Peugeot 309 XLD (1991)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | 309 XLD |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 1991 |
| Jaar van aanschaf | 1999 |
| KM-stand bij aanschaf | 213.000 km |
| KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Als derde eigenaar van deze Peugeot 309 diesel, kocht ik de auto voor woon-werkverkeer. De auto is minder populair dan de 205 en heeft een zeer zuinige perfecte dieselmotor.
Een eerdere ervaring met een Peugeot 305 Break met benzinemotor was minder gelukkig: twee keer koppakking vernieuwd en vreselijk veel roestvorming en dat met nog geen 2 ton op de teller in 10 jaar.
Kwalitatief is de 309 één van de beste Peugeots en in het bijzonder in combinatie met een perfecte dieselmotor en een gewicht van slechts 912 kilo.
Vooral op de lange afstand is het een heerlijke, maar wel compacte reisauto.
Bovendien heeft mijn uitvoering - Magnum - ook nog een prachtig schuifdak. Vroeger standaard op alle Peugeots.
PROBLEMEN
In de loop der tijd zijn de meeste koelslangen vernieuwd, de radiateur, dynamo en accu. Ook is de dashboardverlichting vervangen omdat geen van de drie lampjes nog werkte. Een tijdrovende klus! Onlangs zijn de schijfremmen vervangen en de handremkabels. De jaarlijkse APK is geen grote hindernis. Wat in de afgelopen zes jaar nog niet vervangen is, is de uitlaat!
De wagen wordt om de 10.000 km met olie ververst. Om de olie op peil te houden, vul ik tussentijds een litertje bij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Peugeot 308 GTI 250 - Peugeot 309 GTI 16 - Duurtest

De Kia EV4 bewijst naast de Renault Scenic dat hij een goede EV is, maar niet in alles beter

Test: Volkswagen ID3 GTX - Met de wetenschap dat er een GTI komt begrijpen we 'm beter

Deze topklasse limo's uit de jaren 1950-1980 stijgen nog wel in waarde

Lezersreacties (0)
Reageren