Peugeot 406 Coupé Pack 3.0-24V V6 (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 406 Coupé Pack 3.0-24V V6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 62.000 km |
KM-stand laatst | 280.000 km |
Meer dan 200000 gereden
- 280.000 km
Auto gekocht in 2007 in Rotterdam voor 16.000. Was een ex-lease-auto uit Belgie met alle papieren erbij.
Het ging om de meest complete uitvoering (Pack) met navigatie + trekhaak!
De kleppen tikten nogal luidruchtig dus waren de hydraulische klepstoters hoofdverdachte. Bij Peugeot laten vervangen a 1100 Euro maar bleek vermoedelijk te gaan om variabele nokkenas dus deze (binnen het bedrag) weer gangbaar gemaakt.
Vanaf het begin altijd service-interval aangehouden voor oliewissel (iedere 10.000km) en altijd Total 9000 (volsynthetisch). Dit moest vermijden dat klepstoters vast konden gaan zitten. Om de variabele nokkenassen gangbaar te houden geef ik hem af en toe de sporen (wanneer de motor volledig op temperatuur is!!!) Ze schakelen pas om tussen 5000 en 5500 toeren. Dit is een systeem dat Peugeot met hulp van Porsche heeft ontwikkeld. (Bij mijn vorige auto, 505 Turbo Intercooler, was de intercooler ook in samenwerking met Porsche ontwikkeld en toendertijd was Jean Todt nog hoofd techniek bij Peugeot).
Al snel begaf een van de 4 lambda-sondes het, hetgeen resulteerde in een foutmelding op het scherm die mij vertelde dat er een motor-defect gerelateerd aan de katalysator was.
Prestaties en verbruik bleven uitstekend en, na verschillende vruchteloze pogingen van de dealer, lokale monteur en electrisch specialist heb ik de zoektocht opgegeven. Het gaat om de tweede sonde in de achterste cylinderbank maar niet te repareren. Gelukkig maakt de injectiecomputer in zo'n geval gebruik van de gegevens van de andere cylinderbank, welke kennelijk goed zijn (verbruik is al jaren 9l/100km).
Door de jaren heen gingen de bobines stuk voor stuk alle zes kapot totdat de laatste door het vernieuwde type was vervangen en dat ligt inmiddels meer dan 100.000km terug.
Een paar jaar geleden hoorde ik een vreemd schrapend geluid. Monteur meegereden maar hij hoorde het niet. Uiteindelijk werd dit een luid schrapend geluid en bleek een lager kapot te zijn gedraaid (binnenste aan de rechter aandrijfaf). Door het doorrijden was de houder, die tevens motorsteun is, helemaal uitgehoddeld en meost vervangen. Echter Peugeot levert geen onderdelen meer en dit onderdeel was niet te krijgen. Ook tweedehands niet te vinden dus meerdere maanden met de Ford Mondeo van mijn moeder rondgereden totdat ik een Citroen dealer sprak over mijn probleem. Hij wees mij erop dat slopers meestal de motorsteunen aan het blok laten. Dus even naar de site van Bart Ebben waar ik foto's zag van mijn motor met de gewenste steun erop!! Ik kon hem via de telefoon uitleggen welke ik wilde hebben en kreeg deze thuisgestuurd....Bleek van een automaat, dus even naar Nijmegen gereden en omgeruild voor een goede.
Een tijdje terug ontstond er een ABS probleem (maar geen melding!!) Bij stoppen sloeg de ABS er steeds weer in.
Alle remschijven laten vervangen (was inmiddels sowieso nodig) maar het probleem bleef. Bij de laatste keuring bleek een ABS-ring te zijn gespleten! Deze moest toen samen (met de relatief nieuwe) as worden vervangen.
Dit lijkt een hele opsomming maar we praten hier dan ook over 16 jaar onderhoudsvrij autorijden.
Ik zal nog een stuk plaatsen waarin ik de positieve punten eens zal proberen op te sommen :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.