Peugeot e-2008 Allure EV 50kWh 136 (2020)

autoreview

Peugeot e-2008 Allure EV 50kWh 136 (2020)

Signalement

Uitvoeringe-2008 Allure EV 50kWh 136
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst3.500 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken van de e-2008

  • 3.500 km

Nu ik zo'n 3.500 km met de nieuwe elektrische Peugeot 2008 heb gereden, lijkt het mij een mooi moment om mijn ervaring en eerste indrukken met jullie te delen. Hopelijk geven deze jullie meer inzicht in de auto! Hebben nog aanvullende vragen of overwegen jullie ook een e-2008, stel ze gerust.

Keuze voor de e-2008

Rond de zomervakantie van 2020 kreeg ik van mijn werkgever te horen dat ik een nieuwe auto mocht uitkiezen. Daar werd één voorwaarde aan gesteld: het moest een elektrische auto zijn. Dit sluit mooi aan bij de bedrijfsfilosofie. Duurzaamheid staat binnen onze projecten hoog in het vaandel. En wie duurzaam adviseert, moet het ook uitdragen.
Op mijn shortlist stonden vier auto's: de Kona, Niro, ID3 en vanzelfsprekend de e-2008. Duurdere modellen zoals een Tesla Model 3 vielen boven mijn leasebudget.
Eerst viel de Kona af. Simpelweg omdat ik dit geen mooie auto vind, maar dat is echt een kwestie van smaak. Ook van het interieur werd ik niet warm. Maar belangrijker nog: de kofferbak is een fractie kleiner dan die van de Peugeot. Niet onbelangrijk als je regelmatig een kinderwagen moet meenemen!
Dan de Niro. Het design vind ik niet heel aansprekend, maar je krijgt veel auto voor je geld! De reden waarom ik niet voor de Kia heb gekozen, is de zithouding. Het lukte mij tijdens de proefrit niet om een fijne plek achter het stuur te vinden. Ook zaten de stoelen voor mij niet prettig. Ik ben 1,93m. Wel vind ik dat je überhaupt lekker moet kunnen zitten in je auto, de Kona viel dus ook af.
Tot slot de ID3. Het contract van mijn vorige auto (een Renault Clio) liep oktober 2020 af. Levering op korte termijn was dus een must, ook om nog van de lagere bijtelling te profiteren. VW kon levering in 2020 niet garanderen. Die viel dus ook af.
Zo viel de keuze op de e-2008. Stiekem ook mijn favoriet. Met name de looks spreken mij erg aan, zowel van binnen als van buiten.

Uitvoering

Ik heb gekozen voor een zwarter e-2008 Allure Première editie. De GT uitvoering vind ik mooier, maar was toch een paar tientjes duurder per maand in de lease. Dat heb ik dan niet over voor een zwart dak en een maatje grotere wielen. De Allure is van zichzelf al een complete auto met o.a.:
- de I-cockpit met fraai 3D scherm achter je neus
- 17 inch lichtmetaal
- zwarte accenten (dakrails, spiegels en raam omlijstingen)
- half lederen bekleding
- achteruit rij camera
- instap verlichting (geeft een mooi beeld als het donker is!)

De Première editie is nog completer en heeft voegt nog toe:
- stoelverwarming voor
- adaptieve cruisecontrol
- keyless entry

Exterieur

De combi van bovenstaande opties maakt dat er een stoere auto staat. Uiteraard subjectief, maar ik vind 'em erg geslaagd. Ook de combi van de zwarte accenten met de lichtgrijs gekleurde accenten op de zij- en voorkant staat 'em goed. Mooi is ook de vormgeving van met name de achterlichten in het donker. Dat zijn drie verticale strepen (ik zal nog een foto daarvan toevoegen).

Interieur

Dan het interieur. Je moet even je draai vinden in de auto, dat komt met name door het kleine stuur, de behoorlijk lage zit voor een 'hogere' auto en het hoge instrumentarium. Maar na een poosje afstellen, is het mij gelukt een fijne houding te vinden. Het stuur staat laag waardoor je gemakkelijk over het stuur richting het scherm kijkt. Enige nadeel daarvan is dat tijdens het uitstappen mijn knie nog wel eens achter het stuur blijft haken.
De combinatie van het scherm en schakelaars / knoppen daaronder werkt goed. Met de knoppen kies je een menu (muziek, navigatie, airco etc.) dat vervolgens op het scherm verschijnt. Wat ik wel omslachtig vind is dat de bediening van de airco. Om deze op je voeten of hoger / lager te zetten moet je toch het menu in en let je niet meer op de weg. Dat had beter gekund.
De algehele kwaliteitsindruk vind ik erg goed. Dit komt ook door de mooie vormgeving, de schakelaars en het 3D effect in het scherm achter het stuur dat verschillende informatie achter elkaar projecteert.
De binnenruimte is overigens prima voor elkaar. Ik kan prima achter mijzelf zitten (mijn lengte is 1,93m). De kofferbak is niet van stationcar formaat, maar wij kunnen er nu prima mee uit de voeten.

Rijden

Degene met een elektrische auto kunnen het beamen... Met name de stilte en rust maar ook de vanzelfsprekend snelle acceleratie is went heel snel. Ook het gebruik van de B functie, waarin de auto harder afremt wanneer je je gas loslaat, is erg fijn. Op het begin erg wennen, maar daarna wil je niet meer anders.
Je kunt kiezen uit drie verschillende modi: eco, normaal en sport. In eco reageert de e-2008 wat trager op het gas en doet ook de airco / stoelverwarming het stukken minder goed.
Erg wennen moet ik aan de adaptieve cruisecontrol. Handig als er weinig andere auto's op de weg zitten. Behoorlijk irritant wanneer het druk is. Eigenlijk zou je de cruisecontrol moeten kunnen instellen zonder dat de auto ook afstand wilt houden. Zelfs met de afstand tot je voorligger op kort, remt ie wat mij betreft te vroeg en te hard waardoor het niet comfortabel meer is. Verbeterpuntje.

Actieradius

Tot nu toe heb ik vooral erg positieve aspecten van de auto benoemd. De looks, het kwaliteitsgevoel van het interieur, de ruimte, het rijden. Allemaal dik in orde. Grootste verbeterpunt is wat mij betreft de actieradius. De WLTP is 320 km en mijn verwachting was ook niet je dat 1 op 1 zou halen. Maar tot nu toe zijn de eerste indrukken v.w.b. de range niet best. Dit ga ik beter bijhouden en komt in mijn volgende review zeker terug.
Tot nu toe merkten we bijv. dat je bij een langere rit (langer dan 1 uur) per gereden km ongeveer 1,24 km actieradius verliest. Buitentemperatuur lag op ongeveer 10 graden en we reden niet harder dan 100 km/u. Aangezien de auto (bij een volle accu) aangeeft dat de actieradius 296 km is, kun je dan 238 km rijden. Dat is voor 95% van alle ritjes prima, maar ik had daar toch meer van verwacht. Maar zoals gezegd, dit ga ik komende tijd goed bijhouden.

Overig

Graag vertel ik jullie nog een tweetal eigenaardigheden die mij de afgelopen periode zijn opgevallen. 1) Als je, nadat het geregend heeft, de kofferbak opendoet, valt er een mooi plasje water in je kofferbak. Dit lijkt me niet de bedoeling en vind ik best knullig. Maargoed, ook weer geen groot probleem. 2) Bij het ontgrendelen van de auto klappen de buitenspiegels automatisch uit. Althans, dat is de bedoeling. Recent gebeurde dit niet en moest ik het handmatig doen. Ook geen groot issue, maar wel vreemd te merken.

Hopelijk hebben jullie een goede indruk gekregen van de e-2008! Tot de volgende review!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 2008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.