Peugeot 807 ST 2.2-16V (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 807 ST 2.2-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 370.000 km |
ervaringen 9,5 jaar tussen 30.000 en 360.000
- 230.000 km
Onderhoud historie
77000 vervanging remschijven
94000 rechterslot vervangen
119000 FAP filter
136000 remschijven+blokken vervangen
144000 remklauw vervangen
151000 distributieriem vervangen
166000 stoelverstelling repareren
182000 FAP filter, uitlaatdemper vervangen
197000 parkeersensor repareren
213000 rep stuurbekrachtiging, remschijven vervangen
241000 FAP filter
253000 handremkabel vervangen
263000 waterpomp, distributieriem, multiriem
265000 turboslang vervangen
287000 ruitenspoeiermotor vervangen
302000 FAP filter,remschijven vervangen
307000 fuseekogel,kachelpijp vervangen
315000 remklauw vervangen
341000 draagarm verv, lampjes display
348000 schakelaar achteruitsensoren
357000 pakkingsring uitlaat
360000 FAP filter+Roetfilter vervangen
De 807 elke 15000 km voor onderhoud naar de garage
De 807 in dieseluitvoering met 2,2 HDI motor is een prima combinatie. De uitvoering is voorzien van 7 stoelen en van alle gemakken voorzien. De automatische deuren voldoen nu na een periode van 10 jaar zonder problemen. Aandachtspunt zijn de koplampen en de kentekenplaatverlichting, deze moeten regelmatig vervangen worden. Het verbruik is ongeveer 1 op 12 (diesel) en 950 op een tank is eerder regel dan uitzondering.
De wagen is voorzien van dagdragers (erg handig), zonnegordijntjes achter en een DVD installatie welke zijn geld meer dan waard is. De afneembare trekhaak is een handige optie en ik oo makkelijk kantelbaar.
Jammer is alleen dat de bandenspanningssensoren op de velgen niet goed werken met mijn set velgen voor de winterbanden.
Qua rijden is te zeggen dat de auto als een blok op de weg ligt, hoge gemiddelden te halen zijn zonder problemen. De airo goed en stil werkt met een lekker binnenklimaat.
De enige wens voor een volgende auto zou zijn 3 open daken en voorbumpersensoren. De auto is inmiddels de 230.000 km gepasseerd, de eerste afwijkende reparatie betrof een defecte stuurbekrachtigingsleiding, niet duur maar alleen lastig. De auto verder rijdt uitstekend, verbruik tussen de 1 op 12 en 1 op 13 en geen olieverbruik. Wel blijft het vervangen van lampen, met name voor, een standaard activiteit. De service van de merkdealer is super te noemen waarbij de auto steeds bij dezelfde monteur in onderhoud is hetgeen ook zal schelen. Ook met de wintersport staat de 807 garant voor veel ruimte en de 2,2 HDI is beresterk waarbij gemiddelden.
Hij dieselt maar door
- 243.000 km
Inmiddels een grote beurt bij 240.000 achter de rug waarbij geen werkzaamheden aanvullend hoefden te worden uitgevoerd. De vakantie in Italie heeft de 807 super doorstaan ondanks de hitte. Het verbruik schommelt rond de 1 op 13,5. De enorme bagegeruimte is pre zeker met 2 ipv 3 kinderen mee. Op de snelweg zijn hoge kruissnelheden te bereiken waarbij in combinatie met een tankbereik van 1100 km het een supercombinatie blijft. Inruil blijft spelen maar binnen de peugeotrange zijn de alternatieven niet aanwezig. Besloten om toch maar de winter door te rijden met de 807
Weer een jaar verder zonder grote problemen
- 295.000 km
De 807 heeft nadert de 300.000 km en in de afgelopen 6 maanden redelijk probleemloos gegaan. De 807 heeft me nog nooit laten staan maar het wegvallen van de turbodruk was lastig. Gelukkig vielen de kosten mee (90 euro). Nu staat hij weer op winterbanden staat bij 300.000 een grote onderhoudsbeurt op het schema met als vervanging de voorschijven en blokken, geen onrustbare zaken dus. De auto verbruikt 7,7 liter per 100 km en is erg betrouwbaar. Er staat een wintersportvakantie in Oostenrijk aan te komen en komt de ruimte met 5 personen wel van pas. Besloten om de auto maar door te rijden totdat de kosten niet meer in verhouding staan. Denk wel dat het onderhoud bij een merkdealer positief bijdraagt bij het betrouwbare beeld. Lastig was alleen dat ondanks roetfilter je in bepaalde steden in Duitsland niet mag rijden ivm de milieuregels.
310.000 winter en APK goed doorgekomen
- 310.000 km
Vorige week is de 807 naar de APK geweest met een km stand van bijna 310.000.
Twee bijzonderheden: een stang tussen koeler en motor was wat poreus was geworden en moest vervangen worden. Daarnaast was de fuseekogel rechtsvoor aan vervanging toe.
De zomerbanden er weer onder en de beschermplaat onder de motor weg laten halen welke linksvoor door bandresten op de snelweg was geraakt en vervanging niet noodzakelijk werd geacht. Wel schrikken maar tyribs waren een oplossing.
Olieverbruik is normaal en ik heb nog nooit tussentijds olie moeten bijvullen. Het verbruik is met 7,4 liter in de winter nog nooit zo laag geweest.
Verhuizen van een van de dochters bracht weer het multifunctionele karakter als verhuiswagen naar boven, zonder problemen matrassen, koelkast, wasmachine ed erin vervoerd.
In de tussentijd 2 keer naar Oostenrijk geweest (wat een verademing de dieselprijs in Oostenrijk) zonder problemen.
Er is door de dealer aangegeven dat er geen bijzonderheden te verwachten waren dus volgende week staat er een vakantie naar Denemarken op het programma waarbij alle plaatsen (7-stuks) weer van pas zullen komen en nog steeds ruimte overblijft voor koffers ed.
Geen interessante inruil gezien bij de dealer, de 807 is zo goed als uitgestorven op de weg, alleen in Oostenrijk zie je het model nog best vaak.
Het stuurwiel begint wat te bobbelen door een combinatie van zweet en gebruik maar dat went. Ben benieuwd hoe ver we komen met de 807 totdat de kosten niet meer opwegen. We gaan richting de 350.000 km en kijken dan verder.
op naar de 340.000
- 320.000 km
De 807 heeft het afgelopen halfjaar zonder problemen zijn dienst gedaan. Buiten regulier onderhoud geen bijzonderheden. Olieverbruik is niet noemenswaardig. Verbruik is met 7,6 liter/100 km netjes te noemen. Geen reden voor inruil zeker niet gezien de lage restwaarde. Stoelmechanisme van een van de stoelen achterin geeft wat problemen, vervanging misschien te overwegen. Voorruit vervangen wegens steenslag, niet bij merkdealer en dan blijkt dat binnenspiegel niet goed gemonteerd was, slordig van Carglass. Eens te meer blijkt dat een merkgarage met het aanhouden van de onderhoudsintervallen een aardige garantie is voor probleemloos rijden. Wat opvalt is dat gedurende 1,5 jaar geen koplamp meer vervangen hoefde te worden. De 807 is qua rijden een heerlijke auto, rustig warm laten worden en ook met 6 volwassenen in de auto is het goed uit te houden. We hopen op probleemloze kilometers in 2014 ondanks de km-stand.
360.000 gehaald en geen problemen gehad
- 360.000 km
Het afgelopen halfjaar heeft de 807 weer prima doorgebracht, reizen naar Zweden, Frankrijk en Oostenrijk zonder problemen en buiten een defecte achteruitrijschakelaar voor de sensoren (toch lastig als deze niet werken) en een pakkingsring tussen motor en uitlaat alleen regulier onderhoud gehad. Nog steeds bij de merkgarage, mede door kwaliteit en service. Heb nog steeds nooit olie tussentijds moeten bijvullen en vorige maand bleek dat de bandenspanningssensoren nog goed werkten doordat de melding lage spanning een spijker in de band inhield, prima kwaliteit toch voor een Franse auto.
Verbruik blijft rond de 7,3 liter waarbij ik wel moet aanvullen dat ik de auto eerst rustig warm rij en ook wat rustiger rij, wel voornamelijk lange afstanden.
10 jaar oud en still going strong!
- 370.000 km
Het eerste jubileum zit erop. De APK zonder problemen gehaald en naast was regulier zwaar onderhoud, FAP filter, roetfilter en 1 band weer op weg naar de 400.000 km. Super betrouwbare dieselmotor van 2,2 liter en binnenkort weer een verhuizing van een van de dochters op komst dus de ruimte komt weer van pas.
Wel zijn 2 stoelmechanismen inmiddels door slijtage wat moeilijker in te klappen. Wat wel stoort zijn is het chroom wat bij de deuren afbladdert maar om bijna 600 euro uit te moeten geven aan nieuwe exemplaren!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.