Peugeot 5008 Premire 1.6 VTi (2009)

autoreview

Peugeot 5008 Première 1.6 VTi 7P (2009)

Signalement

Uitvoering5008 Première 1.6 VTi 7P
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf34 km
KM-stand laatst63.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste km's

In oktober 2009 kreeg ik te horen dat ik een nieuwe auto vd zaak mocht uitkiezen. Het bedrijf stelt een aantal eisen benzine uitvoering, geen 3 deurs, een shortlist met merken en niet onbelangrijk een A of B categorie met bijbehorend budget.
Al snel kwam de eerste voorkeurslijst; Seat Altea XL 1.4 TSi buss. high, Citroen Picasso 1.6 VTi ligne buss, Ford mondeo wagon limited. De Ford viel als eerste af omdat we uiteindelijk gekozen hebben om "hoger" te zitten en richting een MPV achtige uitvoering gaan. Geen C-max ivm beperkte ruimte en de S-max ligt buiten budget. De Altea valt af omdat het model al even rondrijd en daarmee oudbollig gaat overkomen. [ter info onze wagens vd zaak rijden minimaal 5 jaar]
De eerste testrit is met de Picasso in een anniverserre uitvoering. Tijdens de rit op de snelweg wordt duidelijk dat de Picasso instabiel aanvoelt en wat deinerig rijdt. Welkom is de ruimte en stilte in de auto. De demo [anniverserre] is te kaal en alleen interssant in een ligne buss. uitvoering.
Na deze afwegingen hadden nog alleen de Picasso op de lijst staan. Vervolgens op een zondagochtend gaan googlen op MPV en nieuw te verwachten modellen. De Scenic valt af omdat een eis is dat de bewuste dealer in de vestigingsplaats van het bedrijf dient te zitten; zowel opel als renault waren enkele weken daarvoor failliet verklaard - vallen daarmee dus af.
Tijdens het googlen stuitten we op de peugeot 5008, wat een plaatje. Al snel enkele demo filmpjes gevonden en ook de rest van het gezin was om, deze moet ook meegenomen worden in onze voorkeurslijst.
Op maandag direct met de dealer gebeld en info gevraagd, euhm, we hebben nog geen info en op zijn vroegst eind november 2009 pas te verwachten. Jammer, belangrijke tip van de verkoper, "ga eens langs bij het experience center". Zo gezegd , zo gedaan.
In het "echt" oogt de auto nog mooier dan we op de video hadden gezien. Met behulp van de aanwezige adviseur hadden we al snel de "ideale" uitvoering gevonden. Door de populariteit van het 5008 model hadden we geen mogelijkheid om op die dag cq in 2009 nog een proefrit te gaan maken.
Thuis aangekomen hebben we de Picasso en de 5008 kritisch vergeleken en gekozen voor de 5008. Belangrijkste criteria: nieuw model, betere indeling met nam ergonomie van het dashboard en middenconsole, afwerking en details van de derde zitrij. Jammer genoeg geen vergelijk in rijgedrag.
De 5008 is besteld in een 1.6 VTi 16V ST premiere uitvoering. belangrijkste accesoires / opties: glazen panoramadak, 17 inch velgen, aut. dimmende binnenspiegel, regen/licht sensor, intelligente parkeerhulp, sensoren voor/achter etc. Opties: connect nav [incl bluetooth tbv telefoon], xtra getinte achterruiten en de vernismetaallak gris shark.
In eerste instantie is een pack techno pakket besteld [oa head up display]; na enkele dagen dat de wagen besteld is blijkt het pakket agv krediet crisis / problemen bij de toeleverancier van Peugeot niet leverbaar op deze uitvoering. Jammer want deze uitvoering zag er gelikt uit in het experience center!
Nadat de auto besteld was hebben we nog een testrit gemaakt met de gekozen opties zodat we wisten wat we kregen! Indruk van de testrit geweldige auto met een goede wegligging. Juiste keuze dus.

Ervaringen [2000 km]

De auto is op 7 januari in gebruik genomen en na een duidelijke instructie door de verkoper kon ik op weg met de 5008. Auto werd netjes opgeleverd volgens afspraak en voor mijn vrouw lag er een bloemetje klaar. Prima geregeld dus.
Na het starten rustig wegrijden en al snel weet ik de functies te vinden. Belangrijk is dat de auto met de koude van afgelopen dagen snel op temperatuur is en comfortabel aanvoelt.
Schakelen doet de bak goed, de 3e versnelling vraagt iets meer kracht maar dat kan nog beter worden. Zoals bekend dient voor het "snelle" werk doorgetrokken worden in de versnellingen. Dan neemt de dB toe maar zonder dat ze hinderlijk zijn. De stoelen zitten uitstekend en hebben een langere zitting en geven meer steun dan de Picasso exemplaren. De overzichtelijkheid van de carosserie wordt geholpen door de sensoren voor en achter. De radio en NAV zijn eenvoudig te bedienen en geeft een prima geluid. De bluetooth is een gevalletje "twijfel"; al twee keer onderweg vastgelopen dat gereset kwan worden door de motor uit te zetten en opnieuw te starten. Recent heeft dit probleem zich niet meer voorgedaan, maar een nieuw probleem doet zich voor nl de slechte ontvangst voor degenen aan de andere kant vd lijn. Oorzaak lijkt de wisselende ontvangst van de provider?
De mulit inzetbaarheid hebben we afgelopen week mogen testen door een tienerkamer met bureau, kast en stoel in een rit mee te nemen van Ikea! De 4 inzittenden en de tiental dozen gingen, met enig passen en meten, met gemak mee naar huis, klasse.
Door de 7 zitplaatsen is de auto voor de sport en kinder verjaardag handig gebleken als vervoermiddel.
Onderstel: de combinatie met de 17 inch velgen [215/50]stuurt de auto bovengemiddeld strak voor een MPV. Afgelopen week de auto op de 170 gehad, door slechte omstandigheden en trillen vd banden weer terug naar een 120. Ondertussen zijn de 4 velgen opnieuw gebalanceerd,komende weekeinde weer een lange rit voor de boeg;opnieuw uitproberen.
Verbruik: tot nu toe rijd ik gemiddeld ruim 1:10; voornamelijk woon-werk afstand en aantal snelwegritten. Het verbruik is weliswaar hoger dan de Golf maar is tot nu toe bevredigend.

De eerste indrukken zijn positief en ook de auto krijgt veel complimenten qua uiterlijk. De komende periode houdt ik jullie op de hoogte.

Een heerlijke reisauto

  • 12.000 km

Ondertussen zijn er weer enkele maanden verstreken en de auto houdt zich nog steeds prima. De allround kwaliteiten zijn goed.
In de afgelopen periode zijn we met de auto voor een korte vakantie naar het zuiden van het Gardameer gereden zonder een centje pijn.Ondanks de ruime kofferbak [onder het afdekzeil] was even passen en meten, maar we konden alles meenemen wat we gepland hadden. Op de autobahn/strada gemiddeld zo rond de 150 km/uur gereden. De motor is ondertussen goed losgereden en een stuk soepeler. De motor moet je in bergachtige strken op toeren gehouden worden anders moet je ver terug in de versnellingen. Op de snelweg zit je ergens tussen de 4 en 5 duizend toeren. Veel trekkracht, geluidsniveau blijft acceptabel een extra versnelling zou lekker zijn maar tot op heden niet irritant.
Verbruik ligt gemiddeld zo rond de 1:10 - op langere stukken is 1:12 haalbaar gebleken, geen airco en constante snelheid van 90 a 100 km/uur.
Onderstel is met volle bepakking ook nog steeds erg stabiel, erg strak voor een MPV! Hulde voor de auto. Het glazen dak is met zonnig weer een aantal keer dicht gegaan, de temperatuur loopt anders te snel op en is hinderlijk in je ogen.

Technische gebreken:
Tot op heden geen echte gebreken die de auto aan de kant heeft gezet. Wel een paar zaken die komende week bij de garage hersteld moeten worden.
Rechterzijde is gedurende de vorstperiode de kunststof afdekstrip van de ruit op een plek losgelaten. Als nood is de strip destijds gelijmd, de strakheid van de strip is weg en een nieuwe zal geplaats worden
De bluetooth verbinding is stabiel, inkomende gesprekken zijn goed te verstaan maar de andere kant kan je niet verstaan. Dit begint nu hinderlijk te worden en actie is vereist
Al een periode trillen de voorste schijven bij afremmen vanaf zo'n 120 km/uur. Oorzaak lijkt kromme schijven, nakijken door de dealer.
Inbouw gas?? Ondertussen is duidelijk geworden dat inbouw van gas mogelijk is geworden vanuit de importeur/dealer. Vraag is weggelegd bij mijn werkgever, even afwachten nog.

De auto bevalt het gezin goed, het rijgenot is dusdanig dat de sterke hand de auto al twee keer op de foto heeft gezet. Eenmaal in nederland en een keer in Duitsland, jammer.
Navigatie is goed, eenvoudig in gebruik, en rekent onderweg eventuele veranderingen snel door. Ook de POI's zijn handig om bepaalde bestemmingen snel te vinden. Goede en degelijke auto zonder noemenswaardige problemen.

een jaar met LPG onderweg

  • 40.000 km

Na het eerste jaar op ruim 23000 km afgesloten te hebben is in overleg met werkgever besloten om de Peugeot de voorzien van een gasinstallatie [onderbouw]. Nu bijna 20000 km zijn de gevoelens gemengd. Met name het totale verbruik is niet gedaald maar juist verhoogt. Oorzaak van de stijging is dat ik qua afstanden relatief kleinere stukken rijd. Door de steeds strengere eisen is de LPG dusdanig afgesteld dat de Peugeot "lang" op benzine rijd. Ondertussen is er nieuwe sensor ingezeten geeft de dealer toe dat het advies onvoldoende is geweest. Ergo actieradius is toegenomen maar de overige "voordelen" zijn ver te zoeken. Het gemiddelde verbruik ligt ergens rond de 1 op 9.5 in de stad en 1 op 10.5 op lange afstanden

Het rijgedrag en rijeigenschappen ben ik nog meer gaan waarderen. Naast het strakke weggedrag laat de Peugeot zich makkelijk rijden. De zijwind heeft invloed maar is niet storend, stuurcorrecties zijn overbodig.
Afgelopen jaar heeft de Peugeot ook winterbanden [16 inch] gekregen en dat bevalt prima. Betere grip en rechtuitstabiliteit bij winterse omstandigheden zijn beter dan verwacht.

Technisch heeft de Peugeot zich laten gelden. Meerdere keren is de Navigatie vastgelopen waardoor ik Amsterdam en Parijs voor het blok stond. Met geen mogelijkheid te resetten. Het geluk in Parijs was dat ik een collega had die voor me ging rijden anders...Amsterdam was een geluk bij een ongeluk dat ik een printje had van de omgeving waar ik moest zijn inclusief de afslagen.
De bluetooth verbinding kan ik ondertussen als stabiel benoemen, meerdere software updates verder lijkt het probleem qua verbinden verdwenen.
Ook het centrale display is ondertussen vervangen omdat deze bij het starten cq onderweg zich een extra keer opendende cq sluit. Onverklaarbaar. Bij starten van de auto sluit het display extra om alsnog weer te openenen. Blijft vreemd.
De carrosserie heeft al een extra verfbeurt gehad. Door onverklaarbare redenen was er een pukkel op de kofferdeksel ontstaan. De spuitbeurt is tegelijkertijd uitgebreid naar de zijkant omdat er een paaltje was geraakt tijdens een eerdere rit.

De multifunctionaliteit en belaadbaarheid maken het een practische familie auto. Vanwege een verhuizing is de auto meerdere malen ingezet als verhuisauto en IKEA auto; wat kun je er toch veel in kwijt. Even op stap met het handbalteam van mijn dochters, 7 personen is en blijft handig.

De overall beoordeling is onvoldoende. De dealer is hier grotendeels debet aan omdat de auto in 2011 bijna maandelijks voor een storing of update weer bij de dealer stond. Sinds oktober 2011 heb ik nog geen extra bezoek moeten brengen buiten de wintercontrole.
Een schrale troost is dat de Peugeot ons niet onderweg laat staan. Hopelijk zal het vertrouwen in de 5008 in 2012 weer doen stijgen zodat het ontevreden gevoel langzaam kan verdwijnen.

Afscheid; de laatste km's

  • 63.000 km

Op het moment van schrijven is de Peugeot niet meer in mijn bezit en heb ik prive een Ford Mondeo 1.8 benzine 2006 aangeschaft[review volgt].
De Peugeot heeft in 2012 zo'n 20.000 km gereden. Het verbruik is gestabiliseerd op zo'n 1:9. Helaas blijkt de Peugeot ondertussen een oliedrinker en moet er regelmatig olie worden bijgeschonken. De 1.6 VTi blijkt onvoldoende robuust voor de 5008. Gedurende de vakantie trip naar Umbrie heeft de 5008 gemiddeld 1:8.2 verbruikt; volle bepakking en 2 volwassen en 2 pubers.
Voordat de vakantie[km 47.000] begon heeft de Peugeot een kleine beurt gehad en nagekeken [oa Olie bijgevuld] Gedurende de vakantie heeft de auto geen krimp gegeven bergpassen, heuvels, autostrada de 5008 hield zich goed en liet zich comfortabel naar het reisdoel leiden. Helaas wachtte bij thuiskomst een vervelende verrassing. De volgende dag blijkt het oliepeil zo diep onder minimum dat de dealer niet gehaald kon worden en het lokale Bosch service punt uitkomst moest bieden.
Nadien is de auto bij de dealer onderzocht en gedurende een periode van 1000 km is de auto bewaakt en conclusie; "er is niets aan de hand" gewoon een flesje olie meenemen.
De wintermaanden heeft de Peugeot goed doorstaan. Ondanks de forse koude altijd paraat en snel warm. De bluetooth waarmee een haat - liefde verhouding was ontstaan heeft nog een enkele keer gestoord maar bleef veelal bij de les. De vele software updates hebben zijn nut gehad.
Uiteindelijk is de Peugeot medio 2013 ingeleverd en is overgedragen aan een collega a.g.v. functiewisseling.
de sterke punten van de 5008 zijn comfort, ruimte, opbergruimte en compleetheid van de première uitvoering. De zwakke punten zijn de niet up to date navigatie en bluetooth en haperende elektrische accessoires [parkeerhulp]. Leerpunt is de keuze van de zwak gemotoriseerde versie; de 1.6 Vti is voor de 5008 onvoldoende. Zowel benzine als olie verbruik zijn niet meer van deze tijd. Au revoir Peugeot.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 5008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.