Peugeot 406 Coupé 2.2 HDI (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 Coupé 2.2 HDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 265.217 km |
KM-stand laatst | 481.002 km |
Aanschaf auto
- 265.217 km
Ik heb mijn vorige auto, een Peugeot 306 XSTD van B.jr. '96, welke ik ruim 7 jaar in bezit heb gehad en inmiddels een motor transformatie had ondergaan van Turbodiesel naar HDI, en dit zeer goed bevallen was, tenslotte aan de kant gezet voor een 406 Coupe HDI.
Een auto die al lang op mijn verlanglijstje stond, vooral vanwege het model, maar die voor mij, v.w.b. financieen, nog buiten bereik lag.
Uiteindelijk toch maar de knoop doorgehakt, mede omdat dit een exemplaar was die ik voor deze prijs en de staat van de auto, niet kon laten lopen.
Er moest nog wel wat achterstallig onderhoud weggewerkt worden, maar daar was de prijs dan ook naar, dit onderhoud betrof de volgende zaken:
Distributie riem inclusief spanrollen en waterpomp.
Deel bodembeschermplaat
4 nieuwe banden(gelijk voor winterbanden gekozen, geen spijt van)
Achterdemper.
Gelukkig had de vorige eigenaar het FAP systeem net onderhouden middels een ruil roetfilter, inclusief het additief en reset van het FAP ecu.
Nog steeds ben ik wel een beetje huiverig voor dit systeem wat de auto weliswaar schoon maakt, maar ook zeer onderhoudsgevoelig blijkt te zijn, we zullen zien.
Inmiddels heb ik er al bijna 10.000 km op zitten, zonder problemen, met een gemiddeld verbruik van 1 op 16 onder de huidige weersomstandigheden.(ben wel een rustige rijder, en veel snelweg km's)
Het enige wat ik tot nu toe heb meegemaakt is dat de sensor van de tankdop een irritante piep incl. waarschuwingslampje gaf op het dashboard als zijnde dat de tankdop niet aanwezig zou zijn, of niet goed aangedraaid, iets wat niet het geval blijkt te zijn, maar inmiddels is de storing net zo plotseling verdwenen als dat ie ontstaan is.
Over het comfort van deze auto is al veel geschreven in reviews, ik kan me hierbij alleen maar aansluiten, ik vind het een tamelijk grote overstap als je een 306 gewend bent.
Ik heb altijd heel veel plezier gehad aan mijn 306, maar dit is toch werkelijk van een heel andere klasse!!
Zeker als je veel km maakt, ga je het comfort en de goede wegligging nog meer waarderen.
Misschien is deze review nog iets te kort om een echt oordeel te geven over hoe de auto werkelijk bevalt, maar het ziet er tot nu to heel goed uit.
Deze zomer ga ik er mee naar Italie op vakantie, en hoop dan nog meer te kunnen genieten van het comfort en rijgemak wat deze auto bezit i.c.m. deze motor.
Je hebt nooit het idee dat je vermogen tekort komt, sterker, je hebt het idee dat deze motor tot veel meer in staat is dan het vermogen wat hij nu afgeeft.
Misschien in de toekomst een chiptuning?
Heb inmiddels al ervaringen uitgewisseld met iemand die dit gedaan heeft en het belooft nog wat als dat vermogen erbij komt!
Tot de volgende update.
Update
- 357.232 km
Zoals beloofd een update, ik heb de auto nu bijna een jaar, en hij bevalt uitermate goed!!
Ik heb in de zomer periode met 17 inch wielen gereden en op zich is dit best fijn, zeker
in bochten profiteer je van het direktere contact met de weg, echter, het comfort wordt
wel minder, en ik neig de laatste meer naar comfort, dan naar de looks, en strak bochtenwerk.
En deze auto heeft m.i. geen verbetering nodig, hij is mooi van zichzelf, en stuurt orgineel al ontzettend goed!!
Nu staat de auto weer op de orginele velgen met winterbanden, en dat rijdt toch een stuk fijner.
In het afgelopen jaar is de auto alleen maar fijner gaan rijden(lees: soepeler), en ik hoop nog lang plezier aan deze
auto te kunnen beleven, maar mede dankzij degene bij wie hij in onderhoud is, twijfel ik daar niet aan!!
Wat is er in het afgelopen jaar aan onderhoud gepleegd:
Bij km.stand 286.604 zijn vervangen:
Motorolie(+additief) , versnellingsbakolie, oliefilter, luchtfilter en brandstoffilter.
De gloeibougies en het additief is bijgevuld.
Helaas bleek naderhand dat het additieftankje zelf ook niet goed meer functioneerde.
Bij km. stand 292.585 zijn vervangen:
Achterremmen compleet inclusief schijven en handrem.
