Peugeot 508 SW RXH 2.0 HDi HY4 (2015)

autoreview

Peugeot 508 SW RXH 2.0 HDi HY4 (2015)

Signalement

Uitvoering508 SW RXH 2.0 HDi HY4
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst194.700 km
Lezerswaardering: 67%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Welkom

  • 151.000 km

Na een tijd een 6 cilinder benzine te hebben gereden is het nu weer even tijd voor een diesel. Zolang het regime in Den Haag het nog niet verbied.

De RXH is standaard lekker compleet uitgerust, dus een RXH moest het worden. Met hybride diesel omdat mij dat wel interessant leek.

Het is nu nog te vroeg om aan te geven hoe betrouwbaar het allemaal is. Het is en blijft wel een peugeot. Je weet maar nooit dus.

Maar qua rijcomfort in ieder geval weinig te klagen. Rijdt gewoon prima.

Met de hybride techniek is het op dit moment nog ontdekken hoe je er het maximale uit kan halen. Gezien het enorme gewicht van de auto zal het vermoedelijk niet rendabel zijn. Maar wel interessant.
Het is echt bedoeld voor hooguit de straat uit te rijden op elektrische aandrijving. En dat kan alleen als de blower op de voorruit niet aan staat. Kilometerslang electrisch rijden is nog niet gelukt. Maar wie weet na enige oefening.

Naast de blijdschap over de nieuwe aanwinst zijn er wel al wat minpunten ontdekt.
Allereerst de firmware voor de boordcomputer. De firmware versie lijkt nog op de oorspronkelijke versie uit 2014 te zitten. Voor upgrades moet je betalen. Dat is natuurlijk totale zotheid. Maar we gaan het wel laten doen uiteraard.
Die inbouwnavi kan mij gestolen worden. Ook daarvoor moet je betalen voor upgrades. Er zijn Tomtoms voor dat.

Dan het schakelen. De vorige was een heerlijke US automaat en daar ging het schakelen boterzacht. In vergelijking daarmee gaat het in de Peugeot nogal onsoepel (het overschakelen lijkt wat langer te duren en de auto houdt dan lichtjes in). De dieselroffel maakt het dan wel weer wat goed.

Voor de rest wat dubieuze afwerkingsdingetjes. Maar het is een Peugeot.

Voordat iedereen weer over de zeik gaat: over het algemeen, tot nu toe als eerste indruk, een prettige auto als het eenmaal op snelheid is. Laat dat duidelijk zijn.

Hallo Wegenwacht

  • 151.885 km

Moet wellicht toch wat liever schrijven over Peugeot. Niet duidelijk waarom, maar vandaag de Wegenwacht op bezoek gehad.
Had er 12 dagen niet in gereden en vanmiddag bij vertrek gaf de auto aan dat er een probleem met de parkeerrem was. En dat er niet verder gereden kon worden.
Dus wegenwacht gebeld, even stroom aan de accu gekoppeld en even de data uitgelezen. Op 34 punten waren er foutmeldingen te melden.
Alle vooroordelen over Peugeot lijken op zo'n moment uit te komen.
Enfin, alle error codes weer weggehaald en reservesleutel erbij gehaald (de normale sleutel werd niet meer herkend) en we konden weer rijden.

Dit is een grote smet op het blazoen van de Peugeot kan ik wel zeggen. Leuk al die gadgets, maar je hebt daardoor ook een grotere kans op gezeik.

Het hybride rijden gaat wel steeds beter. Kilometer of 2,5 a 3 op batterij lukt wel met 50 km/h als die vol zit. Nog even verder oefenen en dan gaat het hopelijk nog beter,

Ook voor de eerste keer getankt. Verbruik is 1 op 14,7. Dat valt vies tegen. Met de huidige brandstofprijs gaat het toch over de 10 cent per km. Vooral op de snelweg gereden en daar 120 km/h aangehouden. Niet extreem hard dus. Maar dit was de eerste tankbeurt. Er zullen nog velen volgen. En wie weet wat dat met het verbruik doet.

Verder nog wat? O ja, dat schakelen. Ook een tijd met de sportstand gereden. Dat schakelt een stuk prettiger. Maar nog steeds niet heel prettig eigenlijk. Dat zet ik nu gewoon aan als ik de snelweg op ga. Pas als ik richting eindbestemming ga, dan gaat die hybride stand weer aan.

Dus... mwah... Wel een beetje een valse start.

Het lek is boven water

  • 15.200 km

Aan het begin van de week weer de wegenwacht moeten bellen terwijl ik in Den Bosch was. Auto wilde weer niet starten.
Op zo'n moment heb je het gewoon helemaal gehad met zo'n auto.

Enfin, starthulp erbij. Zat nog 9V op de accu. Opgeladen en gaan met die witte banaan. Gelukkig niet de toestanden met vele foutmeldingen en een sleutel die niet meer functioneerde.

Volgende ochtend de garage in Katwijk gebeld. Heb de auto vrijdag nodig, en daar kon ik wel terecht. Konden ze ook meteen de geplande 1-jaarbeurt doen. Supertof.

Hier kwamen een aantal zaken bij elkaar die een hoop duidelijk maakte.
In de accu zelf bleek sluiting te zitten. Vervangen dus.
Maar ook was de rechter remschijf versleten en krom door vastzittende remmen.

Het probleem in de accu veroorzaakt de startproblemen.
Het probleem met de vastzittende rem verklaarde: het brakke schakelgedrag én het naar rechts willen rijden van de auto bij het loslaten van het stuurwiel. En mogelijk zelfs ook het hoge verbruik.

Enfin, alles keurig opgelost door de garage.
Vandaag een flinke proefrit gedaan en de auto schakelt een pak prettiger. Blijft gewoon rechtdoor rijden bij het loslaten van het stuurwiel en startte aan het eind van de middag ook gewoon op.
Morgen een langere rit.

Na de volgende twee tankbeurten (over ongeveer 2000 km) zal ook blijken of het verbruik gunstiger is geworden.

Weer helemaal blij. En kan zo een jaar verder (14000 km tot de volgende beurt)

Verbruik en schakelgedrag

  • 153.406 km

ZUIPEN
Inmiddels de derde tankbeurt gehad na ruim 2 maanden.
Nu ook op basis van daadwerkelijk getankte liters aan de pomp en kilometerstand een eerste beeld kunnen krijgen van het verbruik.

Als dat ding op de batterij rijdt 0,00 L/100km.
Alles bij elkaar tot nu toe een teleurstellende 6,97 L /100 km (1 op 14,35)
Dit is een ander verbruik dan waar bij de business case rekening was gehouden.
Eerlijkheid gebied wel erbij te vermelden dat daar deze maand best wel veel stads kilometers en korte stukjes bij zaten. Op de snelwegen reed het wel lekker door de afgelopen tijd en dan was de cruise snelheid telkens 120/140.

Dus zuinig tot nu toe? Niet zo zuinig als op papier was beloofd.

SCHAKELGEDRAG
Na de laatste keer bij de garage werd verteld dat het systeem zelflerend is. In de sportstand gaat dat gewoon prima. Maar de dynamische stand (hybride en diesel) is het schakelgedrag ronduit teleurstellend. Traag optrekken en reageren. Bij gas terug bij wegversmallingen compleet verbaasd lijken dat er weer versneld moet worden. En optrekken de heuvel op: doet ie helemaal niets.
Dit is echt niet hoogstaand schakelgedrag. Zachtjes uitgedrukt.

WASSTRAAT
Toch heb ik haar even door de wasstraat gehaald. En als ze dan staat te shinen in de zon: verliefd.
Maar langjarig samenwonen zou wel eens heel moeilijk kunnen worden als het zo doorgaat.

Door de wasstraat? Ik blaas jouw speakers op!

  • 153.700 km

Af en toe moet je even met de auto door de wasstraat. Zo ging het mijn vorige auto's en ook dus met deze.
Maar waar haalde ik het gore lef vandaan?
De auto strafde het meteen af met het opblazen van beide speakers voor.
Het bleken overigens geen OEM speakers te zijn, maar een of ander aftermarket merk (Hertz). En het zal wel niets met de wasstraat te maken hebben maar toeval zijn.
Hoe dan ook, daar was dus de volgende kostenpost van 450 EUR incl inbouw. Het belangrijkst: het is weer gefixt. Op naar het volgende probleem met deze auto.

Het verbruik heeft zichzelf ook niet echt verbeterd. Vooral langere afstanden gereden, en bij de meting vandaag (5e tankbeurt) was het verbruik 6.74L/100km (1 op 14.84) te zijn. Totaal sinds de aanschaf 6,91L/100km (of 1 op 14.48).
Het wordt langzaam iets gunstiger, maar het komt niet in de buurt van 1 op 20. Tijd om die hoop definitief te laten vervliegen.

Maar... los daarvan. Rijdt verder prima. En geniet van elke km. Dat dan weer wel.

Tussenstand zomer 2022

  • 159.800 km

Even een tussenstand nu de eerste 10.000 km er op staat.
De ervaringen aan het begin zijn we nog niet vergeten.
Naderhand is de auto nog een keer naar de garage geweest voor een hangend blijvende knop van het interieurlampje (waardoor die niet meer uit ging, gelukkig LED, dus geen grote drainer) en omdat de airco de auto maar niet koud kreeg bij de eerste paar warme dagen dit jaar.
Het idee was om dat te laten fixen onder de garantie die bij de auto zat (van de firma Autotrust) maar conform verwachting werd 0,0 niets vergoed.
En dan doodleuk een paar dagen later vragen of ik geinteresseerd ben in een verlenging van deze zinloze verzekering :-)

Het verbruik is in de zomer iets gunstiger geworden. Sinds het begin (obv tellerstanden en liters getankt) is het verbruik nu 1 op 14,92 (6,70l/100 km) met sinds mei een verbruik dat telkens gunstiger is dan 1 op 15.
Maar nog steeds zwaar teleurstellend (met overwegend snelwegritten).

Pijnpunt blijft die halfautomaat. Vooral als je in de eco stand een helling van bijv een parkeergarage uit probeert te komen. Dan valt deze soms stil... (....). De sportstand is de oplossing. Een paar keer die fout maken en je leert het vanzelf.
Die halfautomaat in deze auto is gewoonweg Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Dus... steeds vaker op marktplaats aan het kijken naar wat anders. Wellicht weer terug naar Subaru. Maar in ieder geval wel voorlopig weer helemaal klaar met Peugeot.

Een jaar na dato

  • 168.252 km

Nu ruim een jaar verder. Heb haar nog niet de deur uit gedaan. En bijna 20K km verder.

Na de vorige excessen nog een keer tegen tegenvallende kosten aangelopen.

De nieuwe banden vlak voor de APK waren gepland. Dus geen tegenvaller. Zijn Michelin CrossClimates geworden, prima banden.

Maar net voordat ze voor de APK moest opkomen kwam er nog een melding dat het vloeistofniveau van de roetfilter te laag was. Achteraf was daar in januari door de dealer op gehint, maar nu was het fenomeen er dan ook echt.

Heb aan de garagist, die ook de APK ging doen, (geen merkdealer) gevraagd of ze dat ook konden fixen. Bleken ze te kunnen doen. De merkdealer had een wachttijd van 1,5 maand.

De diesel was op dat moment best duur, maar dit additief kostte ong 50 EUR per liter. De rekening viel dus onder de streep nog best wel vies tegen. Iets om voortaan rekening mee te houden.

Daarbuiten verder geen defecten gehad (langzaam keert het vertrouwen in deze auto een beetje terug).

Die hybride krijg ik niet voorbij de 4,5 km, maar doet verder wel prima haar werk, o.a. in langzaam rijdende files.

Een kleine smet was het koude weer van midden december. Ruiten ontdooien ging maar langzaam (terwijl je aan het krabben bent). Maar wat vooral lachwekkend was, was dat er blijkbaar een ijslaag op de afstandssensoren voor zat. Daardoor een irritante piep als je weer ging rijden na even stil te hebben gestaan. Nooit eerder gehad met een auto van dit soort sensoren. Goed getest in een koude omgeving waarschijnlijk. Na even te hebben geparkeerd in een warmere parkeergarage was dat ook opgelost.

Ook nog even met de inschakelbare 4WD proberen te spelen in wat sneeuw in Duitsland. Was maar 4 cm sneeuw en daarin (icm die crossclimates) geen verschil kunnen ontdekken. We wachten even af tot er wat meer sneeuw ligt.

Qua verbruik zit de auto sinds het begin op 1 op 15,14 (6,61L/100 km) op basis van tankbonnen en genoteerde kilomterstand. Dat verbruik in de Peugeot app lijkt nog steeds veel te optimistisch.
Dat is dus echt veel onzuiniger dan het theorieverbruik. (Met >95% snelweg, snelheid als het kan 120/130 km/h, met regelmatig fileverkeer)

Ook nog gestest of de eco hybride stand en de sport hybride stand nog wat uitmaakt bij het rijden op continue snelheid. Dat blijkt niet het geval te zijn op constante snelheid. Wel laat ik 'm tegenwoordiger vaker in 'eco hybride' stand staan bij het rijden op de snelweg na een opmerking hierover in de comments. Lastig te bepalen of het echt wat scheelt bij een verbruik wat sowieso vies tegen valt.

Nog 2 jaar wachten en dan mag er weer een nieuwe auto gekocht worden. Tot die tijd: fingers crossed.

Tijd voor een beurt

  • 172.000 km

Vorige beurt was een jaar geleden. Qua kms had ik nog wel een half jaar kunnen doorrijden naar de 180.000 km, maar de vorige beurt was al een jaar geleden.

Had ik bij eerdere ervaringen voor deze auto al gezegd dat ook in deze 2015 Peugeot de automatische ruitenwissers gewoonweg ruk zijn? Dat was al in een eerdere Peugeot 206 (uit 2003) zo, maar blijkbaar was dat in 2015 nog steeds niet opgelost.

Maar dat terzijde. De beurt zelf was niet zo spannend. Oloe verversen, oliefilter vervangen, een aftapstoppakking erbij, koelvloeistof vervangen. Batterij van de sleutel vervangen, remvloeistof vervangen. Interieurfilter, brandstoffilter en luchtfilter.
Alles bij elkaar een bammende 590 EUR.
Bij een officiële dealer.

Maar vooral ook het advies om over 650 km het roetfilter te vervangen. Kosten 2950 EUR.
O ja. en om bij 180000 km de distributieriem, waterpompriem en accessoiores te vervangen. 1400 EUR.
Dat zijn nog eens bedragen.

Eigenlijk ben ik nu voor de derde keer wel helemaal klaar met deze auto. Ja, ik hou van diesel. Het design is fantastisch. Geweldige specs. Maar dit soort bedragen zijn wel problematisch. Dus het kan zomaar zijn dat dit toch echt wel de laatste review was met deze auto. Wie weet... :-)

Het verbruik. Gemeten op kms en tankbonliters.
Sinds het begin: 1 op 15.02 (6,66L/100km).
Sinds september (herfst+winter) ligt het gemiddelde verbruik op (6,70L/100 km). Niet zo heel veel hoger dus.
Met de huidige dieselprijzen zit ik zo rond de 11 cent/km voor brandstof. Dat is wel mooi.
Ook geprobeerd wat langzamer te rijden (109 GPS ipv 130 GPS overdag) maar dat zet niet zo heel veel zoden aan de dijk qua verbruik als er ook nog steeds het nodige fileverkeer en linkerbaangetreuzel in zit.

Riemen en roetfilter

  • 177.000 km

ROETFILTER
Bij de jaarbeurt in maart was door de stealer aangegeven dat de roetfilter binnen 650 km vol zou zijn. En dat vervanging nodig was a 2950 EUR.
Dat heb ik een week of drie geleden en 3000 km later opgelost door langs te gaan bij een roetfilterspecialist in Bussum. Prima mensen. 650 EUR later was de boodschap: het filter was nog in goede staat en is nu grondig schoongemaakt. En kan gewoon nog weer 180000 km mee. Totaal niet nodig het filter te vervangen.

Ben dus wel even klaar met de Peugeot stealer.

DISTRIBUTIERIEMEN ETC
Vervolgens nog die riemen. Die heb ik afgelopen week laten vervangen bij een goed aangeschreven staande universele garage. Die rekening is op 1240 EUR uitgekomen. Een redelijke besparing tov de offerte van de stealer. Deze vond ik wel wat spannender, omdat je echt wil dat dit goed gedaan wordt. De komende week wordt een goede test of er goed werk is geleverd.

SPEAKERS
Inmiddels waren de speakers achter ook opgeblazen. Zoals dat al eerder bij de speakers voor was gebeurd. Dat wordt dus de volgende grap die geld gaat kosten.

VERBRUIK
Iets rustiger gaan rijden (120 km/h ipv 130 km/h in de ochtend). Dat heeft wel een licht positief effect op het verbruik.
Inmiddels is dat gemiddeld (vanaf het begin) 6,61L/100 km (of 1 op 15,12). De laatste 5 tankbeurten 6,4L/100km (of 1 op 15,62). Deels is dat ook seasonal.
De kosten per km voor brandstof zijn door lagere dieselprijzen onder de 10 cent/km gezakt. Prima zo.

HOE VERDER?
Een geplande inruilactie in maart is niet doorgegaan. Maar zeker nu die riemen zijn vervangen ga ik er wel een jaar mee verder. Tenzij er een verleidelijke move naar iets anders moois mogelijk is natuurlijk.

Foei, harder dan 160 km/h? Motorstoring voor jou!

  • 183.800 km

Onderweg naar vakantie in Duitsland, via de A12 Duitsland ingereden. Nadat de laatste linkerbaansukkelaar eindelijk naar rechts gegaan was kon het gas erop.
Het was bij ongeveer 160 km/h dat de Peugeot plotseling in de noodloop ging. Max 120 km/h met een eng trage acceleratie. Terug gereden naar Nederland en naar de dichtstbijzijnde Peugeot garage gegaan.
Fijn dat er bij Wassink in Doetinchem een eerste blik kon worden geworpen op het probleem. (dank!)
De foutcode bleek gerelateerd te zijn aan niet goed afgestelde distributieriem voor het hybride deel. Even de storing gereset en daarmee terug naar huis gereden.
De week erna kon ik de auto kwijt bij de garage die de distributieriem had vervangen.

In de posting van 11 mei stond nog: "Deze vond ik wel wat spannender, omdat je echt wil dat dit goed gedaan wordt. De komende week wordt een goede test of er goed werk is geleverd."
Omdat ik op zich niet zo heel veel rijdt was de test dus 3 maanden later.

Bleek inderdaad dat een van de riemen, waarbij een speciaal tooltje is vereist, te slap was afgesteld. En blijkbaar leidt dat dan boven 160 km/h tot een noodloop (=zelfbescherming).

Onder garantie is de riem alsnog goed afgesteld (bij de Peugeot garage) en dus zaten er verder geen kosten aan.

Dit is dus verder niet iets wat de Peugeot zelf is aan te rekenen, want dit is een gevolg van de kwaliteit van de vervanging van de riemen.

De volgende keer (over 180K km dus) toch maar weer bij de Peugeot garage langs voor een distributieriemvervanging. Het was de kleine minderprijs achteraf niet waard.

Maar ook: hoe meer techniek in de auto, hoe meer er fout kan gaan. Gelukkig is het hybride mechaniek tot nu toe probleemvrij gebleven maar het zijn allemaal extra points of failure. De volgende keer dus gewoon weer een normale diesel, zonder hybride.

VERBRUIK
Het verbruik sinds het begin is 1 op 15,3 (6,54L/100 km) geweest.
De laatste 10 tankbeurten (sinds 4 mei) 1 op 15,84 (6,32L/100 km).
Ook daar dus weinig voordeel te behalen tov modernere auto's

Jaarlijkse beurt

  • 186.649 km

Tijd voor de APK keuring en een jaarlijkse beurt, aangezien de auto nog lang niet aan de kms voor de 210000 km beurt zat.
Toen ik kort daarvoor door een plas reed kwam er een service melding op het dashboard. Uiteindelijk bleek dat niets te zijn.
Verder gewoon alle dingen laten doen die de auto weer klaar maakt voor het komende jaar, richting die 210000 km.
Rekening viel goed mee!

Au revoir Lion!

  • 194.700 km

Ondertussen wel klaar met deze auto en in een wilde bui besloten op zoek te gaan naar een andere auto en deze auto te verkopen.
Een mooi bod ervoor gekregen.

Pikte ik een traantje weg toen de verkopende partij ermee weg reed? Ja, natuurlijk.

Wat ik het minst ga missen: de beroerde automaat.

Op zich ging het de afgelopen maanden wel redelijk probleemloos met de RXH, maar er zitten m.i. best wel wat financiele risico's aan de hybride techniek icm Peugeot. Geen zin meer in om daar in de toekomst nog tegenaan te lopen met deze auto.

Voorlopig ook wel weer klaar met Peugeot. Nu al drie keer ingetrapt.

Het gemiddeld verbruik over de 26 maanden was 1 op 15,3 (6,52L/100km)

Nagekomen obv de reacties

  • 194.700 km

Blijkbaar worden er gevoelige snaren geraakt en kwamen er toch nog een aantal reacties.

Uiteraard geen probleem om erop te reageren.

"U schrijft niet of u de auto bij een Peugeot dealer aangeschaft heeft"
Waarschijnlijk doelend op de problemen direct bij aanschaf. Het antwoord daarop is: de auto is bij een universele autobedrijf gekocht.

"Ik rij regelmatig in de DS5 4 hybrid van mijn oom (met 280.000km op de teller) en die loopt gewoon 1:18 gemiddeld."
Zou kunnen. Zelf reed ik vooral snelweg buiten/tijdens de spits. Altijd wel zo'n 120-140 km/h als er geen file stond.

"Wanneer Europese fabrikanten net zo veel aandacht aan onderhoud zouden geven als de Japanse, zouden hun auto's net zo betrouwbaar zijn."
Vooral ook relevant bij de moderne auto's van Europees fabrikaat. Als deze fabrikanten zo door gaan zijn ze spoedig out of business.

"Lijkt mij dat indien de wegenwacht zoveel fout codes registreert men normaal gesproken terug gaat naar de dealer. "
Er zat garantie op van Autotrust. In werkelijkheid heb je daar dus geen ruk aan. Waardeloze garantieregeling. En je hebt er niets aan als je vervolgens drie weken moet wachten voordat er ergens plek is.

Natuurlijk ook veel geleerd van dit prachtige misbaksel. De nieuwe auto (Volvo XC70) voor aankoop laten keuren en fixen bijvoorbeeld. Met een garantieregeling die beter in elkaar steekt.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.