Peugeot 308 SW XS Premire 1.6-16V HDiF 110pk (2008)

autoreview

Peugeot 308 SW
Peugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SW adsPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SW ads

Signalement

Uitvoering308 SW XS Premire 1.6-16V HDiF 110pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst80.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 1.180 km

Van baas veranderd en mocht onder andere een nieuwe leaseauto uit zoeken. Altijd leuk natuurlijk!

Mijn vorige auto was een Ford Focus 1.6 automaat uit 2005 een zeer fijne auto, maar ik was toe aan iets anders…

Omdat ik van mijn nieuwe baas verplicht ben om een diesel te leasen moest het dus een diesel worden, daarnaast moest mijn vrouw haar rolstoel gemakkelijk in de kofferbak passen en dan nog ruimte overhouden voor de vakantie bagage

Na lang zoeken bestond mijn short list uit de volgende auto’s:
- Skoda SuperB, 1.9tdi Greenline, ontzettend ruim, maar oude diesel en patserig
- Seat Altea XL 1.9tdi Stylance, hoge in stap, maar weer die oude diesel en niet zo flexible voor een MPV
- Hyundai i30 SW 1.6 crdi hp Business Edition, goedkoop en compleet, maar de kofferbak net iets te klein jammer……
- Peugeot 308 SW 1.6 HDIF SX Premium Edition, mooie auto, glazendak en vooral een ruime en flexibele kofferbak, maar… geen argumenten waarom deze zou afvallen!

Persoonlijk neigde ik erg naar de Skoda, vind het een mooie auto, een zeer mooie ruime en luxe auto voor een relatief lage prijs…. Maar ja ook weer erg groot en patserig, tenminste volgens mijn vrouw die hem op een grote Mercedes vond lijken….

Toen de Peugeot maar gaan bekijken, op papier had deze een van de grotere kofferbakken in zijn klasse en heel belangrijk, met drie losse stoelen op de tweede rij erg flexibel. Heb vanaf de eerste dag twee stoelen op de tweede rij en eentje op de derde, vind mijn zoontje van 7 geweldig…

Als we komende zomer/voorjaar weer eens op vakantie gaan dan laat ik de derde stoel op de derde rij thuis en zo heb ik extra ruimte tussen de twee stoelen op de tweede rij, kan ik weer mooi een paar extra reistassen kwijt.

Dus de Peugeot besteld, ik had het voorrecht om bij de dealer in het systeem te kijken en zag dat er van de Premium vooral nog een groot aantal met de kleur Blue Tauranga Metalic lak stonden en deze maar besteld. Twee weken later stond de auto klaar, kijk dat is nu eens lekker snel.

Zo fijn de auto op gehaald en rijden maar…. Nu dat viel niet tegen en valt nog steeds niet tegen, maar ja daar moet ik later met wat meer kilometers op de teller op terug komen.

Wat valt tot nu toe mee:
- Glazendak echt geweldig
- Vormgeving interieur, heel mooi zeker na ruim 8 jaar in Duitse (tenminste in Duitsland ontworpen, Skoda en Ford zijn geen Duitse merken!) auto’s rond te hebben gereden
- Flexibiliteit koffer ruimte en achterbank, geweldig en praktisch
- Stilte in het interieur en zeker voor een diesel had een Golf Variant 1.9 tdi als tijdelijke auto voor de Peugeot en deze maakt een hoop diesel geluiden, maar ik hoor de moter zelfs minder dan in de Ford Focus met benzine motor!
- 6-bak, geweldig schakelt goed
- Bediening cruise control en speed limmiter
- Bediening radio via afstand bediening stuur
- Zit comfort stoelen, zitten perfect en zien er mooi uit
- Etc….

Wat valt er tot nu toe tegen:
- Flexibele motor steunen met gevolg dat je de pook bij gas loslaten voelt bewegen in vooral de 4e en 5e versnelling, had ik niet bij mijn vorige auto’s. Moet zeggen dat het niet zo erg is als ik bij diverse Renault’s heb gemerkt
- Bediening stoelverstelling, ben gewent dat ruggensteun traploos kunt verstellen, nu gaat het met een hendel en niet traploos
- Diepte verstelling stuurwiel, kan stuur net niet ver genoeg naar me toe halen, het gaat net, maar had hem liever een tikje dichter bij gehad
- Aluminium kunststof afwerking interieur, was gewent van mijn vorige auto’s dat alle aluminium onderdelen die regelmatig aanraakt zoals in de portieren en op het stuur van echt aluminium zijn.

Zo dit is voorlopig het einde van mijn review, wanneer ik 10K op mijn teller heb staan of meer zal ik mijn review updaten….

