Peugeot e-2008 GT Pack EV 50kWh 136 (2021) #2

autoreview

Peugeot e-2008 GT Pack EV 50kWh 136 (2021) #2
Peugeot e-2008 GT Pack EV 50kWh 136 (2021) #2Peugeot e-2008 GT Pack EV 50kWh 136 (2021) #2Peugeot e-2008 GT Pack EV 50kWh 136 (2021) #2Peugeot e-2008 GT Pack EV 50kWh 136 (2021) #2Peugeot e-2008 GT Pack EV 50kWh 136 (2021) #2Peugeot e-2008 GT Pack EV 50kWh 136 (2021) #2

Signalement

Uitvoeringe-2008 GT Pack EV 50kWh 136
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst10.000 km
Lezerswaardering: 86%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de eerste 3000 kilometers

  • 3.000 km

Het was weer zover, er mocht weer een nieuwe leaseauto uitgezocht worden, daar zat alleen de voorwaarde aan dat deze 100 procent elektrisch aangedreven moest zijn.
Bij het horen van dat bericht was ik er eigenlijk een beetje sceptisch over,
Dat gedoe met die stekker heel de dag.. een actieradius die veel minder is als wat ik de afgelopen jaren met benzine gewend was.. en de mogelijke laadstress.. maar ja ik dacht, het is niet anders, we gaan wel zien hoe het bevalt.
Mijn bevindingen tot nu toe zal ik jullie straks vertellen. Eerst zal ik toelichten waarom de keuze op de 2008 is gevallen.
Ik had een paar voorwaarden in mijn hoofd waar de nieuwe auto aan moest voldoen. Dit waren 1: een aansprekend interieur, 2: luxe uitrusting, 3: voldoende kofferbakinhoud, 4: direct leverbaar, en 5: tot een bepaald bedrag aan maandelijkse bijtelling.
Naast de 2008 heb ik gekeken naar de Kia Niro, Skoda Enyaq, en de Opel Mokka.
De Kia had een betere actieradius maar het model sprak mij niet zo aan, dit model gaat al een aantal jaar mee en ik wilde graag wat nieuws.
De Enyaq is echt ruim en vindt deze auto ook een mooi interieur hebben.
De reden dat de keus niet voor de Enyaq is gevallen, is dat ie met wat leuke extra opties en of het sportline pakket toch wel een stuk duurder in de bijtelling werd als wat ik in mijn gedachten had.
De Mokka ziet er met zijn groene kikker kleurtje en zwarte accenten wel leuk uit maar
het interieur in de Peugeot vond ik mooier en was de ruimte binnen plus de kofferbak een stuk kleiner als de 2008.
De keuzelijst bestond onder andere nog uit de ID 3 en 4, Polestar, en de E-tron.
Vooral bij de Volkswagen vond ik interieur totaal niet aanspreken en bij de Polestar en E-tron ging het bijtellingsbedrag ruim boven de max die ik er maandelijks aan uit wilde geven.
In verhouding met het aantal kilometers wat ik privé rijd vond ik dit onnodig.
Terug naar de 2008 dus.

Bij de Peugeot 2008 kon ik voor de GT pack versie kiezen wat inhoud dat je de meest luxe versie met de meeste opties hebt.
Daarbij vind ik dat de GT line en GT pack versies van de 2008 het mooist afgewerkt kwa interieur.
Als extra opties heb ik nog gekozen voor het elektrische schuif/panorama dak en de zwarte 18 inch velgen.
De kleur blanc nacré vond ik in combinatie met de zwarte accenten het mooist voor de dag komen. Het is eigenlijk net geen wit maar een klein beetje voorzien van een romig tintje. Dit is vooral erg mooi als de zon erop schijnt.
De gekozen materialen, de grijze stoelbekleding met half leder, de mooie groene stiksels in de bekleding en in het interieur plus de sfeerverlichting maken het geheel een mooie verschijning wat bij elke rit weer een genot is om naar te kijken. Ik vind dat ze dit bij Peugeot erg goed aangepakt hebben.
Omdat het gekozen model op voorraad was bij onze leasemaatschappij werd de auto half augustus al geleverd, ideaal want ik wilde absoluut niet maanden of zelfs langer op een nieuwe auto wachten.

Ik zal beginnen met het exterieur.
Dit vind ik persoonlijk het mooist tot zijn recht komen in de versies met het zwarte bovengedeelte / dak, dit maakt de auto wat stoerder als het model met 1 kleur.
Bij de GT uitvoeringen oogt verder de dagrijverlichting erg mooi! De zwarte 18 inch velgen maken het plaatje compleet.
over de neus van de auto zijn de meningen wat uiteenlopend maar dit is voor ieder uiteraard persoonlijk, Ik vind het in ieder geval wel wat hebben.

Dan het interieur.
Dit ziet er prachtig uit, mooi gebruikte materialen, de gele/blauwe stiksels die je overal terug ziet komen. Het brede scherm wat goed gepositioneerd is, de werkelijk prachtige 3D cockpit, vanaf de hogere uitvoeringen de in verschillende kleuren instelbare sfeerverlichting de zwarte hemelbekleding en het mooie panoramadak maken het geheel een zeker geen saai interieur.
De bediening is in het begin even wennen en had wel iets beter gekund. Voor bepaalde instellingen moet je eerst een fysieke knop indrukken om vervolgens op het scherm verder de instellingen aan te kunnen passen. Dit vergt vooral de eerste keren even wat uitzoekwerk. en is tijdens het rijden eigenlijk net een handeling te veel, gelukkig kun je bijna alles met spraakbediening regelen.
De 3D cockpit is een erg goed geslaagd stukje interieur ontwerp. Elke rit weer leuk om naar te kijken. Ik heb overigens totaal geen last met de zitpositie tegenover de cockpit, je kijkt bij Peugeot over het stuur naar je tellers in plaats van door het stuur. Mijn stoel staat in de laagste positie en heb gewoon goed zicht op het display.
De 3D cockpit kun je in verschillende weergaven instellen. Het fijnst vind ik de weergave met de navigatie, zo zie je altijd waar je naar toe moet rijden als op het grote scherm een andere weergave aan staat.
Enig minpunt aan het mooie grote scherm vind ik dat er aan beide zijde van dit scherm de ingestelde temperatuur geprojecteerd staat alsof je 2 instelbare temperatuursregelingen hebt. Dit is echter niet het geval in dit model en deze ruimtes op het scherm hadden naar mij idee beter gebruikt kunnen worden voor een mooie brede weergave van de navigatie.
Nu heb ik deze zelfde software al op andere auto's van Stellantis gezien waar je wel aparte temperatuurregeling hebt. het zal wel gewoon dezelfde gebruikte software zijn op verschillende modellen.
Het stuurtje oogt lekker sportief, dit is niet helemaal rond maar aan de boven en onderzijde afgevlakt. Netjes!
Met de stuurwielbediening kun je zonder je handen los te laten van het stuur je gehele bluetooth telefoon opties en het wisselen tussen radiozenders en 3D cockpit weergaven bedienen.  
De led interieurverlichting, voetenverlichting, sfeerverlichting en de verlichting die in de spiegelkappen op de grond naast de deuren schijnt tijdens het in en uitstappen ziet er goed uit.
De in kleurtjes instelbare sfeerverlichting blijft overigens tijdens het rijden branden. Dit geeft het rijden terwijl het donker is toch net even wat extra sfeer.
enig frappant detail is wel als je de kachel of airco uit zet er toch nog een fris briesje door de ventilatieroosters de auto in waait terwijl de ventilatiesystemen uit staan.
dit frisse briesje krijg je alleen uit als je de functie luchtcirculatie inschakelt. Dit heb ik nog nooit eerder gehad in een auto.  

de veiligheids hulpsystemen die op de auto zitten en de adaptieve cruise control heb ik nog te weinig getest om hier al een oordeel over te geven. De veiligheids hulpsystemen zijn in ieder geval niet storend aanwezig en je hoeft ook niet elke rit eerst van alles uit te schakelen.
Ook is de 2008 voorzien van een regensensor, om handsfree de ruitenwissers te laten bewegen dien je wel elke rit de ruitenwisser hendel naar beneden te drukken om de functie automatisch ruitenwissers te activeren. Dat had wel gewoon altijd automatisch aan kunnen staan natuurlijk. Of misschien beter toch niet, want ik vind de ruitenwissers in de auto stand erg hyperactief regeren op de natte ruit, vegen regelmatig bij enkele spetters alsof er een orkaan overtrekt waardoor je alsnog met de hendel moet gaan spelen.
De stoelen zitten heerlijk en zijn in mijn geval perfect in te stellen. Heb op langere ritten nog geen zit klachten ervaren.
Bij de GT pack versie zit stoelverwarming inbegrepen en dat is zeker op de soms al koude ochtenden toch wel lekker en verbruikt schijnbaar minder accucapaciteit als dat je de kachel zou inschakelen.
De ruimte in de auto en ook achterin is overigens ruim voldoende voor 4 volwassenen. ik kan met mijn 1.80 meter lengte ruim achter mijn eigen zitpositie achterin zitten.

