Peugeot 508 SW Blue Lease GT-line BlueHDi 130 (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 508 SW Blue Lease GT-line BlueHDi 130 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Beste en mooiste 508 tot nu toe
- 45.000 km
Inmiddels mijn derde Peugeot 508 en deze is 'by far' de mooiste. Het nieuwe design van de 508 SW sprak me meteen aan: de indrukwekkende achterkant, de mooie lampen in de voorzijde en het interieur. Inmiddels heb ik er ruim 45.000 km mee gereden en ben nog steeds onder de indruk.
Ik heb de auto besteld met (bijna) alle opties: glazen dak, electrische stoelen met massage, Focal geluidsinstallatie, afneembare trekhaak, 19"wielen en elektrische achterklepbediening.
De auto rijdt geweldig en ligt solide op de weg. De rijden met de hulpsystemen is wennen, maar inmiddels wil ik niet meer zonder. Mijn vrouw en zoons zetten de rijbaanhulp standaard uit: zij vinden het niet fijn als de auto licht meestuurt. Ik ben er inmiddels aan gewend en rij ook veel met de adaptieve cruisecontrol. Bij deze laatste kun je ook automatisch sturen inschakelen. Deze functie gebruik ik niet. Reden hiervoor is het feit dat deze soms onvoorspelbaar gedrag vertoont. Zo wil de auto bij verdrijvingsstrepen op de weg, soms de doorgetrokken lijn volgen en sterk naar links sturen.
Er is veel geschreven over de infotainment en de navigatie. Alles van radio, navigatie, klimaat, instellingen van de auto en web-apps zijn via één scherm te bedienen. Het is even wennen, maar als je weet waar alles zit (duurt paar weken) dan is het geen probleem. De stembediening werkt goed: deze gebruik ik veel voor de navigatie en de temperatuur.
Ik heb na ca. drie maanden het navigatiesysteem uitgebreid met TomTom Live en hun flitswaarschuwingen. Is een kleine investering, maar werkt prima. Ik heb sindsdien Flitsmeiser niet maar aan via Apple CarPlay. De aangegeven aankomsttijd klopt altijd goed en wordt bijgewerkt als het nodig is. De aanduiding van files is ook juist en geeft een goede indicatie van de vertraging.
De zitpositie is meer dan goed. De stoelen bieden voldoende steun, hoewel als je erg breed bent de stoelen snel krap zullen voelen. Ik ben zelf erg smal en 1.82 en kan prima zitten. De massagefunctie is zalig :-). De achterpassagiers klagen nogal over de voetruimte. Deze is erg krap en je zit snel met je voeten klem onder de voorstel. Verder is de zit achter prima. Wel missen de passagiers hun eigen airco: de vorige 508 had dit wel.
Het dashboard is indrukwekkend. Het is een soort head-up display en in combinatie met het kleine stuur heb je een prachtig uitzicht. Het kleine stuur is even wennen, maar na verloop van tijd wil je niet meer anders. Er zijn verschillende mogelijkheden om het dashboard in te delen. Ik rij meestal in de stand 'rijden': daarmee zie je alle hulpsystemen en de status ervan. In het donker is het ook een feest. De led verlichting in de deuren geeft een mooie blauwe gloed: heel bijzonder en stijlvol.
Ik heb de 130 pk diesel: geen supersnelle auto. De motor is echter prima, maar met vijf personen en bagage houdt het niet over. Gelukkig komt dat niet vaak voor en is het vooral genieten van de rustige motor en de fijne 8-traps automaat. Ik zou deze zo weer doen!
Het zicht naar achteren is beperkt. De achteruitrijd camera is noodzakelijk en went heel snel. Het zicht hiervan is goed, maar je moet de camera regelmatig schoonmaken, vooral bij regen. Opstappend water maakt dat de camera vies wordt. Is geen probleem: even met je vinger er langs en klaar.
Tenslotte het design: ik blijf dit een van de mooiste auto's vinden in zijn klasse. Het is natuurlijk subjectief en over smaak valt niet te twisten, maar de agressieve lijnen, het mooie contract tussen zwart en wit en de verlichting maken het een prachtige auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.