AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Peugeot Partner XT 1.6 HDi 90pk (2006)

autoreview

Peugeot Partner
Peugeot Partner
Peugeot Partner
Peugeot Partner
Peugeot Partner
Peugeot Partner
Peugeot Partner
Peugeot Partner - interieur

Signalement

UitvoeringPartner XT 1.6 HDi 90pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Wij rijden alweer een jaar en 38000 kiometer in de donker antracietkleurige Partner Zenith met alles er op en er aan en hij bevalt écht heel goed. Toen we op zoek gingen naar een nieuwe leaseauto lag die keuze trouwens niet heel erg voor de hand: na twee keer een best praktische MPV gehad te hebben - een Opel Zafira en een Seat Alhambra - keek ik niet direct naar de Partner. Maar omdat veel ruimte en veel praktisch gebruiksgemak voor ons heel belangrijk zijn besloten we in de Peugeot-showroom toch een keer in de Partner te gaan zitten en er - na die eerste indruk - dan ook maar een keer mee te gaan rijden. Kort daarna was de keuze gemaakt en de auto besteld. De Partner is niet duur in vergelijking met andere MPV-achtige auto’s en biedt minstens dezelfde voordelen, met uitzondering van het aantal zitplaatsen dat maximaal 5 is. De Zenith-uitvoering van dit model met zijn vijf dakramen en enorme hoeveelheid bergruimte is aangenaam compleet uitgerust. Het leasetarief is in vergelijking met de duurdere echte MPV’s wel heel aangenaam en de bijtelling dus ook!

In het begin is het best even wennen. Je stapt toch in een bestelauto waar achterin ramen en een interieur zijn gebouwd. Bovendien is het een echte non macho om het zo maar te zeggen. In het begin voelt dat ook echt zo: de verhoudingen van de auto zijn heel anders dan van een gewone personenauto of MPV. Je rijdt met een bestelwagen, compleet met hele lange versnellingspook en de onze heeft zelfs wieldoppen (die bestaan nog!). De HDi-dieselmotor is echter veel rustiger en soepeler dan in de standaard bestel-uitvoering (waarvan we er bij de zaak ook 10 van Citroën hebben rijden). De HDi-motor zit bij mijn weten ook in de 307-serie en dat maakt de Zenith tot een lekkere reiswagen. Er is veel ruimte voor bagage en grote voorwerpen, de grootte van de achterklep moet je zien om te geloven.

De Partner Zenith is verder heel comfortabel, zowel voor- als achterin (ook voor volwassenen). Het interieur is door de vormgeving en kleurgebruik, het Zenith-dak, de kastjes en de individuele verlichting en ventilatie, erg handig en doet een beetje denken aan dat van een vliegtuig. Door de goede zit, de grote voorruit en spiegels, goed zicht rondom, getint glas en airco is het een uitstekend vervoermiddel voor intensief en veelzijdig gebruik: de auto heeft nu al meerdere keren bewezen heel geschikt te zijn voor trekvakanties met drie grote kinderen op de achterbank. Er gaat veel in mee en een kar of niet al te grote caravan trekken is geen punt. Daarbij is de Zenith aangenaam zuinig: rond de 1:20 op diesel.

De Zenith ligt goed op de weg en laat zich lekker sturen. Aan de auto gewend verdwijnt het vergelijk met een bestelwagen heel snel. Hij rijdt gewoon erg lekker.

Voor ons is het de meest praktische en leuke auto tot nog toe, waar eigenlijk niks op aan te merken valt, afgezien van een klein rammeltje hier of daar. Niet zelden komt dat door iets wat in één van de vele kastjes zit opgeborgen.

Wat ons betreft geldt zonder meer: best value for the money. Het niet onze laatste Partner, als we opnieuw zouden moeten kiezen werd het weer deze auto.

Overigens levert Citroën met de Berlingo Multispace (vrijwel) dezelfde auto.

PROBLEMEN

Problemen zijn er niet geweest.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren