Peugeot 406 ST 2.0 HDI 110pk (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 ST 2.0 HDI 110pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 172.796 km |
KM-stand laatst | 400.600 km |
400.000 km
- 400.600 km
Eigenlijk kwam ik voor een Citroen Xantia in 2004, bij garage Dombosch in Raamsdonkveer. Zij waren gespecialiseerd in ex-lease auto's van Franse komaf (Citroen, Peugeot en Renault dus) en hadden altijd enkele tientallen 3 of 4 jaar oude auto's op voorraad, allen met ruim 100k op de teller. Op aanraden van de verkoper probeerden we ook een 406. Eigenlijk was het geen liefde op het eerste gezicht, maar hij bleek veel degelijker aan te voelen dan de Citroen en uiteindelijk gingen we - een paar dagen later - met 406 naar huis.
Ik heb er geen spijt van gehad: bijna 230.000 km verder heb ik overwegend positieve gevoelens over deze 'voiture'. De 406 is een zeer comfortabele reiswagen waarmee je met plezier lange tochten maakt. De Hdi motor is echt van buitengewone klasse: stil, soepel, enorm zuinig en onverwoestbaar. Terwijl uit tests en reviews steevast blijkt dat de fabriekscijfers nimmer gehaald worden, is mijn gemiddelde verbruik 12% minder dan wat Peugeot opgeeft: over de afgelopen 6 jaar kom ik op 5,0 l/ 100 km, waar de fabrikant 5,6 opgeeft. En dan houd ik zeker wel van doorrijden.
De stoelen zijn goed. Sommige recensies melden dat ze aan de korte kant zouden zijn, maar met mijn 1.83 m heb ik daar geen enkele last van. Ook achterin zit je prima, heb ik een heel enkele keer mogen ervaren. Opvallend zijn verder de forse bagageruimte en een werkelijk enorme tankinhoud: 70 liter volgens de specs, maar ik heb er een keer zelfs 73 in kwijt gekund. Het record staat op 1560 km op een tank, maar je moet het wel heel bont maken om onder de 1300 km te blijven met een volle tank.
Minpunten? Eigenlijk maar weinig. Franse auto's hadden een enorme reputatie qua roestvorming, mijn Renault 14 was na 7 jaar helemaal op, om maar te zwijgen over mijn eerste auto, een Simca 1000. De 406 echter heeft na een dikke 10 jaar nul komma niks roest. Met leedvermaak heb ik reviews gelezen over roestproblemen bij het 'premiummerk' Mercedes.
Een zwakke plek is naar mijn ervaring wel de airco. De afgelopen zes jaar heb ik hier 3, vaak zeer prijzige reparaties aan laten verrichten en nu lekt hij opnieuw. Verder zijn er wat problemen met het elektriek van de ramen. Al met al is de Peugeot qua kosten echter niet duur geweest: 0,048 cent per kilometer gemiddeld voor onderhoud en reparaties, inclusief de dure airco reparaties: ik vind het meevallen.
In de 6,5 jaar en bijna 230.000 kilometer dat ik ermee rijd, heeft de 406 me slechts een keer in de steek gelaten. De motor sloeg af en deed niets meer. Ik dacht aan de elektronica, maar de Wegenwacht constateerde een kapotte brandstofopvoerpomp.
Ik denk soms aan vervanging, de BPM-vrije Fiat Punto diesel is erg aantrekkelijk, maar weet nu al dat ik met pijn in mijn hart afscheid zal nemen van de 406.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.