, die zich rechtsvoor in de wielkast bevindt, toe aan vervanging. Op zichzelf was dit niet een reden om de auto weg te doen, geheel niet, maar de bedrijfsleider van Motron wist ook van mijn belangstelling om de auto grijs te laten spuiten en een originele aico te laten inbouwen. Ik heb me laten overtuigen dat dit alles een investering is, die zich niet vertaalt in een waardevermeerdering. Daarboven op had hij een werkelijk prachtige zilvergrijze Porsche 993 in de showroom staan, die geheel aan mijn wensen voldeed. Toen hij ook nog met een heel redelijk bod kwam tot bijbetaling, was ik, in ieder geval rationeel, snel door de bocht. Gevoelsmatig lag dat anders. Ik heb nooit eerder bij inruil zo’n sterke tweeslachtigheid geproefd als nu. En dat is nog niet over. Ik was zeer gehecht aan deze zwarte rakker. Hij bleek zijn waarde goed vast te houden, en ik heb het niet uitgerekend, maar de cost-of-ownership bleven prima binen de perken, niet in de laatste plaats door het achterwege blijven van afschrijving.
Een andere overweging was gelegen in het feitelijk gebruik van deze auto. In aanleg gekocht als een mooie hobbyauto bleek hij in werkelijkheid veel gebruikt te worden. En dan ga je toch weer anders kijken. Dan worden ook zaken als veiligheid meer van belang. De 993 heeft in dat opzicht moderne voorzieningen als airbags. Hoe de nieuwe auto bevalt kunt u lezen in de eigen review die rechts vermeld staat.
Ik hoop dat de nieuwe eigenaar net zoveel plezier aan deze heerlijke auto gaat beleven als ik heb gedaan.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.