Peugeot 308 X-Line 1.6-16V VTi (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 X-Line 1.6-16V VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 4.200 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Toen Peugeot een aantal jaren geleden de 307 introduceerde, bleek dit model een schot in de
roos. De auto was ruimer dan het andere aanbod in dezelfde klasse en met de SW maakte Peugeot
furore met een groot glazen dak en een MPV-achtig variabel interieur. Geen wonder dat de 307
een aantal jaren het best verkochte model in Nederland was. Met de 308 doet Peugeot nu een
poging dit succes te herhalen. Of dit lukt moet echter nog blijken.Tijdens een vakantie in Spanje
kregen we een 5-deurs 308 1.6 VTi als huurauto en konden we deze auto een week goed aan de
tand voelen. In het verleden heb ik een 307 SW gereden en nu rijd ik een C4 Picasso. Met deze
auto’s kan ik de 308 dus goed vergelijken.
Uiterlijk
Peugeot heeft duidelijk voortgeborduurd op de stijlkenmerken van de 307 en vooral ook de 207.
Duidelijk herkenbaar als Peugeot en zeker geen lelijke auto, al dansen er wel heel veel rondingen
en lijnen over de carrosserie. De 307 was ingetogener en strakker. Kijk naar de Fiat Bravo en je
ziet hoe je een mooiere, moderne en strakke carrosserie kunt ontwerpen. Maar dat is uiteraard een
kwestie van persoonlijke smaak. De voorkant van de 308, en vooral het gedeelte onder de
voorbumper is echt ‘over the top’. Wel stoer, maar niet mooi en haalt het ontwerp van de auto uit
balans. Duidelijk een punt voor de (hopelijk snelle) eerste facelift. In de zwarte lak was onze auto
gespoten verder wel een fraaie verschijning.
Interieur
Zitpositie en binnenruimte zijn twee sterke punten van de 308. Je gaat er in zitten en met een
beetje afstellen van stoel en stuur zit je er direct prima in. Goede ergonomie dus en een fijne en
goed instelbare middenarmsteun. Wel is de bediening van de cruise-control en radio met
stengeltjes achter het stuur veel minder praktisch dan de bediening op het stuur zoals Citroen die
op de C4 levert. Verder is de 308 lekker ruim. Wij reden een week met 4 volwassenen en hebben
prima gezeten. Ook was het goed mogelijk twee grote koffers en twee weekendtassen in de
kofferruimte te plaatsen. Het interieur ziet er goed uit, maar in onze auto was alles zwart. Niet
mijn voorkeur, maar wel netjes en praktisch. Het komt allemaal wat Duits over; degelijk, maar
weinig origineel. Mijn vroegere 307 had een groen interieur en dat maakte wel een veel vrolijker
indruk dan het zwart in de 308. Wat mij verder opvalt is dat Peugeot weer heeft gekozen voor de
klassieke ronde klokken achter het stuur. Dit lijkt logisch –vrijwel alle auto’s hebben klokken
achter het stuur- maar is het niet. De informatie van de klokken zit namelijk gedeeltelijk verstopt
achter het stuur en vaak ook achter je handen. Je moet dus echt bewust de informatie gaan
zoeken, als je wilt weten hoe hard je rijdt. Vergelijk dit met een centraal display zoals in de C4
Picasso. Dan werkt dat veel makkelijker. Vanuit een ooghoek zie je permanent hoe hard je rijdt,
wat heel wat boetes kan voorkomen. De 308 heeft naast de klokken ook nog twee paneeltjes, 1
achter het stuur en 1 centraal op het dashboard. Ook niet handig al die informatie op verschillende
plekken.
Onbegrijpelijk dat de auto-industrie –en de autopers- de voorkeur blijft geven aan de klokken
zoals die ergens in het midden van de 20e eeuw zijn bedacht terwijl er tegenwoordig veel betere
systemen zijn.....
Motor en versnellingsbak
De 1.6 VTi heeft een koppel van 160 en een maximaal vermogen van 120 pk. Op zich genoeg voor
de 308, maar wanneer je de 1.6 diesel van PSA gewend bent, dan is deze benzinemotor toch wel
wat slap. Geen wonder, want de diesel heeft een koppel dat 50% hoger is. Met name in bergachtig
terrein mis je de dieselkracht en moet je regelmatig schakelen om de vaart er wat in te houden.
Ook moet deze benzinemotor op snelwegtempo nogal wat toeren maken, wat het geluidsniveau
niet ten goede komt. Onze auto was verder uitgerust met een 5-versnellingsbak. Niets mis mee,
want de bak laat zich makkelijk bedienen. Maar wanneer je een (half-)automaat gewend bent zoals
ik, dan is zo’n handbak toch wel een stap terug in de tijd. Wanneer je kiest voor een 308 zou ik
doorsparen voor de 1.6 diesel in combinatie met de 2-tronic halfautomaat. Wel een stuk duurder
(zie de prijzen hieronder), maar ook veel meer rijplezier!
Rijden
Het rijgedrag van de 308 is prima. Uiteraard ga je bij een vakantieritje niet op twee wielen door de
bocht, maar op verschillende bergwegen bleek de 308 zich makkelijk door de bochten te laten
sturen. Wel stuurt de auto vrij zwaar (ook een poging duitse ‘kwaliteit’ te imiteren?) vergeleken met
mijn eigen Citroen. Op klinkerwegen of ander slecht wegdek komen de kwaliteiten van Peugeot
duidelijk naar voren. Alle hobbels worden soepel en in stilte weggefilterd zonder gepiep of
gekraak. Op hogere snelheid en wat minder glad asfalt zijn behoorlijk wat afrolgeluiden te horen
en ook de motor is niet bijzonder stil. Ook dit doet mijn Citroen beter.
Uitrusting en Prijs
Onze 308 was een redelijk basale versie, maar wel uitgerust met electrische voorportierruiten,
cruise control, climate control, middenarmsteun en een goede radio. Prima dus! De prijs van de
gereden versie komt in Nederland uit op 23.250,- inclusief metaalvernislak. De vergelijkbare 308
XS met 2-tronic halfautomaat en 110 pk diesel kost 27.750,- en heeft dan ook nog lederen stuur
en elektrische buitenspiegels. Een vergelijkbaar uitgeruste Golf met 1.9 TDI en DSG komt op iets
meer dan 30.000, dus de prijs van de 308 is zeker een sterk punt.
Conclusie
De 308 is een fijne auto en scoort punten op comfort, ruimte, afwerking, rijgedrag en prijs. Een
echte doorbraak zoals de 307 is de 308 echter niet, dus of hij het verkoopklassement zal kunnen
aanvoeren waag ik te betwijfelen. Er zijn teveel concurrenten die ook goede producten leveren.
Daarnaast is het uiterlijk van de 308 niet overtuigend. Ook de nieuwe SW heeft een aantal uiterlijke
kenmerken (voor- én achterkant) die niet iedereen zal kunnen waarderen.
PROBLEMEN
Geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren