Peugeot 5008 Blue Lease 1.6 e-HDi 5P (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5008 Blue Lease 1.6 e-HDi 5P |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Uit welke auto's heb ik mijn keuze gemaakt
De Peugeot 5008 moest het bij de keuze voor een nieuwe auto opnemen tegen de VW Touran, de VW Tiguan en de Opel Zafira. Ik kies bewust voor een auto die hoog zit voor een goed overzicht en omdat ik nogal een zwakke rug heb. Al deze vier de auto’s zijn dus hoogzitters en hebben voldoende bagageruimte (Tiguan het minste).
De Touran werd op zijn uiterlijk afgewezen, maar kon wel in een 20% bijtelling versie geleverd worden terwijl de Tiguan duidelijk stoerder is en ook de aanhanger met boot kan trekken. De Tiguan is echter beduidend duurder en alleen leverbaar met 25% bijtelling. Ik ben gaan proefrijden in de Zafira, Tiguan en de 5008.
De Zafira viel af vanwege een niet aansprekend interieur (druk en veel chroom). Bij de proefrit heb ik een Zafira meegekregen die niet vooruit te branden was. In de 3e versnelling gebeurde zeer weinig als ik het gaspedaal helemaal intrapte. De Tiguan was erg stug geveerd en niet comfortabel genoeg.
Waarom is het de 5008 geworden
De Peugeot bleek comfortabel met een fraai interieur, maar ik had mijn bedenkingen over de 2-Tronic automaat. Het is inderdaad geen volwaardige automaat, maar daarover straks meer. De Peugeot 5008 is het geworden vanwege comfort, ruimte en compleetheid voor een scherpe prijs met tevens slechts 20% bijtelling. Als extra’s heb ik op deze auto: leren bekleding, stoelverwarming beide voorstoelen, Hollandia elektrisch schuif kanteldak en een afneembare trekhaak.
Waar gebruik ik de auto voor.
Ik gebruik de auto zowel zakelijk als privé. De zakelijke ritten lopen op tot 500 km per dag waarbij de auto zich prima gedraagt. Hij is comfortabel en voldoende zuinig met 6,0 km op de 100 km zodat er 850 tot 900 km gereden kan worden tussen de tankbeurten. De 1,6 diesel in mijn vorige auto (Passat met identiek vermogen) was ruim een liter zuiniger, maar had dan ook een minder groot frontaal oppervlakte.
Storingen bij de 5008.
De Peugeot gaat elke 20.000 km naar de garage waarbij de kleine beurten niet langer dan 1 uur duren. In het eerste jaar heb ik een paar kromme remschijven opgelopen (misschien een keer te hard geremd) waardoor er trilling in het stuur ontstond bij het afremmen. De remschijven werden vervangen en daarna is hetzelfde probleem nooit meer terug gekomen. Naast deze kromme remschijven en een beschadiging in een van de aluminium velgen (eigen schuld) is er bij 155.000 km een nieuwe compressor voor de airco gemonteerd. Verder is er 1x een achterlicht defect geraakt en een keer of 6 een voorlamp vervangen. Het vervangen van een lamp voor is overigens heel eenvoudig zelf te doen. Je kan er prima bij en de nieuwe lamp zit er binnen 5 minuten weer in. Het zou overigens wenselijk zijn als de bestuurder een waarschuwing krijgt bij een defecte lamp. Het is voorgekomen dat ik beide mistlampen voor aan moest zetten omdat de beide dimlichten defect waren.
Koffie in de auto
Tijdens het rijden wil ik nog wel eens een kop koffie meenemen bij een tankstation. De enkele houder voor de koffie beker zit op een lastig te bereiken plek. De beide armleuningen in het midden van de auto verbergen bekerhouder. Je moet dus beide armleuningen verticaal zetten om het kopje koffie neer te kunnen zetten. De bijrijder zal overigens het kopje koffie zelf vast moeten houden. Een tweede houder is er namelijk niet.
Start-Stop
Deze 5008 is uitgerust met een stop-start systeem. Het systeem zet de motor uit zodra hij stilstaat om daarmee brandstof te besparen. De startmotor moet dus veel werk verrichten, maar het heeft altijd prima gefunctioneerd. Je rijdt iets later weg bij het stoplicht, maar het is niet storend en ik heb het start-stop systeem dan ook nooit handmatig uitgezet.
Schuifdak
Het schuifdak is een luxe die ik iedereen kan aanbevelen. De Peugeot kon vanuit de fabriek worden voorzien van een glazen panorama dak, maar dat warmt het interieur op terwijl ik juist verkoeling zoek. Ook in de winter gebruik ik het open dak maximaal. Tot 80 km per uur is het geluid in de auto redelijk stil bij geopend dak en tot snelheden van 120 km is het ook nog uit te houden, maar bij lange ritten op de snelweg gaat het dak dicht of op de kantelstand. De kwaliteit van dit Hollandia dak is prima en van lekkage heb ik nooit last gehad. Ik heb wel gemerkt dat het bij nieuwe auto’s (Volvo, BMW) lastig wordt om achteraf een open dak te laten monteren vanwege de verstevigingsribben die in het dak zijn geplaatst en niet doorgezaagd mogen worden. Dan wordt het dus al snel een fabrieks open dak.
Automaat
De 2-Tronic automaat is een verhaal op zich. Het is relaxed rijden met een automaat, maar deze automaat is niets anders dan een computertje met een robot die de verschillende versnellingen (6 stuks) voor je inlegt bij het juiste toerental. Geef je vol gas, dan zorgt de intelligente automaat er dus voor dat er bij een bepaalde snelheid wordt ontkoppeld waarna de volgende versnelling wordt ingelegd. Tijdens dit schakelen houdt de auto dus in. Een bijrijder heeft gewoon het gevoel alsof hij in een schakelauto meerijdt, maar als bestuurder is het een vreemde gewaarwording dat de auto inhoudt (om te schakelen) terwijl je juist gas geeft om te versnellen. In de loop der tijd voel je aan wanneer er geschakeld gaat worden en dan ga je onbewust gas loslaten terwijl dat niet nodig is. Dit inhouden bij opschakelen vraagt gewenning maar het is niet vervelend. Waar ik echter niet aan kan wennen is het terug schakelen naar een lagere versnelling terwijl je juist wilt versnellen. Dat komt voor in de volgende gevallen:
- Voor het invoegen op de snelweg rij je in een grote bocht (270 graden) met betrekkelijk weinig snelheid. Kom je op de invoegstrook dan wil je versnellen door maximaal gas te geven. De intelligente automaat schakelt terug (kick-down) waardoor de auto gaat inhouden en het uitvoegend verkeer niet meer weet waar je wilt invoegen. Heel storend en alleen op te lossen door met de flippers aan het stuur vroegtijdig terug te schakelen, zodat deze terug schakel actie vanuit de automaat wordt voorkomen.
- Je rijdt naar een rood stoplicht waarbij de automaat langzaam (en ongemerkt) terugschakelt. Sta je bijna stil dan worden de laatste meters in de 2e versnelling afgelegd. Als het stoplicht dan op groen springt, wil je gaan versnellen waarbij de automaat eerst terugschakelt naar de 1e versnelling. In plaats van versnellen, gaat de auto inhouden hetgeen natuurlijk niet prettig is.
- Een identieke situatie doet zich voor indien je bij een rotonde nog net voor een auto denkt te kunnen invoegen. Ook dan schakelt de automaat terug naar de 1e versnelling en houdt de auto in terwijl je juist wilt versnellen.
Na ruim 3 jaar afscheid
Na 3,5 jaar Peugeot 5008 gereden te hebben gaat hij binnenkort terug naar de Lease firma. Omdat ik nooit twee keer dezelfde auto neem en de 7% bijtelling wel heel aantrekkelijk is, zal mijn volgende auto wederom een “hoogzitter” worden waarvan het hele land al vol zit.
Voor verbetering vatbaar aan de Peugeot:
- 2-Tronic automaat is niet perfect
- radio start soms opnieuw op
- kaart van de navigatie vanaf dag 1 al sterk verouderd
- radio op het dashboard geeft ook in de nachtstand teveel licht en is heel erg hinderlijk als je ’s avonds op een onverlichte weg rijdt.
Positief van deze 5008:
- Comfort
- betrouwbaarheid, weinig gebreken
- vlot ook bij het accelereren in de 6e versnelling
- na een wasbeurt ziet de lak eruit alsof de auto nieuw is
- voldoende beenruimte en hoofdruimte op alle 5 de zitplaatsen
- prima ruitenwissers die nooit strepen geven of geluid maken
- bijna geen piepjes of kraakjes hetgeen een solide gevoel geeft
Is deze auto een aanrader? Jazeker. Het is geen opvallende auto, maar voor betrekkelijk weinig geld krijg je een complete nette auto met veel ruimte en prima comfort. De auto is daarnaast ook nog eens heel betrouwbaar en zou volgens mij makkelijk 2 tot 3 ton kunnen rijden zonder noemenswaardige problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren