Peugeot 308 SW XT 1.6 VTi (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW XT 1.6 VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 65.000 km |
Comfort komt met irritaties
- 65.000 km
Nadat mijn vorige 308 (met een zeer korte levensduur van 3 maanden) total loss werd verklaard was het op tijd om opzoek te gaan naar een nieuwe auto. Na twijfel tussen (wederom) een Peugeot of een ander merk kwam de keuze weer op de 308. Waarom? veiligheid, comfort, gemak en degelijkheid.
Al redelijk vlot na de aankoop begon ik mijn twijfels te krijgen over het vermogen van de motor. Ik had het idee dat deze een beetje te licht was voor de SW maar de garage houder verzekerde mij dat dit kwam doordat het gewicht meer was dan de hatchback wat opzich ook wel logisch was aangezien dit (ongeveer) 150 kg meer is. Echter kon dit de pret met de auto niet drukken en was het lekker tuffen geblazen met alle comfort etc etc.
Echter tijdens de eerste vakantie met nog geen 15 dk op de teller een een vakantiecheck, gaf de oliesensor ineens een storing. Dit kan wel eens voorkomen maar ik vond het wel apart. De garage gebelt en deze verzekerde mij dat er niks aan de hand was. Enkel olie bijvullen en het probleem was opgelost. De volgende ochtend maar eens bijgevuld en na 2,5 liter was het probleem opgelost (foutje van de garage dus). Maar weer terug in Nederland begon het gedonder weer. Naar de garage en het probleem was een oliesensor die defect is.
Na ongeveer 55 dk tuffen in deze auto begon de motor kleine kuren te vertonen w.o. slecht starten met een koude motor, inhouden (koud en warm) en een deur die niet netjes dicht ging (ging wel opslot en sloot wel)
Na een afspraak gemaakt te hebben met de garage voor een 60dk beurt bleek de beurt niet gedaan te zijn maar was wel het portier gedaan te zijn. Wat bleek er was een pen die het slot op zijn plek houd. En dit moest betaald worden. na veel gezeur blijkt is het toch onder garantie te komen maar men had ook al de drammer kapot gemaakt en dat was garantie?1?!?! (snap jij het snap ik het). Echter moest dit besteld worden en duurde het weer een paar dagen voordat het binnen was. Over de klachten van het slechte starten en inhouden kon men niks vinden en was er ook geen reden om de auto een dag lang aan de computer met Frankrijk te verbinden want starten met een warme motor en alles deed alles volgens verwachting (is opzich ook wel logisch als je de auto eerst warm laat worden als je midden in de winter eerst de werkplaats in rijd en dan vervolgens je ding gaat doen en pas achteraf en testrit maakt).
Verder kwam men bij de garage met de melding dat de remschijven vervangen moest worden (bij nog geen 60.000km!). Waarom er zat roest op de rand maar niet op het loopvlak (overigens waren ze niet krom maar vanwege de roest wilde ze dat vervangen)Na mijn inziens was dat niet nodig en heb ik ook na veel gezeur dit weten af te houden aangezien bij mijn vorige auto (niet de eerste 308 maar een 207) de schijven pas na 90dk werden vervangen.
Effin na veel getouwtrek over de rekening ben ik nu 15dk verder en kreeg ik 2 weken geleden een zeer algemene melding "Motor storing! Laat dit verhelpen!" dus weer met de garage gebelt. men had wel even tijd om de auto uit te lezen en men kwam tot de conclusie dat er een klep vervangen moest worden. Deze had men echter niet op voorraad en werd bestel en was de dag erna binnen.
Auto gebracht en na een halve dag kon ik deze weer ophalen waarop de dag erna de auto weer dezelfde algemene storing gaf. weer naar de garage en men kwam nu tot de conclusie dat de "mogelijke" oplossing is.. het vervangen van de nokkenasversteller inclusief sensor. maar er waren nog wel 8 verschillende oplossingen voor deze type storing dus hier baal ik flink van als ik elke keer weer terug kan. Echter is dit ook weer een onderdeel dat besteld moet worden en wat zelfs in back-order bij de importeur ligt. Door dit euvel reageert de auto slecht op het gas en houd deze zelfs in wat als erg vervelend te omschrijven is vooral als je de snelweg oprijd op optrekt bij een verkeerslicht en jij vooraan staat.
Even terug rekenen naar het moment nadat ik de auto terug kreeg van de beurt is dat het brandstof verbruik vele malen hoger ligt dan normaal. daar waar ik normaal makkelijk 820 km haal (gecombineerd gebruik) haal ik nu amper de 640.
even de plus vs de min
+ veel comfort
+ rijke uitrusting
+ veel laadvermogen
+ overzichtelijk dashboard
+ toegang tot lampen vervangen onder motorkap zeer ruim (Peugeot eigen)
+ weinig banden slijtage (Michelin Energy Savers en Michelin Winterbanden)
- motor te licht voor de SW
- veel onderdelen die kapot gaan niet op voorraad
- garage niet altijd proactief.
- remmen voelt soms wat slapjes aan
- onderhoud toch wel aan de prijzige kant
- verbruik bij problemen met de motor erg hoog
- verbruik met aanhanger (leeg) ook hoog.
Algemene indruk op dit moment.
Comfort is erg hoog maar de betrouwbaarheid (van zowel de auto als garage) laat momenteel zoveel te wensen over dat ik ze dat dit onvoldoende is en ik niet gelijk een nieuwe auto zou kopen bij dit bedrijf en van dit merk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.