Peugeot 607 2.7-24V V6 HDiF Executive (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 607 2.7-24V V6 HDiF Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 266.000 km |
Geweldig
- 170.000 km
Als Peugeot liefhebber heb ik hiervoor al hetzelfde type auto gereden, dit een 2.2 benzine met een 5 schakelbak.
Na 300.000km op de teller begon deze van alles te mankeren en werdt het tijd voor een nieuwe: Peugeot 607 2.7 HDiF V6 BiTurbo.
Wat een power! Ontzettend fijne wagen en rijd veel beter dan zijn voorganger!
Tot op heden nog geen problemen gehad, heeft bij 168.000 een nieuwe distributieriem gekregen ,is er een o-ring vervangen in het koelcircuit en wat regulier onderhoud.
De wegligging vergelijk ik met de vorige Peugeot, bij de 2.7 is deze aanzienlijk beter, waarschijnlijk door het gewicht, bredere banden en sportvering. De wagen rijd veel beter en rustiger door de bochten.
Tot nu toe: genieten.
Jammer
- 178.000 km
Na 8000km toch al wat kleine probleempjes. EGR klep die vervuilt is, tankklepsensor die defect is. Geen grote kostenposten maar wel jammer natuurlijk.
Verder zijn de remblokken vervangen en het bijbehorend klein onderhoud; filters, olie en overige vloeistoffen.
Aankomend is het roetfilter maar dat wacht de garage nog even af.
Door regeneratie voor het roetfilter hopen we dat hij weer even mee kan.
Daarnaast ook een MP3 module in laten bouwen met versterker en subwoofer om een iets zwaardere bass te krijgen.
EGR uitgeschakeld
- 178.500 km
Vrijdagmiddag de EGR laten uitschakelen bij een chipbedrijf.
Direct bij het wegrijden merkten ik het verschil al. Hij rijd een stuk rustiger en reageert beter. Voor 290 euro de EGR laten uitschakelen wat best wat voordelen kan opleveren.
Met de jongens van het chipbedrijf heb ik de afspraak gemaakt om later terug te komen voor het tunen.
Wel iets extra's: de morgen voordat ik naar de chipper ging bleef de kachel op standje Anartica blazen, kachelweerstand kapot... Gelukkig had ik hier ervaring mee bij mijn vorige Peugeot, deze weerstandjes gaan nogal snel stuk; nieuwe besteld voor 75 euro en het is opgelost.
Foutmeldingen
- 181.100 km
Nou we hebben weer wat foutmeldingen gehad ondertussen.
- ABS/ESP melding, hopelijk een ABS ringetje en dan is dat opgelost.
- Pyrotechnische gordelspanner of bijrijders airbag.
Die laatste lijkt mij een stuk kwalijker, niet alleen voor de veiligheid maar ook voor de kosten. Garage zegt dat het de connectors kunnen zijn onder stoel, hopen maar.
Verder rijd de auto motorisch prima, ik merk hier en daar wel een tril, maar hij gaat binnenkort voor zijn eerste grote beurt.
Onderhoud
- 191.780 km
Auto schokte iets bij het loslaten en plots gasgeven.
- Remblokken en schijven vervangen
- Motorolie vervangen
- Oliefilter
- Dieselfilter
- Motor gereinigd
- Gasklep? gereinigd.
- Bak olie vervangen
Er zit vocht in de koplamp rechtsvoor waardoor de Xenon ook wel eens uitvalt. Moeten nog kijken wat de oorzaak is.
Reparaties
- 196.000 km
Het viel mij in één keer op dat mijn rechter koplamp het niet meer deed; vocht in de unit. Waarschijnlijk moet die vervangen worden..
- Ruitenwisserbladen vervangen
- Raammechanisme linksvoor vervangen. Blijft een echte kwaal van Peugeot, bij mijn vorige 607 was dat ook al het geval..
Voor de rest niets te klagen, auto rijd verder prima.
Niks te klagen
- 203.000 km
Een kleine lekkage gehad in het koelsysteem, moest elke 1000KM bijvullen.
Slangetje was gescheurd en deze is vervangen. Verder heb ik niks te klagen, auto rijd perfect.
Olie is vervangen (welke ik elke 15.000km vervang).
In maart moet hij voor de keuring en er is niets gevonden waardoor hij zou worden afgekeurd.
Al met al nog steeds een goede keus.
Weer een jaar APK
- 215.000 km
De Peug ging 10 maart voor een APK naar de garage. Vlak daarvoor kreeg ik een permanente ABS storing.
Linksvoor was er kortsluiting in de snelheidssensor, deze is vervangen en alles werkt weer top.
Mistlicht rechtsvoor was te laag en achter moesten 2 nieuwe banden. Voor €440.41 is hij weer klaar!
In één jaar 70.000km gereden en geen grote mankementen gehad. Op naar de volgende 70.
Aanvulling: het uitschakelen van de EGR's en het roetfilter had geen gevolgen voor de APK. Er is zelfs een steekproef geweest van het RDW.
Gewoon een update
- 225.000 km
Binnenkort moet er een verstuiver worden vervangen of als ik geluk heb enkel een afsluitring. Hij zweet iets maar niks ernstigs.
Verder vorige week voor de looks de uitlaat laten vervangen met 2 sierstukken. Ik vind het resultaat mooi en maakt de auto gelijk een stuk sportiever in plaats van de 'saaie' achterkant. Qua geluid is er geen verandering want het blijft een diesel.
Ook merkte ik dat ik 2 chrome sierstrips kwijt was...? Deze had ik besteld bij Peugeot en ze zitten er weer op!
Onderhoud
- 237.000 km
Zo, we zijn er weer. Ondertussen aardig wat dingen gedaan:
- Motor en automatische bak geupdate met nieuwe software
- Mistlampen vervangen met dagrijverlichting die 50% dimt als de normale lampen aangaan. Wel melding van 'Defecte mislampen' laten uitprogrammeren, aangezien deze niet meer via de normale stekkers gaan en je dus constant een foutmelding krijgt.
- Olie ververst.
- Slotbouten verwijderd (Kreeg ze niet meer los, moesten worden geboord..).
- Remmerij voor en achter vervangen.
- Distributie riem vervangen met bijbehorende onderdelen.
- Waterpomp vervangen (Voorzorg).
- Sproeierkopje rechtsvoor vervangen van de xenon + kapje.
- Stabilisatorstangen vervangen
- Raammechanisme rechtsvoor vervangen (de 607 kwaal..)
In september ga ik de bak laten spoelen/reinigen, hij bokt soms een beetje, echt heel af en toe, maar ik denk dat na 250.000k dit wel mag gebeuren, ook al is deze 'onderhoudsvrij'.
Onderhoud en probleempjes
- 266.000 km
Vorige week op de snelweg lieten de ruitenwissers van zich afweten. Het stangen werk was kapot. Garage tijd dus.
Ook wilde de Peug met een warme motor niet echt lekker starten. Na het vervangen van de service accu was het probleem opgelost. Best raar want met een koude motor startte hij wel direct.
- Ruitenwisserbladen, stangen vervangen
- 2 lekken in het koelcircuit gerepareerd
- Nieuwe service accu
- Nieuwe remblokken achter
- Filters vervangen
- Olie en filter ververst/vervangen
- Nieuwe APK tot 2017!
Het ruitenwisserprobleem trad vrij onverwachts op en moest dus eigenlijk naar een Peugeot dealer, ben daar ontzettend netjes geholpen en had een mooie Peugeot 308 meegekregen als vervangend vervoer.
Bedrag: €1300.. Auto rijd verder weer prima.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.