Peugeot Partner Tepee Outdoor 1.6 HDi 112pk (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Partner Tepee Outdoor 1.6 HDi 112pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 310.000 km |
Ophalen wagen.
- 180 km
Vorige zaterdag de peugeot opgehaald bij de dealer.
Het betreft een 112pk 1.6 hdi diesel met roetfilter in de kleur Tourmaline Rood.
opties: ESP,Pack kids,lederen stuur,lichtmetalen velgen, cuise control en snelheidsbegrenzer,dubbele getinte achterruit openklapbaar op achterklep en zenith dak, afneembare trekhaak en rubberen kofferbak bescherming.
De afwerking is uiteraard minder dan de peugeot 308sw, veel harde plastics maar tijdens het rijden geen kraakje te horen.
De radio-cd speler klinkt beter in de tepee als in de vorige 308sw, je hebt dan ook een vierkant hok waar je erg veel materiaal in weg kan steken en je hebt een klankkast.
Je kan er je gsm flink in zoek raken.
Erg veel opbergmogelijkheden,de middenconsole is uitneembaar.
het zenith dak is een verademing van lichtinval,je hebt dan ook een airco die langs het dak naar beneden wordt geblazen tot en met de achterzetels met geurverspreider.4 glazen koepeltjes in het dak met opbergkastjes achteraan.
De zetels zitten lekker,geen rugpijn meer door de hogere zitpositie.
Het rijgedrag-->de wagen is wat zenuwachtig op slecht wegdek, voor de rest een rustig cruisehok.
het verbruik zit nog rond de 7 liter/100km
bij een rustige rijstijl,de wagen nodigd uit voor een rustig rijgedrag.
Vanaf 130 per uur gaat het verbruik naar 8.5 liter terwijl met de 308sw dit op 5.3 bleef.
Je hebt dan ook de aerodynamica van een tuinhuis.
volgens het boekje 5.3 liter, 6 liter zou wel mogelijk zijn volgens mij.
Door de roetfilter heb je in het begin een merkbaar hoger verbruik.
In ieder geval tevreden van de aanschaf.
De keuze ging tussen een skoda yeti en deze.
Astra break was te duur
Ford focus clipper te duur
Skoda yeti 31000 euro,te duur
Deze tepee kwam op 20800 euro/all in.
Hdi blok is merkbaar vinniger dan de 105 pk VW motor, die laatste is erg tam.
betrouwbaarheid en verbruik en fotos komen wel
balen
- 750 km
Vandaag gezien dat er schade aan het voertuig was door een andere partij.
Met wat speurwerk op de vorige locaties waar ik was gekomen en de achtergebleven glasscherven en grijze lakverf bij een grijze toyota aangekomen die dan ook toegaf er tegenaan te zijn gereden.
Rode lak op zijn wagen en kapot achterlicht
Maandag bestek.
te vervangen,achterbumper,carosserieschade rechtsachter en kapot lichtblok.
Eerste tank was leeg op 684km. 7 liter op 100 km. lapmje begon pas te branden toen het rijbereik op 40 km stond.
Verbruik
- 5.100 km
Gisteren checkup bij de dealer voor aanvulling van de olie en vloeistoffen.
Op 10.000km gaat de olie eraf.
De olie gaat er bij mij elke 10.000km af.
Verbruik: Momenteel rond de 6.5 tot 7.2 liter/100km
De laatste met veel file rijden.
Verbruik gaat wel fors omhoog vanaf 130Km/uur
rijbereik 680km-750km naargelang rijstijl.
Windgevoelig met stormweer wat normaal is door de gestroomlijnde;) vorm
Verbruik
- 7.800 km
momenteel zit ik op 6.7 liter per 100 km.
Volgens het boekje een tank van 60 liter, dit klopt niet, dit was in de vorige 308sw ook zo.
De 307sw had wel een tank van 60 liter.
Hij rijdt nog steeds uitstekend.
Nieuwe ruit en verbruik
- 12.000 km
Sterretje in de ruit laten herstellen door carglass doch verder ingescheurd nadien.
Ruit is dan ook onder garantie vervangen.
op 10.000 is de eerste olie vervangen.
Verbruik zit momenteel rond de 6 liter op 100 km.
Rijbereik een 730km.
Verbruik
- 15.500 km
Verbruik met bijna altijd stadverkeer. 7.1 liter/100 km
Verbruik en defecte sensor
- 28.900 km
mijn ESP/ABS sensor is defect,komende woensdag wordt de wagen ingeleverd voor een dagje.
vervangwagen krijg ik.
Liefst toch wel een werkende ESP/ABS in de winterperiode.
Verbruik momenteel 6.6 liter/100 km.
Enkel stad 7.2
Snelweg 6.2
boven 130/uur 6.8
Olie en filter
- 41.000 km
Op 40200km bij de dealer geweest voor een onderhoudsbeurt,geen problemen , verbruik rond de 6.5 liter op 100km, ik haal tegenwoordig 750-800 km met een volle tank, veel stadsverkeer, 680 km km
Verbruik zakt
- 45.570 km
Vorige tank zat ik bij een rustige rit in het heuvelachtige normandie aan de fabrieksopgave van 5,3 liter op 100 km, nu met wat korte afstanden rond. De 5,8 liter op 100 km.
Rijdt nog steeds vlot.
- 71.000 km
Onlangs naar het zuiden gereden via de peage,cruisecontol op 120km
Rijbereik 940 km, fabrieksverbruik van 5.3 liter/100 km
Via de RN terug naar Belgie gereden,met dorpjes, ronde punten,... eveneens 920 km met een tank.
Hier korte afstanden in de gemeente, 5.8 liter op 100 km
rijbereik van een goeie 750 km.
Op 60.000 km heeft hij een groot onderhoud gehad, niets extra.
4 nieuwe banden op een goede 50.000km
Elke 10.000 km wordt de olie en oliefilter vervangen.
Klein onderhoud, 129 euro
groot onderhoud 489 euro
Er moet nog een nieuwe voorbumper op, heeft een dame op de parking tegen gereden. Maar de garages hier zitten vol tot einde van dit jaar met al de hagelschade van de voorbije zomer,gelukkig stond deze niet thuis.
Tegen een ton
- 99.000 km
op 91000 km vier nieuwe crossclimate banden van Michelin laten steken.Onlangs even gehad dat de airco niet aansloeg, reeds nagezien door dealer. Er is een identificatie kleur in het airco circulatiecircuit gepompt. Op 101.000 moet hij terug op onderhoud, De olie gaat er bij mij om de 10.000 km af. Verbruik idem. 6,4 liter/100 km, als er een mogelijk airco lek moest zijn dan zien we dat wel. ondertussen werkt deze gewoon wel normaal.
rijden maar
- 124.500 km
Ondertussen nieuwe remschijven laten steken vooraan.
Roest geconstateerd aan de binnenkant motorkap.
Wordt binnenkort onder de roestgarantie hersteld.
Blijkbaar een fabricageprobleem.
Voor de rest nog steeds een 6 liter/100km verbuik.
De nieuwe partner komt pas in 2018 uit.
Of misschien wel de nieuwe Traveler van Peugeot met HDI blok.
Ondertussen tuffen me lekker verder met deze partner.
nog uiterst tevreden
- 138.000 km
Onder garantie dus de motorkop en de kofferklep laten bijwerken, roestvorming door fabricagefout.
Nieuwe voorruit komt er komende week in, wordt betaald door de verzekering, steenverlies vrachtwagen.
Voor de rest erg tevreden met deze wagen.
verbruik nog steeds een 6.2 liter/100 km, hier bij huis.
De crosclimate banden van Michelin liggen er nu al meer dan 40.000 km op, en ze zijn nog niet halfweg op.
in tegen stelling tot de standaard michelin banden.
naar de 7 jaar op
- 167.000 km
Niets bijzonders
Binnenkort nieuwe banden
Ze liggen er 80.000 km op
Nieuwe banden
- 178.000 km
Vorige week teruggekomen van Zuid Spanje, 5000km op en af.
Direct thuisgekomen, na 88.000km 4 nieuwe banden laten steken
Terug de cross climates, gaan dubbel zo lang mee als de standaard banden.
Volgende week maandag gaat hij binnen voor de distributieriem en groot onderhoud.
Weer zit ik voor een nieuwe autoruit wegens steenslag.
verbruik op die 5000 km lange rit, 6.3 liter Diesel gemiddeld verbruik.
