Peugeot 406 Coupé Pack 3.0-24V V6 (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 Coupé Pack 3.0-24V V6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 260.000 km |
406 Coupé V6 – 15 jaar rijplezier, au revoir
- 260.000 km
Sommige auto’s koop je met je hoofd, andere met je hart. Mijn Peugeot 406 Coupé 3.0 V6 Pack uit 2000 viel zonder twijfel in de tweede categorie. In januari 2025 was ik precies 15 jaar eigenaar, en nu, met 260.000 km op de teller, is het tijd om haar te verkopen.
video: https://www.youtube.com/watch?v=JFNI87ivPN0&t=17s
De geschiedenis van de 406 Coupé
In de jaren ’90 wilde Peugeot een stijlvolle coupé op basis van de succesvolle 406 sedan. In plaats van het ontwerp intern te houden, schakelden ze de Italiaanse designstudio Pininfarina in, die al eerder met Ferrari en Alfa Romeo had samengewerkt. Het resultaat werd in 1996 onthuld: een elegante, tijdloze coupé die opviel door zijn vloeiende lijnen en uitgebalanceerde proporties.
De 406 Coupé werd volledig gebouwd door Pininfarina in Italië, wat uniek was voor een Franse auto. In het interieur werd veel aandacht besteed aan luxe materialen, zoals leder en houtinleg. Motorisch deelde hij zijn techniek met de 406 sedan, met als topversie de 3.0 V6 (ES9J4S, Porsche getuned, ook in de clio v6, dwz onderblok)), goed voor 210 pk. Dit blok stond bekend om zijn souplesse en fijne loopcultuur.
De 406 Coupé werd geproduceerd van 1997 tot 2004, met een (subtiele?!) facelift in 2003. Ondanks zijn positieve ontvangst bleef het een zeldzaam verschijnsel op de weg, wat de auto tegenwoordig een exclusieve uitstraling geeft.
Van tweede auto naar daily driver
Toen ik de 406 Coupé in 2010 kocht, had ik er nog een Peugeot 206 als dagelijkse auto naast. Dat leek logisch: de coupé was een liefhebbersauto, de 206 een praktische allrounder. Maar na verloop van tijd merkte ik dat ik steeds vaker voor de 406 koos. In 2018 deed ik de 206 weg en vanaf dat moment werd de 406 mijn daily driver.
Dat bleek geen slechte keuze. Met gemiddeld 10.000 km per jaar bleef de auto in beweging zonder overmatig slijtagegevoelig gebruik. Het comfort, de soepele motor en de fijne wegligging maakten elke rit een plezier. De 406 Coupé is misschien geen lichtgewicht sportauto, maar als Grand Tourer is hij onovertroffen. Lange afstanden zijn moeiteloos en ook in het dagelijks verkeer blijft het een heerlijke auto.
15 jaar rijervaring: comfort en prestaties
De 406 Coupé is een echte GT. De V6 is soepel bij lage toeren en krachtig als je ‘m doortrekt. De handbak maakt het rijden extra betrokken en geeft je volledige controle over de 210 pk, hoewel de slagen wat lang aanvoelen. Op de Autobahn waren snelheden boven de 200 km/u geen enkel probleem.
De wegligging is totaal anders dan bijvoorbeeld een Peugeot 106 GTI (die ik hiervoor had). De 406 helt iets over in bochten, maar zet zich daarna stevig vast. De Brembo-remmen, mits in goede staat, bieden uitstekende stopkracht.
Onderhoud en bekende zwakke punten
Met 15 jaar eigendom komt ook een realistische kijk op de onderhoudszaken. De 406 Coupé staat bekend als betrouwbaar, maar heeft een paar typische zwakke punten:
• Bobines: De oude typen gaven vaak storingen. Vervangen door Delphi-exemplaren.
• Radiateur: Bekend zwak punt, vervangen door een aluminium versie.
• ABS-sensoren: Kwetsbaar door gescheurde ringen op de aandrijfassen, vervangen.
• Airbagstekkers: Contactproblemen door ouderdom, gerepareerd.
• Uitlaat: in 2019 vervangen door een RVS-uitlaat.
• Elektrische spiegels: Compleet vervangen vanwege lijmreparaties van een vorige eigenaar.
Verder heb ik preventief een motorsteun, kachelradiator en middendemper vervangen. De audio-upgrade via Nico het 406 Coupé-forum verbeterde de geluidskwaliteit aanzienlijk.
Onderhoudshistorie (meest recent)
• 2023/2024: Remklauwen + blokken achter vervangen
• 2022: Schokdempers vóór vernieuwd
• 2021: Nieuwe accu geplaatst
• 2020: Distributieriem, spanrollen en waterpomp vervangen bij 200.545 km, elke 120k of 10 jaar (kosten dik 1200 euro)
• 2019: RVS-uitlaat (EPS Groningen) gemonteerd vanaf middendemper, keuze voor maximale demping. Remschijven vóór (Brembo) + blokken (ATE) vervangen
Over de totale periode van 15 jaar zijn de onderhoudskosten 0,08 ct de km, dit is puur onderhoud dus exclusief brandstof, wegenbelasting en verzekering.
Waarom verkopen?
Een auto als de 406 Coupé bewaren en stallen? Dat zou ik zonde vinden. Auto’s zijn er om mee te rijden, en ik wil dat iemand anders er net zoveel plezier aan beleeft als ik heb gedaan.
Toch is het nu tijd voor iets anders. Ik ga naar de ‘dark side’ met een elektrische auto. Dat is even schakelen (of eigenlijk niet), maar ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik naast de EV nog een Peugeot 205 CTi heb voor het échte autorijden. De 406 Coupé blijft een van de mooiste en meest tijdloze auto’s op de weg. Ik hoop dat de volgende eigenaar er net zo van gaat genieten als ik heb gedaan.
Merci, Peugeot 406 Coupé – je was een fantastische metgezel!
oude gegevens vorige myreview, kan er niet meer bij vandaar;
APK
166.000 km 11 januari 2017
Nog steeds in bezit, zaken die vervangen zijn voor APK2016 was 0,0. Tussendoor nog een motorsteun vervangen vanwege een hoorbaar klikje/klakje bij gas geven. Sommige onderdelen worden steeds lastiger leverbaar voor de geliefde coupé.
Voor de APK 2017 moesten er wel een paar kleine zaken aangepakt worden. Ze had wat liefde nodig. De carterpakking was gaan lekken en is daarom vervangen. Ook hadden de gasveren wat problemen om de kap in de lucht te houden, ook deze vervangen.
Op snelweg een steentje geraakt en de mistlamp kapot, dus die ook vervangen. Bij de nieuwe woning die ik gekocht heb kregen we een kar. Nadat ik deze aangesloten had waren de richtingaanwijzers en de ruitenwissers van de kaart. Na bsi reset was alles weer als vanouds maar niet leuk, gelukkig heb ik een half-mux en geen full mux. Anders waren er mogelijk nog meer problemen geweest.
Na het verwijderen van de bedrading van deze kar bleek er veel bloot koper te zijn, vrij storinggevoelig, daarom alles maar vervangen. Nu werkt alles weer als een zonnetje.
De banden zijn eigenlijk ook op, nu sta ik voor de keuze weer zomerbanden of de Michelin Cross Climate 4-seizoensbanden...
Owja de v6 rijdt nog steeds als een zonnetje!
5 jaar in bezit
149.000 km 18 januari 2015
Inmiddels mag ik mijzelf vijf jaar eigenaar noemen van deze Vert Polo coupé. Ze rijdt nog steeds fantastisch. Dit jaar voor mijn doen veel gereden, 10k. We zijn o.a. op vakantie geweest naar Normandië, geen centje pijn. Het blijft een uiterst fijne GT.
Wel begonnen de achterbanden te cuppen, dacht eerst dat het een lager was. Deze naar voren gezet voordat we op vakantie gingen. De vraag is of dit komt door het vele stilstaan (in de garage) of door iets anders. Inmiddels is het verschil er bijna weer afgereden, de banden hadden misschien vaker van voor naar achter gewisseld moeten worden.
Ook de airco laten vullen en ook gelijk de kachelradiator vervangen, de blower had zijn beste tijd gehad. Als ze echt koud is heeft ze wel eens wat moeite om in het tweede verzet te gaan, dit is natuurlijk ook een Peugeot kwaaltje.
De bedoeling is zeker nog een aantal jaren door te rijden. Kosten (onderhoud) per km is sinds aanschaf € 0,10 per km.
Wanneer ik mij eventueel zou oriënteren naar een andere auto weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik zou willen. Mogelijk een Laguna Coupé of een RCZ? Echter zijn beide niet zo tijdloos als de coupé.
APK 2014
139.000 km 21 november 2013
Omdat de auto slechter begon te starten heb ik de apk iets naar voren getrokken. Nieuwe accu erin en klaar. Weinig bijzonderheden, in één keer door de apk. Relatief weinig gereden, ook dit jaar. Mede omdat familie dichterbij is komen wonen, waardoor ik minder lange ritten maak. Woon-werk gaat namelijk allemaal met de 206.
Daarnaast de stereo met versterker laten updaten bij een geluidstechnicus. Op het 406 coupé forum staat deze te boek als de zogenaamde Nicomod. Nu zijn de ploppen over de speakers weg en klinkt het geluid nog mooier en voller. Zo had de Clarion gelijk moeten zijn. Zeker een aanrader.
APK 2013
134.000 km 17 januari 2013
Middendemper vervangen in september. Twee weken geleden (jan 2013) naast de APK ook onderhoud gedaan, bougies wisselen, filters, olie en bakolie vervangen. Remklauw achter was niet goed meer, zat roest op en wil dus het zekere voor het onzekere nemen. Kan ook wel komen doordat de 406 het grootste gedeelte van de tijd stil staat. Deze dus vervangen.
Daarnaast in december met de coupé naar Berlijn geweest, heerlijk genot om op de autobahn te cruisen met deze voiture. 6 uurtjes rijden en geen centje pijn.
We rijden weer vrolijk verder!
Update, weer 10.000 km verder
130.000 km 17 juni 2012
Inmiddels staat de teller op ongeveer 130.000 km, zoals eerder gezegd veel rijden doe ik niet met haar. Ongeveer 8000 km per jaar. Bij de afgelopen APK was er niks op aan te merken.
Wel heb ik de voor de 406 coupé welbekende problemen gehad met de airbagstekkers onder de stoel (ouderdom, slechte kwaliteit) wat dus vaker voorkomt. Daarnaast heb ik de anti-pollution fault gehad. Vaak ligt dit aan de bobines maar in mijn geval was toch echt de katalysator de boosdoener. Vrij prijzige reparatie, voor de eerste keer een dure maarja voor een auto van twaalf jaar valt het dan weer mee.
Buiten deze probleempjes niks dan lof voor deze auto. De motor loopt subliem, laatst weer eens uitgelaten op de autobahn en snelheden boven de 200 zijn daar een peuleschil. Is wel echt het element voor de 406, boven de 140 lekker GT-cruisen.
Wel merk ik aan een aantal kleine dingetjes dat de auto toch iets ouder wordt. De instaplijstjes waar Peugeot op staat beginnen van binnenuit te verweren en moeten vervangen worden (om het weer compleet mooi te maken), de verf op de ruitenwisserarmen begint af te brokkelen etc.
Dit zijn echter maar cosmetische zaken wat door tijd, weer, wind en gebruik er nu eenmaal bij hoort!
een jaar verder
120.000 km 25 januari 2011
Een jaar verder en eigenlijk niks dan lof voor deze Frans-Italiaanse voiture, 9000 km er mee gereden. (Ik ga op het fietsje naar het werk) Het enige onderhoud wat er geweest is de einddemper (a 400e) en een rotte remslang voor de APK.
Voor de rest heb ik een tweede setje 16 inch gekocht voor wanneer ik besluit een setje winterbanden te kopen, alleen 16" inch velgen passen namelijk om de Brembo's. En voor de 406 coupé zijn maar weinig velgen beschikbaar die passen (zonder spacers etc.)
Wanneer er noemenswaardige dingen gebeuren zal ik dit melden.
111.000 km 7 april 2010
Sinds de introductie van de 406 coupé door Pininfarina ben ik verliefd op deze auto. Destijds dacht ik dat ik nooit over de financiële middelen zou beschikken om een liefhebbersauto te kopen van meer dan 40.000 euro nieuw waarde. Hoe dingen kunnen lopen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.