Peugeot 407 Coupé Féline 2.7 HDiF V6 (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 407 Coupé Féline 2.7 HDiF V6 |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 115.000 km |
KM-stand laatst | 216.000 km |
- 190.000 km
Deze auto vervangt feitelijk 2 auto’s. Ik reed eerst met een leaseauto (Audi A4, 2.0 TDi) en een prive-auto ter voorkoming van de bijtelling (JeeP Grand Cherokee 5.2 V8). Vanwege verandering van baan, moest de leaseauto worden ingeleverd. Aangezien het me weer niet gelukt is in de buurt te gaan werken moest ik met de JeeP elke dag 130 km op en neer. Dit betekende elke 4
dagen 80 liter benzine in de tank, iets teveel van het goede. Ik moest op zoek naar een diesel.
Om eerlijk te zijn, ik heb veel auto’s gereden, maar de JeeP heeft me het meeste plezier opgeleverd. Het gegorgel van de V8 en de brute kracht, echt fantastisch. Als limited versie ook compleet overloaded aan luxe. Dus ik was naar iets op zoek dat me ook plezier opleverde, geen duizend in een dozijn auto is, voldoende motorvermogen, diesel, automaat, navigatie, ski-luik en
xenon (met deze wensenlijst vielen alle ‘verstandige’ wegenbelasting vrije diesels meteen af) en uiteindelijk voor de prijs van een gebruikte Laguna (heerlijke auto, maar beetje standaard). Na veel speuren op internet is van alles de revue gepasseerd, maar alles overwegend kwam de
Peugeot 407 Coupe 2.7 HDIF als de beste oplossing. Zoals je op de foto’s kunt zien, fully loaded en voorzien van een dikke V6 diesel (twee turbo’s, 204 pk en 440 nm). Zoals jullie misschien
weten is deze diesel ook geleverd aan Land Rover en Jaguar.
Aangezien dit de eerste review is van een 407 coupe durf ik ook wel te zeggen dat dit geen duizend in een dozijn auto is (heeft iemand een idee hoeveel 407 coupe’s op kenteken zijn gezet
in Nederland?). De auto was afkomstig van Peugeot Nederland (ben zo vrij geweest de foto’s van internet af te trekken, kwam erachter dat mijn auto in een test is verschenen!). Na een proefrit was ik om. Wat een zalige motor, plenty of power, maar alles in rust. Verder viel me op dat de auto erg direct stuurt (vergelijkbaar met de Audi), heerlijk! Deze auto moest het worden! Na wat onderhandelen
de JeeP achtergelaten (de dealer zat er niet op te wachten… hij verkocht met name veel 107 en C1’s, en noemde de JeeP een auto van een ander kaliber, raar…) en de Peugeot meegenomen.
Om een lang verhaal kort te houden. Dit is veruit de fijnste auto die ik ooit heb gereden. Wat een power, je raakt er snel aan gewend, maar het blijft je verbazen hoe snel andere auto’s in je binnenspiegel verdwijnen. Dit alles in ultieme rust, auto is voorzien van dubbel (gelaagd) glas.
Echt een Gran Turismo deze auto. Verder kan ik genieten van alle luxe, 6-traps automaat is top, meedraaiende xenon-lampen, adaptief onderstel (alhoewel ik ‘m nooit op de sport stand zet), Cognac lederen bekleding. Zoals eerder geschreven, de auto stuurt zeer direct, maar het gewicht is aan de hoge kant (1700 kg), met de 18 inch wielen ligt hij strak op de weg, maar het gewicht speelt ‘m parten om echt hard door bochten te gaan. Comfortabel knallen derhalve met deze auto.
Qua kosten is deze auto uiteraard niet de goedkoopste optie. Ondanks roetfilter wil de Nederlandse staat graag jaarlijks EUR 1.836,- aan bijdrage voor de wegenbelasting.
Verzekeringspremie is hoog (all-risk verzekerd), gezien nieuwwaarde van EUR 58 K. Brandstofverbruik is met 1 op 12 ook niet heel voordelig, valt me echter mee voor een 6-cylinder. Daarbij maakt het niet veel uit hoe hard je rijdt. Wat wel veel uitmaakt is rijden in de stad of files. Gemiddeld genomen (inclusief 230 km/h rijden, daar waar het kan, in Duitsland natuurlijk) kom ik op 1 op 12 uit. Aangezien ik meer in de auto zit, dan thuis op de bank, is me dit meer dan waard.
125.000km
Flink aan het knallen geweest op de Duitse autobahn (wilde de top eens uit proberen, maar was veel te druk, dus niet gelukt) gaat tijdens het rijden opeens een oranje lampje branden en een melding ‘storing emissiesysteem’. Grote paniek natuurlijk, wat heb ik nu (weer) gesloopt? Aangezien de auto nog normaal reed, doorgereden naar het vliegveld. Daar de auto geparkeerd,
afgesloten, opnieuw gestart (het blijft een Franse auto) en nog steeds de melding. Shit. Eerst maar eens op reis, bij terugkomst maar eens verder kijken (en hopen dat het over is). Ondertussen even dealer en ANWB gebeld. Dealer gaf aan niet verder te rijden, ANWB gaf aan dat als de auto nog normaal rijdt (en dat deed ie) je kon doorrijden. Tegenstrijdige verhalen. Bij terugkomst vol goede hoop de auto gestart, wederom storing emissiesysteem en storing cruise control. Die laatste had ik eerst nog niet. Toch op weg gegaan. Eerste stuk mocht je slechts 80km/h, toen de motor eenmaal warm was wilde ik de autobahn opknallen. Dit ging niet, hoe
meer gas ik gaf, hoe langzamer de auto ging. Terugdenkend aan de ANWB, zolang hij normaal rijdt… dat deed hij dus niet. Direct bij tankstation eraf, laten afslepen door ADAC naar Peugeot
dealer, ik werd naar een hotel gebracht. De volgende ochtend heeft de Peugeot dealer de auto uitgelezen, ze hadden geen idee wat het probleem was en vervolgens auto gereset. Ik keek de dealer natuurlijk raar aan, maar zijn antwoord was iets in de trend van, kan gebeuren, tsja, Franse
auto. Nou ja, ik kon weer op weg en als echte Nederlander enorm blij met de goede service van de Duitse dealer, de rekening was namelijk EUR0,-.
140.000km
Storing emissiesysteem is weer terug, dit maal bij een koude start. He, dus het heeft toch niets te maken met hard rijden in Duitsland. Ditmaal naar de Nederlandse dealer. Auto uitgelezen, kreeg keurig een rapportje mee, maar ze hadden geen idee wat er aan de hand is. Toch EUR 75,- vragen om het systeem uit te lezen. Auto gereset, storing weg.
141.000km
Storing emissiesysteem is weer terug. Dealer gebeld en gevraagd wat ze er aan wilden doen. Geen idee, eerst maar storing uitlezen. Ik gaf aan dat ze dit vorige keer ook hadden gedaan, zonder resultaat. Ze gaven aan, de situatie maar eens aan te kijken en een week door te rijden. Je
gelooft het nooit, lampje heeft een dag gebrand (zowel ’s avonds op weg naar afspraak, als ’s nachts van afspraak op weg naar huis). De volgende dag, storing weg. De dealer heeft dus toch gelijk. Dit ritueel heeft zich elke week herhaalt, brandde het lampje een aantal keren en
vervolgens was het weer uit. Franse techniek? Als je in google ‘storing em……’ invult, dan vult google dit automatisch al aan met Peugeot… Geen goed teken. Het gekke is, de eerste keer dat je de auto start, krijg je 2 storingen, no1. Storing emissiesysteem en storing 2 is storing
cruisecontrol. Als je de auto direct opnieuw start, houd je alleen storing 1 over (storingemissiesysteem). Ik krijg de indruk als je ook storing cruisecontrol krijgt dat de auto in de noodloop gaat. Daarom start ik hem dan maar 2 keer.