Op naar de 200k
- 191.000 km
Buiten de ABS/ESP sensor die defect is gegaan, dezelfde van onder de garantieperiode , niets anders te melden
Verbruik idem, dus mijn volgende zeker terug een diesel.
Op naar de 200.000km
Daar het vooral zondags autosnelweg km zijn, zoek ik er nog gemakkelijk 100.000 km bij te doen.
200000 aangetikt
- 202.000 km
Net terug van vakantie.
4885km een en terug.
Niets op aan te merken.
Verstuivers en Routfilter vervangen
- 214.000 km
Een maand terug eens effe in noodloop geweest, na 10 min wachten dan toch naar de garage verder gereden, ik was er net naartoe opweg voor de wagen binnen te doen om de airco terug aan te vullen.
De wagen draaide met momenten onregelmatig.
Na vorige week dan de roetfilter melding op de display de wagen binnengestoken voor de Diesel verstuivers uit te lezen.
Deze gaven alle 4 errors.
Ik heb ze alle 4 laten vervangen+ de roetfiler
1748 euro+ 689 euro voor de plaatsing van de nieuwe roetfilter
Op naar de 300.000 km zou ik nu zeggen, wagen loopt terug als nieuw.
Verbruik is gezakt naar 6 liter/100 km
2 van de 4 verstuivers logekomen
- 217.500 km
Vorige keer waren er 4 verstuivers vervangen, van deze 4 nieuwe verstuivers waren er al 2 losgeschoten met als resultaat dat je auto maar op 3 pitten draait en een lawaai, uiteindelijk hebben ze me 2 x moeten takelen.
Oorzaak gebarsten verstuiver klemmen.
Na de 2 de gebarsten klem zijn ze alle 4 de gietijzeren klemmen door een ander soort klem vervangen
Denk een kwaliteitsprobleem van die klemmen.
Koppeling
- 219.000 km
Derde keer moeten laten takelen omdat ik niet meer in 1 & 2 de versnelling kon schakelen.
Ik had wel al het vermoeden dan de drukgroup begon te slijten, de meeste partners hebben deze kost al rond 120 a 150 000km
Maar omdat het vooral snelweg afstanden zijn op een zondagmorgen kon ik er best nog lang met rijden.
Complete drukgroup vervangen.
Auto rijdt zoals nieuw.
Riem en spanrol
- 223.000 km
Preventief de spanrol en de riem van de Alternator laten vervangen.
Piepte af en toe als de wagen koud stond.
De garage geeft me 4000 euro bij aanschaf van een Rifter hdi.
Ik zou al gek zijn daar ik er 3700 euro heb ingestoken de laatste 8000km
op naar de 240000
- 237.000 km
Normaal gezien had ik eind augustus een afspraak op de keuring. Een paar dagen ervoor steenslag in voorruit gekregen.Daar je daar toch een rode kaart voor krijgt heb ik de afspraak geannuleerd. Ik had ook roest geconstateerd aan de voorruit en daar er toch een nieuwe in moet en daar peugeot 12 jaar garantie geeft op doorroesten van binnenuit dit aangekaart bij Peugeot Belgium. Car glass wist me te vertellen dat er dagelijks 2 peugeot wagens binnenkomen type 3008, 5008, partner met deze roestkwaal. Blijkbaar een gekend probleen bij peugeot maar deze wimpelen je af met een te hoge km stand? Dat staat nergens vermeld. 12 jaar is 12 jaar lijkt me toch, dit staat ook in het onderhoudsboekje.Ook is de airco vloeistof terug op druk gezet en een ventiel vervangen.Moet ervoor terug binnen want na amper 5000km verder koelt de airco niet zoals de dag van de interventie. Vorige vrijdag nacht kwam het lichtje van de roetfilter weer effe piepen. Is nu vanzelf uitgegaan. Wagen rijdt nog altijd super. 6.2 liter diesel op 100km. Wagen gaat binnenkort nog eens binnen om die paar prullerijen na te zien. nb Voorruit vervangen en een groene kaart bij de keuring.
2,4 ton
- 240.000 km
Gistreren de wagen terug gaan ophalen.
Groot onderhoud+ nieuwe battery laten steken.
