Peugeot 508 SW RXH 2.0 BlueHDi 180 (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 508 SW RXH 2.0 BlueHDi 180 |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 25.000 km |
KM-stand laatst | 26.100 km |
Tijd voor een nieuwe auto.
- 25.100 km
Na 5 jaar rondrijden in onze Ibiza was het tijd om een grotere wagen te zoeken. Zoals op de foto's te zien is rijden we met Noorse kentekenplaten. De SEAT is bij onze emigratie meegenomen naar Noorwegen. Helaas geen SEAT in Noorwegen en met 1 kleine (binnenkort 2) moeten we wat groters gaan rijden.
De enige 2 eisen die we hadden waren een grote kofferbak en meer plek in de coupe. In ons geval konden we nu zo een beetje alle D (en C) segmenters op de shortlist schrijven. Allereerst bij VAG gekeken, zowel de Passat als de Superb zijn schitterende wagens, zo schitterend dat je ze hier overal ziet rijden. We vonden deze dus te saai. Daarna even bij Audi gekeken, hier kwam een goed aangeklede A4 boven ons budget.
Toen naar Peugeot, na 7 jaar probleemloos een 206 GT te hebben gereden was dit wellicht een optie. aanvankelijk voor een 308 GT line wezen kijken, maar deze vond ik op de achterbak toch wat klein, ook het verlaagde onderstel maakte he plaatsen van een kinderzitje lastig. Een 508 moest het worden. We waren zo onder de indruk van de demowagen dat we besloten hebben deze te kopen.
Een 508 RXH met de nieuwe EAT6 automaat en 180 pk diesel. De EMG was voor mij een no-Go. De EAT6 schakelt niet zo snel als de DSG uit de Ibiza, maar hij schakelt boterzacht en absoluut niet traag. Op de heuvelachtige wegen hier weet hij de juiste versnelling goed te kiezen. De 180 pk diesel is ook erg bij de les. Een forse duw in je rug als je hem op zijn staart trapt.
Op uitrustingsgebied is deze wagen van alle luxe voorzien. Elektrische kofferklep, leren stoelen met verwarming, massage en geheugen, JBL hifi set, camera etc etc. Je kan het zo gek niet verzinnen of het zit erop. Zelfs de spiegels draaien naar de velgen als je achteruit inparkeert.
Op veiligheidsgebied loopt de 508 wellicht iets achter. Airbags zijn er genoeg, eveneens zijn zaken zoals een grootlicht assistent, dode hoeksensor en SOS noodknop aanwezig. City brake en lane assist ontbreken.
Momenteel niet veel toe te voegen. We gaan nu lekker genieten van de nieuwe wagen. Overigens het vermelden waard dat Peugeot in Noorwegen de beste garantiebepalingen heeft. (Waaronder 5 jaar/100.000km volledige garantie).
Op de vraag of dit type auto in Nederland bestaansrecht heeft kan ik niet antwoorden. Ik schrijf deze review om andere informatie te geven. Hier betalen we 340 euro wegenbelasting per jaar, waardoor een omslagpunt niet ter sprake is en we dit soort wagens dus privé kunnen rijden.
Eerste 1000 kilometer zitten erop.
- 26.100 km
De eerste 1000 km zitten erop met de 508. Iets sneller als verwacht. Logisch want elke kilometer is een feest.
Even een opsomering van de eerste 1000 kilometer
Uiterlijk: na 5 jaar lang in een Ibiza gereden te hebben was het tijd voor wat anders. De VAG eenheidsworsten snel links laten liggen en bij de RXH was het liefde op het eerste gezicht. (Speciaal voor de vrouw, ik wilde in eerste instantie een 508 GT). Een lekker robuust uiterlijk wat je niet elke dag tegenkomt. Daarbij is het verhoogde chassis ook een plus bij het plaatsen van de kinderstoelen. Waarom geen Hybrid4? Omdat ik de versnellingsbak niet lekker vond schakelen, de bagasjeruimte een stuk minder was en de prijs een stuk hoger. De prestaties van de blueHDI zijn nog beter ook! De vierwielaandrijving zal ik niet missen. Zelfs hier in Noorwegen gaat dat prima.
(Kleine opmerking over het uiterlijk. Sprak met een collega welke het absoluut niet kon begrijpen dat je een stoere auto zonder 4WD koopt. Toen ik vervolgens vroeg waarom hij een sline exterieurpakket op zijn Audi A3 met 105pk had besteld werd hij er even stil van. Ik hou het maar op jaloezie ;-) laat iedereen kopen wat hij/zij mooi vind!
Interieur: een gigantische berg ruimte. En een interieur van wereldklasse. Ik vind het zeker niet onderdoen voor duurdere merken. Met name de stoelen zijn geweldig. Komend van sportstoelen in de Ibiza was het een zegen om in de leren zetels plaats te nemen, verwarmd en met geheugen. Als ik de wagen instap druk ik op 1 toets en de spiegels, HUD en stoel staan weer perfect ingesteld. De zitvlakverlenger (of hoe je dit wilt noemen) is ook top. Ik ben 1,81 en schuif hem een klein stukje uit.
Radio is prima. Al dat azijnpissen over bekerhouders voor het touchscreen neem ik voor lief. Alles staat tussen de tellers en als ik alleen rij zet ik de beker in de uiterste houder. Voor mij geen enkel probleem. De Smeg+ unit werkt verder ook prima. Wat mij positief verraste was het feit dat ik spotify via het stuur kan bedienen. Zowel USB als IPod. Wat wel jammer is is het feit dat er geen kalender events weergegeven kunnen worden. De ingebouwde calender heeft zo weinig nut.
Navigatie doet wat hij moet doen. Peugeot connect apps ga ik niet bestellen. Paar honderd euro voor een paar trage apps is niet meer van deze tijd. Peugeot had beter CarPlay in kunnen bouwen. Druk maken doe ik me er niet over ;-).
Veiligheid: prima, genoeg airbags, grootlichtassistent, dode hoek waarschuwing en automatische 112 oproep bij een ongeluk. Wat me wel tegenvalt is dat de 308 noodremassistentie en adaptieve cruise control heeft. Dit hadden ze voor de prijs mogen inbouwen. Ik zal niet concluderen maar dit is de enige echte min van de wagen. Het ontbreken van adaptieve cruisecontrol. Ik hoop dat dit ooit nog te activeren valt door bijvoorbeeld een radar van een 308 in te bouwen.
Motor en bak: het leukste van allemaal. Dit is gewoon een topcombinatie. 180 pk en 400 nm hebben me nog geen 1 x de indruk gegeven niet voldoende te zijn. Een goede die in de rug is geen enkel probleem. Zelfs zag ik vandeweek de ASR oplichting in zijn 3e versnelling. De EAT6 schakelt boterzacht (op een enkel minimaal schokje bij de 3e versnelling en koude motor). De bak schakelt ook snel genoeg. Wellicht niet zo snel als de DSG in de Ibiza, maar het comfort van de bak en motor is stukken hoger. Hier in Noorwegen is het best heuvelachtig, en ik las dat de EMG geen hoogvlieger in de bergen was. Dat is met de nieuwe bak geen enkel probleem!!! Ik ben laaiend tevreden met deze motor/bak combinatie. Het verbruik: 1 op 13-14 Bij boodschappenritjes en makkelijk 1 op 22-23 bij de wat langere ritten. Daar kan die 1.2 tsi grasmaaier die we hadden nog wat van leren, zeker omdat we nu minder verbruiken en 600 kilo extra meezeulen.
Echt een topauto!!! Stuur gerust een kommentaar als er vragen zijn. ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 508
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 508 2.0 BlueHDi Blue Lease Executive Trekhaak! NAP! Airco/Clima! Leer! Nette Auto! 150PK! Dealer Onderhouden!
- 2017
- 120.622 km

Peugeot 508 GT 225 pk Automaat | Navigatie | Rondomzicht Camera | Lederen Bekleding | Verwarmde Comfortstoelen | LED Koplampen | Elektrische Achterklep met Sensor | Dodehoek Detectie | Adaptieve Cruise Control | 18" Lichtmetalen Velgen | Apple Carplay/Android Auto |
- 2018
- 47.631 km

Peugeot 508 1.6 e-THP Blue Lease Executive NAP / LAGE KM STAND / CLIMA / AUTOMAAT
- 2014
- 104.528 km