146.500km
De auto geeft aan een onderhoudsbeurt nodig te hebben. Auto naar de dealer gebracht. Toch spannend, want dit zou de eerste keer zijn, dat de auto in mijn bezit is, dat hij nagekeken zou worden. ’s Middags krijg ik een telefoontje, auto is afgekeurd voor de APK. Balen zeg! Band
linksvoor tot het canvas versleten (band was scheef afgesleten, had ik zelf niet gezien, wel link, want die week ervoor nog 230 km/h gereden…) en teveel speling op fuseekogel en wiellager. De banden zouden de volgende dag toch vervangen worden door de 17 Inch winterbanden. De rest moest toch echt door de garage worden gedaan. Rekening voor onderhoudsbeurt, remblokken
voor, complete fusee vervangen (inclusief wiellager) etc bedroeg EUR 1.418,- (dit is inclusief 2 dagen huurauto ad EUR 66,-). Veel geld, maar toch ook blij dat er verder geen serieuze gebreken zijn geconstateerd. Het goede nieuws is, de emissiestoring is ook weg (men dacht dat het de vacuumelektroklep van de turbo kapot was, maar is uiteindelijk niet vervangen), was de emissiestoring het gevolg van achterstallig onderhoud?
Elke dag geniet ik van deze auto en hoop dit nog lang te mogen doen.
161.000 km
Terug van weggeweest, emissiestoring… Het lampje heeft weer een aantal keren gebrand, maar zo onverwacht als ie kwam, zo is ie ook weer gegaan. Stoïcijns negeren dus.
167.000 km
Pats, achter een Aygo (het behoeft geen toelichting dat die onnodig links reed) aan komt er een steentje ergens vandaan op de voorruit. Flinke ster met uitlopers (kleine scheurtjes), even afwachten hoe zich dit ontwikkeld. Ik vind het overigens jammer dat de originele voorruit waarschijnlijk vervangen moet worden, ik geloof er echt in dat voorruit bijdraagt aan de carrosserie stijfheid, een vervangende ruit zal de auto slapper maken. De voorruit is een duur
geintje, dubbel geïsoleerd (net als de zijramen) en daarom eigenlijk raar dat de voorruit nu stuk is,
want extra dik. Niets meer aan te doen.
170.000 km
Omdat ik graag geniet van het mooie geluid van de 6-cylinder rijd ik wel eens met het raam open. Het viel je me dat ik opeens een piepend geluid hoorde, alsof er een vogeltje onder de motorkap aan het zingen was. Onderzoek wees uit dat het de dynamo en de spanrollen zijn die aan het zingen zijn. Niet goed dus. Reparatie is een kostbare zaak + EUR 1.000. De revisiedynamo alleen kost al EUR 600,-, komen spanrollen, multiriem, arbeidskosten nog bij. Ik heb inmiddels een sloopdynamo op de kop getikt (met garantie), gaat de dealer binnenkort monteren, ik hoop dat
het goed gaat.
Verder niets dan lof over de auto. Wat rijdt ie heerlijk. Zoals ik al eerder aangaf, de fijnste auto die ik ooit heb gehad.
Zijn er dan geen Franse onhebbelijkheden? Jawel:
- De kofferklep gaat niet meer open, door op de 0 (in de 407 letters) te drukken. De kofferklep gaat alleen nog open via de sleutel. Op zich prima, alleen bij een draaiende motor werkt dit niet.
Dus als ik gasten heb die hun koffers willen in- of uitladen, dan moet ik de auto even afzetten, sleutel eruit, op knopje op de sleutel drukken en vervolgens de auto opnieuw starten. Er zijn
ergere dingen…
- Tijdens de dooi periode ging het linkerportierraam niet meer omhoog, dwz bij openen en sluiten van de deur zakt het raam een klein stukje, maar bij sluiten van de deur ging ie niet meer ophoog.
