Peugeot 308 SW XS Premire 1.6 HDiF 110pk (2008)

autoreview

Peugeot 308 SW XS Première 1.6 HDiF 110pk (2008)

Signalement

Uitvoering308 SW XS Première 1.6 HDiF 110pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst161.174 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 12.629 km

24-8-2008:
Ik heb deze auto mogen kiezen als nieuwe lease-auto. Waarom deze en niet een A3, Octavia, Altea of andere wagens die veel geleasd worden? Dat is omdat ik verslaafd ben geraakt aan het glazen dak en de ruimte van de 307 SW die ik hiervoor reed. Als de zon schijnt doe ik het dak dicht, maar bij bewolking gat het helemaal open en ben ik een stuk vrolijker dan in een auto met laag en dicht dak.

De ruimte is ook zeer goed te noemen. Bij IKEA kan je met gemak dozen van 2,1m. diagonaal er in
schuiven. Wel even de achterstoelen er uit halen, maar dat gaat eenvoudig.

De 308SW lijkt van binnen veel op de laatste generatie 307SW. Maar ik had een eerste versie, dus voor mij een grote vooruitgang! Veel luxer, beter in elkaar gezet en beter over nagedacht. Wel weer typisch Peugeot zijn de kleine dingetjes waaruit blijkt dat er over nagedacht is. Zoals dat de verlichting langzaam aangaat als je in het donker de sleutel uit het contact haalt.

De motor is een genot. Zeer stil, krachtig en zuinig. Geen last meer van de trage reactie bij het wegrijden die de 307SW had.

De nieuwe 6-bak schakelt goed. Ik merk dat ik rijdt met toerentallen tussen de 1500 en 2000. Verbruik tot nu toe 5,6l/100km Dat is een volle liter minder dan bij de 307SW! Bij 50km/h zie ik zelfs 3,6l/100km.

Hij rijdt heerlijk, een echte reiswagen. Strakker, maar niet minder comfortabel dan voorheen bij de 307SW. De stoelen zitten goed. Ze zijn wel erg ruim, maar dat is misschien juist fijn.

Als met al is deze wagen een grote verbetering. Nu afwachten of dit de komende jaren zo blijft.

(De komende maanden zal ik dit verslag updaten.)

4-9-2008:
De wagen bevalt steeds beter. Hij wordt steeds zuiniger en stiller. De 6-bak leidt tot meer schakelen, maar werkt prettig en stil. Ondanks het gewicht merk ik dat de wagen snel genoeg is voor het Nederlandse verkeer.

De bediening is zeer praktisch. Kleinigheden ontdekt, zoals dat de geluidsinstelling voor radio en MP3-speler apart worden bewaard. Dus bij mij vocaal voor de radio en pop/rock voor de MP3-speler. Die laatste kan overigens een mooie lijst van de aanwezige albums (mappen) laten zien. Handig als je een grote hoeveelheid muziek op de CD hebt gepropt. Het geluid va deze standaard geluidsinstallatie bevalt mij goed.

Enige irritante punt tot nu toe is dat als de motor uit staat de accu in eco-mode gaat zodat je geen muziek of ventilatie meer hebt. Dat mag wat mij betreft uitgeschakeld worden!

21-11-2008 (12.692km):
De auto bevalt nog steeds goed. Ik begin zelfs de achterkant mooi te vinden. Maar misschien is dat een persoonlijke afwijking.

De muziekinstallatie is genieten, de bediening van alles werkt prima.

Eén probleem heb ik ontdekt. De richtingsaanwijzers gaan automatisch altijd minimaal 4x
knipperen. Als je bijvoorbeeld ontdekt dat je toch toch niet die kant op kan en de andere kant op knippert dan lijkt het alsof je de alarmlichten aan hebt. Lijkt me een functioneel foutje!

Alles in orde

  • 25.030 km

Ik heb sinds het laatste verslag een grote beurt laten uitvoeren met 20.000. Geen problemen. Uato rijdt nog steeds lekker en lijkt ook nog eens betrouwbaar te zijn.

Genieten van het rijden

  • 36.318 km

Ben bijna toe aan tweede grote beurt. Problemen? Wat zijn dat. Meest opvallende is dat ik besefte tijdens een weekje in Zeeland dat deze auto echt fijn rijdt. Ook de veelzijdigheid door het kunnen verplaatsen van de middelste stoel van de achterrij helemaal acherin blijft een wonder. Kan dus niet meer zeggen dan dat ik nog steeds zeer tevreden ben over mijn keuze.

Verbruik tot nu toe: 5,3l/100km (1:18,7)

Zuiniger geworden, rijdt nog steeds erg goed

  • 53.471 km

Vlak na de laatste grote beurt (41.000km.) is de auto zuiniger gaan rijden terwijl ik niet anders rijdt. Ineens van ongeveer 1:17,5 naar 1:18,5. Dat scheelt gauw 100km. per tank, dus nu ongeveer 1100km.

Verder weinig nieuws. O ja, het verwisselen van een kapot dimlicht kost in de garage 5 minuten. Ze worden er handig in! (Ik zelf helaas niet.)

Kleine hik met UGR-klep, verder prima

  • 81.500 km

Tijdens de beurt gisteren bleek dat het haperen bij optrekken veroorzaakt wordt door een storing met de UGR-klep. Deze regelt de terugvoer van uitlaatgassen naar de moter. Vandaag rijdt de auto inderdaad weer soepel, dus opgelost?

Wat ik lees van klachten over de bekleding de snel slijt begrijp ik niet. Mijn bekleding ziet er als nieuw uit.

Fijne auto, maar dieselmotor slaat af

  • 99.500 km

SInds de problemen met de UGR-klep slaat de motor snel af. Bij wegrijden bij een verkeerslicht sta ik vaak alsnog stil. De motor hapert ook. Bij warme motor zijn de problemen minder maar niet weg. Sommige dagen loopt de motor wel goed. Het lijkt wel alsof iets de brandstoftoevoer blokkeert. Bij een grote beurt heeft de dealer (Bunnik) software vervangen. Dat geeft een beetje adem, maar niet genoeg. Hoop dat het probleem toch gevonden gaat worden want verder is het een fijne auto.

De motor draait weer als een zonnetje

  • 122.500 km

Bij 80.000km. meldde ik een probleem met de motor. Daar heb ik 40.000km. last van gehad. Bij de laatste onderhoudsbeurt is onder garantie een deel van het motormanagementsysteem vervangen. Nu loopt de motor weer zoals het hoort en slaat niet meer af.

De auto bevalt nog steeds erg goed. Volgend jaar een nieuwe, wordt dat een 308SW of toch een 508SW. In de lease schijnt dat niet veel uit te maken. Kwestie van een keer een proefrit maken lijkt me. Hetgeen me nu het meest tegenstaat aan de 508 is dat de cruis control op het stuur bedient wordt i.p.v. met een satellietpook achter het stuur.

Laatste onderhoud voor inruil

  • 161.174 km

Vorige week de 160.000km.-beurt gehad. Geen bijzonderheden. De auto rijdt nog steeds prima. Wel in december van twee deuren de loten moeten laten vervangen omdat er problemen waren met de centrale deurvergrendeling.

In mei gaat deze auto eruit. Gekeken naar de Mercedes B-klasse en de Renault Megane Estate. De B-klasse in een zeer luxe wagen, maar wel zeer veel duurder in de bijtelling wil je een beetje hebben wat ik u gewend ben (cruise-control, climate controle, parkeersensoren voor en achter). Bovendien vond ik dat een 308 SW comfortabeler rijdt. De Megane Estate is op dit moment de enige diesel die met 14%-bijtelling te rijden is. Helaas vond ik de auto erg laag (vergeleken met de SW), stootte mijn knie tegen het dashboard, zijn de stoelen net te smal en vind ik de auto gewoon lelijk. Dus wordt het zeer waarschijnlijk een 308 SW met 2-tronic. Eindelijk een betaalbare diesel met automaat!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.