Peugeot 406 Coupé Pack 3.0-24V V6 (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 Coupé Pack 3.0-24V V6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 111.000 km |
KM-stand laatst | 166.000 km |
406 Coupé
- 111.000 km
Sinds de introductie van de 406 coupé door Pininfarina ben ik verliefd op deze auto. Destijds dacht ik dat ik nooit over de financiële middelen zou beschikken om een liefhebbersauto te kopen van meer dan 40.000 euro nieuw waarde. Hoe dingen kunnen lopen...
In 2003 ben ik begonnen met twee 205jes, in 2004 heb ik een 106 GTI gekocht welke ik 5 jaar eigenaar van geweest ben. Met een km stand van 212.000 was het genoeg voor de zestienklepper, (zie ook de andere review) In augustus 2009 heb ik haar verkocht en tijdelijk in een 206 gereden.
Toen stond ze ineens daar, in de juiste kleurstelling; een orginele Vert Polo met Cognac leer, en ook nog een V6 Pack. Helaas wel helemaal aan de andere kant van Nederland. Gelukkig heb ik daar familie wonen, dus was het een mooie gelegenheid om de auto te bekijken. Met kerst 2009 had de verkopende partij de auto buiten de hekken gezet zodat ik de buitenkant heb kunnen aanschouwen. Na deze eerste indruk (in de sneeuw) een week later nog een keer naar Hengelo gereden om proef te rijden.
Dit was al met al de vijfde 406 coupé die ging bekijken, Echter het was het de eerste keer dat ik de nieuwe (vanaf 2000) ES9J4S 210 PK v6 ging rijden. Aangekomen stond ze klaar, met een temperatuur van 4 graden was het niet al te warm. De 406 coupe had dan ook een dik pak ijs op haar neus, waardoor de kap niet omhoog bleef staan. Onder de kap was al te zien dat er een nieuwe radiateur aanwezig was en tevens het nieuwe type bobines. Onderhoudshistorie technisch is er helaas niet al te veel aanwezig, een bon van de laatste onderhoudsbeurt en een aantal stempels van de Peugeot dealer in Rotterdam waar de auto nieuw geleverd is. Wat betreft de auto is de eerste indruk erg goed. De welbekende in- en uitstap schade aan de wang van de lederen stoel is ook aanwezig bij dit exemplaar. Ook een versleten versnellingspook knop, dit zijn echter details.
Omdat mijn auto een Pack versie betreft moeten er een aantal zaken getest worden waaronder; de 10 speakers van jbl met 6 cd clarion cd wisselaar, de elektrisch en verwarmde spiegels, automatisch dimmende binnenspiegel, climate control, cruise control, automatische regensensor, stoelverwarming, koplamp sproeiers en natuurlijk de elektrische stoelen met geheugen. Bijna alles werkt, alweer een plus punt. Behalve de spiegels dus,deze zijn gefixeerd en het bedieningsysteem is kapot. Het is dan ook zaak om deze zaken grondig te testen… Na de elektrische zaken uitvoerig getest te hebben is het tijd om eens echt te gaan rijden.
Na de eerste meters gemaakt te hebben weet je gelijk dat je een speciale auto onder handen hebt. Een enorme rust komt over je en met weinig moeite komen de kilo's van zijn plek. De auto laat je weten dat er heel wat koppel aanwezig is. Ook bij rustig rijden kan je vlot meekomen, puur door het koppel. Binnen de bebouwde kom is ze dan ook erg rustig en kan je moeiteloos onder de 2000 rpm schakelen, vindt ze geen probleem. Alles is lekker soepel, zowel het schakelen (peugeot staat bekend om een moeilijke tweede) als het koppelen. Hoewel de koppeling hoog zit en op het aangrijp punt er wel sterk inkomt. Na de auto grondig getest te hebben is de volgende stap dan ook de snelweg op, en hier komt dan ook de grote klasse van de coupé naar voren. Met een 406 coupé heb je een luxe GT waarmee je moeiteloos hoge snelheden kan rijden. Bij 120 km/uur hoor je eigenlijk niks ja... de wind fluiten, voor de rest is het stil… tenzij je natuurlijk de JBL set zijn werk laat doen. Dit is ook een van de kernkwaliteiten van de coupé. Ik wilde persé een handbak omdat je dit meer betrekt bij autorijden. Wanneer je de V6 op zijn staart trapt komt er een beschaafde grom uit het vooronder. Het is dan ook een bolide met twee karakters, lekker schakellui rijden kan maar wanneer er gepresteerd moeten worden kan dit ook…
Ze is niet echt een stoplichtsprinter zoals mijn vorige 106 GTI maar daar heb ik haar dan ook niet voor. Als het nodig is laat ze even van zich horen maar regulier cruised zoeft de V6 er ongestoord op los. M.b.t wegligging is het ook net even anders als de 106. De 106 is echt een kart terwijl de koets van de 406 even zich laat zakken/overhellen en daarna stevig in haar spoor zet. Alsof ze zegt ik zet me schrap en nu maar gaan met het gaspedaal. Vaak kan het dan ook harder dan je denkt, je merkt even dat je 1460 kg met je mee neemt. Ook met gas los duurt het even voordat een en ander afbouwt in toeren en snelheid. Over vertragen gesproken, de Brembo’s onder mijn 406 zijn gelijk stil, hier staan ook veel verhalen op internet: piepende/krijsende brembo’s. Kijk en luister hier goed naar tijdens de proefrit De remmen moeten goed aanvoelen en adequaat remmen.