In eerste instantie was me dit niet opgevallen, merkte bij wegrijden steeds windgeruis en deed het raam dan omhoog, later kwam ik erachter dat ik iedere keer het raam omhoog moest doen, maar nooit naar beneden… Ofwel het raam ging niet terug in de positie. Later die week ging het regenen, en toen begon het gehannes, auto aan laten staan, uitstappen, instappen aan de passagierszijde, dan linkerraam omhoog dan, motor afzetten en auto afsluiten. Na een week was dit probleem spontaan over… Nooit meer last van gehad.
- De wintervelen hebben geen bandenspanningssensoren. Dus checken van de bandenspanning uit laten zetten bij de garage ter voorkoming van irritante piepjes. In maart gingen de 18”
zomerbanden er weer onder, even naar de dealer om het bandenspannigssysteem weer te
activeren, helaas, de dealer prefereert hiervoor een afspraak (ja, ze hebben Peugeot Rapide service…), weekje later weer terug, helaas dealer krijgt het met geen mogelijkheid geactiveerd… Heeft 1,5 uur lopen prutsen, maar is niet gelukt. Op mijn vraag of dit vaker voorkomt, werd ja
geantwoord… Waarom wordt dit niet verteld bij de-activeren? Ik rijd nu maar zonder
bandenspanningssysteem rond.
- De electronica blijft verbazen. Er was een stadslichtje kapot, hier wordt je op geattendeerd door een luide piep met een melding van een kapotte lamp. Ik had deze melding eerder gehad, echter genegeerd en melding was de volgende rit weer uit. Nu bleef ie piepen en ja, er was echt een
stadslichtje dat het niet deed. Elke 5 minuten piept en knippert er vanalles in je display. Voor een stadslichtje ja, heel irritant. Enige remedie was bellen, dan hoorde je de piep tenminste niet…
Sorry collega’s, vrienden en familie voor de lange gesprekken. Enfin, stadslichtjes vervangen, ze branden weer mooi, electronica bleef aangeven dat ze stuk waren… De garage heeft halfuur lopen
klooien totdat de melding uit was.
178.000 km
Auto heeft weer een onderhoudsbeurt nodig. Verder is er een nieuwe storing bij, soms brandt het ABS/ESP lampje. Op internet al gelezen dat de ABS-sensoren waarschijnlijk de boosdoener zijn. Grappige is, dat als de ABS/ESP storing zich voordoet dat de navigatie de weg kwijt is. Het systeem zit er dan iedere keer 500m naast. Heel irritant.
Enfin, ook de garage komt tot de conclusie dat de ABS-sensor rechtsachter vervangen moet worden.
Met deze diagnose en verse sappen in het vooronder mag ik voor EUR 338,- de auto weer meenemen.
APK + ABS Sensor (182.000 km)
De APK laten uitvoeren en tevens de ABS-sensor rechtsachter laten vervangen.
Naasst de ABS/ESP storing laat ook de emissiestoring weer regelmatig van zich horen. Waar het in het verleden alleen bij de start was, is het nu al 2 dagen achter elkaar gebeurd dat de auto tijdens
het rijden de foutmelding geeft en dan in de noodloop gaat. Niet prettig. In beide gevallen, na ongeveer 50 kilometer rijden en tevens rustiger gaan rijden (wegwerkzaamheden).
De garage geeft aan dat de EGR-klep vervangen moet worden. Inmiddels al zo lang problemen met die emissiestoring dat ik hier maar akkoord voor gegeven heb, hopelijk is die storing dan eindelijk weg.
APK is de auto goed doorgekomen, alleen de band rechtsachter was slecht (1.9 mm profiel). Hoe kan dat nu? Die band zit er nog geen 30 Dkm op! En links had nog wel +3 mm profiel. Einde Profile Tyrecenter die me de Vredestein Ultrac Sessanta had aanbevolen, naast een hoop lawaai
schijnbaar ook een ultra korte levensduur.
