AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Peugeot
  • e-2008
9

autoreview

Peugeot e-2008 Allure EV 50kWh 136 (2020)

Peugeot e2008
  • Peugeot e2008
  • Review
6 januari 2021 om 12:44
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoeringe-2008 Allure EV 50kWh 136
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst3.500 km
Gemiddelde lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken van de e-2008

  • 3.500 km
  • 6 januari 2021

Nu ik zo'n 3.500 km met de nieuwe elektrische Peugeot 2008 heb gereden, lijkt het mij een mooi moment om mijn ervaring en eerste indrukken met jullie te delen. Hopelijk geven deze jullie meer inzicht in de auto! Hebben nog aanvullende vragen of overwegen jullie ook een e-2008, stel ze gerust.

Keuze voor de e-2008

Rond de zomervakantie van 2020 kreeg ik van mijn werkgever te horen dat ik een nieuwe auto mocht uitkiezen. Daar werd één voorwaarde aan gesteld: het moest een elektrische auto zijn. Dit sluit mooi aan bij de bedrijfsfilosofie. Duurzaamheid staat binnen onze projecten hoog in het vaandel. En wie duurzaam adviseert, moet het ook uitdragen.
Op mijn shortlist stonden vier auto's: de Kona, Niro, ID3 en vanzelfsprekend de e-2008. Duurdere modellen zoals een Tesla Model 3 vielen boven mijn leasebudget.
Eerst viel de Kona af. Simpelweg omdat ik dit geen mooie auto vind, maar dat is echt een kwestie van smaak. Ook van het interieur werd ik niet warm. Maar belangrijker nog: de kofferbak is een fractie kleiner dan die van de Peugeot. Niet onbelangrijk als je regelmatig een kinderwagen moet meenemen!
Dan de Niro. Het design vind ik niet heel aansprekend, maar je krijgt veel auto voor je geld! De reden waarom ik niet voor de Kia heb gekozen, is de zithouding. Het lukte mij tijdens de proefrit niet om een fijne plek achter het stuur te vinden. Ook zaten de stoelen voor mij niet prettig. Ik ben 1,93m. Wel vind ik dat je überhaupt lekker moet kunnen zitten in je auto, de Kona viel dus ook af.
Tot slot de ID3. Het contract van mijn vorige auto (een Renault Clio) liep oktober 2020 af. Levering op korte termijn was dus een must, ook om nog van de lagere bijtelling te profiteren. VW kon levering in 2020 niet garanderen. Die viel dus ook af.
Zo viel de keuze op de e-2008. Stiekem ook mijn favoriet. Met name de looks spreken mij erg aan, zowel van binnen als van buiten.

Uitvoering

Ik heb gekozen voor een zwarter e-2008 Allure Première editie. De GT uitvoering vind ik mooier, maar was toch een paar tientjes duurder per maand in de lease. Dat heb ik dan niet over voor een zwart dak en een maatje grotere wielen. De Allure is van zichzelf al een complete auto met o.a.:
- de I-cockpit met fraai 3D scherm achter je neus
- 17 inch lichtmetaal
- zwarte accenten (dakrails, spiegels en raam omlijstingen)
- half lederen bekleding
- achteruit rij camera
- instap verlichting (geeft een mooi beeld als het donker is!)

De Première editie is nog completer en heeft voegt nog toe:
- stoelverwarming voor
- adaptieve cruisecontrol
- keyless entry

Exterieur

De combi van bovenstaande opties maakt dat er een stoere auto staat. Uiteraard subjectief, maar ik vind 'em erg geslaagd. Ook de combi van de zwarte accenten met de lichtgrijs gekleurde accenten op de zij- en voorkant staat 'em goed. Mooi is ook de vormgeving van met name de achterlichten in het donker. Dat zijn drie verticale strepen (ik zal nog een foto daarvan toevoegen).

Interieur

Dan het interieur. Je moet even je draai vinden in de auto, dat komt met name door het kleine stuur, de behoorlijk lage zit voor een 'hogere' auto en het hoge instrumentarium. Maar na een poosje afstellen, is het mij gelukt een fijne houding te vinden. Het stuur staat laag waardoor je gemakkelijk over het stuur richting het scherm kijkt. Enige nadeel daarvan is dat tijdens het uitstappen mijn knie nog wel eens achter het stuur blijft haken.
De combinatie van het scherm en schakelaars / knoppen daaronder werkt goed. Met de knoppen kies je een menu (muziek, navigatie, airco etc.) dat vervolgens op het scherm verschijnt. Wat ik wel omslachtig vind is dat de bediening van de airco. Om deze op je voeten of hoger / lager te zetten moet je toch het menu in en let je niet meer op de weg. Dat had beter gekund.
De algehele kwaliteitsindruk vind ik erg goed. Dit komt ook door de mooie vormgeving, de schakelaars en het 3D effect in het scherm achter het stuur dat verschillende informatie achter elkaar projecteert.
De binnenruimte is overigens prima voor elkaar. Ik kan prima achter mijzelf zitten (mijn lengte is 1,93m). De kofferbak is niet van stationcar formaat, maar wij kunnen er nu prima mee uit de voeten.

Rijden

Degene met een elektrische auto kunnen het beamen... Met name de stilte en rust maar ook de vanzelfsprekend snelle acceleratie is went heel snel. Ook het gebruik van de B functie, waarin de auto harder afremt wanneer je je gas loslaat, is erg fijn. Op het begin erg wennen, maar daarna wil je niet meer anders.
Je kunt kiezen uit drie verschillende modi: eco, normaal en sport. In eco reageert de e-2008 wat trager op het gas en doet ook de airco / stoelverwarming het stukken minder goed.
Erg wennen moet ik aan de adaptieve cruisecontrol. Handig als er weinig andere auto's op de weg zitten. Behoorlijk irritant wanneer het druk is. Eigenlijk zou je de cruisecontrol moeten kunnen instellen zonder dat de auto ook afstand wilt houden. Zelfs met de afstand tot je voorligger op kort, remt ie wat mij betreft te vroeg en te hard waardoor het niet comfortabel meer is. Verbeterpuntje.

Actieradius

Tot nu toe heb ik vooral erg positieve aspecten van de auto benoemd. De looks, het kwaliteitsgevoel van het interieur, de ruimte, het rijden. Allemaal dik in orde. Grootste verbeterpunt is wat mij betreft de actieradius. De WLTP is 320 km en mijn verwachting was ook niet je dat 1 op 1 zou halen. Maar tot nu toe zijn de eerste indrukken v.w.b. de range niet best. Dit ga ik beter bijhouden en komt in mijn volgende review zeker terug.
Tot nu toe merkten we bijv. dat je bij een langere rit (langer dan 1 uur) per gereden km ongeveer 1,24 km actieradius verliest. Buitentemperatuur lag op ongeveer 10 graden en we reden niet harder dan 100 km/u. Aangezien de auto (bij een volle accu) aangeeft dat de actieradius 296 km is, kun je dan 238 km rijden. Dat is voor 95% van alle ritjes prima, maar ik had daar toch meer van verwacht. Maar zoals gezegd, dit ga ik komende tijd goed bijhouden.

Overig

Graag vertel ik jullie nog een tweetal eigenaardigheden die mij de afgelopen periode zijn opgevallen. 1) Als je, nadat het geregend heeft, de kofferbak opendoet, valt er een mooi plasje water in je kofferbak. Dit lijkt me niet de bedoeling en vind ik best knullig. Maargoed, ook weer geen groot probleem. 2) Bij het ontgrendelen van de auto klappen de buitenspiegels automatisch uit. Althans, dat is de bedoeling. Recent gebeurde dit niet en moest ik het handmatig doen. Ook geen groot issue, maar wel vreemd te merken.

Hopelijk hebben jullie een goede indruk gekregen van de e-2008! Tot de volgende review!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
 
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 2008
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    1.2 110pk Allure/TREKHAAK/PANORAMA/CLIMA/CAMERA/ENZ....

    Peugeot 2008 1.2 110pk Allure/TREKHAAK/PANORAMA/CLIMA/CAMERA/ENZ....