Als ik het goed voorhad was deze 7-8 jaar.
Juist nog de airco nl. een lekje in de condensator, deze wordt binnenkort hersteld.
Nu stellantis hun diesels en benzine wagens (voorlopig hebben geschrapt)
Als ze het terugdraaien wordt het een rifter hierna, dan gaat deze wagen naar mijn zoon die volgend jaar gaat beginnen autorijden.
Blijkbaar is de verkoop van een peugeot dealer in Belgie, 25% van de verkoop zit namelijk in de personen busjes, Expert, traveller, rifters wist de dealer me te vertellen.
Zoniet wordt het VW caddy (diesel)/Ford Tourneo 2022 (diesel)/Dacia bigster 4x4 diesel of misschien wel een Dacia jogger op lpg of Ford ranger, 3 liter diesel voor 148 euro wegenbelasting/jaar. We zien wel. Deze wagen rijdt in ieder geval zoals hem uit de fabriek kwam.
verbruik rond de 6,2 a 6,5 liter/100km met de winterperiode.
Dus belachelijk om deze wagens niet meer te verkopen met een diesel/Benzine blok.
Airco laten maken
- 247.000 km
Airco condensator laten vervangen en nieuw koelgas.
De oude condensator had 3 lekken.
Voor de rest verbruik een 6 liter/100km en de 247000km aangetikt.
Voor mij niets boven een diesel.
En dat zal de volgende ook worden.
2,5 ton
- 250.200 km
Niets op aan te merken, na de nieuwe condensator voor de airco koelde de airco zoals het moet gedurende de hete dagen.
verbruik een goeie 6,2 liter/100km diesel.
Nieuwe carterpan
- 251.300 km
Auto vorige week naar de garage gedaan voor nieuwe olie, echter had een andere peugeot dealer de schroef aan carter onderaan dichtgesmeerd met 2 componenten.Dan maar een nieuwe carterpan besteld en vandaag laten plaatsen.
Om de 10.000km gaat de olie eraf, volgens het boekje om de 20.000km, maar dat vind ik te lang.
Een dikke roestvrije plaat die er om de oliebeurt van onder moet om aan de carter en Olieschroef te kunnen.
Dus beschadigingen door dorpels, steenslag is onmogelijk.
Dus nu een nieuwe cartarpan laten steken+ klein onderhoud.
De Olie is er 25 x afgegaan,
De draad was versleten of verkeerd vastgedraaid en daardoor de draad beschadigd?
Wie zal het zeggen.
We kunnen er weer 10.000km tegen.
Half augustus naar Spanje, ritje van de 4500km met gelukkig een eigen diesel wagen.
Zie ik me nog niet doen met een EV hut.
2,6 ton
- 260.000 km
Ondertussen naar Zuid Spanje gereden, en voor de MTB verplaatsingen mijn Km malen.
In de week neem ik de fiets naar het werk.
op 261500 km gaat de Olie er af en ga ik 4 nieuwe Michelin Cross climate banden laten monteren.
Ze liggen er dan meer dan 80.000km op.
Verbruik nog steeds 6.2 l/100km
Dan mag de diesel nog 2,5 euro/liter kosten.
2 achterbanden
- 263.500 km
Achteraan waren de banden eerst versleten nu terwijl het een voorwieltrekker is, de rechterachterkant was echt wel vlak, hebben ze allemaal, niets aan te doen.
82000km met een set banden, niets om over te klagen.
De voorbanden gaan nog wel een goeie 5000km mee.
Wat heb ik laten steken, Michel Crosssclimate 2 banden.
Verbruik rond 6 liter/100 km
Voor de rest komt het roetfilter lampje met momenten opflakkeren, gaat dan ook vanzelf uit na een 200km. Heb de auto laten uitlezen, routfilter zit nu op 6% vol.
271500km
- 271.500 km
De voorbanden lopen nu wel stilaan ten einde, heb dan ook een afspraak gemaakt voor 2 nieuwe voorbanden te laten plaatsen en een onderhoud gepland volgende maandag bij Peugeot dealer.
De voorbanden liggen er nu 90.000km op
De jaarlijkse Autokeuring komt er ook aan, afspraak half July
Ik tank de diesel nu bij Total aan 1,69 euro
Sindsdien geen irritant roetfilter lampje meer gezien.
verbruik, 6,2 liter/100km
Lekker dieselen maar
- 281.180 km
Net terug van Zuid Spanje, in 2 dagen 2200km enkele rit gereden. Eens opgelet vanaf de spaanse grens midi Pyreneen heb je nog 1 supercharger en dan richting binnenland bijna geen dekking, via de kustlijn geraak je wel in het zuiden als je goed oplet. Dus dan dieselen we nog maar een paar jaar verder. Dit is mijn eigen diesel en geen lease bak van de werkgever. Voor mij gaat er niets boven een diesel. Kost me 245 euro per jaar aan wegenbelasting. Verbruik gedurende de laatste 5000km was 6,2 liter/100km, ook vlekkeloos door de autokeuring en routtest in Belgie.Eveneens 4 nieuwe banden. Michel crossclimate 2, vorige banden hebben het 90.000km uitgehouden
Band verliest druk en Filters
- 282.027 km
Wagen vandaag binnengedaan voor de 10.000 km beurt.
Nieuwe Olie, Oliefilter, Pollenfilter ( zat volledig vol) en een van de 4 nieuwe banden die druk verliest, daar er geen spijker of lek is gevonden in het loopvlak hebben ze het ventiel vervangen.
Effe een testrit gedaan met een BEV peugeot, volgeladen 300Km rijbereik.
toch maar niet.
FAB lampje
- 286.000 km
Al enkele weken dat mijn roetlampje terug vaak opsprong.
Sinds de roetfilter was geplaatst een goeie 70.000km terug kwam deze wel geregeld opspringen in de winterperiode.
in Belgie heb je ook strenge roettesten op de autokeuring.
Afgelopen zomer had ik er dan ook geen opmerkingen over gehad.
Ben deze week naar de garage gereden, het lampje was 2 dagen ervoor vanzelf uitgegaan. Ik doe altijd autosnelweg km ers.
De roetfilter zit nu voor 27% vol.
Dus mogelijks door het vocht en een druk sensor die wat lastig deed.
maar niets om zorgen over te maken.
verbruik is immers 6,2 liter/100km stabiel.
290 000 km
- 290.000 km
Een 1500km terug de linker veer in 2 gebroken.
ooraak de veerpotlagers die vast zaten, door dan vanuit een parkeervak af te draaien op kasseien is de veer geknakt. Dan nog traag naar huis gereden en een paar dagen later de verzekering ingeschakeld om hem te laten takelen richting de peugeot dealer.
Ondertussen nieuwe veren en veerpootlagers laten plaatsen, 300 euro per kant.
Ook erg goed nieuws gekregen van peugeot zelf dat de opvolger van de Partner, de rifter dus, terug bestelbaar is als diesel en benzine
Hiermee ook opel, citroen, toyota is ze blijven verkopen( idem wagen)
Daar deze enkel als Ev uitvoering was te bestellen, was de verkoop volledig in elkaar gevallen.
Particulieren die zo een wagen kopen willen namelijk geen 50k neertellen voor een Ev waar ze van de limburg nog niet tot aan de kust en terug geraken zonder te moeten laden.
Maar eerst gaan we deze verder naar de 300.000km rijden.
https://www.autonieuws.be/nieuws/citroen-berlingo-peugeot-rifter-en-opel-combo-nu-echt-terug-met-benzine-en-diesel
Rechterveer en Keuring
- 293.500 km
Vorige week de rechter veerpootlagers en veer laten vervangen.
Deze was kapot gegaan net voor mijn ritje naar de ardennen.
Ook gisteren naar de keuring geweest.
Groene kaart.
Nu de 300.000km aantikken tegen begin september.
3 ton
- 300.054 km
Zonet 3 ton aangetikt, gemiddeld verbruik op 3 ton, 6.2 liter/100km, niets olieverbruik, we gaan gewoon verder.
310000
- 310.000 km
Niets te melden, 310000 km aangetikt.
Nog steeds geen druppel olieverbruik,
Gemiddeld verbruik een 6.2 liter diesel op 100km.
Stellantis gaat terug volop voor diesel de komende 5 jaar.
Dus de euro 7 diesels komen er weldra aan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.