Peugeot 406 Break XS Premium 2.0 HDI 110pk (2004)

autoreview

Peugeot 406 Break
Peugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 - interieur

Signalement

Uitvoering406 Break XS Premium 2.0 HDI 110pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf191.000 km
KM-stand laatst222.222 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijk ruimtewonder

  • 206.353 km

Sinds een maand of 6 ben ik eigenaar van een 406 break met een 2.0 110pk HDI motor.
Ik kwam uit een berlingo met 1.6 motor, dit aangezien we nog drie kinderen in een autostoeltje hadden zitten, en een Berlingo dan een geweldige wagen is.
De oudste is nu op zo'n leeftijd dat ze niet meer in een stoeltje hoeft, en dan verlang je toch naar wat meer rij comfort.

We maken ongeveer 25-30 duizend kilometer per jaar, en gaan graag camperen overver met een tent en aanhangwagen.
Het moest dus een diesel worden. Nu had mijn vader vroeger een 406 break benzine auto in de lease, en ik vond dat toch tijdloze auto's met een zee van ruimte. OP zoek dus naar een mooie 406 break, en na niet al te lange tijd heb ik eentje gevonden die aan mijn wensen voldeed.

Het is een 406 break geworden met de volgende opties:
* zwart metallic
* cruise control
* ECC
* in alle standen verstelbare stoelen (hand)
* licht en regensensor
* audio bedineing aan stuur
* lichtmetalen velgen
* electrische ramen
* vast wat vergeten

Het is eentje geworden uit de laatste productie ronde, en dus aardig volgestopt met luxe.

De motor is perfect voor mijn doeleinden. Het is de 110pk geworden en deze motor is sterk genoeg voor mijn woon-werk kilometers. Op vakantie met de kar zijn we nog niet geweest, maar dit zal wel goed gaan.
Het is een schakel luie motor, die bij 2000rpm een echte druk in de rug geeft, waarbij het opvalt dat de voorwielen soms moeite hebben met grip. Olie gebruik van deze motor is tot op dit moment nul.
De motor maakt wel een typisch diesel geluid, voornamelijk als hij koud is, maar wanneer op temperatuur (duurt wel een kilometertje of 10) behoorlijk rustig.
Qua verbruik zit ik op 1:16,5 en dat is redelijk tot netjes.

Qua interieur is er niks te klagen. De stoelen zitten goed en door de verstelmogelijkheden is het makkelijk een goede zit te vinden. Er zitten ook armsteunen aan de leuningen vast, maar dit vind ik niet prettig zitten. Voor mijn gevoel zitten ze net te hoog, waardoor je met opgetrokken schouder zit. Deze worden ook niet gebruikt.
Alles werkt naar behoren en de cruise control is makkelijk te bedienen. Alleen jammer dat de ingestelde snelheid niet digitaal wordt aangegeven.
De ECC kan de temperatuur goed vasthouden in de auto, hopenlijk zal hij dat ook in Frankrijk doen straks ;-)

De ruimte op de achterbank is goed voor drie kinderen en da ruimte in de kofferbak is fenomenaal. Je kunt er alles in kwijt en met de achterbank plat meer dan alles. We dachten in het begin even dat we ruimte verloren door de overstap van de berlingo naar de 406, maar dat viel mee. De indeling is alleen anders.

problemen:
De auto starte moeilijk in de winter bij -15 graden. Nieuwe startmotor opgezet (duur kreng) en problemen voorbij.

De auto was als rokershol gebruikt door de vorige eigenaar. Zouden ze ook moeten verbieden, net als bellen. Toch hebben we de auto aangeschaft door beloftes schoonmaakbedrijf dat de stank er 99-100% uitkan.
Moet zeggen dat het schoonmaakbedrijf zijn woorden heeft waargemaakt. De auto is eerst me stoom geheel gereinigd van binnen en daarna nog een nacht met ozon behandeld.
Nu zijn we geurvrij.

Al met al een heerlijk rijdende auto, waar we hopenlijk nog een aantal jaren mee vooruit kunnen.

Gaat prima

  • 222.222 km

Van de zomer op vakantie geweest naar Zuid-Frankrijk. Volle auto, volle bagagewagen en 5 personen in de auto.

Voor dat we weggingen heb ik de auto een beurt laten geven en hierbij zijn een stuk uitlaat en de 2 voorbanden vervangen (michelin energy saver), evenals de remblokjes aan de voorzijde.

Tijdens de reis viel op hoe heerlijk de auto rijdt. Stil, zit lekker en genoeg vermogen om op cruise control 118 km / uur te rijden (in Frankrijk). De 6-8% hellingen werden moeiteloos genomen, de cruise kon gewoon erop blijven staan. Wel ging de olie temperatuur richting de 140 graden, maar nooit eroverheen.

Zowel de heenreis als terugreis zijn moeiteloos verlopen. Alles paste makkelijk in de auto (camperen met tent), ik had zelfs nog ruimte over in de mega kofferbak.
Als enige nadeel vind ik dat de kont wat ver gaat zakken met de kofferbak vol en de kar erachter. Mischien voor volgend jaar wat stugere vering eronder laten zetten.

Nu rijdt ik er weer dagelijks mee naar mijn werk, en begint hij wat te rabbelen bij de achterkant. Garage kon niks vinden, dus zelf maar op zoek gegaan, en blijkt dat de spoorstangen speling hebben. Zal deze laten vervangen, gaat me toch irriteren dat geklapper bij de achtertwielen. (Zou zelf doen moeilijk zijn?)

Overall zeer tevreden met mijn auto.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.