Peugeot 308 XT 1.6 HDiF 110pk (2008)

autoreview

Peugeot 308 XT 1.6 HDiF 110pk (2008)

Signalement

Uitvoering308 XT 1.6 HDiF 110pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst19.168 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 19.168 km

Na goed twee jaar te hebben gereden in een Mini Cooper uit 2006, kreeg ik eind vorig jaar groen licht van mijn werkgever om een nieuwe leaseauto te mogen uitzoeken. Na het nodige uitzoekwerk en de vele proefritten is de keuze gevallen op de Peugeot 308. Ook niet heel verwonderlijk, aangezien ik best een Peugeot-tic heb.

Aangezien mijn werkgever mij heeft verplicht om diesel of LPG te gaan rijden, werd het al snel duidelijk dat het de 1.6 HDiF met 110 pk zou moeten gaan worden. Ik had reeds proef gereden met een 308 met die motor en die proefrit beviel me prima. Nu alleen nog de uitvoering en opties bepalen. Helaas was de XS Premieure niet meer te bestellen (alleen uitloop van voorraad), dus we zijn gegaan voor de XT-uitvoering. Dat panoramadak en de klimaatregeling waren must-haves voor mij. Blijkt de XT ook nog eens erg gunstig te zijn in de lease en zo bleek dat ik binnen mijn budget nog ruimte had om de auto verder aan te kleden. Uiteindelijk werd op 6 februari de order bij de leasemaatschappij neergelegd voor een 308 5-deurs XT 1.6 HDiF met de volgende opties:
- Metallic lak: Jaune Lacerta
- Geïntegreerde bluetooth
- Pack Vision (xenonverlichting met bochtverlichting)
- ESP
- Bandenspanningsensoren
- JBL audioinstallatie
- Afneembare trekhaak

Vrijdag 18 april was het moment daar: ik kreeg de sleutels van ’mijn’ 308. Het feest werd compleet toen ik naar de versnellingspook keek: mijn 1.6 HDiF heeft een zesbak! De CarBase is wat dat betreft niet meer actueel, want sinds productiemaand maart (2008), wordt de 110pk 1.6 HDiF namelijk geleverd met een handgeschakelde zesbak in plaats van een vijfbak.

Al bij de eerste meters wordt duidelijk dat ik een goede keuze heb gemaakt: wat is de 308 een heerlijke auto om in te rijden! Peugeot heeft echt haar best gedaan op de geluidsisolatie, want de auto is heerlijk stil van binnen. De uitgebreid verstelbare stoelen zitten uitstekend, alhoewel het zitvlak nog iets langer had mogen zijn.

Ondanks dat mijn 308 1312kg weegt, weet de 110pk diesel goed raad met de auto. Al bij 1500 toeren is het apparaat goed bij de les, waardoor je schakellui kunt rijden en toch vlot kunt optrekken als dat nodig is. Het zesde verzet is op de snelweg echt een verademing: bij 130km/u draait de motor 2500 toeren en het laat zich raden dat de auto dan erg weinig interieurgeluid laat horen. Het feest wordt compleet als blijkt dat ook in de zesde versnelling de auto nog voldoende reserves heeft om vlot te versnellen.

De versnellingsbak zelf schakelt beter dan we van Peugeot gewend zijn: de typerende lange schakelwegen en het hakerige gedrag zijn deze bak vreemd. Het schakelen gaat soepel en trefzeker. De verfijning en precisie van een Japans mechaniek heeft de bak nog niet, maar Peugeot heeft eindelijk haar huiswerk gedaan door nu met een versnellingsbak te komen die niet een constante bron van irritatie is. De nieuwe zesbak laat zich probleemloos bedienen.

Het kost wat moeite om een ideale zitpostie te vinden. Ondanks mijn gemiddelde lengte van 1.85 meter, moet ik de stoel maximaal naar achteren zetten om voldoende ruimte te hebben voor mijn benen. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat ik relatief lange benen heb, maar ik kan me voorstellen dat erg lange mensen mogelijk ruimte te kort komen in de lengterichting. Daar staat echter tegenover dat je het stuur lekker ver naar je toe kunt plaatsen. Ook de stoelen zelf zijn erg fijn en bieden veel verstelmogelijkheden.

De 308 geeft van binnen een indrukwekkend ruimtelijk gevoel. De ver naar voren geplaatste voorruit en het (op de XT-uitvoering standaard) glazen dak werken hier duidelijk aan mee. Het is echter nog opvallender dat de 308 ontzettend breed is van binnen: tijdens het rijden kan ik mijn arm niet eens comfortabel langs het raam leggen.

Helaas is de 308 echter niet zo ruim als je zou verwachten. Voorin heb je niets te klagen, maar op de achterbank wordt je geconfronteerd met een eigenschap die veel auto’s in dit segment kenmerken: de beenruimte houdt niet over. Als de mensen voorin niet al te lang zijn, is het prima toeven op de achterbank, maar als ik achter het stuur zit, wil een volwassen persoon niet graag achter me zitten.

De kofferruimte biedt een mooie ruimte. De vorm is mooi regelmatig en je kunt er veel spullen in kwijt. Ook is er voorzien in een handig opbergnet over de vloer en de achterbank laat zich eenvouding in delen neerklappen. De tildrempel is jammer genoeg wel erg hoog.

UPDATE 27-04-2008:
De rijeigenschappen van de 308 zijn erg goed/prettig. De wegligging en koersvastheid van de 308 zijn dik in orde. Bij het sturen is goed duidelijk wat de voorwielen doen en daarmee is de 308 erg makkelijk te rijden. Bij snel genomen bochten wordt echter wel duidelijk dat de 308 redelijk corpulent is. Als je op hogere snelheid een bocht induikt, merk je wel dat de auto maar liefst 1312kg weegt: de neus wil dan absoluut duiken. Sowieso had de voorvering wat straffer afgesteld mogen zijn, want ook bij het remmen wijst de neus iets te graag/veel naar het asfalt. Een klein smetje op het blazoen, want verder rijdt de auto uitstekend. Korte oneffenheden worden keurig gedempt en bij drempels blijft de koets keurig in balans.

Een puntje van kritiek is het overzicht over de koets. Naast het feit dat de voorkant totaal niet te overzien is, zijn de dode hoeken zowel voor als opzij behoorlijk fors. Naar voren zorgt de A-stijl voor een gebrek aan zicht. Het extra zijruitje zorgt nog voor een beetje zicht, maar desondanks kan een complete auto volledig ’verdwijnen’ achter de A-stijl. Hier moet je bij het rijden absoluut rekening mee houden door ruim van te voren bij een kruispunt of zijweg al om je heen te kijken.

Bij het kijken over de schouder vormt de B-stijl een obstakel. Deze is erg breed uitgevallen en ontneemt je ook veel zicht. Dit wordt echter gecompenseerd door de buitenspiegels die je erg veel zicht geven, ondanks dat deze niet heel erg groot zijn. Dat is absoluut een pluspunt, want daardoor is de dode hoek naar achteren relatief klein.

UPDATE 17-05-2008:
De teller staat inmiddels 7700km. Mijn oordeel blijft vooralsnog ongewijzigd. Het blijft een fijne auto met dito rijeigenschappen. Ook de wat sterke duikneiging bij remmen blijft wennen, maar het gaat te ver om het als irritatie te bestempelen. In dat licht bezien blijft mijn punt over de overzichtelijkheid van de koets ook staan. Feit is echter wel dat je er mee om leert gaan en voor mezelf heb ik een trucje aangeleerd om te bepalen waar de voorkant ophoudt: bij rechtuit rijden kan ik denkbeeldige lijn trekken loodrecht op de auto ter hoogte van het steeltje van de buitenspiegel aan de bestuurderszijde. Als deze denkbeeldige lijn dit steeltje kruist, staat de neus vrijwel exact op deze lijn. Ik ben door dit trucje inmiddels in staat om de neus tot op enkele centimeters (< 10 cm) voor een muurtje te parkeren.

Tot slot een kleine irritatie:
Het rubbertje in het vakje onder de asbak (de afdekking van een stekkeraasluiting) sluit net niet mooi. Het randje linksvoor staat iets omhoog en dat staat toch wat slordig bij een verder perfect afgewerkt dashboard.

UPDATE 15-09-2008:
Eigenlijk weinig nieuws te melden. Nog elke dag voelt de auto als een warm bad als ik na een lange werkdag weer naar huis rijd. Het comfortabele weggedrag en de stilte in het interieur zijn bijzonder rustgevend. Zou de huisarts een 308 op recept kunnen voorschrijven bij stress?

De teller nadert de 20.000 en de auto gedraagt zich nog immer voorbeeldig. Het verbuikt lijkt zich te stabiliseren op 5,2l/100km (1:19,2) volgens de boordcomputer. In de praktijk betekent dit een verbruik van ongeveer 5,4l/100km (1:18,5) en dat is gezien mijn woon-werk traject (buitenweg en stad; geen snelweg) een prima score. Op langere ritten heb ik al meermaals een gemiddelde van 4,9l/100km (1:20,4) gehaald met als record zelfs 4,7l/100km (1:21,3) en dat met een redelijk doortastende manier van rijden. Keurige verbruikscijfers dus, mijns inziens.

PROBLEMEN

  • 19.168 km

Ik heb in vijf dagen ruim 1600km afgelegd met de 308 en tot op heden valt er maar bitter weinig aan te merken. De prestaties zijn prima, de stoelen zitten vorstelijk en in het algemeen is het een zeer prettige auto om lange afstanden mee te rijden.

Vooralsnog is me in negatieve zin alleen opgevallen dat de linker buitenspiegel soms trilt op snelwegtempo en dat de auto van binnen net te breed is om je arm comfortabel langs het raam te leggen. Dat laatste wordt echter gecompenseerd door de prima instelbare middenarmsteun.

Noot: Gebruikskosten en betrouwbaarheid op voldoende (3 sterren) gesteld. Ik rijd deze auto in de lease, dus ik kan geen oordeel vellen over de kosten. Daarnaast rijd ik de auto nog te kort om een oordeel te kunnen geven over de betrouwbaarheid.

UPDATE 27-04-2008:
We zijn weer 1000km verder en hebben er een kleine irritatie bij. Als er een MP3-CD in de speler zit, kan ik met de stuurwielbediening niet naar de volgende map navigeren. Daarvoor moet ik dan de pijltjestoetsen op de radio zelf gebruiken. Jammer. Daar staat tegenover dat de geluidskwaliteit erg goed is, ook met kwalitatief mindere MP3-bestanden.

UPDATE 07-05-2008:
De 10.000km komt rap in zicht en dan is het meteen tijd voor de garantie-inspectie. Helaas heb ik een puntje waar ze aandacht aan moeten besteden. Bij het remmen op hogere snelheden (vanaf ongeveer 100km/u) trilt/klappert het stuur behoorlijk. Dit speelt eigenlijk al vanaf het begin, maar ik heb er nooit echt aandacht aan besteed.

UPDATE 15-09-2008:
Door omstandigheden is het er niet van gekomen de garantie-inspectie te laten uitvoeren. Gelukkig is deze inspectie ook geen harde eis van Peugeot om toch aanspraak te kunnen maken op de fabrieksgarantie. Tot op heden heeft de auto zich van zijn beste kant laten zien en niets lijkt erop dat de garantie binnenkort aangewend zal moeten worden.

Het probleem van het trillen bij het remmen is van zichzelf ook verdwenen na ongeveer 12.000km. Wellicht dat er wat oneffenheden op de remblokken of de -schijven zaten die er nu af gesleten zijn, wie weet. De remmen voelen in ieder geval nog altijd als nieuw aan.

De teller staat nu bijna op 20.000 en binnenkort krijgt de auto dan ook zijn eerste onderhoudsbeurt. Ik verwacht echter geen bijzonderheden aan te treffen. Aangezien de auto zich de eerste 20.000km prima heeft gehouden (ook onder zware omstandigheden, waaronder zware lading en bergritten), geef ik de betrouwbaarheid nu een waardering van vier sterren (was drie sterren, omdat ik daarover nog geen oordeel kon vellen). De vijfde ster krijgt-ie van me als de auto ook de volgende 30.000km probleemloos blijft.

De waardering voor de gebruikskosten laat ik staan op drie sterren, omdat ik de auto in de lease rijdt en ik de facturen van de garage dus niet in mijn portemonnaie voel. Een hoge of lage beoordeling op dit vlak zou het totaal oordeel anders onterecht kunnen beïnvloeden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.