Peugeot 405 Break GLX D 1.9 (1996)

autoreview

Peugeot 405 Break GLX D 1.9 (1996)

Signalement

Uitvoering405 Break GLX D 1.9
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf1999
KM-stand bij aanschaf99.000 km
KM-stand laatst235.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mijn vorige 405 Break Diesel ging weg met 350.000 (zakelijke) km op de teller dus het 405-vertrouwen was al aanwezig. Deze werd gekocht met 99.000 km en net drie jaar oud. Voor een 405 diesel was de auto net ingereden dus. Het betreft de Airline-uitvoering: elektrisch bedienbaar open dak.

Net als de eerste 405 heeft ook deze mij tot nu toe nooit in de steek gelaten. In tegenstelling tot mijn eerste 405 wordt deze puur voor de privékilometers van stal gehaald. Voor deze diesel maak ik eigenlijk veel te weinig kilometers: de hogere diesel-wegenbelasting haal ik er niet uit, maar omdat ik een dieselaar in hart en nieren ben maakt mij dat niet uit. de huidige kilometerstand van 209.000 is dan ook eigenlijk belachelijk laag.

Motorisch een absolute topper, deze 1900CC Peugeot diesel: super betrouwbaar en onverslijtbaar. Verwacht echter geen topprestaties zoals deze met modernere diesels wel mogelijk zijn. Rustig tokkelen naar je bestemming is het motto van deze auto.

Veel ruimte in deze Break: genoeg in elk geval om al jaren afgeladen vol met het hele gezin op vakantie naar de Alpen te kunnen.

Altijd krijgt de Break trouw volgens de voorschriften zijn beurten bij de (witte)Vakgarage. Gemiddeld ben ik per jaar zo`n 400 euro`s aan onderhoud kwijt, hetgeen niet abnormaal veel of weinig is.

De wagen wordt in 2008 12 jaar oud en z`n leeftijd begint langzamerhand toch wel tol te eisen: piepjes, kraakjes en rammeltjes beginnen de boventoon te voeren tijdens een rit over een klinkerweg. Op de lange weg is ie als vanouds redelijk stil en zeer comfotabel. De roest duivel is al wel langs geweest, meer hierover in het onderstaande gedeelte Problemen. Technisch zal deze 405 GLX-diesel-Break-Airline nog járen meekunnen, maar dat komt natuurlijk mede door het beperkte jaar-kilometrage en het binnen stallen van de wagen.

Zolang de onderhoudskosten nog zijn te overzien, blijf ik in deze -Franse Mercedes- rijden!!!

PROBLEMEN

Echt grote problemen zijn tot nu toe achterwege gebleven. De 405 rijdt nog altijd rond met de originele koppeling, dynamo, remmen, startmotor, schokbrekers, versnellingsbak, enz....

Wat was er in al die jaren dan wel mis met deze held?

-Lekkage brandstofpomp bij plm. 150.000 km.(duur grapje...)

-Meer dan eens: Elektrische problemen:
Zgn. kermisverlichting achterzijde. (oxidatie stekkers)
Elektrische hoogteverstelling van de koplampen leidt een eigen leven. De lampen gaan tijdens het rijden vrolijk op en neer!(oxidatie stekkers)

-Roestvorming (!!!) aan de deurstijlen daar waar de deurvangers zitten. Het (zwakke?)metaal scheurt ter plekke gaat roesten... Ik heb alle vier deurstijlen moeten lassen! Misschien dat dit probleem exemplarisch is? Ik kom dit namelijk verder nergens tegen.

-Dashboardverlichting is een ramp. Heel veel lampjes die niet zo heel lang meegaan. Het waarschuwingslampje -vocht in het brandstofsysteem- brand geregeld zonder oorzaak. Is een bekend Peugeot-405-probleem blijkbaar.

-Lekkage aan het Airline-schuifdak. De afvoergootjes bleken verstopt....

-----------------------------------------------------------------
Update:
APK december 2008. km stand 222.000: stuurhuishoes vervangen, verder zonder probleem door de APK.
Er zit inmiddels wel kostbaar onderhoud aan te komen:
-distributieriem vervangen
-banden vernieuwen
-grote onderhoudsbeurt
Gepland voor begin 2009, dus we zullen zien.

Tijdens een korte CenterParcs-vakantie trouwens de achterbumper flink kapot gereden tegen een van de 100.000 auto-onvriendelijke paaltjes op het park...... Optisch nog net acceptabel, dus deze bumper blijft eerst nog maar eens even zitten..
-----------------------------------------------------------------
Update: 14-05-2009 226.000 km.
Grote beurt, distributieriem, waterpomp, spanrol, remblokken, twee nieuwe voorbanden. Reparatie remdrukverdeler achter.
Totaal: 1200 euro..... Maar hij kan er weer een tijd tegenaan!
Gewoon dooooorrijden met deze Franse tank! Autorijden kost nou eenmaal geld..
-----------------------------------------------------------------

Slooppremie..het einde van een 405 diesel

  • 235.000 km

De 96-er 405 GLXD Break moet de deur uit, onderhoudskosten worden naar verhouding helaas te hoog en de wegenbelasting blijft maar stijgen voor deze roetfabriek.

Beste inruilvoorstel: 600 euro.

Beste particuliere verkoopprijs: 900 euro.

Slooppremie: 1000 euro!!!

Deze legende wordt, met nieuwe APK (!) en goed lopend(!), binnenkort, na 14 jaar, geeuthanaseerd.....

Er gaat een kleine nieuwe milieuvriendelijke auto voor terug komen. En dat willen we met z`n allen toch graag? Dus deze burger heeft z`n maatschappelijke plicht gedaan.

--Uit het RDW-kentekenbestand verdwenen.............RIP..

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.