EGR-klep vervangen (183.000 km)
De EGR-klep vervangen, zodat ik verlost zou zijn van de emissiestoring...
De klep is op vrijdag vervangen, je raadt het al, ik rijd op maandag naar huis, wederom na 50 km rijden, wat langzamer in de wegwerkzaamheden, PIEP, emissiestoring,
neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.
Ik krijg sterk het gevoel dat de garage niet de juiste diagnose heeft gesteld en zo'n EGR-klep is een duur geintje.
Vroeger kreeg ik de storing af en toe, nu permanent. Terug naar de garage, die een poging hebben gewaagd de auto uit te lezen, na een uur wederom geen idee wat het kan zijn. Ze hebben de auto binnenkort een dag nodig om gericht te kunnen zoeken. Ik word hier nerveus van!
EGR-storing verdwenen? (190.000 km)
Zoals ik vorige keer schreef leek het erop dat de EGR-klep vervanging niet had geholpen.
De emissiestoring heeft van vrijdag - woensdag gebrand, op vrijdag had ik een afspraak bij de garage, maar ja, het lampje was dus uit. Dat wordt lastig storing zoeken...
Daarna paar forse ritten gereden (800km) en na ca. 130 km weer storing emissiesysteem (tussen de ritten door is de storing weer verdwenen). Overigens is de storing zonder noodloop (hetgeen
vroeger wel het geval was, dus een kleine verbetering is er wel).
Laatst weer een flinke rit gemaakt, bij mooi droog weer, lange tijd 210km/h gereden op de Autobahn, niets aan de hand! Niet op de heenweg, niet op de terugweg.
Ik durf het bijna niet op te schrijven, maar het lijkt erop dat de storing weg is. Moest de electronica wennen aan de nieuwe EGR-klep?
Inmiddels ben ik stiekem naar een volgende auto aan het kijken, ik ben benieuwd of er interesse is voor deze fijne gran tourismo. Binnenkort eens wat dealers bezoeken.
- 192.000 km
Zo rondje dealers is gemaakt. Er is weinig interesse voor deze fijne auto. Tevens op de spreekwoordelijke achterkant van een sigarenkistje eens uitgerekend wat deze auto me afgelopen 2 jaar heeft gekost. Ongeveer EUR 0,34 per kilometer. Ik blijf voorlopig maar doorrijden, de auto bevalt eigenlijk veel te goed.
Recentelijk ging de achterklep niet meer open. Heel irritant. Dit bleek veroorzaakt door een kabelbreuk. Door de garage is een nieuwe kabel geinstalleerd en het werkt weer (ook weer de 0-knop tussen het 407 logo, die deed het al heel lang niet meer!).
210 Dkm beurt
- 210.000 km
Recentelijk heeft de auto een 210 Dkm beurt gehad. Dit was een dure beurt, het roetfilter moest namelijk vervangen worden. Lang getwijfeld om niet naar een gespecialiseerd bedrijf te gaan die het roetfilter kunnen reinigen. Ondanks goede verhalen op internet, durfde ik dit niet aan. Daarbij komt dat dit soort bedrijven het roetfilter ophalen, nachtje in de oven stoppen en de volgende dag weer demonteren. Op zich prima, maar ze bieden geen vervangende auto aan, beetje onhandig.
Enfin, grootste motivatie was vanwege de eerdere electronica problemen de auto maar origineel te houden en de electronica niet te foppen met een gereinigd roetfilter.
Naast de gebruikelijke olie vervanging, remvloeistof, dieselfilter, etc, waren de fuseekogels links versleten (joepie, mijn drempelkruip-politiek werkt! bij 120 Dkm moest hele draagarm vervangen worden, nu slechts de fuseekogel!) en tenslotte mezelf verwend met nieuwe ruitenwissers. Hopelijk kunnen we nu de winter zonder problemen tegemoet!
213 Dkm
- 213.000 km
Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen laat de electronica wel eens te wensen over. Na vervanging van de EGR-klep was het emissiestoring probleem aanvankelijk verholpen (eeeuh, na ja, eigenlijk niet, storing kwam vrij snel na nieuwe EGR-klep tevoorschijn, maar verdween vervolgens voorlopig even).
U voelt 'm al aankomen... Deze week op mijn gemak naar huis aan het rijden, PIEP emissiestoring en weer was het na versnellen bij einde wegwerkzaamheden. Aargh, waar komt dit nu opeens vandaan? EGR-klep en roetfilter is vervangen, wat kan het nu nog zijn?
"Gelukkig" was het alleen een storingsmelding en geen noodloop. De storing heeft weer 2 dagen van zich laten horen, daarna als sneeuw voor de zon weer verdwenen. Het blijft toch vreemd...
Afscheid
- 216.000 km
Ja, misschien een onverwachte titel, maar de 407 coupe is niet meer... De auto is ingeruild.
Ik heb lang getwijfeld over de toekomst van de fijnste auto ooit gehad. Enerzijds was ik de hoge kosten een beetje zat, inmiddels was de wegenbelasting gestegen naar 162 euro per maand, verzekeringspremie is ook fors gestegen omdat de (r)overheid de assurantiebelasting heeft verhoogd naar 21% en tevens een accijnsverhoging op diesel. Het maakte het er allemaal niet leuker op. Maar de echte reden is dat mijn werkgever met een reorganisatie te maken had, waardoor leaseauto's tegen hoge afkoopsommen weer ingeleverd werden. Ik vond het onethisch om mijn werkgever deze hoge kosten te laten betalen en ik door de rijden met een lease- & kilometervergoeding. Dus ik ben weer terug in een leaseauto.
Weer terug naar de Peugeot. Het emissiestoringprobleem werd veroorzaakt door de 2e EGR klep. De 2.7 HDIF motor heeft 2 EGR kleppen. Een voor de lage toeren turbo (voorste EGR klep), de ander voor de hoge toeren turbo (achterste EGR klep). Dat verklaart waarom ik eerst storingen kreeg op de snelweg (hoge toeren EGR klep) en later bij rijden in de stad (lage toeren EGR klep). Aangezien ik merendeel op de snelweg rijdt, had ik geen last van een vastzittende EGR bij lage toeren (auto hikte soms een beetje in de stad), dus lekker laten zitten.
Verder de laatste kilometers weer heerlijk comfortabel gereden, ik ga deze gran tourismo echt missen! Ben vorig jaar nog met een collega, die een BMW 640d rijdt naar Oostenrijk gegaan. Ik verheugde me al op de rit in de BMW, maar helaas had hij geen skiluik (...) en zijn we met de Peugeot gegaan. Hij was onder de indruk, de souplesse en het motorkarakter waren vergelijkbaar als zijn BMW, een grote compliment kan je de Peugeot niet geven!
Hiermee wil ik deze review mee afsluiten, geweldige comfortabele auto, de 2.7 HDIF motor met 2 turbo's is een fantastische machine en was zijn tijd ver vooruit, getuige het feit dat veel automerken nu ook met bi-turbo's beginnen (BMW, Audi, VW).
Wat heeft deze pret gekost? Totaal 111 Dkm gereden in 3 jaar.
- Afschrijving 11 K
- Onderhoud 5.888 euro (nu snap ik waarom ik zo vriendelijk ontvangen werd bij de dealer, dit is inclusief roetfilter, draagarm, EGR klep, allemaal dure reparaties)
- Banden 1540 euro (zomer 235/45/18, winter 215/55/17).
Als ik wegenbelasting (5.760 in 3 jaar...), verzekering en brandstof (gemiddeld 1 op 12 tegen 1,30 per liter), kom ik op een kilometerkostprijs uit van 0.35 euro per kilometer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.