Op pure snelheid kom je dan ook niks te kort met de 406, aangezien ik familie heb wonen in de grensstreek ook even de hogere regionen van de kilometer teller opgezocht. 170-180 op de Autobahn is een heerlijke cruisesnelheid maar ook op 200 km/uur is de auto goed en stabiel. Vanwege ruimte gebrek op de weg is mijn hoogst gereden snelhed 230 km/uur op de teller. De opgegeven snelheid van 240 gps km/uur (iets van 250 op teller denk ik) is zeker haalbaar.
Kortom:
Wat betreft aandachtspunten zijn er een aantal bekende zaken bij de 406 coupes. De bobines (delphi, witte zijn de juiste) en radiateur (moet aliminum kleurig zijn) zijn bekende aandachtspunten, daarnaast de krijsende brembo’s. Ook moet de riem om de 120.000 km of een x aantal jaar. Daarom is de riem + rollen + waterpomp op mijn coupé dan ook vervangen door de verkopende partij. Verkijk je hier niet op, setje kost alleen al 400 euro en dan moet het er nog om. En met zo’n v6 kost dat flink wat tijd.
In mijn geval zijn de spiegels en het bedieningssysteem vervangen door een nieuw setje, omdat dit niet meer functioneerde. De vorige eigenaar had als oplossing een en ander “vast” gelijmd. Ook de Michelins onder de auto hebben zijn beste tijd gehad, dus daar zijn vier nieuwe onder gekomen. Kijk ook goed naar de uitlaat delen van de coupé deze zijn vrij prijzig. Bij mijn coupé ziet dit er allemaal nog goed uit.
Naast deze zaken zijn er verschillende soorten d8/d9 coupes geleverd. D.w.z. d8 met de oude v6 (voor 2000) en d9 met de nieuwe v6 en elektronische veranderingen. d8 heeft ook een andere dashboard indeling. De 406 staat bekend als gestoeld te zijn op betrouwbare techniek. De later d9’s met ESP en Traction Control (die van mij heeft dit niet) willen wel vaak meer storingen geven door de vele sensoren die al een paar jaar oud zijn. Ik heb dan ook een nieuwe coupe D9 nieuwe motor met oude elektronica, weinig sensoren. Wat mij betreft de beste combinatie!
Wel had ik tijdens de proefrit nog een ABS storing welke later niet te traceren was, na een bezoek aan de Peugeot garage bleken de abs ringen op de aandrijfassen geknapt te zijn. Dit is een veel voorkomend probleem. Hierdoor functioneerde het systeem niet goed. De assen zijn onder garantie vervangen en nu rijdt ze al een kwartaal storingsvrij. Het verkopende bedrijf Auto Nijkrake in Hengelo is hierbij erg coulant geweest. Ik hoefde namelijk niet terug om de auto daar te laten repareren maar dit heeft gewoon plaats gevonden in het hoge noorden.
Praktische zaken die mij bij de aankoop niet opvielen, door mijn lengte van 1,93 staat de stoel op de laagste stand. De weerspiegeling in het schuine raam van de klokkenwinkel is hierdoor wel een bijkomstigheid. Met name bij donkere is de verlichte klokkenwinkel goed te zien. Wel iets om rekening mee te houden, op hogere snelheiden hoor je de spiegels suizen (120+), de portieren zijn enigzins groot met in een uit stappen soms lastig. Voor de rest niks dan lof!
Inmiddels 3000 km gereden en tot op heden geen spijt, gemiddeld verbruik is 1 : 10 en dit voor een 3.0! Het blijft een fantastische en complete auto met ongeëvenaarde schoonheid…
De komende jaren kan ik voor uit!
een jaar verder
- 120.000 km
Een jaar verder en eigenlijk niks dan lof voor deze frans italiaanse voiture, 9000 km er mee gereden. (Ik ga op het fietsje naar het werk) Het enige onderhoud wat er geweest is de eind demper (a 400e) en een rotte remslang voor de APK.
Voor de rest heb ik een tweede setje 16 inch gekocht voor wanneer ik besluit een setje winterbanden te kopen, alleen 16" inch velgen passen namelijk om de brembo's. En voor de 406 coupé zijn maar weinig velgen beschikbaar die passen(zonder spacers etc.)
Wanneer er noemenswaardige dingen gebeuren zal ik dit melden.
update, weer 10.000 km verder
- 130.000 km
Inmiddels staat de teller op ongeveer 130.000 km, zoals eerder gezegd veel rijden doe ik niet met haar. Ongeveer 8000 km per jaar. Bij de afgelopen APK was er niks op aan te merken.
