Peugeot 308 SW Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi 120 (2015)

autoreview

Peugeot 308 SW
Peugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SW

Signalement

Uitvoering308 SW Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi 120
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst228.500 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een piep vanuit het vooronder

  • 23.000 km

De piep; komt onderaan dit verhaal.....

Voor deze auto nog geen verslag gemaakt....
Komende uit een 508SW de keuze gemaakt iets "kleiner" te gaan rijden, waarbij de keus in april dit jaar ook 14% mogelijk was heb ik toch gekozen voor de rijker uitgeruste 20% versie.
Ook nog wat opties aangevinkt zoals Dodehoek detectie en stoelverwarming (zonder leer).
Eind juni de auto in ontvangst genomen.
Even de verschillen met de 508;
- net iets kleiner maar groot genoeg
- zelf weer schakelen en geen 2tronic meer (ondanks negatieve recensies was het toch fijn, ging ook niet kapot waar dat wel was bij bejubelde DSG's van collegas)
- iets krachtigere motor bij minder gewicht

In de zomer direct een caravan van 1250 beladen achter de afnemebare trekhaak gehangen. met 65kg kogeldruk kwam ie met gemak de vele duitse 5-6% hellingen op en hield de 90 KMH in zijn 4 prima vol. Met een verbruik van rond de 1:12 niet heel slecht ook.

Verder solo valt op dat ie HEEEEL zuinig kan zijn, vooral op langere trajecten zoals A2 amsterdam is met gemak met 1:27 te doen.

Prima auto; klein stuur went heel snel; elke andere auto waar je plaatsneemt lijkt echter nu een "hoepel als stuur" te bevatten. Comfort is prima; stil door zeer weinig toeren bij 120KMH in 6e versnelling. Eigenlijk gewoon een prachtig blok die 1.6 met 300nm.
Stoelverwarming nooit eerder gehad maar is heel prettig. De dodehoek detectie heel fijn met een veilig gevoel en de LED koplampen een verademing.
Gekozen kleur is "onderhouds vriendelijk " gris artense, icm de vooral zwarte LM velgen fijn zodat ik niet elke zaterdag aan de poets hoef.
Kofferbak groter dan 508 dus prima. Achterin net wat kleiner maar groot genoeg.
Jammer dat de bekerhouder onder de middensteun zit en daarin of achter geen 12v aansluiting zit.

Toen plotseling na bijna 22000KM; een piep uit het display met tekst "brandstof additief" bijvullen. Prima die Adblue om te voorkomen dat je sjoemelsoftware moet installeren, maar waarom is die tank niet net wat groter om het onderhoudsinterval van 25K net wel te halen. Jammer.
Overigens ook jammer dat bij weinig brandstof ik niet verder dan 45l erin krijg; op papier 53 liter. Komende uit 508 met 70L is dit wel vaak tanken (hoewel gemiddeld verbruik nu ruim 1:23 is na 23000km).

Dan nog wat over het dashboard; prachtig om te zien; prima materiaal (premium waardig voor wie daar gevoelig voor mocht zijn). Wat ik niet snap is dat de EU zeurt over bellen in de auto maar dat je wel de auto mag bedienen met een touchscreen. Ding werkt prima, snel en accuraat genoeg, maar kijken tijdens rijden om een knop te bedienen; meer dan gevaarlijk, wat mij betreft ALLE touchschreens uit de auto verbannen per direct. Knoppen kun je voelen.

Goed verder een prima reisgezel; luxe voldoende, stil, tot op heden 100% betrouwbaar; gewoon een aanrader die zeker NIET onder doet voor de directe concurrentie.

Garagebezoek

  • 147.000 km

Het is een beetje saai om te melden, maar sinds de zomer beurt van 125k heb ik jammer genoeg vorige week de garage weer moeten bezoeken, dit keer voor wat adblue. Vreemd, misschien verbruikt ie met caravan in de zomer wel wat meer adblue. De eerste keer moest ik na 22k bij vullen en haalde hij net de beurt niet, en was ook in de zomer met caravan en nu richting 150k weer. Het lijkt alsof de vele snelwegritten misschien ook meer adblue gebruiken dan stadsritten. Binnenkort maar een afspraak voor de 150k, inmiddels met de winterbanden erop is ie weer net iets minder zuinig maar 1.21 op lange ritten inclusief file zijn wel normaal.
Voor de rest, heel saai, alles blijft netjes, niks kraakt en de motor draait als een zonnetje. Om me heen bij collega's is er om de haverklap bij vw's wel eens wat stuk (met 8 weken in de garage tot gevolg?:;:"'*@, dsg...), maar alle 308jes op kantoor rijden gewoon rustig door. Heb het gevoel dat het door velen een behoorlijk ondergewaardeerde auto is. Nee hij is niet spannend, maar ook een golf is aan binnen en buitenzijde saai.
We rijden maar lekker door voorlopig.

Hij gaat nog even mee

  • 175.000 km

Binnenkort maar weer eens op vakantie ermee. Laatste vele kms zijn zoals de rest van zijn levenscyclus probleemloos voorbij gegaan. Dan na de vakantie langzaam eens naar een nieuwe gaan uitkijken, waar beleidsverandering zorgt dat een diesel niet meer mag , jammer want deze 1.6 is gewoon super betrouwbaar en fijn om te rijden, zuinig en krachtig ook. Met name met caravan erachter een fijne combinatie met altijd voldoende kracht.
Verder weinig spoortjes van slijtage, ja het leer op het stuur dan is van wat mindere kwaliteit, maar de rest ziet er na 175k nog als nieuw uit. Het hangt natuurlijk wel af hoe je met spullen om gaat...

Toch een probleem

  • 188.000 km

Van de zomer met de vakantie (of eigenlijk achteraf al voor de vakantie) toch een probleem.
Week of 6 voor de vakantie een melding dat de adblue laag was. Nagekeken maar bleek niet heel laag, universele garage heeft de melding gereset. Nooit meer gezien totdat we in Noorwegen dezelfde melding kregen. Nog voordat het idee opkwam een Peugeot garage op te te zoeken was in een tunnel een fraaie witte walm achter de auto te zien, die na een tijdje ook weer weg was. Bij de garage constateerden ze een adblue injector die lek was en de hele tank adblue had leegespoten in het uitlaatgaskanaal. Een nieuwe injector was de oplossing waarna we weer snel probleemloos de vakantie konden voortzetten.
Nu op een 188.000 wordt het langzamerhand tijd om iets nieuws te gaan zoeken. Helaas is diesel niet meer toegestaan; een Volvo V60 is fraai, Peugeot 3008 staat ook op de lijst, maar ook een Toyota RAV4 is leuk. Kortom ik ben er nog niet uit.
Wel is duidelijk dat deze 308, zeker ook motorisch, me nooit in de steek gelaten heeft of negatief verrast heeft, behalve dan afgelopen zomer, maar wellicht was dat niet eens geweest als ie eerder bij de dealer een andere conclusie had gekregen.
Ik zou hem zo overnemen als dat zou moeten, altijd tussen 1:20 en 1:25 op snelweg, met caravan altijd voldoende vermogen en koppel, en ook dan nog prima 1:11-1:12.

Winterslofjes

  • 191.000 km

Weer tijd voor de wintersloffen.
Hoewel het weer nog niet altijd nodig acht om over te schakelen, werd het profiel toch wel erg dun van de zomerbanden, maar dat mag ook wel na een 80.000km in totaal.
Laatst wel een lekke band en kreeg de velg er niet af zo vast dat die zat, dus heeft de bandenboer wat kopervet gesmeerd nu, ziet er vreemd uit maar schijnt te werken als ie er weer af zou moeten.
Intussen rijden we rustig door, kreeg nog een compliment van een collega hoe de auto er van binnen en buiten uit ziet, daarna zag ie pas de km stand. We tillen hem over de jaarwisseling heen, totdat ik wat leuks zie om op over te schakelen.
1 ding is zeker, de stoelverwarming moet terug, die is met het kouder worden deze dagen bijna verslavend lekker. Overigens net als de LED koplampen, het blijft fraai maar vooral fijn licht.
Stiekem nu al heimwee om van dit dieseltje afscheid te nemen ...

205k

  • 205.000 km

Mooi een update zo na de wintersport. Gemiddelde met bak op het dak 5.5l op 100km terug gereden, hij is dus nog prima zuinig. Wel helaas een melding dat adblue niveau te laag was, maar die melding had ik al rekening gehouden sinds de (zakelijke) auto bij een universeel vakbedrijf in onderhoud is, ofwel 10k geleden vergeten bij te vullen. Sinds het inspuitunit probleem bij 187k klopt het wel eer dat ie een beetje low staat.
Verder gaat ie maar door, alles blijft netjes en heel, hij rijdt als een zonnetje alsof ie net de eerste kms heeft afgelegd. Jammer dat de werkgever geen diesels meer wil als vervanging...het blijft een superbetrouwbaar werkpaard, met of zonder Caravan (alleen in zomer). Een ding misschien dan...de regensensor gaat soms wel erg snel op de hoogste stand. Motor en koppel, heerlijk de Duitse heuvels door. Led verlichting, ik zou s'avonds echt nooit anders meer willen.

De opvolger moet wachten

  • 210.000 km

De opvolger was in aantocht, maar toen kwam corona. Helaas dus pech, nog even geen nieuwe, koop is even uitgesteld door de werkgever. Maar niet getreurd, de hdi snort wel even door, weinig gereden afgelopen maanden maar nu op 210k, wordt ie met het 100kmh beleid alleen maar zuiniger. Gisteren een ritje van 200 snelwegkm op en neer met 3.6/100km gemiddeld. Eerlijk gezegd ziet de auto er van buiten en binnen nog als nieuw uit, tja het leren stuur had ik misschien vaker moeten behandelen, maar dat is dan ook het enige. Kortom, ik denk dat we op naar de 250k gaan en vermoedelijk gaat ie dan probleemloos richting 500k.
Waarom wil eigenlijk niemand meer een diesel? Rijdt ontspannen, met AdBlue erbij prima schoon qua uitstoot, koppel is mega en slijtage is er ook al minder. Opgeteld met zeer spaarzaam verbruik snap ik er niks meer van eigenlijk.

Pensioengerechtigd

  • 228.000 km

Het is bijna zover, de 308 gaat met pensioen binnenkort. Ook gelijk afgelopen met de dieselpret, diesel wordt bij ons niet meer toegestaan.
Met gemengde gevoelens wordt ie binnenkort ingeleverd. Het is een super betrouwbare auto gebleken, enige probleem was bij 180k de inspuitunit voor adblue. Voor de rest, altijd comfortabel, zuinig en zonder piep of kraak nog steeds van a naar b. Met 100kmh rijdt je heel eenvoudig richting 1:25. Interieur ziet er nog als nieuw uit, en alles werkt nog naar behoren. Au revoir 308SW, 2jan staat de opvolger voor de deur.

Au revoir

  • 228.500 km

Au revoir, zaterdag komt na uitstel in het voorjaar wegens corona de opvolger van de 308sw voor de deur. Na een zoektocht naar oa een Volvo xc40, V60 of Peugeot 3008 is het uiteindelijk een 508SW geworden.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens