Peugeot 406 Coupé Pack 2.0-16V (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 Coupé Pack 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 195.000 km |
KM-stand laatst | 250.000 km |
Wensdroom
- 195.000 km
Het was een lang gekoesterd verlangen, en in de zomer van 2014 werd deze wensdroom werkelijkheid: eindelijk was de dag aangebroken waarop ik mijn Peugeot 406 coupe kon ophalen!
In de prachtige kleur Blue Rivièra met zwart leren bekleding m.i. een van de mooiste 406 coupés. Ik had er al een aantal bekeken voordat ik deze kocht, maar bij de andere 406 coupés vond ik of de kleur (zilvergrijs) minder mooi, of het waren exemplaren met schade of achterstallig onderhoud. Ik koos ervoor om een goede te kopen, en dan liever iets meer geld uit te geven dan een auto met werk.
In de eerste jaren heb ik er veel mee gereden en ervan genoten, vooral de vakantie naar Zuid-Frankrijk was top mede dankzij het comfort en de goed werkende airco. Elke keer als ik op de stoel (beter gezegd: fauteuil) van mijn 406 coupé plaatsnam, zat ik nog lekkerder dan op de bank thuis! De leren bekleding is prachtig en voelt aan als (en is van) hoge kwaliteit.
Het design van de auto binnen en buiten is schitterend, al is het dashboard wat eenvoudig en de bedieningsknoppen van de radio e.d. nogal fors uitgevoerd, alsof het ontworpen is voor mensen met hele dikke vingers, niet voor mijn kantoor-handjes!
De frameloze portieren zijn enorm lang en het is daarom handig om een parkeerplek op te zoeken met wat ruimte naast de auto.
De auto lijkt niet erg praktisch maar dat is ie wel; bij helpen verhuizen kon ik een eenpersoons stalen bedframe via de achterklep in zijn geheel naar binnen schuiven, doordat de achterbank neergeklapt kan worden!
Ook een aanrechtblad van bijna 2 meter heb ik erin kunnen vervoeren. Het is dan ook een lange auto, ruim 4,6 meter.
En, omdat de deuropening zo groot is, heb ik ooit eens een nieuwe IKEA inbouwoven (in de doos) op de bijrijdersstoel vervoerd!
De rij-ervaring:
Het sturen gaat superlicht, de stuurbekrachtiging is top! Het voelt alsof je in een heel klein Peugeotje rijd, zo licht stuurt de 406 coupé. En dat voor een auto van 1460kilo (massa rijklaar).
Het schakelen gaat normaal, maar wel met vrij lange halen tussen de versnellingen.
De 2 liter motor is prima om mee te komen met het dagelijkse verkeer en de prestaties zijn voldoende met een acceleratie van net onder de 10 seconden.
Continue cruisen met een snelheid van 130km/u is goed te doen op de Franse of Duitse snelwegen.
Wil je echte sportiviteit dan is de 406 coupé met 3 liter V6 de beste keuze.
Zijn er dan dan geen minpunten? Helaas wel, het is tenslotte een Franse auto! ;-)
De ramen gaan bij het portier openen een stukje naar beneden. Als het in de winter gevroren heeft, komt het voor dat de ramen vastgevroren zijn waardoor het portier niet open kan.
En de techniek laat het af en toe afweten: na verloop van tijd sloot het raam aan de passagierskant niet meer, het bleef een paar centimeter open staan. Afstellen kon niet, en alleen de raammotor vervangen kon ook niet omdat het raammechanisme samengebouwd is met de motor. Kosten nieuw mechanisme met motor excl. montage was bij de dealer (rond 2016) al ca. € 1.400, plus het was flinke klus om het te vervangen, dus een dure grap. En anno nu is het de vraag of Peugeot nog nieuwe onderdelen levert, ik verwacht van niet. Nu maar hopen dat de andere kant eeuwig heel blijft!
Andere onhebbelijkheden:
- de originele radio is uitgevallen.
- de stoelverwarming bestuurderskant is uitgevallen.
- de bedieningsknop van het raam aan passagierskant werkt niet meer.
- de omlijsting van het derde remlicht binnenin was opeens uit elkaar gevallen en lag los in de auto!
Maar ach, wanneer je dan naar de auto kijkt vergeet je al het klein leed! ;-)
De 4 cilinder 2 liter motor van deze generatie is goed en betrouwbaar. Bij regelmatig onderhoud geeft deze geen problemen. Distributieriem natuurlijk wel eens in de zoveel tijd met de waterpomp laten vervangen, of zelf doen (is niet zo moeilijk).
Ik heb verder weinig problemen gehad met de auto, behalve dan het eerder genoemde raammechanisme, een defecte koelwatersensor, een defecte airbagsensor en het ‘klein leed’. Plus natuurlijk het normale onderhoud als uitlaat, banden, remblokken etc. De kilometerstand gaat inmiddels richting de 250.000.
Conclusie:
Een hele fijne reisauto (grand tourer is misschien wat overdreven), zeer comfortabel, redelijk in verbruik (2 liter motor), en een echte eye-catcher!
Ik zou nog wel een 406 coupé met V6 willen hebben, maar dan alleen als weekend auto.
Op naar de volgende wensdroom!
Pensioen
- 250.000 km
De laatste tijd (sinds 2023) gebruik ik de coupé niet meer; de auto staat in de stalling en ik heb een andere auto voor dagelijks gebruik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.