Het additief tankje is nu vervangen voor een exemplaar van de sloop, en alle foutcodes zijn gewist
uit het geheugen van de software, en voila, een storingsvrije Coupe HDI.
Helaas kreeg ik kort hierna wel een foutmelding op mijn dashboard, het motordiagnoselampje ging
aan, en de auto ging heel even in noodloop, na te zijn gestopt aan de kant van de weg, motor uit gezet
en weer gestart was het weg.
Het bleek de bediening van de swirlklep te zijn, hieronder een korte uitleg van de monteur over
de werking hiervan:
Door het vacuumlek en de bedining van de swirlklep, is de algemene vacuum in heel het systeem lager, gevolg: hoe minder vacuum,
hoe hoger de turbodruk zal zijn omdat de variabele geometrische poort op de turbo niet ver genoeg wordt open getrokken, dus door te weinig vacuum.
Hierdoor krijgt de motor een fellere boost, MAAR deze ligt buiten de ingestelde waarde in de ECU van de motor,
hij merkt op dat de aangezogen hoeveelheid lucht niet meer klopt (luchtmassameting),
alsook de verbrandigswaardes kloppen niet meer --> emissiestoring.
Deze swirl klep is na mijn vakantie naar Italie vervangen.
(De klep was voor de vakantie tijdelijk even buiten werking gesteld door mijn monteur, waardoor deze geen storingen kon veroorzaken.)
Bij km stand 300.303:
Brandstofopvoerpomp vervangen
Bij km stand 308.000:
Motorolie(+additief) , oliefilter en luchtfilter ververst
Stabilisator en reactie stangen van de achteras vervangen.
Bij km stand 314.000:
Start motor en achteruit rij(licht) schakelaar op de bak vervangen.
Even een korte update, d.d. 27 september 2011(huidige km.stand : 355.712)
Maart 2011 Km.stand: 328.000
Grote beurt, Olie +olie filter, motorolie additief, diesel additief, reinigen van het roetfilter.
Remschijven en remblokken voor vervangen inclusief remvloeistof.
Lucht en- pollenfilter schoon gemaakt.
Mei 2011 Km.stand : 335.000
Ventilator motoren van koelunit vervangen, condensator, intercooler en radiateur schoon gemaakt.
Juni 2011 Km.stand : 338.000
APK : remslangen voor vervangen, en stabilisator stang rechtsachter vervangen.
Augustus 2011 Km.stand : 348.000
Olie + oliefilter, motorolie additief en diesel additief.
Update
- 397.840 km
November 2011 km.stand: 363.303
trillingsdempende krukaspoulie en de multi V-snaar vervangen.
Februari 2012 km.stand: 371.322
Olie + oliefilter, motorolie additief en diesel additief.
April 2012 km.stand: 377.562
Voorruit vervangen vanwege barst in zicht(evt. APK afkeur)
Mei 2012 km.stand: 380.234
ABS ring en drukverschil sensor roetfilter vervangen.
23 mei 2012 APK keuring, zonder reparaties
Juli 2012 km.stand: 390.904
Olie + oliefilter, motorolie additief en interieur filter vervangen.
Korte update 19-03-2013
- 417.015 km
Oktober 2012 km.stand 403.000
Dynamo laten reviseren.
Februari 2013 km stand 414.000
Motor olie + motor olie additief vervangen + roetfilter additief bijgevuld.
Maart 2013 km stand 416.595
Distributie riem + spanrollen en waterpomp vervangen.
Update
- 481.002 km
April 2013 km.stand ?
Start motor vervangen
Mei 2013 km.stand 420.332
Storing brandstofdruk regelaar
Drukregelklep en regelklep vervangen
Contactslot vervangen
APK
Juli 2013 km.stand ?
Airco afgevuld.
Augustus 2013 Km.stand 434.737
Motor olie + motor olie additief + luchtfilter vervangen en baksensor
April 2014 km.stand 455.524
Motor olie + motor olie additief
Mei 2014 km.stand
APK: stuurkogel r.voor vervangen
2 nieuwe voorbanden
Stabistangen achter vervangen.
Augustus 2014 km.stand 470.893
3 vacuum slangetjes vervangen.
Swirlklep bediening
Turbodruk sensor
Elektroklep
September 2014 km.stand 474.524
Uitlaat vervangen voor compleet RVS exemplaar.
Kat en roetfilter verwijderd.
(software aangepast)
Oktober 2014 km.stand 477.378
Motor olie + motor olie additief en alle filters vervangen.
November 2014 km.stand 478.089
Koelvloeistof sensor vervangen.
Schokdempers en veren vervangen voor verlagingsset.
18’ Lincancabur met winterbanden gemonteerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.