Peugeot 308 SW XT 2.0 HDiF 136pk (2008)

autoreview

Peugeot 308 SW XT 2.0 HDiF 136pk (2008)

Signalement

Uitvoering308 SW XT 2.0 HDiF 136pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst103.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 5.000 km

Na 4 jaar en 140.000 probleemloze kilometers in een Peugeot 307 SW met 2 liter benzinemotor werd het tijd voor een andere. De praktische kanten van de 307 zijn me erg bevallen, mede gezien m\'n gezinssituatie (3 kinderen). Toch wil een mens ook wel eens wat anders, zodat ik met een scheef oog naar een Alfa Romeo 159 SW keek. Deze wagen in Italië zelfs gehuurd. Een bloedmooie wagen, maar uiteraard minder praktisch dan de 307. Datzelfde geldt voor een andere kandidaat, de BMW 3 touring. Ook technisch heel mooi, maar toch vrij klein van formaat. Dan de VW Touran. Van buiten kan ie er net mee door, maar nadat ik \'m van binnen zag was het over. Wel erg zakelijke en sober allemaal. Daarnaast ben ik niet erg gecharmeerd van de TDI\'s. (geluidsniveau, trillingen bij koude motor). Tenslotte de Citroen Picasso. Chique uitstraling, goede dieselmotoren en ruim, maar oogt wat mij betreft net wat teveel als een \"busje\". Daarnaast kan ik niet wennen aan meters in het midden van het dashboard.
Na wikken en wegen en het lezen van autotests en reviews toch vooral het rationele aspect laten overwegen in m\'n keuze. Het moest in ieder geval een ruime praktische auto worden die goed oogt en betrouwbare en moderne techniek kent. Het werd de nieuwe Peugeot 308 SW 2.0 HDi met diverse opties, te weten:
- ingebouwde navigatie met telefoon (bluetooth) en CD/MP3-speler
- JBL soundsystem
- extra getinte en gelaagde zijruiten
- parkeersensoren voor en achter
- bandenspanningsensoren
- regensonsor, automatisch verlichting
- extra stoel 3e zitrij

De wagen werd 2 weken voor onze vakantiereis naar Italië afgeleverd. De eerste langdurige kennismaking met de nieuwe aanwinst vond dan ook plaats op weg naar bella Italia. Net als de 307 is de 308 heel ruim. Heel praktisch bleek de separaat te openen achterruit (standaard bij de XT-versie), zeker als je bagageruimte is volgepakt
Interieur
Het dashboard oogt een stuk hoogwaardiger dan dat van de 307, dat ik altijd wat te zakelijk en \"koel\" vond. De witte klokken van deze XT-versie en duidelijke cijfers vind ik persoonlijk schitterend. Het was even genieten toen we voor het eerst een Zwitserse tunnel inreden en de automatische verlichting ontstak. Mooie oranje/rode wijzers op een witte ondergrond en oranje verlichte schakelaars en knoppen, bijna Italiaans...
De stoelen voorin zitten op zich goed, geven goede steun, ook zijdelings. Toch hadden de zittingen wat mij betreft wat groter mogen zijn, maar dat kan ook aan mijn lichaamslengte van 1,90 liggen. Verder mis ik de mogelijkheid om de zitting te kantelen. De drie separate zittingen op de 2e zitrij zijn wat smal voor volwassenen. Wel zijn de rugleuningen in 6 standen te verstellen. Beenruimte op de middelste rij is ruim voldoende, mits de stoelen voorin niet maximaal naar achteren zijn geschoven. Op de 3e zitrij houden alleen niet te grote kinderen het vol. Ik heb 1 extra zitting besteld. Best duur, zo\'n extra stoeltje, maar een extra zitplaats kan verdraaid handig zijn.
Net als de 307 heeft de 308 weer een immens glazen dak en een ver naar voren geplaatste voorruit. Het geeft een enorm ruimtelijk en licht effect. Dat dak kun je sluiten, maar dat doe ik zelden.

Exterieur
Hoewel het uiteraard een kwestie van smaak blijft, vind ik het design van de 308 SW geslaagd. Het design is uitgesprokener dan dat van de 307, wat gewaagder, maar toch duidelijk herkenbaar als een Peugeot. Een moderne, ietwat stoere neus, een gelijkmatig oplopend front en behoorlijk wat lijnen. Ik heb bewust gekozen voor een lichte lak (aluminium grijs). Hierdoor springen de lijnen van de carroserie beter in het oog.
De buitenspiegels zijn welliswaar prettig groot, maar zien er wat mij betreft wat lomp uit.

Rijden
Ik heb bewust gekozen voor de sterkste dieselmotor. Deze 308 is behoorlijk zwaar (1550 kg ledig gewicht) en ik wil ook met volle belading goed in staat zijn om bijvoorbeeld de lange hellingen op de Duitse Autobahn vlot te nemen. In diverse tests wordt de 2.0 HDI-motor geroemd, zelfs door menig Duits autojournalist.
Wat meteen opvalt is het geluidsniveau van de motor. Zelfs na een koude start is de motor slechts op de achtergrond hoorbaar, van enige trillingen is absoluut geen sprake. Ook bij hogere snelheden (140 km/u en hoger) is de motor nauwelijks hoorbaar. De gemonteerde Pirelli-banden lijken het meeste geluid te produceren. Wellicht helpen de gelaagde zijruiten om het geluidsniveau te drukken.
Mede daardoor komt ook het prachtige geluid van het JBL-soundsystem extra tot z\'n recht. Een aanrader voor de muziekliefhebber.
Het navigatiesyteem is gebruikersvriendelijk, het menu zit logisch in elkaar.
Door een sim-kaartje in het dashboard te plaatsen, heb je telefoon aan boord. Dit heb ik nog maar 1 keer getest, maar werkt goed. Geldt ook voor de ontvangst.
De wegligging voelt stabiel en veilig aan. Wel wat gevoeliger voor harde zijwind, maar niet storend. De vering is duidelijk minder hard dan die van de 307.
De voorruitstijlen staat verder naar voren. Uitkijken als je bijvoorbeeld fietspaden kruist, je ziet zomaar kruisende fietsers over het hoofd die net achter die stijlen zitten.
Het koppel van ruim 300 Nm bij ca 2000 toeren is een verademing. Zeker nadat je een benzinemotor gewend bent die eerst op toeren gebracht moet worden voor een vlotte acceleratie. Op de Duitse Autobahn kwam de dieselmotor prima tot z\'n recht, vrijwel elke helling kun je in de zesde versnelling \"nemen\". Op de vakantierit naar Italië heb ik maximaal 130 km/u gereden, gezien het feit dat ie nauwelijks ingereden was. Op de totale rit van 2500 km heeft de Peu precies 6,0 liter diesel per 100km verstookt. Dat belooft wat voor de toekomst...
Gedurende de periode in Nederland is het verbruik gemiddeld 5,7 liter, maar nu is het aandeel 80km- wegen wat groter.
De parkeersensoren voor en achter zijn best waardevol. De 308 is aan de voorkant niet zo best gemarkeerd door de sterk aflopende neus. De sensoren achter zijn uiterst handig, zeker wanneer de derde zitrij ook bezet is. Bij een naderend obstakel wordt e.e.a. zichtbaar op het (kleuren)display midden op het dashboard. Ook hoor je een geluidsignaal dat eventuele muziek uit de radio wegdrukt.
Handig is ook dat de achterwisser automatisch activeert als je de wagen in z\'n achteruit zet en tot dan toe alleen de wissers op de voorruit ingeschakeld waren.

Geen meetbaar olieverbruik tot nu toe

Wat bevalt minder:
- Nadat de motor is stilgezet gaat de auto al snel over in de \"Eco-mode\",
daardoor bijvoorbeeld geen radio
- Daarentegen klappen de buitenspiegels telkens open als de portieren ontgrendeld
worden, dus ook als je niet van plan bent te gaan rijden.
- de gelaagde zijruiten hebben een blauwe waas, zeker als de zon erop schijnt

PROBLEMEN

  • 5.000 km

In de eerste maand weigerde het display op het dashboard open te gaan,
daardoor geen navigatie of radio en parkeersensoren. Na deze periode heeft dit euvel zich niet meer voorgedaan.

Verder geen storingen o.i.d.

  • 23.000 km

Heb de 308 SW nu ruim een jaar in gebruik, kilometerstand 23.000. Helaas zitten de eerste kleine krasjes er al op. Mijn eerste positieve ervaringen met de Peu van een jaar geleden zijn grotendeels nog steeds van toepassing.

Positief:
-erg slim gebouwde en praktische auto. Wat een gebruiksgemak!
-het karakter van de dieselmotor. Zeer rustige, soepele loop en nauwelijks hoorbaar. Ook bij hogere kruissnelheden op de Duitse Autobahn (150 a 160 km/u) hoeven we de inzittenden hun stem niet te verheffen. Van windgeruis is ook nauwelijks sprake (ook niet bij ongeblindeerd glazen dak)
De 308 is heerlijk vlot, zeker in de tussensprints en op de grote weg bij hogere snelheden. (ook als ie vol bepakt is)
- De wegligging: voelt onder vrijwel alle omstandigheden heel goed en vertrouwd. Ook toen ik onlangs plotseling uitweek voor een roofvogel, kostte het me nauwelijks moeite om de wagen weer te corrigeren naar de juiste weghelft.
- verbruik: tot nu toe gemiddeld 5,8 liter per 100km. De meeste kilomters zijn gemaakt op de (buitenlandse)autosnelweg met 5 a 6 personen aan boord en bagage. Daarnaast een reis naar Oostenrijk met dakkoffer. Ook toen lag het verbruik onder 6 liter. In Duitsland ligt de kruissnelheid dan rond de 140 km/u.
Bij "Nederlandse" snelheden is een gemiddeld verbruik van ca 5,6 liter goed haalbaar, zo heb ik geconstateerd. Op 80 km wegen in de 6e versnelling heb ik 1 op 25 gehaald.
- absoluut geen rammeltjes en dergelijke. De 308 maakt op mij de indruk een solide gebouwde auto te zijn.
- goed werkende Navi (ingebouwd)
- Fijne geluidsinstallatie van JBL

Wat bevalt minder:
- stoelzittingen: hadden gezien mijn lichaamslengte van 1.90 m wat langer mogen zijn. Wel prima zijdelingse steun.
- regensensor werkt niet fijn.
- handgrepen aan voorportieren zijn krasgevoelig, evenals bovenkant achterbumper

Storingen, mankementen:
Bij kilomterstand 15.000 een defecte verstuiver. Onder garantie vervangen.
Heel af en toe blijft het scherm op het dashboard enkele minuten zwart nadat de motor gestart is. Hierdoor geen Navi, radio en werkende parkeersensoren. Irritant.

Tot nu toe 0,5 liter olie bijgevuld.

Samengevat ben ik nog steeds erg tevreden met de Peugeot 308 SW,
een erg comfortabele en ruime wagen met een fijne motor.

ervaringen na 2 jaar

  • 47.000 km

M'n 308 is al weer 2 jaar oud, de eerste krasjes zijn zichtbaar en het eerste parkeerdeukje zit erin. Ook na 47.000 kilometers ben ik nog erg tevreden. Geen technische mankementen sinds m'n vorige review. Ook rammels, storingen of andere onhebbelijkheden zijn niet aan de orde. Het interieur maakt nog steeds een degelijke indruk.

Wat verder bevalt? Hoewel alles went natuurlijk, blijft het een uiterst fijne motor, die 2 liter HDi. Soepel, stil (goede isolatie) best snel en een mooi verbruik. Een zomers ritje Twente - Maastricht gaf een verbuik van 5,3 liter. Uiteraard gewoon 120 km/u op de autosnelweg, geen slakkengangetje dus. Onlangs weer eens Italie bezocht via de snelle Duitse autobahn (140 tot 150km/u), 5,8 liter. Mooie verbruikscijfers, dat valt me erg mee.

Ondanks de redelijk compacte buitenafmetingen is de relatief forse binnenruimte erg praktisch. De derde zitrij is ondertussen te krap voor onze opgroeiende kids, maar dankzij de uitneembare en verplaatsbare stoelen schuif ik de wielrenfiets van zoonlief er zo in.

Geen noemenswaardig olieverbruik.

Wat bevalt minder?
Af en toe weigert het display open te klappen. Dat duurt vervolgens enkele minuten. Daarna wordt ie alsnog actief. Gelukkig zeer incidenteel.
Het zitvlak van de stoelen mag langer. Dat wordt bij m'n volgende auto een aandachtspunt.

Verder:
- het rubber rond de achterruit scheurt. Is een bekend "euvel" van de sw, wordt binnenkort vervangen.
- De toplaag van de lm-velgen bladdert op enkele punten af. Hierover ben ik met de dealer in gesprek.

Wordt vervolgd.

ervaringen van het afgelopen jaar

  • 81.500 km

Na ruim 3 jaar bedraagt de kilometerstand 81.500 km. De eerste APK zit er al weer op. De Peu heeft z'n reguliere onderhoudsbeurten gehad. Geen bijzonderheden.
Wat valt er verder te melden?

km 44.000: vier nieuwe (zomer)banden. Nu Michelins maar weer. Bevallen me tot nu toe het best.

km 54.732: motormanagement storing waardoor het toerental te hoog is. Auto moest half uurtje aan de computer voor herprogrammering. Probleem heeft zich daarna niet meer voorgedaan.

km 64.733: Airco functioneert niet meer.
Uiterst irritant als het warmer wordt (wat zijn we al verwend...)
Wat blijkt is dat het ventiel van de aircoleiding lek is. Deze is vervangen. Helaas buiten de garantie, maar kosten waren te overzien.

Verder in de winter onbedoeld kennis gemaakt met een sneeuw/ijshoop van een kleine meter hoog. Weliswaar sloegen de parkeersensoren alarm, maar vanwege het gladde wegdek kon ik niet voorkomen dat ik met geringe snelheid het grilrooster zichtbare schade toebracht. Deze moest worden vervangen, alsmede een sierstrip. Nadeel van de kunststof onderdelen tegenwoordig.

Gezien m'n ervaringen tot nu toe blijkt de 308 een betrouwbare en goed gebouwde auto te zijn. Geen noemenswaardige slijtage in het interieur, geen rammels of bijgeluiden.
De HDi- dieselmotor past perfect bij de wagen. Als het moet heel rap, maar met een wat defensievere rijstijl ook zuinig en vooral erg stil en comfortabel. Ervan uitgaande dat je de toegestane max.snelheden in Nederland respecteert en een beperkt aantal stadsritten aflegt, ligt het gem. verbruik in de zomer rond 5,0 liter per 100 km. Wat mij betreft een knappe waarde. Daarmee is ie nog wat zuiniger dan vorig jaar.
Kortom, ook na 3 jaar ben ik nog uitgesproken tevreden met deze auto en zal de Peugeot-dealer in de toekomst waarschijnlijk niet overslaan als ik een andere ga uitzoeken.

afscheid

  • 103.000 km

Na bijna 4 jaar en ruim 100.000 km heb ik afscheid genomen van de 308. Niet omdat deze niet langer beviel, integendeel. Nieuw werk met een bijbehorende auto van de zaak was de reden dat ik mijn 308 onlangs te koop heb gezet via de dealer.

Nog even een update van de ervaringen van het laatste jaar. Eigenlijk weinig te melden. De 308 is de laatste tijd nog wat zuiniger gaan rijden. Enige reden voor een extra bezoek aan de dealer was een defecte airconditioning. Systeem opnieuw bijgevuld en daarmee mankement verholpen. Verder geen bijzonderheden.

Nieuwe aanwinst:
Na wat proefritten met o.a. een Skoda Octavia (gunstige leasekosten, maar qua uiterlijk en interieur saai),Renault Megane (gunstige leasetermijn, leuke uitstraling maar net wat te klein)en Volvo V60 (mooi, stijvol, maar pittige leasekosten) uiteindelijk de 508 SW 1.6 THP gekozen (diesel was nog geen optie). Een mooie, stijvolle en ruime auto om te zien met een redelijk maandelijks kostenplaatje. De positieve ervaringen met mijn vorige Peugeot speelden bij de afweging ook een rol. De eerste indrukken met de 508 zijn positief. Erg ruim (handig met 3 kinderen), mooi interieur en (opnieuw) een stille en soepel lopende motor. Wel mis ik enigzins de gretigheid (koppel) van m'n 308 HDi. Dat voelt bij een benzinemotor toch anders aan.

Binnenkort volgt mijn eerste review van deze nieuwe aanwinst.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.