Peugeot 308 SW XS Premire 1.6 HDiF 110pk (2008)

autoreview

Peugeot 308 SW XS Première 1.6 HDiF 110pk (2008)

Signalement

Uitvoering308 SW XS Première 1.6 HDiF 110pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst180.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe auto uitzoeken

22 juli 2008
Een nieuwe auto uitzoeken, het blijft altijd moeilijk. Sommige mensen blijven land en/of merktrouw, maar ik ben van mening, dat ieder merk zijn missers heeft en zijn toppers, zowel in uiterlijk als kwaliteit. Nu ben ik zelf 1mtr95 lang, heb 2 dochters en rij een 35.000 km op jaarbasis en ik wil zeker niet in een grijze muis rondrijden.
Nu is sinds een paar maanden de 308SW verkrijgbaar en ik had al ervaringen met de 307SW, die mijn zus heeft en die vond ik al boven de massa uitstijgen door zijn hogere koets, terwijl het geen MPV is. Je ziet er overigens tegenwoordig wel ontzettend veel van rijden...
De 308SW dus... Ik had nog nagedacht over de nieuwe Mazda 6 Sportbreak, maar deze is van binnen toch een stuk krapper.

Voordelen 308SW 1.6-16V HDIF 110pk
- Gigaruimte in interieur voor een station;
- Glazen dak geeft extra ruimtelijk gevoel;
- Heerlijke cruiser en toch vlot accelereren, ook in zijn 6;
- Verbruik op snelweg bij 130 km/h met cruiscontrole 1:20;
- Voorspelbaar bochtgedrag.

Nadelen 308SW 1.6-16V HDIF 110pk
- Bestel er gerust parkeersensoren bij, aangezien koets onoverzichtelijk is;
- Glazen dak warmt interieur snel op;
- Kunstof op schoenhoogte is besmettelijk voor vuil en krasjes;
- Bij stapvoets rijden in zijn 2, kan motor afslaan.
- Gevoeliger voor zijwind door zijn hogere koets.
- De ruitenvloeistof gaat er wel erg snel door heen... Ik zit nu al mijn 3de 5 liter kan..
- De stuurbekrachtiging rond de middenstand op snelheden boven de 80 is TE zwaar... Hierdoor rijdt hij niet meer als een mes.
- Terreinvaardighedn zijn minder. Al een keer tot aan mijn assen in de blubber gestaan... Dit is dan ook het nadeel van de relatief brede banden (205)

Update 19 december 2008:
Bijna 18.000 km verder, geen problemen gehad.
Verbruik gemiddeld op een 1/18.5.. ( Ik jakker niet echt meer, het heeft niet of nauwelijks tijdvoordeel.. toch..? Alleen het psychologisch effect, dat je sneller erens bent door bumper te gaan kleven op de linker baan heb je niet. Daarnaast scheelt het gewoon tijd, doordat je minder hoeft te gaan tanken... ;)
Al blijft het leuk om te spelen met de 240 Nm.... :P

Update: 30-01-2009
1ste beurt achter de rug. De koude tocht uit de handrem is verdwenen. verder geen bijzonderheden.

Heb ik al iets om over te vloeken?

  • 19.000 km

Nog geen.... al komt er bij erg koud weer.. een koude tocht langs het knopje van de handrem... Bij de eerst komende beurt ff iets aan laten doen.

Na de 1ste beurt.

  • 21.700 km

De tocht is verdwenen.. en het dieseltje snort lekker door.

Tussenstand

  • 30.003 km

Saai eigenlijk... Nog steeds niks aan de hand.... en nog steeds 1 op 18,5....
Wel leuk, dat je er steeds meer op straat ziet.. en er is zelfs een 308sw hyves... :lol:

De eerste probleempjes.....

  • 35.928 km

Het interieur slijt zichtbaar...

- Ik ben met mijn linkerhak al tot op het canvas van de mat. Een kale plek van 4 bij 1 cm ontsiert de cockpit....
- Waar mijn linker arm rust op de deur'leuning' slijt de stof al.
- Mijn stoel laat al een gladde plek zien....
Tekenen, die je pas ver boven de 100.000 verwacht....
Bij de eerst volgende beurt (40K) maar even laten herstellen...

Op naar de 50K

  • 42.628 km

Bij de beurt de slechte toestand aangegeven van de stoel, deurbekleding en de matten. De laatste zijn vervangen, de eerste 2 werd door Peugeot Nederland na beoordeling van foto's afgedaan als veroorzaakt door een externe oorzaak. Meteen mijn leasemaatschappij hiervan maat op de hoogte gesteld.
- Bezopen dat bekleding, schijnbaar te goedkoop ingekocht door PSA al slijtplekken laat zien na 25.000 km
- De persoon die bij Peugeot Nederland werkt zouden wij graag in dienst nemen. Fantastisch dat je dit kunt concluderen vanaf foto's. Wat nu laberatoria etc.. gewoon deze persoon inzetten.. Fantastische werknemer........... NOT

Importeur geeft toe...

  • 49.850 km

As. woensdag gaat de auto toch de garage in en gaan ze met de bekleding aan de gang..
Samen met leasemaatschappij enige druk uitgeoefend.... Zij hebben meerdere wagens lopen met dezelfde problemen. Als je de andere revieuws leest van auto's boven de 70K... dan hebben ze allemaal versleten of reeds vervangen bekledingen van de bestuurdersstoel.
Peugeot... geef je leverancier een rottrap, want die heeft inferieur materiaal geleverd en geef aandacht aan je klanten... waarvan jullie afhankelijk zijn.... geen klanten is namelijk geen inkomsten.. is slapen in kartonnen doosje onder de brug...
Voor de rest..... no problems.... al moet ik zeggen dat het verbruik.. volgens de wagen 1 op 18,5 is.. en volgend narekenen van het tanken... een 1 op 17... raar maar waar.... ligt het aan de computer.. of aan de tankinstallatie..??

Slijtageplek een gevolg is van onheil buitenaf....

  • 50.760 km

Gezien het bij myreview vaker komende probleem mag je schijnbaar in een Peugeot niet meer gaan zitten... daar kan de bekleding niet tegen. Pffffffffffffffffff... wat een SUKK..... LS.. :-S

Overigens is de slijtage bij 115.000 bijna niet meer zichtbaar... raarrr...

de 60-k beurt...

  • 59.600 km

Volgende week gaat ie voor de 60K beurt...
* Nummerplaat hangt vast met ducktape (poging tot diefstal geweest???)
* Kofferklep dient afgesteld te worden. Hij schiet open als je de deur dicht gooit.
* Een of andere terugroepactie voor de software van de verlichting.
* Verder niets..... gewoonweg saai...of het moeten de ruitenwissers zijn...:P
Ahum.... en remschijven en blokken... en dat bij 60K?????? Mijn Civic destijds bij 293K...... over kwaliteitsverschil gesproken... :S

Op naar de 70K

  • 64.300 km

Weinig te melden....
Vorige week even bij CarGlass langs geweest voor een ruitreparatie van steenslag. het lijkt soms te hagelen. Vooral op de A15 onder Rotterdam...

Wat is dat nu weer? Slijtage aan de deurrubbers???

  • 70.969 km

Ik stapte vanmiddag uit mijn auto en keek naar het rubber op de B-stijl. Wat bleek.... over een lengte van 20 cm doorgesleten. Voor de leek, dit is de stijl tussen de voor en achterportier.
Waarschijnlijk komt dit door mijn lengte van 1mtr95, waardoor ik eigenlijk naast die B-stijl zit. Tijdens het in en uitstappen komt mijn jas dus iedere keer langs dat rubber en als je dat maar vaak genoeg doet.. voila... versleten. Ook zie ik dat in de deuropening de witte grondlak te voorschijn komt... wederom.. het eigenlijk uit een auto moeten kruipen met mijn lengte... al had ik.. komt ie weer.. hier geen last van bij die gekke Civic 4-deurs...
Intussen is ook mijn tweede matje onder mijn voeten al aan het slijten...
De glansplekken op mijn stoel worden ook steeds groter...
Ik heb een paar weken geleden mijn derde set koplamplampjes vervangen. Nu gewoon maar 2 ineens door de dealer laten doen vanwege het niet of nauwelijks bereikbaar zijn van deze lampen..
en voor de rest... hij blijft lekker rijden...

VROUW + AUTO = SCHADE AAN MIJN AUTO

  • 88.005 km

Nu al weer een 15.000 km geleden opgelopen, maar de eerste blikschade aan de Peut.
Een jonge dame in een Cuore had schijnbaar te weinig plek om te parkeren. Die Cuore is ook ZOOOO breed.. ;-)
In ieder geval had ze netjes een briefje achter gelaten en alles is weer hersteld.
Bij de 80 k beurt zijn de deurrubber en een onderdeel van de turbo vervangen. Er lekte dar schijnbaar olie. Ik zag iig. niks.
Blijft een fijne reisauto, had een 30 pk meer mogen hebben (ziptunnig???) en verbruik blijft binnen de perken.

Weer remschijven en begint de koppeling te slippen

  • 102.665 km

Hij bevalt nog steeds...
Alleen bij 100.000 alweer remschijven voor.. en nu bij 102.665 een afspraak gemaakt voor de koppelingsplaten... Hij begint te slippen bij 100 km/h, 2000 toeren en gas bij geven...
Monteur laten rijden.. die constateert het ook.. en twee weken later... niks meer aan de hand... geen lekkage.. geen overdreven slijtage.. niets.... helemaal niets aan de hand...
We tuffen dus gewoon verder richting de 1,8ton...

En weer een setje matten.....

  • 113.437 km

Weinig nieuws te vertellen...

Maandag worden de remblokken achter vervangen.. Ze begonnen te piepen en ratelen... (voor mij nieuw.. maar ja..)
Tevens een nieuw mat voor mij (de 2de al..) en de verstelbare armsteun moet gemaakt worden..
Op naar de APK en 120- beurt...

Update... remblokken zijn alleen schoongemaakt

en.. op naar de 140...

  • 130.008 km

Weinig te melden....
Aan de bestuurdersstoel is te zien dat er 140K op zit. De stof zit op sommige kleine plekken niet echt strak meer om de vulling.
Over 10K zullen er wel weer nieuwe remschijven en blokken onder moeten.
Verder werkt alles perfect... geen rammeltjes en geen andere rariteiten.
O ja.. intussen wel een nieuwe voorruit laten plaatsen... na 3* een reparatie kwam ik nu een iets te grote steen tegen op de snelweg.. :S

Schade gereden

  • 140.000 km

Schade gereden aan de linkerkant. Er zit een vouw in de dorpel. het kan niet anders zijn, dan dat ik enkele maanden hiervoor met mijn dorpel een verhoging heb geraakt in de buurt van Rotterdam centraal, toen ik daar een werk opnam.
Balen.....

Contact met een bestelauto.

  • 155.000 km

Een bestelauto had niet in de gaten, dat ik mijn motor liet afslaan bij het stoplicht....
Gelukkig bleef het bij een gescheurde afdekplaat op de bumper....

Grote beurt en APK....

  • 160.180 km

Na 20.000 probleemloos te hebben gereden, op een ANWB-pitsstop en een garagebezoek na, vanwege een verstopt filter, geeft de leasemaatschappij geen akkoord voor reparatie. Door de garage zijn een behoorlijke olielekkage en bijgeluiden met de riem of ketting geconstateerd. Ben ik mijn heerlijke cruiser kwijt..?

adieu

  • 180.000 km

bij 180 in moeten leveren... een paar dagen later was hij al niet meer zichtbaar op de RDW-site. Verkocht aan het buitenland vanwege de BPM teruggave...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.