    • 2018
    • 38.805 km

    € 16.500

    1.2 130 PK GT Pack | Elektrisch Schuifdak | 18"LMV | Privacy Glass | *ONLINE GEOPEND!*

    Peugeot 2008 1.2 130 PK GT Pack | Elektrisch Schuifdak | 18"LMV | Privacy Glass | *ONLINE GEOPEND!*

    • 2020
    • 5 km

    € 34.872

    1.6 VTi Allure ,Autom/cruise/Navi/Trekhaak,

    Peugeot 2008 1.6 VTi Allure ,Autom/cruise/Navi/Trekhaak,

    • 2014
    • 137.600 km

    € 9.250

Meer Peugeot 2008 occasions

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 2008 specificaties
  • Peugeot 2008 occasions
  • Peugeot 2008 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 2008 tests
  • Peugeot 2008 gebruikersreviews
  • Peugeot 2008 index
Peugeot e-2008 – Hyundai Kona Electric - Dubbeltest

Peugeot e-2008 – Hyundai Kona Electric - Dubbeltest

Peugeot maakt serieus werk van z’n elektrificatieplannen, overal binnen het concern duiken...

Lees meer
 

Peugeot 2008 reviews

  • Review
    Peugeot e-2008 Allure EV 50kWh 136 (2020)

    Peugeot e-2008 Allure EV 50kWh 136 (2020)

    9
    • 6 januari 2021
  • Review
    Peugeot 2008 (2016)

    Peugeot 2008 (2016)

    • 15 oktober 2020
  • Review
    Peugeot 2008 Allure 1.2 Puretech 110 (2018)

    Peugeot 2008 Allure 1.2 Puretech 110 (2018)

    1
    • 7 juni 2020
  • Review
    Peugeot 2008 Active 1.2 Puretech 110 (2017)

    Peugeot 2008 Active 1.2 Puretech 110 (2017)

    4
    • 29 juni 2019
  • Review
    Peugeot 2008 Allure 1.2 Puretech 82 (2017)

    Peugeot 2008 Allure 1.2 Puretech 82 (2017)

    1
    • 26 december 2018
  • Review
    Peugeot 2008 Allure 1.2 Puretech 130 (2016)

    Peugeot 2008 Allure 1.2 Puretech 130 (2016)

    • 9 augustus 2017
  • Review
    Peugeot 2008 Allure 1.2 Puretech 110 (2016)

    Peugeot 2008 Allure 1.2 Puretech 110 (2016)

    6
    • 8 mei 2017
meer reviews
Peugeot e-2008 - Rij-impressie

Peugeot e-2008 - Rij-impressie

Ondanks dat de Peugeot e-2008 pas in het voorjaar bij de dealers staat, krijgen wij al de kans...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    'Elektrische Opel Corsa OPC op komst'

    'Elektrische Opel Corsa OPC op komst'

    38
    • 11 januari 2021
  • Autotest
    Peugeot e-2008

    Peugeot e-2008

    42
    • 8 januari 2021
  • Review
    Peugeot 2008 (2016)

    Peugeot 2008 (2016)

    • 15 oktober 2020
  • PREMIUM
    Peugeot 2008 vs. Peugeot 3008 - Klassenstrijd

    Peugeot 2008 vs. Peugeot 3008 - Klassenstrijd

    • 29 september 2020
  • Autonieuws
    Top 10: dit zijn de voordeligste elektrische SUV's

    Top 10: dit zijn de voordeligste elektrische...

    161
    • 28 augustus 2020
  • Peugeot e-2008 – Hyundai Kona Electric - Dubbeltest

    Peugeot e-2008 – Hyundai Kona Electric...

    • 28 augustus 2020
  • PREMIUM
    Peugeot 2008 PureTech 130 – Test

    Peugeot 2008 PureTech 130 – Test

    • 8 juli 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Peugeot en Alfa Romeo krijgen nieuwe CEO's

    Peugeot en Alfa Romeo krijgen nieuwe CEO's

    24
    • 20 januari 2021
  • Autonieuws
    'Peugeot geeft elk model PSE-performanceversie'

    'Peugeot geeft elk model PSE-performanceversie'

    7
    • 19 januari 2021
  • Review
    Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 (2015)

    Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6...

    1
    • 17 januari 2021
  • Autonieuws
    Peugeot maakt prijs 508 PSE bekend

    Peugeot maakt prijs 508 PSE bekend

    64
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling PSA

    Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling...

    7
    • 14 januari 2021
  • PREMIUM
    Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

    Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

    • 12 januari 2021
  • Review
    Peugeot 107 XR 1.0 (2010)

    Peugeot 107 XR 1.0 (2010)

    4
    • 11 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep