Peugeot 508 SW RXH 2.0 HDi HY4 (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 508 SW RXH 2.0 HDi HY4 |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 172.000 km |
Welkom
- 151.000 km
Na een tijd een 6 cilinder benzine te hebben gereden is het nu weer even tijd voor een diesel. Zolang het regime in Den Haag het nog niet verbied.
De RXH is standaard lekker compleet uitgerust, dus een RXH moest het worden. Met hybride diesel omdat mij dat wel interessant leek.
Het is nu nog te vroeg om aan te geven hoe betrouwbaar het allemaal is. Het is en blijft wel een peugeot. Je weet maar nooit dus.
Maar qua rijcomfort in ieder geval weinig te klagen. Rijdt gewoon prima.
Met de hybride techniek is het op dit moment nog ontdekken hoe je er het maximale uit kan halen. Gezien het enorme gewicht van de auto zal het vermoedelijk niet rendabel zijn. Maar wel interessant.
Het is echt bedoeld voor hooguit de straat uit te rijden op elektrische aandrijving. En dat kan alleen als de blower op de voorruit niet aan staat. Kilometerslang electrisch rijden is nog niet gelukt. Maar wie weet na enige oefening.
Naast de blijdschap over de nieuwe aanwinst zijn er wel al wat minpunten ontdekt.
Allereerst de firmware voor de boordcomputer. De firmware versie lijkt nog op de oorspronkelijke versie uit 2014 te zitten. Voor upgrades moet je betalen. Dat is natuurlijk totale zotheid. Maar we gaan het wel laten doen uiteraard.
Die inbouwnavi kan mij gestolen worden. Ook daarvoor moet je betalen voor upgrades. Er zijn Tomtoms voor dat.
Dan het schakelen. De vorige was een heerlijke US automaat en daar ging het schakelen boterzacht. In vergelijking daarmee gaat het in de Peugeot nogal onsoepel (het overschakelen lijkt wat langer te duren en de auto houdt dan lichtjes in). De dieselroffel maakt het dan wel weer wat goed.
Voor de rest wat dubieuze afwerkingsdingetjes. Maar het is een Peugeot.
Voordat iedereen weer over de zeik gaat: over het algemeen, tot nu toe als eerste indruk, een prettige auto als het eenmaal op snelheid is. Laat dat duidelijk zijn.
Hallo Wegenwacht
- 151.885 km
Moet wellicht toch wat liever schrijven over Peugeot. Niet duidelijk waarom, maar vandaag de Wegenwacht op bezoek gehad.
Had er 12 dagen niet in gereden en vanmiddag bij vertrek gaf de auto aan dat er een probleem met de parkeerrem was. En dat er niet verder gereden kon worden.
Dus wegenwacht gebeld, even stroom aan de accu gekoppeld en even de data uitgelezen. Op 34 punten waren er foutmeldingen te melden.
Alle vooroordelen over Peugeot lijken op zo'n moment uit te komen.
Enfin, alle error codes weer weggehaald en reservesleutel erbij gehaald (de normale sleutel werd niet meer herkend) en we konden weer rijden.
Dit is een grote smet op het blazoen van de Peugeot kan ik wel zeggen. Leuk al die gadgets, maar je hebt daardoor ook een grotere kans op gezeik.
Het hybride rijden gaat wel steeds beter. Kilometer of 2,5 a 3 op batterij lukt wel met 50 km/h als die vol zit. Nog even verder oefenen en dan gaat het hopelijk nog beter,
Ook voor de eerste keer getankt. Verbruik is 1 op 14,7. Dat valt vies tegen. Met de huidige brandstofprijs gaat het toch over de 10 cent per km. Vooral op de snelweg gereden en daar 120 km/h aangehouden. Niet extreem hard dus. Maar dit was de eerste tankbeurt. Er zullen nog velen volgen. En wie weet wat dat met het verbruik doet.
Verder nog wat? O ja, dat schakelen. Ook een tijd met de sportstand gereden. Dat schakelt een stuk prettiger. Maar nog steeds niet heel prettig eigenlijk. Dat zet ik nu gewoon aan als ik de snelweg op ga. Pas als ik richting eindbestemming ga, dan gaat die hybride stand weer aan.
Dus... mwah... Wel een beetje een valse start.
Het lek is boven water
- 15.200 km
Aan het begin van de week weer de wegenwacht moeten bellen terwijl ik in Den Bosch was. Auto wilde weer niet starten.
Op zo'n moment heb je het gewoon helemaal gehad met zo'n auto.
Enfin, starthulp erbij. Zat nog 9V op de accu. Opgeladen en gaan met die witte banaan. Gelukkig niet de toestanden met vele foutmeldingen en een sleutel die niet meer functioneerde.
Volgende ochtend de garage in Katwijk gebeld. Heb de auto vrijdag nodig, en daar kon ik wel terecht. Konden ze ook meteen de geplande 1-jaarbeurt doen. Supertof.
Hier kwamen een aantal zaken bij elkaar die een hoop duidelijk maakte.
In de accu zelf bleek sluiting te zitten. Vervangen dus.
Maar ook was de rechter remschijf versleten en krom door vastzittende remmen.
Het probleem in de accu veroorzaakt de startproblemen.
Het probleem met de vastzittende rem verklaarde: het brakke schakelgedrag én het naar rechts willen rijden van de auto bij het loslaten van het stuurwiel. En mogelijk zelfs ook het hoge verbruik.
Enfin, alles keurig opgelost door de garage.
Vandaag een flinke proefrit gedaan en de auto schakelt een pak prettiger. Blijft gewoon rechtdoor rijden bij het loslaten van het stuurwiel en startte aan het eind van de middag ook gewoon op.
Morgen een langere rit.
Na de volgende twee tankbeurten (over ongeveer 2000 km) zal ook blijken of het verbruik gunstiger is geworden.
Weer helemaal blij. En kan zo een jaar verder (14000 km tot de volgende beurt)
Verbruik en schakelgedrag
- 153.406 km
ZUIPEN
Inmiddels de derde tankbeurt gehad na ruim 2 maanden.
Nu ook op basis van daadwerkelijk getankte liters aan de pomp en kilometerstand een eerste beeld kunnen krijgen van het verbruik.
Als dat ding op de batterij rijdt 0,00 L/100km.
Alles bij elkaar tot nu toe een teleurstellende 6,97 L /100 km (1 op 14,35)
Dit is een ander verbruik dan waar bij de business case rekening was gehouden.
Eerlijkheid gebied wel erbij te vermelden dat daar deze maand best wel veel stads kilometers en korte stukjes bij zaten. Op de snelwegen reed het wel lekker door de afgelopen tijd en dan was de cruise snelheid telkens 120/140.
Dus zuinig tot nu toe? Niet zo zuinig als op papier was beloofd.
SCHAKELGEDRAG
Na de laatste keer bij de garage werd verteld dat het systeem zelflerend is. In de sportstand gaat dat gewoon prima. Maar de dynamische stand (hybride en diesel) is het schakelgedrag ronduit teleurstellend. Traag optrekken en reageren. Bij gas terug bij wegversmallingen compleet verbaasd lijken dat er weer versneld moet worden. En optrekken de heuvel op: doet ie helemaal niets.
Dit is echt niet hoogstaand schakelgedrag. Zachtjes uitgedrukt.
WASSTRAAT
Toch heb ik haar even door de wasstraat gehaald. En als ze dan staat te shinen in de zon: verliefd.
Maar langjarig samenwonen zou wel eens heel moeilijk kunnen worden als het zo doorgaat.
Door de wasstraat? Ik blaas jouw speakers op!
- 153.700 km
Af en toe moet je even met de auto door de wasstraat. Zo ging het mijn vorige auto's en ook dus met deze.
Maar waar haalde ik het gore lef vandaan?
De auto strafde het meteen af met het opblazen van beide speakers voor.
Het bleken overigens geen OEM speakers te zijn, maar een of ander aftermarket merk (Hertz). En het zal wel niets met de wasstraat te maken hebben maar toeval zijn.
Hoe dan ook, daar was dus de volgende kostenpost van 450 EUR incl inbouw. Het belangrijkst: het is weer gefixt. Op naar het volgende probleem met deze auto.
Het verbruik heeft zichzelf ook niet echt verbeterd. Vooral langere afstanden gereden, en bij de meting vandaag (5e tankbeurt) was het verbruik 6.74L/100km (1 op 14.84) te zijn. Totaal sinds de aanschaf 6,91L/100km (of 1 op 14.48).
Het wordt langzaam iets gunstiger, maar het komt niet in de buurt van 1 op 20. Tijd om die hoop definitief te laten vervliegen.
Maar... los daarvan. Rijdt verder prima. En geniet van elke km. Dat dan weer wel.
Tussenstand zomer 2022
- 159.800 km
Even een tussenstand nu de eerste 10.000 km er op staat.
De ervaringen aan het begin zijn we nog niet vergeten.
Naderhand is de auto nog een keer naar de garage geweest voor een hangend blijvende knop van het interieurlampje (waardoor die niet meer uit ging, gelukkig LED, dus geen grote drainer) en omdat de airco de auto maar niet koud kreeg bij de eerste paar warme dagen dit jaar.
Het idee was om dat te laten fixen onder de garantie die bij de auto zat (van de firma Autotrust) maar conform verwachting werd 0,0 niets vergoed.
En dan doodleuk een paar dagen later vragen of ik geinteresseerd ben in een verlenging van deze zinloze verzekering :-)
Het verbruik is in de zomer iets gunstiger geworden. Sinds het begin (obv tellerstanden en liters getankt) is het verbruik nu 1 op 14,92 (6,70l/100 km) met sinds mei een verbruik dat telkens gunstiger is dan 1 op 15.
Maar nog steeds zwaar teleurstellend (met overwegend snelwegritten).
Pijnpunt blijft die halfautomaat. Vooral als je in de eco stand een helling van bijv een parkeergarage uit probeert te komen. Dan valt deze soms stil... (....). De sportstand is de oplossing. Een paar keer die fout maken en je leert het vanzelf.
Die halfautomaat in deze auto is gewoonweg Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
Dus... steeds vaker op marktplaats aan het kijken naar wat anders. Wellicht weer terug naar Subaru. Maar in ieder geval wel voorlopig weer helemaal klaar met Peugeot.
Een jaar na dato
- 168.252 km
Nu ruim een jaar verder. Heb haar nog niet de deur uit gedaan. En bijna 20K km verder.
Na de vorige excessen nog een keer tegen tegenvallende kosten aangelopen.
De nieuwe banden vlak voor de APK waren gepland. Dus geen tegenvaller. Zijn Michelin CrossClimates geworden, prima banden.
Maar net voordat ze voor de APK moest opkomen kwam er nog een melding dat het vloeistofniveau van de roetfilter te laag was. Achteraf was daar in januari door de dealer op gehint, maar nu was het fenomeen er dan ook echt.
Heb aan de garagist, die ook de APK ging doen, (geen merkdealer) gevraagd of ze dat ook konden fixen. Bleken ze te kunnen doen. De merkdealer had een wachttijd van 1,5 maand.
De diesel was op dat moment best duur, maar dit additief kostte ong 50 EUR per liter. De rekening viel dus onder de streep nog best wel vies tegen. Iets om voortaan rekening mee te houden.
Daarbuiten verder geen defecten gehad (langzaam keert het vertrouwen in deze auto een beetje terug).
Die hybride krijg ik niet voorbij de 4,5 km, maar doet verder wel prima haar werk, o.a. in langzaam rijdende files.
Een kleine smet was het koude weer van midden december. Ruiten ontdooien ging maar langzaam (terwijl je aan het krabben bent). Maar wat vooral lachwekkend was, was dat er blijkbaar een ijslaag op de afstandssensoren voor zat. Daardoor een irritante piep als je weer ging rijden na even stil te hebben gestaan. Nooit eerder gehad met een auto van dit soort sensoren. Goed getest in een koude omgeving waarschijnlijk. Na even te hebben geparkeerd in een warmere parkeergarage was dat ook opgelost.
Ook nog even met de inschakelbare 4WD proberen te spelen in wat sneeuw in Duitsland. Was maar 4 cm sneeuw en daarin (icm die crossclimates) geen verschil kunnen ontdekken. We wachten even af tot er wat meer sneeuw ligt.
Qua verbruik zit de auto sinds het begin op 1 op 15,14 (6,61L/100 km) op basis van tankbonnen en genoteerde kilomterstand. Dat verbruik in de Peugeot app lijkt nog steeds veel te optimistisch.
Dat is dus echt veel onzuiniger dan het theorieverbruik. (Met >95% snelweg, snelheid als het kan 120/130 km/h, met regelmatig fileverkeer)
Ook nog gestest of de eco hybride stand en de sport hybride stand nog wat uitmaakt bij het rijden op continue snelheid. Dat blijkt niet het geval te zijn op constante snelheid. Wel laat ik 'm tegenwoordiger vaker in 'eco hybride' stand staan bij het rijden op de snelweg na een opmerking hierover in de comments. Lastig te bepalen of het echt wat scheelt bij een verbruik wat sowieso vies tegen valt.
Nog 2 jaar wachten en dan mag er weer een nieuwe auto gekocht worden. Tot die tijd: fingers crossed.
Tijd voor een beurt
- 172.000 km
Vorige beurt was een jaar geleden. Qua kms had ik nog wel een half jaar kunnen doorrijden naar de 180.000 km, maar de vorige beurt was al een jaar geleden.
Had ik bij eerdere ervaringen voor deze auto al gezegd dat ook in deze 2015 Peugeot de automatische ruitenwissers gewoonweg ruk zijn? Dat was al in een eerdere Peugeot 206 (uit 2003) zo, maar blijkbaar was dat in 2015 nog steeds niet opgelost.
Maar dat terzijde. De beurt zelf was niet zo spannend. Oloe verversen, oliefilter vervangen, een aftapstoppakking erbij, koelvloeistof vervangen. Batterij van de sleutel vervangen, remvloeistof vervangen. Interieurfilter, brandstoffilter en luchtfilter.
Alles bij elkaar een bammende 590 EUR.
Bij een officiële dealer.
Maar vooral ook het advies om over 650 km het roetfilter te vervangen. Kosten 2950 EUR.
O ja. en om bij 180000 km de distributieriem, waterpompriem en accessoiores te vervangen. 1400 EUR.
Dat zijn nog eens bedragen.
Eigenlijk ben ik nu voor de derde keer wel helemaal klaar met deze auto. Ja, ik hou van diesel. Het design is fantastisch. Geweldige specs. Maar dit soort bedragen zijn wel problematisch. Dus het kan zomaar zijn dat dit toch echt wel de laatste review was met deze auto. Wie weet... :-)
Het verbruik. Gemeten op kms en tankbonliters.
Sinds het begin: 1 op 15.02 (6,66L/100km).
Sinds september (herfst+winter) ligt het gemiddelde verbruik op (6,70L/100 km). Niet zo heel veel hoger dus.
Met de huidige dieselprijzen zit ik zo rond de 11 cent/km voor brandstof. Dat is wel mooi.
Ook geprobeerd wat langzamer te rijden (109 GPS ipv 130 GPS overdag) maar dat zet niet zo heel veel zoden aan de dijk qua verbruik als er ook nog steeds het nodige fileverkeer en linkerbaangetreuzel in zit.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 508
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid - Peugeot 508 RXH Hybrid4

Mazda 6 - Peugeot 508 - Renault Talisman

Ford Mondeo Wagon - Peugeot 508 SW - Volkswagen Passat Variant

Peugeot 508 RXH HY4 - Volvo V70 D2

Peugeot 508 SW (2014) - Test
