Peugeot 504 GLD (1974)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 504 GLD |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1974 |
Jaar van aanschaf | 10 |
KM-stand laatst | 0 km |
Tja, in een 504 hoort een diesel, niet?
November 2010
Zo, eindelijk dan een goede gevonden! Ik was al een tijdje aan het rondneuzen, een 504 leek me altijd wat. Ik vind de lijn gewoon schitterend. Vroeger in de jaren 70 vond je ze in elke straat, ze hoorden gewoon bij het straatbeeld. In de jaren 80 en negentig zijn de meeste overgebleven exemplaren massaal naar Afrika gegaan waar ze meestal nu nog als taxi rondrijden. Dus om een goede te vinden is niet eenvoudig. Natuurlijk zijn er ook Coupes en Cabriolets gemaakt, daar rijden nog relatief veel van rond, maar juist de Berline en de Break vind ik veel karakteristieker. En op dit moment volgens mij unieker omdat er maar weinig van over zijn.
In die jaren gingen (Franse) auto’s een jaar of zes-zeven mee, waarna de door pekel en vocht aangevreten carrosserie meestal doorgerot was. Aan roestpreventie deed men toen nog niet. Ik heb ook nog een Ami8 Break, en daar zitten zelfs onbehandelde delen (blank staal) in heb ik me laten vertellen. De Ami slaapt natuurlijk binnen.
Terug naar de 504; wat vind ik dan zo bijzonder? Ten eerste het design natuurlijk. Het was in 1967 de eerste “modern” gestylde” Peugeot.
De vorm van de koplampen (de iets geknepen vorm) was nieuw. Ik heb een franse collega die wist te vertellen dat Pininfarina, die de 504 heeft ontworpen, zich voor de vorm van de koplampen heeft laten inspireren door de ogen van Sophia Loren…of het waar is? De achterlichten hebben al net zo’n karakteristieke vorm: de buitenkant volgt als het ware de carrosserie, de binnenkant is licht gebogen in plaats van recht. De knik in het kofferdeksel, aerodynamisch ongunstig, maar vorm ging kennelijk voor. De fendervorm rond het achterwiel… zelfs het stuurwiel werd gestyled… en zo nog meer details.
Daarnaast spreekt de robuustheid me aan. Er werd echt dik staal gebruikt, de protieren gaan echt dicht met een zware klap (dit ben ik van mijn Ami anders gewend). Mede door zijn robuustheid en relatief eenvoudige en idiot-proof techniek zie je de 504 dus nog veel in Afrika.
En ik zocht en heb dus nu gevonden….een 504 DIESEL! Het is een 2.1 voorkamerdiesel die je, volgens het boekje, 12 seconden moet laten voorgloeien. Als hij dan start legt hij een waar rookgordijn en weet de hele buurt dat de 504 wakker wordt. Hij klinkt ook echt als een oude tractor en dat is voor mij ook de charme. Oh ja, hij heeft dus 48kW (=65pk), dus snel gaat het allemaal niet maar hij zal nooit (hoop ik) kapot gaan.
Ik had hem gevonden op de Duitse Ebay, toevallig woonde de eigenaar 30km van mij vandaan dus de goede man gecontacteerd en een afspraak gemaakt. Op de plaatjes die op Ebay stonden zag ik dat in een hoekje van de garage van de man een tweede oldtimer stond waarvan de lijnen mij wel erg bekend voorkwamen: hij bleek ook een Ami 6 Break te hebben!!! Dat is op zich heel bijzonder want hoeveel Amietjes rijden er nu nog rond. Maar goed: afspraak gemaakt dus.
Op de afspraak kwam inderdaad de 504 voorrijden en na een grondige inspectie van de kritische plaatsen heb ik een rondje gereden. Hij liep goed, trok goed door en ik kon geen rare geluiden ontdekken. Dat was de 504; ik vroeg de eigenaar of ik zijn Ami 6 eens mocht bekijken (ik was zelf met mijn Ami 8 gekomen). Hij had een lelijke kleur maar was verder helemaal in orde, hij had zelfs een open dak van een Twingo ingebouwd!!! De man bleek net als ik een groot liefhebber te zijn van alles wat Peugeot en Citroen is, dus de klik met de verkoper was er, alsmede het vertrouwen.
Woensdag erop zou de veilig aflopen, ik had me voorgenomen in de laatste minuut mijn bod af te geven. Zo gezegd zo gedaan en zo was de Peugeot om 19:17 van mij voor een bedrag wat en stuk onder mijn maximaal bod was.
Tja, toen de stress om een stalling te vinden, dat bleek niet gemakkelijk: de hele provincie afgebeld, alle caravanstallingen en boeren, bijna nergens plek of tegen woekerprijzen. Inmiddels heb ik wel iets gevonden via een oud-collega dus het komt goed.
Woensdagavond heb ik bij mijn maat een trailer gehaald(www.n276.nl) en doorgereden naar Aken, auto opgeladen en betaald. De eigenaar had een hele klapper met de hele service historie, alle garagerekeningen en het eerste aankoopbewijs van de eerste eigenaar in Marseille Toch bijzonden voor een auto van 36 jaar oud.
Donderdag naar de RDW gegaan om de wagen in te voeren, dit was, op het wachten na (ambtenaren), een fluitje van een cent. Hier had ik ook de gelegenheid om de 504 eens van onder te bekijken: alles bleek helemaal hard! Nergens schade of structurele roest, de keurmeester complimenteerde me met de aankoop (“zo goed zie je ze niet veel meer”). Ik was zeker dat ik een goede koop had gedaan.
Nu is het wachten op de papieren van de RDW, kan de 504 verzekerd en APK gekeurd worden en dan begint et grote genieten. In de zomer volgend jaar wil ik ermee naar Frankrijk… ik kan niet wachten….
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.