Wel heb ik de voor de 406 coupe welbekende problemen gehad met de airbagstekkers onder de stoel (ouderdom, slechte kwaliteit) wat dus vaker voorkomt. Daarnaast heb ik de anti polution fault gehad. Vaak ligt dit aan de bobines maar in mijn geval was toch echt de katalysator de boosdoener. Vrij prijzige reparatie, voor de eerste keer een dure maarja voor een auto van twaalf jaar valt het dan weer mee.
Buiten deze probleempjes niks dan lof voor deze auto. De motor loopt subliem, laatst weer eens uitgelaten op de autobahn en snelheiden boven de 200 zijn daar een peuleschil. Is wel echt het element voor de 406, boven de 140 lekker gt cruisen.
Wel merk ik aan een aantal kleine dingetjes dat de auto toch iets ouder wordt. De instaplijstjes waar peugeot op staat beginnen van binnenuit te verweren en moeten vervangen worden (om het weer compleet mooi te maken), de verf op de ruitenwisserarmen begint af te brokkelen etc.
Dit zijn echter maar cosmetische zaken wat door tijd, weer, wind en gebruik er nu eenmaal bij hoort!
Apk 2013
- 134.000 km
Middendemper vervangen in september. Twee weken geleden (jan 2013) naast de APK ook onderhoud gedaan, bougies wisselen, filters, olie en bakolie vervangen. Remklauw achter was niet goed meer, zat roest op en wil dus het zekere voor het onzekere nemen. Kan ook wel komen doordat de 406 het grootste gedeelte van de tijd stil staat. Deze dus vervangen.
Daarnaast in december met de coupé naar Berlijn geweest, heerlijk genot om op de autobahn te cruisen met deze voiture. 6 uurtjes rijden en geen centje pijn.
We rijden weer vrolijk verder!
Apk 2014
- 139.000 km
Omdat de auto slechter begon te starten heb ik de apk iets naar voren getrokken. Nieuwe accu erin en klaar. Weinig bijzonderheden, in een keer door de apk. Relatief weinig gereden, ook dit jaar. Mede omdat familie dichter bij is komen wonen, waardoor ik minder lange ritten maak. Woon-werk gaat namelijk allemaal met de 206.
Daarnaast de stereo met versterker laten updaten bij een geluidstechnicus. Op het 406 coupe forum staat deze te boek als de zogenaamde Nicomod. Nu zijn de ploppen over de speakers weg en klinkt het geluid nog mooier en voller. Zo had de Clarion gelijk moeten zijn. Zeker een aanrader.
5 jaar in bezit
- 149.000 km
Inmiddels mag ik mijzelf vijf jaar eigenaar noemen van deze vert polo coupé. Ze rijdt nog steeds fantastisch. Dit jaar voor mijn doen veel gereden, 10k. We zijn o.a. op vakantie geweest naar Normandië, geen centje pijn. Het blijft een uiterst fijne GT.
Wel begonnen de achterbanden te cuppen, dacht eerst dat het een lager was. Deze naar voren gezet voordat we op vakantie gingen. De vraag is of dit komt door het vele stilstaan (in de garage) of door iets anders. Inmiddels is het verschil er bijna weer afgereden, de banden hadden misschien vaker van voor naar achter gewisseld moeten worden.
Ook de airco laten vullen en ook gelijk de kachelradiator vervangen, de blower had zijn beste tijd gehad. Als ze echt koud is heeft ze wel eens wat moeite om in het tweede verzet te gaan, dit is natuurlijk ook een Peugeot kwaaltje.
De bedoeling is zeker nog een aantal jaren door te rijden. Kosten (onderhoud) per km is sinds aanschaf € 0,10 per km.
Wanneer ik mij eventueel zou oriënteren naar een andere auto weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik zou willen. Mogelijk een laguna coupé of een RCZ? echter zijn beide niet zo tijdloos als de coupé.
APK
- 166.000 km
Nog steeds in bezit, zaken die vervangen zijn voor APK2016 was 0,0. Tussendoor nog een motorsteun vervangen vanwege een hoorbaar klikje/klakje bij gas geven. Sommige onderdelen worden steeds lastiger leverbaar voor de geliefde coupé.
Voor de APK 2017 moesten er wel een paar kleine zaken aangepakt worden. Ze had wat liefde nodig. De carterpakking was gaan lekken en is daarom vervangen. Ook hadden de gasveren wat problemen om de kap in de lucht te houden, ook deze vervangen.
Op snelweg een steentje geraakt en de mistlamp kapot, dus die ook vervangen. Bij de nieuwe woning die ik gekocht heb kregen we een kar. Nadat ik deze aangesloten had waren de richtingaanwijzers en de ruitenwissers van de kaart. Na bsi reset was alles weer als vanouds maar niet leuk, gelukkig heb ik een half-mux en geen full mux. Anders waren er mogelijk nog meer problemen geweest.
Na het verwijderen van de bedrading van deze kar bleek er veel bloot koper te zijn,vrij storing gevoelig daarom alles maar vervangen. Nu werkt alles weer als een zonnetje.
De banden zijn eigenlijk ook op, nu sta ik voor de keuze weer zomerbanden of de michelin cross climate 4 seizoensbanden...
Owja de v6 rijdt nog steeds als een zonnetje!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.