Peugeot 605 ST 2.0 (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 605 ST 2.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 165.000 km |
vive la France
- 165.000 km
Een Volkswagen Golf II als voorganger van deze auto, daar is bijna geen excuus voor. Maar ja, ik was student, en ik moet eerlijk zeggen dat wanneer je niet veel geld hebt, dat wel een van de beste auto's is, ook qua betrouwbaarheid.
Ik wilde wat anders. Ik wilde Frans. Ik wilde een Peugeot. Dat is jeugdsentiment, van de auto van vaders van 2CV/ R.5/kadett(foutje)/504/505/405/Xantia/Picasso bleven de grote Peugeots mij het meest bij.
In april 2008 deze 605 aangeschaft. Het budget was maximaal 3000 euro. Heb gezocht naar 406/306/605. 306 viel snel af, die was te klein. 406 is natuurlijk prachtig, met name na de facelift, maar voor 3000 euro heb je geen 406 van na de facelift. Dan kom je bij de 605 uit. Er zijn er niet veel. Daarnaast hebben ze vaak vele kilometers op de teller. Ook moest het niet een V6 zijn, vanwege het brandstofverbruik en de hoge onderhoudskosten. De proefrit was voldoende om mij te overtuigen dat dit de juiste keuze was.
Comfort.
Het rijdt geweldig. Ik ben allergisch voor herrie in de auto. Deze Peugeot is zeer stil. Bijna geen motorlawaai. Alleen bij hard doortrekken. Wel wat windgeruis, waarschijnlijk door hoekig design. Al met al is het een van de stilste auto's die ik ken. Zeker gezien zijn bouwjaar. Ik hoor geen piepjes of kraakjes.
Alles electrisch, waaronder de geweldige uitvinding: automatische ruitewissers.
Climat Control is zo'n zelfde geweldige uitvinding. Na eerste instelling raak je het eigenlijk niet meer aan. Na 5 minuten heb je een prima temperatuur in de auto.
De stoelen zitten uitstekend. Het zijn echt mooie grote stoelen. Achterin is de ruimte ook zeer goed. De kofferbak is enorm!
Rijden
Zoals eerder aangegeven, het rijdt geweldig. Ik moet wel zeggen, dat ik hem straf geveerd vind. Hij helt bijna niet over. Daarom wel goed de hoek om te jagen. Maar ja, met deze auto doe je dat niet. In alle rust rij je van a naar b. De 2-liter motor is voldoende. Het houdt niet over. Strepentrekker is het niet, maar daar koop je hem ook niet voor. Enige alternatief is de V6, maar daar had ik al van aangegeven dat dat te duur wordt. Aangezien ik hem enkel prive gebruik, vielen de diesels ook af.
Design
Het was de grootste Peugeot. Nu is de gemiddelde hogere middenklasse (407/passat) nog groter. Kun je nagaan hoe hard dat gaat. Ik vind het een mooi model, anders koop je het niet. De klassieke lijn bevalt me.
Kosten
Het is een zware auto. Meer dan 1400 kg. Daardoor is de wegenbelasting niet grappig. De verzekering is navenant, het was een dure auto, nieuw. Bij snelwegkilometers kom ik op 1:14. Bij gemengd rijden: stad/snelweg kom ik met hangen en wurgen op 1:12.
Ik heb de auto gekocht met een half jaar APK. Ik heb daarop direct een grote beurt uit laten voeren, die me 1100 euro lichter maakte. Er zijn enkel kosten gemaakt voor "niet-APK" gerelateerde zaken, dus geen afkeurzaken. Zo kost een nieuw elektrisch raammechaniek 290 euro. Ex. BTW. Verdrietig. Verder zijn een wiellager vervangen en de overige dingen van een grote beurt.
2 maanden later valt het rechterraammechaniek uit.... inclusief montage 350 euro lichter. Wederom verdrietig.
De elektrische raammechanieken achter geven dezelfde geluiden als diegene in de voordeuren, vlak voordat ze ermee stopten. Die worden dus uiterst zelden gebruikt, dat snappen jullie wel... :)
Verder doen meerdere lampjes in het dashboard het niet. Het elektische klokje gaat naar eigen believen aan en uit. Begint charmant te worden.
Conclusie
Dus, al met al, een kat in de zak? Ik zeg nee. Ik heb de auto voor relatief weinig gekocht. Ik heb hem daarna voor 1100 euro laten versleutelen, zodanig, dat ik voor 3500 euro totaal een vorstelijke auto rij. Daarnaast wist ik, dat deze auto met nu reeds 12 lentes, qua elektriek wat problemen zou kunnen geven. Ik keur dat niet goed, ik ben niet blij dat ik moet bloeden voor toch wat mindere kwaliteit op dat gebied, maar ik heb er bewust voor gekozen.
Al met al een mijns inziens ondergewaardeerd model. Mijns inziens een auto die past in de Peugeot-traditie van mooie topmodellen. En een héérlijk genot om in te rijden. Elke rit geniet ik, en hoor ik mensen die meerijden spontaan zeggen dat het heerlijk rijdt.
UPDATE 12 juni 2009
Auto nu ruim een jaar in het bezit. KM stand nu: 165.000 km. Toch 25.000 km gereden in het jaar. Dat is best veel, volgens mij, omdat ik hem niet gebruik voor woon-werkverkeer.
Blijft een fantastische auto om in te rijden. Ik heb even gedacht aan een Citroen XM, maar de bedroevende inruilprijs, alsook de lastige particuliere verkoop van dit model, heeft me doen besluiten nog even door te rijden.
Retourtje Sochaux in Frankrijk gedaan, naar het peugeotmuseum en peugeotfabrieken. Uiteraard is dit qua rijden fluitend verlopen. Wat een heerlijke auto om over de franse autoroute te suizen. Wel weer klein akkefietje, het rechterraam schoot aldaar uit de geleider. Daardoor wilde ie niet meer omhoog, wat resulteerde in een bezoek aan een garage, om het raam weer dicht te krijgen. Samen met de uiteindelijke reparatie in Nederland toch weer 125 euro lichter.
Auto is met kleine beurt fluitend door de APK gekomen. Geen rare dingen gevonden.
UPDATE juli 2010
De 605 is met pijn in het hart verkocht. Ik wilde een grote beurt met APK laten uitvoeren. Remschijven en -blokken achter, nieuwe achterbanden, vastzetten van uitlaat, check warmlopen motor, vastzetten raam, APK en grote beurt zorgden voor een rekening van 1300 euro. Naast de hoge vaste lasten heb ik toch besloten de auto weg te doen.
Wat een geweldige auto was het. De Stilte (inderdaad met hoofdletter), het comfort, de ruimte, het uiterlijk. Allemaal prachtig. Echter, door de fragiliteit van 'de electriciteit' ga je de auto gebruiken als een museum. Nergens aankomen, niet te vaak die ramen gebruiken, airco enkel aan op langere ritten, etc. Op den duur gaat het toch stuk, en zorgt dat voor hoge kosten.
Blijkbaar ben ik dan toch niet de autoliefhebber die ik dacht te zijn, een echte autoliefhebber zorgt ervoor dat dit fraaie exemplaar goed en rijdend wordt gehouden.
De auto is ingeruild voor een 306.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.