De rijbeleving.
De eerste keer een elektrische auto, al van alles over gelezen maar nooit zelf gereden. een compleet nieuwe ervaring dus.
en ik kan jullie vertellen dat die ervaring mij tot nu toe uiterst goed bevalt!
Toen ik voor het eerst in de 2008 op de startknop drukte dacht ik dat er iets niet goed ging, je hoort hem gewoon helemaal niet als hij ''stationair'' draait.
Het rijden komt heerlijk rustig over en je hoort een heel licht zoompje, dit geluidje valt eigenlijk gelijk in het niets zodra je de radio aanzet.
Nu valt de Peugeot 2008 niet onder de stoplichtsprinters en is hij met zijn 10 seconden van 0 naar 100 niet bloedsnel maar wat stuift hij in de sportstand heerlijk rap over het asfalt! ook in de normale stand rijd het lekker vlot door het verkeer. Het voelt in ieder geval veel sneller als menig benzine auto die ik in mijn leven gereden heb. De 2008 is ook niet heel overdreven zwaar met zijn 1600 kilo waardoor hij als een fijne metgezel door het verkeer beweegt.
Bij de Peugeot is het zo dat je tussen drie rijstanden kunt schakelen en alleen in de sportstand de volle 136 pk gebruikt losgelaten wordt, schakel je naar de normale stand dan heeft ie 100 pk tot zijn beschikking en in de ECO stand wordt hij afgeknepen naar 80 pk.  Als je dit zo leest dan denk je op het eerste gezicht misschien, nou daar blijft weinig rijbeleving aan over op die ECO stand, dit valt echter reuze mee en ik moet toegeven dat ik hem toe nu toe eigenlijk alleen nog maar in die stand heb staan. Deze stand voldoet prima om in het dagelijks verkeer mee te kunnen en is vanzelfsprekend het zuinigst in zijn verbruik.

Actieradius.
Om maar even bij het verbruik te blijven, uiteraard niet geheel onbelangrijk bij een EV.
Zoals ik net al vertelde heeft de 2008 de eerste 3000 kilometers voornamelijk in het ECO standje gereden.
af en toe heb ik wat uitschieters gemaakt om hem te testen en de beleving te voelen maar wilde voornamelijk graag zien hoe het bereik in de verschillende rijmodus is en ben daarom met ECO begonnen.
Voor mijn werk rij ik dagelijks vanuit Brabant naar de randstad, een aardig stukje snelweg kilometers en bij aankomst in de randstad rij ik daar diverse locaties in de omgeving af, veel gecombineerde binnenstad, provinciale en snelweg kilometers.
als ik in de ochtend met een volle accu wegrij geeft hij op de boordcomputer in de ECO stand een bereik aan van 320 kilometer. Dat ik deze fabrieksopgave nooit niet ging halen was mij al duidelijk. Dit was bij een brandstof auto overigens ook al nooit het geval.
Maar wat doet ie dan wel in deze ECO stand, de afgelopen weken heb ik op een volle accu in die stand, zonder gebruik van kachel of airco een maximaal bereik kunnen halen van 250 a 270 kilometer en dan is ie ook echt helemaal leeg. ik heb mijzelf rustig door het verkeer begeven en ben met de stroom meegegaan met een maximum snelheid van hoogstens 105 km/u. Het was de ideale buitentemperatuur voor een EV en heb alleen de airco gebruikt wanneer ik het echt nodig vond,  dat was zelden. Zodra ik van de snel of provincialeweg de binnenstad in reed zette ik de 2008 in de B stand waardoor je eigenlijk met 1 pedaal kan rijden, de auto remt sterk af op de motor zodra je het pedaal los laat en laad hierdoor weer een beetje de accu bij, dit rijd overigens erg fijn, je hoeft bijna niet de rem aan te tikken. Bij het rijden in de B stand viel het mij op dat je in de binnenstad bij normaal rustig rijgedrag best lang vooruit kunt met de actieradius, deze liep zelfs op bij veelvuldig het gaspedaal loslaten. over de eerste 2000 kilometer had ik een gemiddeld verbruik van 15.7 kilowattuur, niet zo heel slecht volgens mij.
Het is mij opgevallen dat de EV op de snelweg rap door zijn actieradius heen gaat. tenzij je misschien met 80 achter een vrachtwagen gaat hangen maar anders haal je bij echt alleen puur snelweg kilometers misschien maar net de 240 kilometer op een accu of misschien wel minder.  Het rijden in de binnenstad is eigenlijk het beste voor de EV en ik denk dat je dan toch dicht in de buurt van de 280 echte kilometers komt