PROBLEMEN

  • 1.180 km

Nog geen, update bij 10k over 6 maanden of minder ;)

Eerste check-up gehad, tussen stand

  • 8.312 km

Zoals beloofd een update wanneer ik meer kilometers gereden heb;

Problemen en eigenaardigheden;
- Middelste stoel achterin valt niet meer in de vergrendeling, verholpen door dealer
- Het schoonbranden van de roetfilter is steeds merkbaarcer tijdens het rijden, laast toen ik uitstapte hing er een geur van verbrand rubber rond mijn auto, vond het verdacht ben er mee naar de dealer gegaan maar zij konden niets vinden, zal het in de gaten houden.
- Stand ruitenwissers (hendel) wordt niet onthouden na het verwijderen van de sleutels uit het kontakt, gevolg is dat je steeds met de hand terug moet zetten en dan weer op nieuw aan.....

Wat ging goed en viel positief op:
- Gemiddeld verbruik 5,8 liter per 100km met tenminste 70% stads verkeer!
- Snelheidsbegrenzer!
- Climatecontrol, kan niet meer zonder
- Pakeersensoren voor en achter en vooral de grafische weergaven is handig....
- Stoel in de kofferruimte, kunnen de kinderen niet met elkaar vechten.

Hoe rijdt ie dan!? Nou valt niet tegen, wellicht niet zo strak als een Ford focus maar voor een Franse auto niet verkeerd.

Moter trekt soepel vanuit lage toerentallen, je mist wel die ouderweste turbo duw in je rug zolas bij de pompverstuiver diesels van Volkswagen. Maar pakeergarage uit rijden tegen een redelijk schuine helling, gewoon in zijn 1 op stationair toerental, over trekkracht onderin gesproken.........

Schakkelen gaat goed, maar zoals eerder vermeld is het kantelen van de motor goed merkbaar (is een typische franse "kwaal").

Zo dit was het voor nu, volgende verslag over 15.000 km.

2 jaar en 40000km later

  • 40.000 km

Even weer een update:

Problemen:
- Pakeersensoren geven steeds storing, paar keer terug geweest bij garage maar zij konden niets uitlezen uit de boardcomputer logboek, bij tweede keer zagen ze wel de storing, nu moesten ze weer wachten op toestemming van de lease maatschappij om het te mogen repareren, zucht, hier wordt ik een beetje moedeloos van....
- Raamrubber linker achterportier en kofferbak onder garantie vervangen waren beide defect, produktie fout.....

Wat valt er na 40000 km tegen:
- Wordt een beetje gestoord van het feit dat de auto geen "geheugen" heeft voor de laatste stand van de ruitenwisser, moet hem terug op uit zetten en dan aan, anders gaat de ruitewiseer in een snelere stand of ingeval van de achterruitenwisser, gaat deze sproeien
- Instap voorin door sterk aflopende voorruit is irritant,
- De portieren gaan in een paar gefixte standen open, dit is zeer lastig als er een auto vlak langs je staat gepakeert, voordat je het weet gooi je je portier tegen een andere auto aan (gelukkig tot nu toe zonder schade aan beide auto's, maar toch)
- Heb na twee jaar nog steeds geen goede zitpositie kunnen vinden, ben toch niet erg groot of klein met mijn 1,80m. De gordel bijvoorbeeld zit altijd te irriteren in mijn nek... ook de verstelling van de rugleuning is uit het jaar nul, met een moeilijk bereikbare hendel en niet traploos instelbaar.

Wat valt mee:
- Ondanks korte ritten (dagelijks +- 15km enkele reis, door meerendeel stad), nog steeds gemiddeld 1 op 17,8 (voor een auto met een leeggewicht van 1470kg!), op langere afstanden (met met 120+ op de teller) nog altijd 1 op 19! En bij 120 - (werkzaamhden A2, waar je maar 90km/u mocht) ruim 1:20!
- Nu de auto wat meer is ingereden is het schoonbranden van het roetfilter minder merkbaar (alleen op boardcomputer omdat het verbruik dan sterk daalt 1:10 :( )
- Fijne versnellingsbak, behalve het kantelen dan, maar dat merk je normaal niet, alleen als je er erg oplet
- Ruime kofferbak
- Fijne airco

Conclusie, volgende auto geen Peugeot meer, niet dat het een erg slechte auto is, maar vooral omdat hij mij niet zo lekker past (instappen en zitpositie)!

Einde lease contract

  • 80.000 km

Na 4 jaar met veel plezier te hebben gereden in deze Peugeot, is hij weer aan vervanging toe.

Volgende lease auto betreft een Toyota Auris Hybrid in Business uitvoering.

Geen opvallende zaken te melden over de Peugeot, verbruik lag de laatste 10000km op gemiddeld 1:19, netjes als je weet dat ik 50% stadsverkeer rijd.

Wat positief op viel was dat na 4 jaar er in het interieur geen rammeltjes of kraakjes te detecteren zijn, bij mijn vorige auto's (Ford en Skoda) rammelde altijd wel iets.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.