De 250 kilometers op een acculading tik ik regelmatig dagelijks aan, nu heb ik wel het voordeel dat ik meestal in de middag op kantoor ben waardoor de 2008 mooi aan de stekker kan en ik weer vol naar huis rijd.
Mede daardoor heb ik tot nu toe nog geen enkel moment laadstress gehad en mocht het moment zich voordoen dat het niet lukt om hem in de middag op te laden dan is er in de regio randstad meer dan voldoende mogelijkheid om even bij fastned te stoppen.
Ik moet ook bekennen dat ik sinds ik elektrisch rijd mezelf wat rustiger door het verkeer ben gaan begeven. Of dit nu is om zolang mogelijk met de accu te doen of omdat de auto zo heerlijk rustig is.. ik weet het nog niet.  Tuurlijk is het pedaal intrappen soms erg leuk alleen dan weet je gewoon dat je sneller bij het laadpaaltje moet gaan staan.
Het opladen gaat overigens tot nu toe prima. als de accu bijna leeg is doet hij er ongeveer 4,5 a 5 uur over om weer volledig vol te laden aan een openbare laadpaal.
Het snelladen heb ik tot nu nog maar 1 keer gedaan en daarbij zag ik wel dat hij niet hoger dan 80 kw/h laad terwijl hij 100 Kw zou moeten kunnen binnen slurpen, dit heb ik vaker ergens gelezen bij stellatis modellen. Wordt vervolgd..

De volgende 3000 kilometer ga ik hem testen in de normale stand en met wat vaker het gebruik van de airco of kachel. het gemiddelde verbruik zal hierdoor wellicht toenemen en ben benieuwd wat dan de werkelijke actieradius is.
Over het algemeen ben ik tot nu tevreden over deze Peugeot e-2008 en heb ik nog geen echt vervelende minpunten ontdekt. ik heb hem echter pas een paar weekjes in bezit en het is nog geen winter dus ben benieuwd hoe de 2008 mij de aankomende jaren gaat verrassen.
Gezien ik dik 55000 kilometers per jaar rijd zal ik jullie regelmatig kunnen voorzien van updates.

tot de volgende keer.

10000 kilometer update

  • 10.000 km

zoo, de 10000 kilometers zijn dan eindelijk gepasseerd! en hoe!
het heeft een stuk langer geduurd als verwacht want de 2008 heeft een maand in de garage mogen logeren.
daarover straks meer.
in het vorige stukje tekst had ik aangegeven dat ik de 2008 nu voor langere tijd onder normale gebruikers omstandigheden in de stand normaal ging testen.
hoe is het verbruik en hoe zijn de rij en comfort eigenschappen na de eerste 10000 kilometer.
over de rij en comfort eigenschappen ben ik tot de dag van vandaag nog uiterst tevreden. auto rijd heerlijk, stoelen zitten perfect ook op langere ritjes en de multimedia, carkit enz werken allemaal prima zonder rare storingen of uitvallers.
het licht van de koplampen alsmede de interieur verlichting het is allemaal uitstekend en ziet er keurig uit!
Fijn ook die keyless entry, sleutel gewoon in je zak en auto opent en sluit uit zichzelf.
Het gebruik van de app daar ben ik nog niet helemaal aan uit. deze communiceert niet altijd met de auto en geeft daardoor niet de juiste status weer. Verder is het fijn dat je de auto via de app kan laten voorverwarmen of koelen, wel slim om dit te doen als ie aan een laadpaal staat anders is er zomaar 30 kilometer of meer actieradius weg.
ook ideaal dat je vooraf via de app een route kan doorsturen naar de navigatie en wanneer je dan weg gaat met de auto deze hem automatisch overneemt.
De navigatie bevalt tot nu toe ook prima, adressen inspreken via de spraakbediening werkt perfect, laadpalen zijn zichtbaar op scherm, en 3 jaar lang gratis realtime verkeersinformatie/flitsers enz.
Er zijn bij de Peugeot geen storende veiligheidshulpsystemen aanwezig en dat vind ik een verademing! auto rijden doe je zelf en niet een computer die steeds piept of aan je stuur trekt!
het verbruik begint mij echter wat tegen te vallen.
Waarbij in het begin, op het display, bij een volle accu de actieradius 320 of zelfs in de Eco stand 334 kilometer aangaf komt deze nu niet meer boven de 300.
bij het rijden in de stand normaal met merendeel snelweg kilometers gewoon met het verkeer mee, niet noemenswaardige overdreven snelheden en het gebruik van de comfort opties zoals kachel, stoelverwarming en airco kom je met een volle accu (300 km getoonde actieradius) maar net tussen de werkelijke 180 en 195 kilometers en dan staat de meter ook echt in het rood met nog 10 kilometer actieradius en wordt je automatisch door de navigatie naar de dichtstbijzijnde laadpalen gedirigeerd.
deze behaalde actieradius is daarbij nog niet eens met echt koude temperaturen behaald en dat vind ik toch wel wat minder!
de 2008 is zeker gezien je er voor het merendeel snelweg kilometers mee rijd erg schadelijk in verbruik. Een afstand die in werkelijkheid 60 kilometer is snoept van de getoonde actieradius 120 kilometer af, dan gaat het hard!
dit valt mij toch wel tegen, en om nou altijd maar in die Eco stand met afgeknepen PK's en comfort opties achter een vrachtwagen jezelf door het verkeer te begeven lijkt mij ook niet de bedoeling van deze verder heerlijke auto.

Om nog even terug te komen op het maandje logeren bij de dealer.
de Peugeot wilde plots niet meer opladen! eerst dacht ik dat het aan de laadpaal lag maar naar 3 verschillende geprobeerd te hebben kwam ik tot de conclusie dat er iets niet in de haak was! met nog 40 kilometer actieradius moest er toch snel iets geregeld worden.
Daarop de servicedienst maar laten komen, deze kon het zo snel niet oplossen waardoor hij op de sleep auto naar de dealer kon!
Na verschillende metingen werd er geconstateerd dat er een storing zat in de kabelboom vanaf het laadmechanisme tot aan de motor. Deze hele kabelboom hebben ze uiteindelijk moeten vervangen.
Flinke reparatie voor een auto die net 3 maanden oud was.

over het laden van de auto is ook nog iets te vermelden.
bij een openbare laadpaal laad de 2008 bij een bijna lege accu mooi in de 4,5 uurtjes weer helemaal vol. dit gaat prima en is in verwachting met wat er in de handleiding staat.
het opladen bij een snel laadstation gaat niet zoals voorgeschoteld wordt.
de 2008 zou 100 KW stroom in moeten kunnen slikken. op het display bij Fastned (350 KW lader) komt de laadsnelheid echter niet boven de 75 KW en naarmate de accu voller wordt hoe langzamer de laadsnelheid. 50 en 40 KW heb ik al op het schermpje gezien, van 10 naar 80 procent is bij Fastned gewoon bijna een uur wachten. waar dit probleem aan ligt, geen idee.

Al met al niet echt ongeschonden samen de eerste maandjes doorgekomen.
We gaan nu de koudere tijd van het jaar tegemoet en ben dan ook zeer benieuwd wat dit met de range gaat doen.

Wordt vervolgt.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 2008

DirectLease
Peugeot 2008 Active 1.2 PureTech 100 (5D/6H)
€ 429
 
Leaseplan
Peugeot 2008 Active 1.2 PureTech 100 (5D/6H)
€ 444
 
Arval
Peugeot 2008 Allure Pack 1.2 PureTech 130 (5D/8A)
€ 524
 
Alphabet
Peugeot e-2008 Allure Pack EV 50kWh 136 (5D/CVT)
€ 639
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens